BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: bask185 op 07 april 2021, 10:45:42

Titel: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: bask185 op 07 april 2021, 10:45:42
Ik ben me nu een beetje aan het lezen over railcom, maar het doel er van ontgaat me eigenlijk een beetje ??? Ik zie dat die railcom terugmelders behoorlijk duur zijn, en als ik dan zo lees in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/RailCom) wat het allemaal precies kan.. dan ben ik niet echt bijzonder onder indruk ofzo. Bovendien als je dit wilt hebben, dan moet je ook alles van hetzelfde nemen. Je moet een railcom centrale hebben, railcom boosters en of railcom terugmelders en je treinen moeten natuurlijk een geschikte decoder hebben. Al bij al kost het om een layout van railcom te voorzien al gauw honderden euro's meer. Maar wat krijg je nou voor dat geld?

Van wat ik begrijp, kan je met railcom het volgende:
- Programming On the Main (POM) gaat 'makkelijker'. We kunnen dit al zonder railcom, maar met railcom gaat dit dus makkelijker (dus zal wel sneller wezen?).
- Je kan CV's uitlezen op de hoofdbaan, heeft iemand dit nou echt 'nodig'?
- trein in centrale configureren zou sneller en makkelijker gaan.
- railcom bezetmelders kunnen het adres van de trein terugmelden naar je railcom centrale. Volgens mij is dit ook het enige wat standaard railcom toevoegt, wat ook daadwerkelijk nuttig kan zijn. Ik kan me voorstellen dat je met een ECOSII centrale dat je trein X en andere route kan laten rijden dan trein Y. (je kan ook trein Y een magneet geven en een wissel schakelen met een hallsensor of reedcontact. Dan kan je ze ook een andere route laten berijden. Dus ja waarom je dit dan perse met railcom zou willen?)

En met railcom plus kan je dan doen wat je nu ook al kan met mfx. Een trein kan zichzelf aanmelden bij een centrale. Nu had ik als 14 jarige al een Mfx trein. Ik vond het wel grappig dat die trein zichzelf kon aanmelden en dat je mobile station kon vertellen dat de trein stroomloos stond. En het was 'handig' dat je symbooltjes meteen goed stonden. Maar meer dan 'grappig' vond ik het ook niet echt. (Toen las ik later dat er ook nog een bug in zat dat het je je centrale moest resetten omdat hij je Mfx trein niet meer zat. Daarom hebben central station nu een pagina genaamd: lijst met verloren Mfx loco's oid.)

Dus aan alle railcom gebruikers hier op dit forum. Behalve dat treinen configureren makkelijker en sneller gaat.. op het hoofdspoor Wat volgens mij geen ziel nodig heeft. Is er een bepaalde feature die ik niet genoemd heb die het waard is om te noemen? En vinden jullie het waard dat een terugmelder kan zeggen welke trein er wordt gedetecteerd?

Mvg,

Bas
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Dave....... op 07 april 2021, 11:04:11
Ik vind het makkelijk voor je loc’s.
Je zet ‘m op de rails en BAM alles staat in je centrale, scheelt met de vele functies tegenwoordig best wat werk.

Echter, er zitten toch wat haken en ogen aan.
Bijvoorbeeld is niet elke decoder goed geconfigureerd, dus moet je alsnog handmatig instellen.
( bijvoorbeeld een functie met het verkeerde symbool)

Daarbij rijd ik met Koploper, die weet waar welke trein is.
Geen railcom terugmelder voor nodig.

Oh en elke loc krijgt een individueel nummer, soms onhandig als je meerdere decoders in een treinstel wilt zetten.

Dus nee, ik zie er in mijn geval niet de toegevoegde waarde van in.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: VvKan op 07 april 2021, 14:49:42
De grootste toegevoegde waarde voor mij zit er in, dat de loc zichzelf meldt.  Dus ik heb hier loc X in de hand en ik zet hem op een willekeurige plek op de baan en het systeem weet niet alleen DAT de loc ergens staat, maar ook WAAR.
Dus ik hoef als ik een programma gebruik niets te doen.

Stel je voor:  ik rijdt met programma en er gebeurt iets bijv. ontsporing.  Ik neem de loc van de baan en zet hem ergens anders neer.  Heel het programma in de war en weer opnieuw aanmelden van de loc en waar dat gebeurt.

