Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Wat kan je precies doen met Railcom?  (gelezen 8108 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2021, 17:29:11 »
Citaat
Is het echt nodig dat alle terugmeldpunten geschikt zijn voor Railcomdetectie?

Nee, dat is niet nodig. In mijn geval wel gedaan, zodat ik ook echt weet wat waar staat.

Citaat
spreekt elke railcom decoder naar het railcom meldpunt door kleine stroompjes te trekken

Dat is als je bit 0 in CV28 hebt aanstaan. Heb je 70 loks op de baan, en meerdere loks in 1 melder, dan gaat dit niet meer werken. Iedere lok probeert te zeggen welke adres hij heeft, en het wordt chaos.

Citaat
De decoders delen vrijwillig hun informatie tijdens de pauzes aan de railcom melders/boosters.

Het is niet helemaal vrijwillig, het is een setting  ;D

Bij iTrain met BiDiB is het zo dat een lok z'n adres bevestigd als er een commando gestuurd wordt. Bij het aanzetten van de baan geeft iTrain daarom een kort signaal, en de lok geeft daarop antwoord met het doorsturen van z'n adres. Omdat voor elkaar te krijgen is het wel noodzaak dat je iTrain en BiDiB goed instelt. Dat heeft bij mij een tijdje geduurd voordat ik alles door had.

Verder zijn er modules die er alleen vanuit gaan dat bit 0 in CV28 aanstaat, en luisteren daarna. Dat ging voor mij dus niet werken, vandaar even expliciet dat het voormij alleen werkte met BiDiB. Er zullen best andere systemen zijn die ook zo werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Dus ja, ik zet een trein op de rails, zorg ervoor dat hij een commando krijgt van iTrain via de centrale, en iTrain geeft netjes aan dat de lok daar op de baan is gezet.

Ik zou niet meer zonder willen/kunnen.

Verder gebruik ik het niet om de loks te programmeren, dat doe ik lekker op een apart stukje rails met de ESU programmer. Alleen jammer dat daar geen Railcom in zit en je dat dus niet kunt testen.

Wat ik ook begrepen heb, is dat er een limiet van 54 locs is die tegelijk kunnen rijden (BiDiB), en als er meer dan 128 actief zijn raken de buffers vol. In iTrain heb ik daarom alleen de loks die echt op de baan staan actief. Dat is dus 1 van de instellingen die je wel even moet weten, anders gaat het mis. M'n persoonlijke ervaring is verder dat als je echt veel locs hebt rijden dat de commandos vertraagd doorkomen. Bij een paar gecalibreerde loks stopt alles precies waar het moet. Bij 40+ krijg ik afwijkingen, wat ik de schuld geef aan de communicatie bussen/protocollen: commandos komen later aan om bijvoorbeeld te stoppen. Maar goed, dat staat los van Railcom.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2021, 08:10:57 »
Okay, die je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?

Naar aanleiding van dit draadje heb ik me weer eens verdiept in Railcom. Voor het laatst was dat een jaar of vijf geleden. Er zijn meer toepassingen, maar één ding is toch niet veranderd. Railcom is bij mijn weten ooit door Lenz ontwikkeld, maar Lenz heeft er verder weinig mee gedaan. Andere aanbieders wel, maar die doen dan allemaal net anders. Die warboel is volgens mij ook een reden waarom de toepassing van Railcom zo traag verloopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2021, 11:15:26 »
Ik heb net 3x Roco 10819 aangeschaft (X16 terugmeldmodules).
Deze kost ongeveer 110 euro voor 16 terugmelders.
Maar zoals ik het nu zie werken deze niet met Railcom  :(
Vandaar dat de locs niet aangemeld worden...

Ik zou dan de Roco 10808 moeten aanschaffen, die hebben wel Railcom.
Deze kost ook ongeveer 110 euro voor voor slechts 8 terugmelders, dat is dan toch een dure zaak.

Welke terugmelders raden jullie aan die compatibel zijn met Railcom?
Ik werk met een Z21.

mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2021, 11:48:22 »
Dat is een dure hufter wat je aangeschaft heb daar  :o. Ik vond die marklin S88 al aan de prijs, maar deze is 2.5x zo duur en heb je nog steeds geen railcom  :-\

Volgens de roco site moet je inderdaard  de 10808 hebben. Hij is even duur....
https://www.roco.cc/en/product/234821-z21%20detector-0-0-0-0-0-004006-1/products.html

Je hebt van digikeijs de dr5088 die is even duur en hij werkt met de loconet bus, dat heeft de Z21, maar het is dezelfde prijsklasse. Daar deze loconet gebruikt, zou ik dan deze nemen zodat je ooit in de toekomst een andere centrale zou kunnen gebruiken als je Z21 overlijdt ofzo...
https://www.digikeijs.com/nl/dr5088rc-digidetect.html?gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjm1q8ynUEc1wkW9_cMOK6ME1ctDcIeoEoGRSOZQzkEYW5XNr1m3--saArEAEALw_wcB

En je heb die van Esu maar die werkt volgens alleen op Ecos link  ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2021, 11:58:49 »
Okay, die je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?
Niet en al zou dat kunnen, moet je dat niet eens willen. S88 bus is eigenlijk best antiek en zodoende ook primitief. We kennen allemaal de verhalen met spookmeldingen. Gelukkig hebben ze dat ondervangen door STP kabels toe te passen.

