Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Etagebaan, GO or NO GO?  (gelezen 2792 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Etagebaan, GO or NO GO?
« Gepost op: 03 april 2021, 23:23:42 »
Hallo allen,

Ik ben de hobby weer wat aan het oppakken en daarmee ook de draad weer opgepakt om toch eindelijk eens tot een baanplan te komen.
Maar gezien ik niet kan kiezen tussen een hoofdlijn en een zijlijn, borrelde het idee op om ze allebei te maken, recht boven elkaar op allebei een aparte etage.

Ik heb er even een schematische opzet van gemaakt:



Maar voor ik dit verder ga uitwerken, was ik benieuwd naar jullie ervaringen?
Is dit haalbare kaart of gaat dit nooit werken?
Valt bijvoorbeeld het middelste niveau in het niet, omdat het bovenste niveau er (te) laag boven zit (50cm) ?
Of zijn zulke klimspiralen veel te lang/hoog?


Even wat korte opmerkingen:

Onder de baan / begane grond:
Het idee was dat er een schaduwstation onder zit, welke niet getekend is.
Deze verdieping is zo laag mogelijk, zodat je net over de treinen heen kunt reiken.

De 1e verdieping:
Is een dubbelsporige hoofdlijn
De treinen voor dit niveau gaan via het buitenste spoor van de klimspiraal naar boven, om ze de klim zo makkelijk mogelijk te maken.


2e verdieping:
Bedoeld als nevenlijn
hier kan ook wat gerangeerd worden.
Treinen zullen kort zijn en komen hier over de binnenste klimspiraal



Bij voorbaat dank voor het mee denken!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2021, 23:40:35 »
Marten,

Ja, dat kan. Zeker in N. Ik had een paar jaar geleden een klein N baantje van 120 x 40 op 50 cm. boven mijn grote baan hangen (Het waren dus, anders dan bij jou, twee aparte banen. De grote baan lag op 110 cm. van de vloer en het kleine baantje dus op 160 cm. van de vloer. Je moet wel de diepte beperkt houden (bij mij dus 40cm). Anders wordt het op de "onderste" baan wel wat donker.
Maar je kunt altijd onder de bovenste baan een ledstrip aanbrengen.
In N is de minimale diepte van de helixen ca 50 cm.
Let wel op de afstand tot de vloer. Te laag en de bovenste baan zal de achterkant van de onderste aan het zicht onttrekken, te hoog en je kunt niet meer op de bovenste baan kijken.
Je zou met twee op maat gemaakte platen hardboard van een paar Euro de twee platen als proefopstelling kunnen gebruiken om de optimale diepte en hoogte te bepalen.

In H0 lijkt het me wat lastiger te bouwen, gezien de diepte.

Ben
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 23:44:46 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2021, 07:59:31 »
Er zijn heel veel voorbeelden van dubbeldekker banen met 50cm of minder afstand, zoals hier https://nl.pinterest.com/pin/324259241900816688/

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2021, 08:23:03 »
In hoeverre ‘moeten’ de treinen op beide niveaus kunnen komen? Je schets triggert bij mij nog een andere optie: schaduwstation met doorgaande treinen op het hoofdspoor ‘onder’ en dan de nevenlijn/rangeerbewegingen op het hoogste niveau waarbij je deze niet aansluit op je spiraal.

Je kunt dan de ruimte boven het spiraal benutten voor 1) het laten doorlopen van je landschap/baan of 2) een klein schaduwstation aan weerszijden voor je nevenbaan). Zeker bij een nevenbaan kun je vaak toe met een pendelbaan en is rondrijden helemaal geen noodzaak. En mocht die noodzaak er wel zijn dan zou je dat spoor achterlangs kunnen leiden met een wandje ervoor.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2021, 12:31:23 »
Mooi plan!! Wel arbeidsintensief maar zeker haalbaar. Kijk eens bij het draadje van Martin Domburg: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62457.0  Die heeft ook flinke klimspiralen in N :)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2021, 12:41:11 »
Bedankt allen voor jullie reacties, goed om te horen dat het niet meteen naar de prullenbak kan.
Jullie input is ook erg fijn, het zet mij weer opnieuw aan het denken!