Op een modulaire baan met lange afstanden tussen stations kan gezien worden welke loc(trein) er aan komt. Ook zonder PC.

POM is al genoemd en gebruik ik veelvuldig, maar (nog) niet met een programma. Behalve voor het veranderen van het loc adres kan ik alles op de baan laten staan.
Het programma hoeft dus niet de trein te volgen (en bij calamiteiten kwijtraken) maar is op de hoogte van de werkelijke toestand.
Je bent af van de gesuggereerde meldingen met reedcontacten, lichtsluizen etc. dus ook van de bekabeling daarvan en de verwerking in je programma.

Je kunt ook de gegevens van de HELE trein uitlezen en gebruiken, zoals door het T4T systeem gedaan is.  Helaas is dit zeer geavanceerde systeem niet meer verkrijgbaar.

Kortom:  welk systeem je ook gebruikt, met RailCom is het gebaseerd oop de WERKELIJKHEID in plaats van op aannames en een systeem dat dat bij moet houden.

Hoewel ik van de mogelijkheden slechts ten dele gebruik maak, is het voor mij een zeer waardevol systeem.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Servé op 07 april 2021, 20:32:47
Ik vind het gewoon leuk om een tableautje te gaan maken waarop het sporenplan getekend is en dan via 7-segment displays de decodernummers worden weergegeven op dat tableau :)
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: RE465 op 10 april 2021, 08:42:48
Een opmerking voor diegene die RailCom willen gaan gebruiken en nog oudere decoders gebruiken.

Er zijn oudere decoders die slecht of zelfs niet meer reageren op het RailCom gat in het DCC-signaal wat de centrale uitzend.

Wouter
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: VvKan op 10 april 2021, 09:24:32
Ja, dat zou kunnen of is zo, maar wat wil je daarmee zeggen ?

Als waarschuwing prima, maar daar hoeft niemand een probleem mee te hebben, want dan zet je RailCom in de centrale uit.  Dan heb je daar dus geen last van.
En heb je nieuwere decoders, dan heb je er ook geen last van en kun je zowel in de centrale als in de decoders RailCom uitzetten.

De enigen die daar last van zouden kunnen hebben zijn diegenen, die wel RailCom in willen zetten, maar niet genegen zijn om verouderde decoders te vervangen.  Dat noem ik :  van 2 walletjes willen eten.  Die zou ik in overweging willen geven om de individuele keuze te maken op grond van de voordelen die  het voor hen biedt.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Ronald Halma op 10 april 2021, 11:05:50
Ja, dat zou kunnen of is zo, maar wat wil je daarmee zeggen ?

Dat zegt Wouter toch?:

Een opmerking voor diegene die RailCom willen gaan gebruiken en nog oudere decoders gebruiken.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Lazer1 op 10 april 2021, 20:28:52
Vraagje : ik rijd DCC met een Z21 en ben een nieuwe baan aan het maken en ben aan het experimenteren met iTrain.

In de handleiding van iTrain lees ik niets over Railcom.
Ik heb een heleboel locs met Esu decoders, waarvan ik vermoed dat een heel aantal wel Railcom compatibel zijn.

Als ik nu mijn locs op de baan zet, worden deze dan automatisch in iTrain gezet of moet ik ze nog steeds handmatig een voor een invoeren?

mvg
Rudy
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Hasenwald op 11 april 2021, 01:09:13
Dan denk ik dat je de handleiding nog maar eens goed moet lezen. Railcom komt er genoeg in voor. 
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: AndrevdG op 11 april 2021, 06:33:43
Van de week had m'n PC kuren. iTrain houdt bij waar m'n locs staan. Maar dat was dus ook een puinhoop.

Omdat ik dus Railcom heb voor de meeste van m'n locs, heb ik alles 'weggegooit', zeg maar schoongemaakt.

iTrain weer aangezet, en ook de baan. M'n 70 locs melden zich weer mooi aan.
Zou ik geen Railcom hebben gehad, dan had ik 70 locs mogen aflopen om te zien wat waar staat.

