Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Wat kan je precies doen met Railcom?  (gelezen 8111 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 3976
Wat kan je precies doen met Railcom?
« Gepost op: 07 april 2021, 10:45:42 »
Ik ben me nu een beetje aan het lezen over railcom, maar het doel er van ontgaat me eigenlijk een beetje ??? Ik zie dat die railcom terugmelders behoorlijk duur zijn, en als ik dan zo lees in de encyclopedie wat het allemaal precies kan.. dan ben ik niet echt bijzonder onder indruk ofzo. Bovendien als je dit wilt hebben, dan moet je ook alles van hetzelfde nemen. Je moet een railcom centrale hebben, railcom boosters en of railcom terugmelders en je treinen moeten natuurlijk een geschikte decoder hebben. Al bij al kost het om een layout van railcom te voorzien al gauw honderden euro's meer. Maar wat krijg je nou voor dat geld?

Van wat ik begrijp, kan je met railcom het volgende:
- Programming On the Main (POM) gaat 'makkelijker'. We kunnen dit al zonder railcom, maar met railcom gaat dit dus makkelijker (dus zal wel sneller wezen?).
- Je kan CV's uitlezen op de hoofdbaan, heeft iemand dit nou echt 'nodig'?
- trein in centrale configureren zou sneller en makkelijker gaan.
- railcom bezetmelders kunnen het adres van de trein terugmelden naar je railcom centrale. Volgens mij is dit ook het enige wat standaard railcom toevoegt, wat ook daadwerkelijk nuttig kan zijn. Ik kan me voorstellen dat je met een ECOSII centrale dat je trein X en andere route kan laten rijden dan trein Y. (je kan ook trein Y een magneet geven en een wissel schakelen met een hallsensor of reedcontact. Dan kan je ze ook een andere route laten berijden. Dus ja waarom je dit dan perse met railcom zou willen?)

En met railcom plus kan je dan doen wat je nu ook al kan met mfx. Een trein kan zichzelf aanmelden bij een centrale. Nu had ik als 14 jarige al een Mfx trein. Ik vond het wel grappig dat die trein zichzelf kon aanmelden en dat je mobile station kon vertellen dat de trein stroomloos stond. En het was 'handig' dat je symbooltjes meteen goed stonden. Maar meer dan 'grappig' vond ik het ook niet echt. (Toen las ik later dat er ook nog een bug in zat dat het je je centrale moest resetten omdat hij je Mfx trein niet meer zat. Daarom hebben central station nu een pagina genaamd: lijst met verloren Mfx loco's oid.)

Dus aan alle railcom gebruikers hier op dit forum. Behalve dat treinen configureren makkelijker en sneller gaat.. op het hoofdspoor Wat volgens mij geen ziel nodig heeft. Is er een bepaalde feature die ik niet genoemd heb die het waard is om te noemen? En vinden jullie het waard dat een terugmelder kan zeggen welke trein er wordt gedetecteerd?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2021, 11:04:11 »
Ik vind het makkelijk voor je loc’s.
Je zet ‘m op de rails en BAM alles staat in je centrale, scheelt met de vele functies tegenwoordig best wat werk.

Echter, er zitten toch wat haken en ogen aan.
Bijvoorbeeld is niet elke decoder goed geconfigureerd, dus moet je alsnog handmatig instellen.
( bijvoorbeeld een functie met het verkeerde symbool)

Daarbij rijd ik met Koploper, die weet waar welke trein is.
Geen railcom terugmelder voor nodig.

Oh en elke loc krijgt een individueel nummer, soms onhandig als je meerdere decoders in een treinstel wilt zetten.

Dus nee, ik zie er in mijn geval niet de toegevoegde waarde van in.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

VvKan

  • Gast
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2021, 14:49:42 »
De grootste toegevoegde waarde voor mij zit er in, dat de loc zichzelf meldt.  Dus ik heb hier loc X in de hand en ik zet hem op een willekeurige plek op de baan en het systeem weet niet alleen DAT de loc ergens staat, maar ook WAAR.
Dus ik hoef als ik een programma gebruik niets te doen.

Stel je voor:  ik rijdt met programma en er gebeurt iets bijv. ontsporing.  Ik neem de loc van de baan en zet hem ergens anders neer.  Heel het programma in de war en weer opnieuw aanmelden van de loc en waar dat gebeurt.