S88 bus is een groot schuifregister. Ik zou het daarom niet eens bus willen noemen. Dus voor elke bezetmelder bestaat er 1 heel bitje. En al die bitjes van je bezetmelders worden serieel naar je centrale geklokt 1 voor 1. In deze primitieve opstelling is er dus 0 ruimte om meer informatie mee te sturen zoals een loc adres.

Bovendien zijn die S88 fysiek volgens mij ook nog echte analoge schuifregisters, de eerste varianten iig wel. Daarom kan je ook halverwege de bus geen splits maken en moeten ze perse allemaal achter elkaar worden geknoopt. Het enige leuke van s88 is dat het zo goedkoop is. Je kan ook een arduino programmen met Rudy Boers S88 programma. Dan kost een S88 nog maar 2€ ofzo.

Alle andere terugmeld bussen (althans volgens mij wel) gebruiken een moderne bus systeem op basis van rs485 of Can of dat wat ze in die R bus gebruiken ? zal ook wel hetzelfde zijn. Met die bussen kunnen alle apparaten hele data pakketjes opsturen naar alle andere apparaten op de bus. Dat had Marklin dus ook moeten doen, ze gebruiken wel pittig de can bus voor communicatie tussen hun apparatuur, behalve voor die primitieve bezetmelders van ze. Misschien maar beter ook, want Marklin kennende zou daar waarschijnlijk ook 100+ € voor gevraagd hebben.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2021, 12:03:42 »
Bas,

Het signaal van Railcom gaat niet via de S88....

Gr, Bert

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2021, 12:08:24 »
Met alle respect, Bert. Hoeveel woorden heb je precies gelezen van wat ik tikte? Met het allereerste woord 'niet' gaf ik al aan dat s88 niet gecombineerd met railcom kan worden met railcom gevolgd door een uitleg van waarom dat niet kan.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2021, 12:09:08 »
Bas,

de 10808 van Roco is 'even duur' in prijs, maar heeft maar 8(!) Railcom terugmelders, dus dubbel zo duur per terugmelder dus....

Is het een optie om zo 1 stuk van de 10808 tussen die andere 10819 te zetten?
Elke loc die dan in de sectie met de 10808 staat, wordt dan automatisch herkend in de Z21 en iTrain en moet ik dus niet meer manueel invoeren.... Klopt deze redenering ?

Rudy
 
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2021, 12:13:26 »
Excuses, het was met niet opgevallen op het plaatje dat ze niet tot 16 doortellen en mijn neus was niet lang genoeg  :-[


Voor iTrain gebruiken mensen idd vaak 2 of 3 melders per sectie. Maar die hoeven natuurlijk niet allemaal railcom te hebben. Alleen in de inrijd of de middelste melder heeft het nodig dus ik zou het idd combineren met de niet-railcom bezetmelder.

Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #24 Gepost op: 12 april 2021, 12:26:04 »

Bas,

Ik heb het wel gelezen...

Jij antwoord op de vraag van Henk:
Okay, die je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?

Met jouw antwoord:
Niet en al zou dat kunnen, moet je dat niet eens willen. S88 bus is eigenlijk best antiek en zodoende ook primitief. We kennen allemaal de verhalen met spookmeldingen. Gelukkig hebben ze dat ondervangen door STP kabels toe te passen.

Het werkt bij mij prima gecombineerd!

Ik heb S88 melders, en waar nodig de Railcom melder-met adresuitlezing.

Dus, JA, je kan S88-melders combineren met met Railcom-melders....

Gr, Bert

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2021, 12:28:22 »
Waarom zeg je dat dan niet meteen? Ik had niet gedacht om 2 bussen door elkaar te gebruiken.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2021, 12:36:15 »
Gekke gedachte:
Is het niet mogelijk om op één plaats op de baan die makkelijk toegankelijk is één railcom melder te hebben zodat je op die plek de nieuwe loks op je baan plaatst? Ik bedoel dan dat je een aantal loks op de baan hebt en andere in de vitrine en zo dus wisselt zonder veel poespas? Hoe werkt dat dan?
Ik snap wel dat als je een lok van je baan verwijdert dat je daar actie voor moet nemen in bv Koploper.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #27 Gepost op: 12 april 2021, 12:37:02 »
kan je op de Z21 verschillende bussen naast elkaar gebruiken voor bezetmelding?
Want ik heb nog enkele oude S88-N modules liggen.
Hoe doe je dan de nummering?

mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #28 Gepost op: 12 april 2021, 12:44:04 »
Gekke gedachte:
Is het niet mogelijk om op één plaats op de baan die makkelijk toegankelijk is één railcom melder te hebben zodat je op die plek de nieuwe loks op je baan plaatst? Ik bedoel dan dat je een aantal loks op de baan hebt en andere in de vitrine en zo dus wisselt zonder veel poespas? Hoe werkt dat dan?
Ik snap wel dat als je een lok van je baan verwijdert dat je daar actie voor moet nemen in bv Koploper.
Dat vind ik nu juist helemaal géén gekke gedachte. Maak een spoor met zo'n melder. Zet je er een lok op die het programma niet kent wordt dit adres toegevoegd, stuur je er een al bekende lok naar toe wordt deze afgemeld. Simpel.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
« Reactie #29 Gepost op: 12 april 2021, 12:47:34 »
....ik bedoel eigenlijk in het doorlopende spoor, oa ivm met lange treinstellen of bloktreinen, dan wil je géén afmeldingen toch?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).