Ik zou niet meer zonder willen met een baan van dit formaat.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: 72sonett op 11 april 2021, 10:23:42
... M'n 70 locs melden zich weer mooi aan.
Zou ik geen Railcom hebben gehad, dan had ik 70 locs mogen aflopen om te zien wat waar staat.
Dus als ik het goed begrijp: je zet een willekeurige loc op een willekeurige plek op de baan en na inschakelen weet het systeen welke loc waar staat?

Hoe werkt dat dan, met GPS?
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: henk op 11 april 2021, 10:25:59
Railcom vertelt aan de centrale welk adres de loc heeft die op een bepaald meldpunt staat. De kern van Railcom is bidirectionele communicatie via de rails. Dus niet alleen geeft de centrale opdrachten aan een decoder, de decoder kan ook informatie naar de centrale sturen. Vervolgens kan het systeem daar wat mee doen.

Er was/is een vrij uitgebreid draadje over Railcom, waarin een conclusie was dat het vooral op grote banen erg handig kan zijn. Ik kan dat draadje zo gauw niet meer vinden. Wel hier en daar een link naar dat draadje, maar dat kom ik op de homepage terecht.  ???

Mijn eigen ervaringen zijn beperkt. Een jaar of wat geleden heb ik van de beurs in Keulen eens een detector van Tams meegenomen. Was een aanbieding om mensen kennis met Railcom te laten maken. Is leuk, er reed een trein voorbij en op het display van de detector zag je dan wat het adres was.
In de jaren daarna een nieuwe baan gebouwd met Koploper en standaard S88 terugmelders die ik al had. Railcom had in mijn beleving te weinig meerwaarde voor mijn baan waarop toch nooit meer dan 10 treinen tegelijk staan. Die paar muisklikken bij het plaatsen van een nieuwe trein, zijn het werk niet. Daarbij speelde zeker een rol dat ik geen idee had/heb in hoeveel locs ik de decoder had moeten vervangen. Als een loc goed rijdt en ik kan de door mij gewenste functies bedienen, verander ik niks.

Bedenk dat Railcom al lang bestaat, maar de ontwikkeling in toepassingen tot nu toe traag verloopt. Al een jaar of 15 geleden was het Duitse MiBa in de jaarlijkse Digispecial van mening dat Railcom op doorbreken stond. Dat hebben ze een paar jaar herhaald en toen zijn ze met die toon maar gestopt. De bottleneck was/is inderdaad dat het voor de doorsnee zolderbaan toch minder van belang is. Fabrikanten zagen er om die reden weinig brood in.
Dat gezegd hebbende, is het verhaal ondertussen misschien anders voor beginners. Railcom is toch al een paar jaar zowat een standaard feature in locdecoders, dus dat zijn geen meerkosten meer. Sommige besturingsprogramma's (Itrain) gaan ook daadwerkelijk wat doen met de Railcominformatie. De enige investering zou dan terugmelders met Railcomdetectie zijn.

Mijn vraag aan gebruikers. Is het echt nodig dat alle terugmeldpunten geschikt zijn voor Railcomdetectie?
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: 72sonett op 11 april 2021, 12:21:34
Een loc/decoder moet dus bij een meldpunt staan, hoe 'weet' de decoder welk meldpunt dat is, communiceert het meldpunt ook met de decoder?
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: henk op 11 april 2021, 12:31:33
Dat hoeft de decoder in eerste instantie niet te weten. De centrale weet om welk meldpunt het gaat en hoort van de loc die het meldpunt bezet houdt, welk adres daarbij hoort. Die gecombineerde informatie kan de centrale dan weer doorgeven aan alle andere onderdelen van het systeem. Bijvoorbeeld aan een computer met daarop een besturingsprogramma die de meldpunten met adres weer kan combineren met het ingevoerde baanplan.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: bask185 op 11 april 2021, 13:07:35
Een loc/decoder moet dus bij een meldpunt staan, communiceert het meldpunt ook met de decoder?
Nee volgens mij niet, De centrale communiceert gewoon met DCC naar de decoder. De centrale last kort pauzes in tussen DCC pakketten. In deze pauzes, spreekt elke railcom decoder naar het railcom meldpunt door kleine stroompjes te trekken. Deze meldpunten zitten met Ecoslink (can bus dingetjes iirc) aan de centrale (EcosII of....) aangesloten.

Dus centrale praat naar trein met DCC en trein praat terug via de railcom melders/boosters -> ecos link -> centrale.