@Ben,
Bedankt voor je nuttige opmerkingen!
In N is het allemaal een stuk compacter, je bent in H0 wel heel veel ruimte kwijt aan de klimspiralen.
Maar een keerlus op het eind (hondebot) zal het echter niet veel kleiner maken.
Omdat de baan overwegend Nederlands zal worden, is het ook lastiger te verbergen in een berg.
Ik probeer de scherpe bochten uit het zicht te houden, wat wel flink inlevert op de uiteindelijk nuttige ruimte.

Dat de diepte van de onderste baan belangrijk is, geeft misschien ook wel weer het voordeel dat de achtergrond minder van belang is.



@Falkenberg

Bedankt voor de link, ik zie het!
Ik had gisteren al even gegoogled, maar ik kon niet veel vinden.
Waarschijnlijk de verkeerde trefwoorden gebruikt.

@kar
Interessante optie!
Het scheelt inderdaad wel heel veel ruimte als deze treinen niet naar beneden hoeven te gaan.
En als ze toch zouden draaien, zouden met een aanzienlijk kleinere keerlus toe kunnen dan het lange spul dat er onder rijdt.
Bedankt voor deze gedachtengang!

edit:
@Ronald Halma

Ja, ik moet uitkijken dat het niet te ambitieus wordt.
Daarom heb ik het plan in modules te werken en elke keer een stukje uit te breiden.
Zo hoop ik de moed er in te houden.
Maar voordat je klein kunt beginnen, lijkt het me verstandig het einddoel helder te hebben.

Bedankt voor de link, allemensen wat een klimspiraal!
Schaal N biedt toch wel echt heel veel voordelen wat dat betreft, ten opzichte van h0!
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 12:44:56 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2021, 12:45:31 »
Ik ben niet enthousiast over klimspiralen. In je plan is de onzichtbare rijlengte in de spiralen ongeveer 10 keer zo groot als de zichtbare lengte. De treinen zijn dus een hele tijd onderweg zonder dat je ze ziet.
Het idee van 2 etages vind ik wel aardig, maar geef dan elke etage een eigen schaduwstation op hetzelfde niveau, achter een wandje.
En leg het bovenste niveau een stukje naar achteren zodat je goed zicht houdt op het onderste niveau.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2021, 12:47:08 »
@Ronald Halma

Ja, ik moet uitkijken dat het niet te ambitieus wordt.
Daarom heb ik het plan in modules te werken en elke keer een stukje uit te breiden.
Zo hoop ik de moed er in te houden.
Maar voordat je klein kunt beginnen, lijkt het me verstandig het einddoel helder te hebben

Ik wilde je niet ontmoedigen, integendeel ;) Maar het zijn hele bouwwerken die echt wel wat voorbereiding vergen. Ben heel benieuwd wat je gaat doen! (y)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2021, 22:36:12 »
Wat Klaas zegt is natuurlijk wel echt zo, de treinen zijn lang onderweg en je ziet ze bijna niet.
Een schaduwstation achter een wandje is natuurlijk wel een goed idee, maar misschien wel weer onhandig als de baan tegen een muur aan staat.
Of ik moet het schaduwstation als een soort groot rangeerterrein in het zicht maken.

Dankje, Ronald!
Ik ben inmiddels ook benieuwd wat ik ga doen..  ;)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2021, 22:43:21 »

Spit dit draadje eens door https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56103.0 dat gaat over een multideck baan.

Arjan

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1956
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2021, 09:12:28 »
Wat Klaas zegt is natuurlijk wel echt zo, de treinen zijn lang onderweg en je ziet ze bijna niet.


Je moet de klimspiraal ook niet zien als lang stuk rails waar je niets ziet rijden, maar een verlengde van je schaduwstation.

Hier kun je de treinen achter elkaar zetten waarna ze 1 voor 1 over het zichtbare gedeelte langs komen.

Roelco