Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Booster problemen sectie scheiding tweerail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Booster problemen sectie scheiding tweerail (gelezen 1776 keer)
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Gepost op:
10 april 2021, 13:02:00 »
Na veelal gezocht en gelezen te hebben over Boosters en secties kom ik er toch nog niet uit.
Mijn TC gaat in korsluiting zodra een lok de sectie scheiding tussen TC en aparte Booster in gaat.
Mijn modelspoorbaan is niet al te groot en toch heb ik voor een opstelterrein met een draaischijf en opstelsporen hier een Twin Booster op aangesloten. De aparte draaischijfsporen zijn hier ook voorzien van voeding.
Twin center word gevoed door de meegeleverde trafo 6811 16.5V 45vA
Twin Booster word gevoed door de originele trafo 6812 18V 72VA
Common ground van de trafo's verbonden.
Scheiding tussen de 2x secties via isolatie op beide rails.
Komt de kortsluiting door de verschillende trafo's?
Kan je zo'n sectie scheiding wel langzaam doorrijden of moet dat altijd met een bepaalde snelheid?
Andere optie is natuurlijk om de TC los te koppelen van de baan, en de rijspanning alleen door de booster te leveren, maar krijg ik dan niet alsnog een probleem met het programmeerspoor welke ook gebruikt word in het hoofdspoor?
«
Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 13:25:49 door Martinus
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25182
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #1 Gepost op:
10 april 2021, 14:52:32 »
Als de booster genoeg vermogen kan leveren is het inderdaad handig om de hele baan aan de booster te hangen.
Het stukje programmeerspoor isoleer je dan in beide spoorstaven van de rest van de baan. En dat stukje schakel je dan met een dubbelpolige schakelaar tussen de booster en de programmeerspooruitgang van de TC.
Het probleem wat je nu hebt komt waarschijnlijk door het spanningsverschil van de trafo's.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Juroen
Offline
Berichten: 408
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #2 Gepost op:
10 april 2021, 15:53:37 »
Ik had een soortgelijk probleem met een boosterovergang. Weliswaar met andere componenten. Mogelijk is mijn oplossing voor je bruikbaar. Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter. Daarmee regel ik indirect de uitgangsspanning van de booster. Sindsdien geen problemen meer.
De DC-DC omzetter kocht ik via Aliexpress.
Groet Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
Hasenwald
Offline
Berichten: 779
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #3 Gepost op:
10 april 2021, 17:44:21 »
"Scheiding tussen de 2x secties via isolatie op beide rails."
Dit hoeft dus niet.
Het heeft geen zin beide rails te isoleren. Het heet niet voor niets common ground...
Ik heb 3 boosters in gebruik, alle gevoed door hetzelfde type trafo met dezelfde uitgangsspanning. Wat Klaas zegt zou zomaar de oorzaak kunnen zijn.
«
Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 17:48:20 door Hasenwald
»
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | iTrain Plus
KoosDeJong
Offline
Berichten: 143
Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #4 Gepost op:
10 april 2021, 17:48:54 »
Hi Martinus,
Toen ik ging werken met een booster erbij had ik hetzelfde probleem.
Weet niet meer precies hoe ik dit opgelost had.
Wat ik zeker weet:
> simpel de polen omwisselen t.o.v. de centrale voeding en opnieuw opstarten soms helpt
> zorgen dat het spanning verschil < 0,8 V is (heb 2 regelbare voedingen), althans was het advies bij de Digikeijs booster
> letten op strikte isolatie van de beide baanvakken.
> De terugmeld modules ook strikt isoleren v.w.b. de detectiesecties
Wellicht helpt dit
Succes
Koos
Gelogd
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #5 Gepost op:
10 april 2021, 17:54:32 »
Denk dat dit inderdaad de makkelijkste oplossing is!
De baan nu volledig achter de booster gehangen.
Scheiding tussen programmeerspoor en de baan is ook geïsoleerd en geeft idd nog steeds kortsluiting.
De schakelaar lijkt me dan de goedkoopste oplossing.
Ik vind het wel vervelend dat dit zo in de handleiding van FLM staat met de genoemde trafo’s en toch niet zo werkt.
Gelogd
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #6 Gepost op:
10 april 2021, 17:56:38 »
Hoi Koos, er zitten nog niet eens bezetmelders oid in, had gehoopt dat zolang ik het simpel hou dit makkelijk te realiseren zou zijn
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25182
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #7 Gepost op:
10 april 2021, 19:06:54 »
Citaat van: Juroen op 10 april 2021, 15:53:37
Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter.
Leuk idee, maar dat gaat bij de Twin booster niet werken. Die moet met wisselspanning gevoed worden.
Overigens wel vreemd dat bij de Twin Center en de Twin booster trafo's met verschillende spanningen worden geadviseerd.
Herstel: in de handleiding van de TwinCenter lees ik dat daar ook de trafo 6812 wordt geadviseerd. De kleinere trafo 6811 kan ook, bij kleinere banen. Maar als je gaat combineren met een booster dan zal je de TwinCenter ook een trafo 6812 moeten geven. Of een andere trafo, als ze maar gelijk zijn.
«
Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 19:13:56 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Martinus
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 5
Re: Booster problemen sectie scheiding tweerail
«
Reactie #8 Gepost op:
02 mei 2021, 22:08:08 »
Bedankt voor de reactie Klaas, ik heb een 2e hands 6812 kunnen bemachtigen helaas is de secundaire uitgang kapot.
Verder kijken dus!
Ik had het stukje in de handleiding gelezen alszijnde igv uitbreiding met een booster dat je alleen voor deze de 6812 moet aanschaffen.
Check!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Booster problemen sectie scheiding tweerail