De decoders delen vrijwillig hun informatie tijdens de pauzes aan de railcom melders/boosters.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: AndrevdG op 11 april 2021, 17:29:11
Citaat
Is het echt nodig dat alle terugmeldpunten geschikt zijn voor Railcomdetectie?

Nee, dat is niet nodig. In mijn geval wel gedaan, zodat ik ook echt weet wat waar staat.

Citaat
spreekt elke railcom decoder naar het railcom meldpunt door kleine stroompjes te trekken

Dat is als je bit 0 in CV28 hebt aanstaan. Heb je 70 loks op de baan, en meerdere loks in 1 melder, dan gaat dit niet meer werken. Iedere lok probeert te zeggen welke adres hij heeft, en het wordt chaos.

Citaat
De decoders delen vrijwillig hun informatie tijdens de pauzes aan de railcom melders/boosters.

Het is niet helemaal vrijwillig, het is een setting  ;D

Bij iTrain met BiDiB is het zo dat een lok z'n adres bevestigd als er een commando gestuurd wordt. Bij het aanzetten van de baan geeft iTrain daarom een kort signaal, en de lok geeft daarop antwoord met het doorsturen van z'n adres. Omdat voor elkaar te krijgen is het wel noodzaak dat je iTrain en BiDiB goed instelt. Dat heeft bij mij een tijdje geduurd voordat ik alles door had.

Verder zijn er modules die er alleen vanuit gaan dat bit 0 in CV28 aanstaat, en luisteren daarna. Dat ging voor mij dus niet werken, vandaar even expliciet dat het voormij alleen werkte met BiDiB. Er zullen best andere systemen zijn die ook zo werken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Dus ja, ik zet een trein op de rails, zorg ervoor dat hij een commando krijgt van iTrain via de centrale, en iTrain geeft netjes aan dat de lok daar op de baan is gezet.

Ik zou niet meer zonder willen/kunnen.

Verder gebruik ik het niet om de loks te programmeren, dat doe ik lekker op een apart stukje rails met de ESU programmer. Alleen jammer dat daar geen Railcom in zit en je dat dus niet kunt testen.

Wat ik ook begrepen heb, is dat er een limiet van 54 locs is die tegelijk kunnen rijden (BiDiB), en als er meer dan 128 actief zijn raken de buffers vol. In iTrain heb ik daarom alleen de loks die echt op de baan staan actief. Dat is dus 1 van de instellingen die je wel even moet weten, anders gaat het mis. M'n persoonlijke ervaring is verder dat als je echt veel locs hebt rijden dat de commandos vertraagd doorkomen. Bij een paar gecalibreerde loks stopt alles precies waar het moet. Bij 40+ krijg ik afwijkingen, wat ik de schuld geef aan de communicatie bussen/protocollen: commandos komen later aan om bijvoorbeeld te stoppen. Maar goed, dat staat los van Railcom.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: henk op 12 april 2021, 08:10:57
Okay, die je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?

Naar aanleiding van dit draadje heb ik me weer eens verdiept in Railcom. Voor het laatst was dat een jaar of vijf geleden. Er zijn meer toepassingen, maar één ding is toch niet veranderd. Railcom is bij mijn weten ooit door Lenz ontwikkeld, maar Lenz heeft er verder weinig mee gedaan. Andere aanbieders wel, maar die doen dan allemaal net anders. Die warboel is volgens mij ook een reden waarom de toepassing van Railcom zo traag verloopt.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Lazer1 op 12 april 2021, 11:15:26
Ik heb net 3x Roco 10819 aangeschaft (X16 terugmeldmodules).
Deze kost ongeveer 110 euro voor 16 terugmelders.
Maar zoals ik het nu zie werken deze niet met Railcom  :(
Vandaar dat de locs niet aangemeld worden...

Ik zou dan de Roco 10808 moeten aanschaffen, die hebben wel Railcom.
Deze kost ook ongeveer 110 euro voor voor slechts 8 terugmelders, dat is dan toch een dure zaak.