Op een modulaire baan met lange afstanden tussen stations kan gezien worden welke loc(trein) er aan komt. Ook zonder PC.

POM is al genoemd en gebruik ik veelvuldig, maar (nog) niet met een programma. Behalve voor het veranderen van het loc adres kan ik alles op de baan laten staan.
Het programma hoeft dus niet de trein te volgen (en bij calamiteiten kwijtraken) maar is op de hoogte van de werkelijke toestand.
Je bent af van de gesuggereerde meldingen met reedcontacten, lichtsluizen etc. dus ook van de bekabeling daarvan en de verwerking in je programma.

Je kunt ook de gegevens van de HELE trein uitlezen en gebruiken, zoals door het T4T systeem gedaan is.  Helaas is dit zeer geavanceerde systeem niet meer verkrijgbaar.

Kortom:  welk systeem je ook gebruikt, met RailCom is het gebaseerd oop de WERKELIJKHEID in plaats van op aannames en een systeem dat dat bij moet houden.

Hoewel ik van de mogelijkheden slechts ten dele gebruik maak, is het voor mij een zeer waardevol systeem.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2021, 20:32:47 »
Ik vind het gewoon leuk om een tableautje te gaan maken waarop het sporenplan getekend is en dan via 7-segment displays de decodernummers worden weergegeven op dat tableau :)
Vriendelijke groet, Servé.

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2021, 08:42:48 »
Een opmerking voor diegene die RailCom willen gaan gebruiken en nog oudere decoders gebruiken.

Er zijn oudere decoders die slecht of zelfs niet meer reageren op het RailCom gat in het DCC-signaal wat de centrale uitzend.

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

VvKan

  • Gast
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2021, 09:24:32 »
Ja, dat zou kunnen of is zo, maar wat wil je daarmee zeggen ?

Als waarschuwing prima, maar daar hoeft niemand een probleem mee te hebben, want dan zet je RailCom in de centrale uit.  Dan heb je daar dus geen last van.
En heb je nieuwere decoders, dan heb je er ook geen last van en kun je zowel in de centrale als in de decoders RailCom uitzetten.

De enigen die daar last van zouden kunnen hebben zijn diegenen, die wel RailCom in willen zetten, maar niet genegen zijn om verouderde decoders te vervangen.  Dat noem ik :  van 2 walletjes willen eten.  Die zou ik in overweging willen geven om de individuele keuze te maken op grond van de voordelen die  het voor hen biedt.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2021, 11:05:50 »
Ja, dat zou kunnen of is zo, maar wat wil je daarmee zeggen ?

Dat zegt Wouter toch?:

Een opmerking voor diegene die RailCom willen gaan gebruiken en nog oudere decoders gebruiken.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2021, 20:28:52 »
Vraagje : ik rijd DCC met een Z21 en ben een nieuwe baan aan het maken en ben aan het experimenteren met iTrain.

In de handleiding van iTrain lees ik niets over Railcom.
Ik heb een heleboel locs met Esu decoders, waarvan ik vermoed dat een heel aantal wel Railcom compatibel zijn.

Als ik nu mijn locs op de baan zet, worden deze dan automatisch in iTrain gezet of moet ik ze nog steeds handmatig een voor een invoeren?

mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2021, 01:09:13 »
Dan denk ik dat je de handleiding nog maar eens goed moet lezen. Railcom komt er genoeg in voor. 
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2021, 06:33:43 »
Van de week had m'n PC kuren. iTrain houdt bij waar m'n locs staan. Maar dat was dus ook een puinhoop.

Omdat ik dus Railcom heb voor de meeste van m'n locs, heb ik alles 'weggegooit', zeg maar schoongemaakt.

iTrain weer aangezet, en ook de baan. M'n 70 locs melden zich weer mooi aan.
Zou ik geen Railcom hebben gehad, dan had ik 70 locs mogen aflopen om te zien wat waar staat.

Ik zou niet meer zonder willen met een baan van dit formaat.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2021, 10:23:42 »
... M'n 70 locs melden zich weer mooi aan.
Zou ik geen Railcom hebben gehad, dan had ik 70 locs mogen aflopen om te zien wat waar staat.
Dus als ik het goed begrijp: je zet een willekeurige loc op een willekeurige plek op de baan en na inschakelen weet het systeen welke loc waar staat?