Welke terugmelders raden jullie aan die compatibel zijn met Railcom?
Ik werk met een Z21.

mvg
Rudy
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: bask185 op 12 april 2021, 11:48:22
Dat is een dure hufter wat je aangeschaft heb daar  :o. Ik vond die marklin S88 al aan de prijs, maar deze is 2.5x zo duur en heb je nog steeds geen railcom  :-\

Volgens de roco site moet je inderdaard  de 10808 hebben. Hij is even duur....
https://www.roco.cc/en/product/234821-z21%20detector-0-0-0-0-0-004006-1/products.html (https://www.roco.cc/en/product/234821-z21%20detector-0-0-0-0-0-004006-1/products.html)

Je hebt van digikeijs de dr5088 die is even duur en hij werkt met de loconet bus, dat heeft de Z21, maar het is dezelfde prijsklasse. Daar deze loconet gebruikt, zou ik dan deze nemen zodat je ooit in de toekomst een andere centrale zou kunnen gebruiken als je Z21 overlijdt ofzo...
https://www.digikeijs.com/nl/dr5088rc-digidetect.html?gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjm1q8ynUEc1wkW9_cMOK6ME1ctDcIeoEoGRSOZQzkEYW5XNr1m3--saArEAEALw_wcB (https://www.digikeijs.com/nl/dr5088rc-digidetect.html?gclid=Cj0KCQjw38-DBhDpARIsADJ3kjm1q8ynUEc1wkW9_cMOK6ME1ctDcIeoEoGRSOZQzkEYW5XNr1m3--saArEAEALw_wcB)

En je heb die van Esu maar die werkt volgens alleen op Ecos link  ???

Mvg,

Bas
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: bask185 op 12 april 2021, 11:58:49
Okay, die je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?
Niet en al zou dat kunnen, moet je dat niet eens willen. S88 bus is eigenlijk best antiek en zodoende ook primitief. We kennen allemaal de verhalen met spookmeldingen. Gelukkig hebben ze dat ondervangen door STP kabels toe te passen.

S88 bus is een groot schuifregister. Ik zou het daarom niet eens bus willen noemen. Dus voor elke bezetmelder bestaat er 1 heel bitje. En al die bitjes van je bezetmelders worden serieel naar je centrale geklokt 1 voor 1. In deze primitieve opstelling is er dus 0 ruimte om meer informatie mee te sturen zoals een loc adres.

Bovendien zijn die S88 fysiek volgens mij ook nog echte analoge schuifregisters, de eerste varianten iig wel. Daarom kan je ook halverwege de bus geen splits maken en moeten ze perse allemaal achter elkaar worden geknoopt. Het enige leuke van s88 is dat het zo goedkoop is. Je kan ook een arduino programmen met Rudy Boers S88 programma. Dan kost een S88 nog maar 2€ ofzo.

Alle andere terugmeld bussen (althans volgens mij wel) gebruiken een moderne bus systeem op basis van rs485 of Can of dat wat ze in die R bus gebruiken ? zal ook wel hetzelfde zijn. Met die bussen kunnen alle apparaten hele data pakketjes opsturen naar alle andere apparaten op de bus. Dat had Marklin dus ook moeten doen, ze gebruiken wel pittig de can bus voor communicatie tussen hun apparatuur, behalve voor die primitieve bezetmelders van ze. Misschien maar beter ook, want Marklin kennende zou daar waarschijnlijk ook 100+ € voor gevraagd hebben.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Bert van Gelder op 12 april 2021, 12:03:42
Bas,

Het signaal van Railcom gaat niet via de S88....

Gr, Bert
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: bask185 op 12 april 2021, 12:08:24
Met alle respect, Bert. Hoeveel woorden heb je precies gelezen van wat ik tikte? Met het allereerste woord 'niet' gaf ik al aan dat s88 niet gecombineerd met railcom kan worden met railcom gevolgd door een uitleg van waarom dat niet kan.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Lazer1 op 12 april 2021, 12:09:08
Bas,

de 10808 van Roco is 'even duur' in prijs, maar heeft maar 8(!) Railcom terugmelders, dus dubbel zo duur per terugmelder dus....

Is het een optie om zo 1 stuk van de 10808 tussen die andere 10819 te zetten?
Elke loc die dan in de sectie met de 10808 staat, wordt dan automatisch herkend in de Z21 en iTrain en moet ik dus niet meer manueel invoeren.... Klopt deze redenering ?

Rudy
 
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: bask185 op 12 april 2021, 12:13:26
Excuses, het was met niet opgevallen op het plaatje dat ze niet tot 16 doortellen en mijn neus was niet lang genoeg  :-[
(https://www.z21.eu/media/Kwc_Abstract_Image_Trl_Component.ProductStage_Image_Component/root-en-main_38-stage-image/dh-907-95d140/45bf1c6b/1554889999/10808-detector-neu.png)

Voor iTrain gebruiken mensen idd vaak 2 of 3 melders per sectie. Maar die hoeven natuurlijk niet allemaal railcom te hebben. Alleen in de inrijd of de middelste melder heeft het nodig dus ik zou het idd combineren met de niet-railcom bezetmelder.

Mvg

Bas
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Bert van Gelder op 12 april 2021, 12:26:04

Bas,

Ik heb het wel gelezen...

Jij antwoord op de vraag van Henk:
Okay, die je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?

Met jouw antwoord:
Niet en al zou dat kunnen, moet je dat niet eens willen. S88 bus is eigenlijk best antiek en zodoende ook primitief. We kennen allemaal de verhalen met spookmeldingen. Gelukkig hebben ze dat ondervangen door STP kabels toe te passen.

Het werkt bij mij prima gecombineerd!

Ik heb S88 melders, en waar nodig de Railcom melder-met adresuitlezing.

Dus, JA, je kan S88-melders combineren met met Railcom-melders....

Gr, Bert
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: bask185 op 12 april 2021, 12:28:22
Waarom zeg je dat dan niet meteen? Ik had niet gedacht om 2 bussen door elkaar te gebruiken.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: ruudns op 12 april 2021, 12:36:15
Gekke gedachte:
Is het niet mogelijk om op één plaats op de baan die makkelijk toegankelijk is één railcom melder te hebben zodat je op die plek de nieuwe loks op je baan plaatst? Ik bedoel dan dat je een aantal loks op de baan hebt en andere in de vitrine en zo dus wisselt zonder veel poespas? Hoe werkt dat dan?
Ik snap wel dat als je een lok van je baan verwijdert dat je daar actie voor moet nemen in bv Koploper.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Lazer1 op 12 april 2021, 12:37:02
kan je op de Z21 verschillende bussen naast elkaar gebruiken voor bezetmelding?
Want ik heb nog enkele oude S88-N modules liggen.
Hoe doe je dan de nummering?

mvg
Rudy
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Albert.H0 op 12 april 2021, 12:44:04
Gekke gedachte:
Is het niet mogelijk om op één plaats op de baan die makkelijk toegankelijk is één railcom melder te hebben zodat je op die plek de nieuwe loks op je baan plaatst? Ik bedoel dan dat je een aantal loks op de baan hebt en andere in de vitrine en zo dus wisselt zonder veel poespas? Hoe werkt dat dan?
Ik snap wel dat als je een lok van je baan verwijdert dat je daar actie voor moet nemen in bv Koploper.
Dat vind ik nu juist helemaal géén gekke gedachte. Maak een spoor met zo'n melder. Zet je er een lok op die het programma niet kent wordt dit adres toegevoegd, stuur je er een al bekende lok naar toe wordt deze afgemeld. Simpel.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: ruudns op 12 april 2021, 12:47:34
....ik bedoel eigenlijk in het doorlopende spoor, oa ivm met lange treinstellen of bloktreinen, dan wil je géén afmeldingen toch?
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Bert van Gelder op 12 april 2021, 13:50:10
En anders als tussenoplossing:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz-LRC120-607433c0d7f46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lenz-LRC120-607433c0d7f46.jpg)

De Lenz LRC120

Gr, Bert
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: VvKan op 12 april 2021, 14:24:54
Dus, JA, je kan S88-melders combineren met met Railcom-melders....
Maar geven de S88 melders dan ook de RailCom gegevens door aan de centrale ?  De getoonde LRC120 is geenszins een melder, die iets doorgeeft.  Behalve visueel natuurlijk.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: meino op 12 april 2021, 14:39:42
S88 is in een shiftregister, dus dat geeft alleen een bit door (waarde 0 of 1). Ieder bit betreft 1 bezetmelder. Als je andere informatie wilt doorgeven heb je iets anders nodig.