Hoe werkt dat dan, met GPS?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2021, 10:25:59 »
Railcom vertelt aan de centrale welk adres de loc heeft die op een bepaald meldpunt staat. De kern van Railcom is bidirectionele communicatie via de rails. Dus niet alleen geeft de centrale opdrachten aan een decoder, de decoder kan ook informatie naar de centrale sturen. Vervolgens kan het systeem daar wat mee doen.

Er was/is een vrij uitgebreid draadje over Railcom, waarin een conclusie was dat het vooral op grote banen erg handig kan zijn. Ik kan dat draadje zo gauw niet meer vinden. Wel hier en daar een link naar dat draadje, maar dat kom ik op de homepage terecht.  ???

Mijn eigen ervaringen zijn beperkt. Een jaar of wat geleden heb ik van de beurs in Keulen eens een detector van Tams meegenomen. Was een aanbieding om mensen kennis met Railcom te laten maken. Is leuk, er reed een trein voorbij en op het display van de detector zag je dan wat het adres was.
In de jaren daarna een nieuwe baan gebouwd met Koploper en standaard S88 terugmelders die ik al had. Railcom had in mijn beleving te weinig meerwaarde voor mijn baan waarop toch nooit meer dan 10 treinen tegelijk staan. Die paar muisklikken bij het plaatsen van een nieuwe trein, zijn het werk niet. Daarbij speelde zeker een rol dat ik geen idee had/heb in hoeveel locs ik de decoder had moeten vervangen. Als een loc goed rijdt en ik kan de door mij gewenste functies bedienen, verander ik niks.

Bedenk dat Railcom al lang bestaat, maar de ontwikkeling in toepassingen tot nu toe traag verloopt. Al een jaar of 15 geleden was het Duitse MiBa in de jaarlijkse Digispecial van mening dat Railcom op doorbreken stond. Dat hebben ze een paar jaar herhaald en toen zijn ze met die toon maar gestopt. De bottleneck was/is inderdaad dat het voor de doorsnee zolderbaan toch minder van belang is. Fabrikanten zagen er om die reden weinig brood in.
Dat gezegd hebbende, is het verhaal ondertussen misschien anders voor beginners. Railcom is toch al een paar jaar zowat een standaard feature in locdecoders, dus dat zijn geen meerkosten meer. Sommige besturingsprogramma's (Itrain) gaan ook daadwerkelijk wat doen met de Railcominformatie. De enige investering zou dan terugmelders met Railcomdetectie zijn.

Mijn vraag aan gebruikers. Is het echt nodig dat alle terugmeldpunten geschikt zijn voor Railcomdetectie?
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 10:42:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2021, 12:21:34 »
Een loc/decoder moet dus bij een meldpunt staan, hoe 'weet' de decoder welk meldpunt dat is, communiceert het meldpunt ook met de decoder?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2021, 12:31:33 »
Dat hoeft de decoder in eerste instantie niet te weten. De centrale weet om welk meldpunt het gaat en hoort van de loc die het meldpunt bezet houdt, welk adres daarbij hoort. Die gecombineerde informatie kan de centrale dan weer doorgeven aan alle andere onderdelen van het systeem. Bijvoorbeeld aan een computer met daarop een besturingsprogramma die de meldpunten met adres weer kan combineren met het ingevoerde baanplan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 3976
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #14 Gepost op: 11 april 2021, 13:07:35 »
Een loc/decoder moet dus bij een meldpunt staan, communiceert het meldpunt ook met de decoder?
Nee volgens mij niet, De centrale communiceert gewoon met DCC naar de decoder. De centrale last kort pauzes in tussen DCC pakketten. In deze pauzes, spreekt elke railcom decoder naar het railcom meldpunt door kleine stroompjes te trekken. Deze meldpunten zitten met Ecoslink (can bus dingetjes iirc) aan de centrale (EcosII of....) aangesloten.

Dus centrale praat naar trein met DCC en trein praat terug via de railcom melders/boosters -> ecos link -> centrale.

De decoders delen vrijwillig hun informatie tijdens de pauzes aan de railcom melders/boosters.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)