Groet Meino
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: VvKan op 12 april 2021, 14:59:48
Hallo Meino,
precies daarom snap ik de opmerking van Bert van Gelder niet:  het werkt bij mij prima gecombineerd.  Tenzij hij alleen maar bedoelt, dat je met S88 kunt terugmelden, terwijl er een LRC120 aan de baan hangt.  Maar dat geeft geen verdere invulling aan waar het hier om gaat:  terugmelding met RailCom.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: meino op 12 april 2021, 16:33:52
Dat zelfde probleem heb ik ook. Ik weet wat Railcom is en ongeveer hoe het werkt. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan dit systeem. Daar is Kranenberg te bescheiden voor (max rijlengte 54m, maximaal 6-7 treinen). Het is natuurlijk wat anders als je iets hebt zoals Miniworld of als je vele tientallen locs op de baan hebt. Theoretisch zou je Railcom kunnen gebruiken als bezetmelder i.p.v. stroom- of massadetectors via S88. Alleen dan moet je besturingsprogramma daar wel mee overweg kunnen en verder weet ik niet hoe betrouwbaar dit uiteindelijk is. Want er wordt best wel eens een DCC pakket gemist, dat merk je meestal niet omdat de centrale die continue herhaald. Dus ook de Railcom berichten zullen wel eens gemist worden en dat heeft direct nare gevolgen tijdens het bedrijf als ze tevens als bezetmelder gebruikt worden. Daarnaast speelt imho ook het kostenplaatje een rol. In ieder geval voor mij.  ;D

Groet Meino
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Bert van Gelder op 12 april 2021, 17:06:21
Maar geven de S88 melders dan ook de RailCom gegevens door aan de centrale ? 

Nee, het gaat me er om dat Bask meldde (via de quote van Henk" je kan ook een deel van de terugmeldounten met Railcom uitrusten. Hoe combineer je dat technisch dan met bijvoorbeeld S88?") dat dat niet kan en je dat niet moet willen.

Maar dat kan best, railcom-melders en S88 melders naast elkaar.

Citaat
De getoonde LRC120 is geenszins een melder, die iets doorgeeft.  Behalve visueel natuurlijk.

En dat is een reactie op Albert, als je als tussenoplossing wilt weten welke lok op een baanvak staat (bijvoorbeeld programmeerspoor). Alleen is dat met 60 euro geen goedkope oplossing...
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: ruudns op 12 april 2021, 17:14:28
Mooie uitleg van de LRC120 (https://www.youtube.com/watch?v=2TL2-PKhG8s)
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 12 april 2021, 17:26:30
Alles wat MFX , Railcom of wat dan ook is gaat hier uit en blijft uit. Ik zie het nut er niet van in en geeft alleen maar ellende.

Van de week had m'n PC kuren. iTrain houdt bij waar m'n locs staan. Maar dat was dus ook een puinhoop.

Omdat ik dus Railcom heb voor de meeste van m'n locs, heb ik alles 'weggegooit', zeg maar schoongemaakt.

iTrain weer aangezet, en ook de baan. M'n 70 locs melden zich weer mooi aan.
Zou ik geen Railcom hebben gehad, dan had ik 70 locs mogen aflopen om te zien wat waar staat.

Ik zou niet meer zonder willen met een baan van dit formaat.

Ik werk met Koploper en elke keer als ik na rijden stop en afsluit maak ik een back-up van Koploper incl locomotiefstanden.

Nog niet zolang geleden had de verbinding tussen de ECoS en PC kuren en moest Koploper geforceerd afsluiten.
Dan zijn de rapen gaar en ligt alles overhoop.
Best en snelst oplossing was de laatste back-up terug zetten in Koploper. Van de 30 treinen hoefde ik maar 3 handmatig van plaats te verwisselen en ik kon gewoon weer rijden.

Op deze manier heb ik die (dure) fratsen niet nodig voor mijn modelbaan.

Mvg, Johan
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: AndrevdG op 14 april 2021, 04:09:34
Citaat
Ik zie het nut er niet van in en geeft alleen maar ellende.

Citaat
Op deze manier heb ik die (dure) fratsen niet nodig voor mijn modelbaan.

Ach ja, wat de 1 ziet als een mooie te gebruiken technologie wordt door de ander de grond in geboord.
Vaak zonder ook maar enige ervaring, omdat het systeem bij voorbaat al niet deugd.

Back-ups maak ik ook altijd, maar niet tijdens het rijden. Na een kwartier rijden staat er echt geen lok meer opdezelfde plek, en als de PC het dan begeeft heb je niets aan een back-up.

Railcom heeft hier al een paar keer heel wat ellende bespaart, ik zou niet meer terug willen.
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: VvKan op 14 april 2021, 11:54:22
Alles wat MFX , Railcom of wat dan ook is gaat hier uit en blijft uit. Ik zie het nut er niet van in en geeft alleen maar ellende.

Op deze manier heb ik die (dure) fratsen niet nodig voor mijn modelbaan.
Nou, dat zie ik toch wat anders.  Want op de eerste plaats is (hier RailCom) helemaal niet zo duur als je er vanaf het begin mee werkt.  Dat je de allergoedkoopste oplossingen voor een aantal zaken dan niet kunt gebruiken is mij ook wel duidelijk.  En daarmee bedoel ik natuurlijk ook het programma dat je gebruikt.  Als dat voor niks is, tja....     Maar gelukkig kent Koploper RailCom dan ook niet. Daarom heb ik lekker dure programma's, die er wel mee overweg kunnen.

En waar haal je: "alleen maar ellende" vandaan ?  Ik hoor nooit van ook maar enige ellende van de echte gebruikers (wederom RailCom).

Op de tweede plaats:  je zet alles uit en dat blijft uit.  Dan hoop ik voor jou, dat je nooit een MFX loc koopt, want die lijkt me daardoor alleen al een stuk duurder.  Maar dat is in tegenspraak met:  ik zet alles uit.   Dus je betaalt toch al te veel bij bepaalde uitvoeringen, waarbij je wel van alle andere fratsen gebruik wilt maken. Dure fratsen, naar mijn mening, zoals digitaal, wat alleen maar ellende veroorzaakt. ;)

Kortom:  je praat een beetje kort door de bocht vanuit je eigen situatie.  En dat geeft helemaal niks, zolang je over je eigen oplossingen tevreden bent.  En dat zie ik bij jou wel terug, complimenten daarvoor.    Maar laat anderen dan ook in hun waarde, liefhebbers die met nutteloze, ellende veroorzakende dure fratsen bezig zijn, het is maar speelgoed (in dit geval meestal voor volwassenen).

Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: Blausee-Mitholz op 12 mei 2021, 23:18:13
Nou hier heeft de enige goed rijdende mfx decoder (gewoon aangestuurd op MM-II) vanavond voor het eerst sinds jaren kuren vertoond. Voor mij is hij onbetrouwbaar geworden. Die gaat dus binnenkort vervangen worden door een ESU Lopi, net als de rest van zijn soort genoten die al vervangen zijn.

Een ander mag het van mij gebruiken heb ik geen moeite mee alleen ik heb hier in multiprotocol situatie genoeg ellende meegemaakt met die fratsen van mfx en Railcom.

Enige tijd geleden sloeg een Lopi V4 op hol bleek dat de Railcom in de decoder nog aanstond. Railcom geëlimineerd en nergens geen last meer van.

Gewoon recht toe recht aan, werkt het beste hier.

Mvg, Johan.

3-rail modelbaan met ESoC aangestuurd in multiprotocol MM en DCC. Verder alle poespas mfx en Railcom uitgeschakeld zowel in de ECos als in de decoder (waar het kan)
Titel: Re: Wat kan je precies doen met Railcom?
Bericht door: VvKan op 13 mei 2021, 10:29:34
Groot gelijk, Johan.  Want ik lees hier niet alleen Multiprotocol maar ook multifrats.   MM   DCC  Railcom   mfx,  en dat allemaal door elkaar.  Lijkt mij ook niet zo'n goede combinatie, ook al zal het allemaal in theorie wel mogelijk moeten zijn.

Daarmee in tegenstelling:  ik rij Monocol en Monofrats, dus DCC met Railcom, (met als toevoeging het ABC systeem, maar dat staat er los van).
In principe doe ik alles met Lenz, dus ook de decoders in de loc's, maar ja, als je geluid wil ben je toch ook afhankelijk van Zimo en Esu en al een tijdje ook Piko.   Maar die kun je gelukkig goed instellen, dus daar heb ik geen problemen mee.