Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:20:09
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door jan_pieter
Vandaag om 08:08:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 08:05:27
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 07:46:03
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door Jeronimos
Vandaag om 07:11:39
Harzwald Hafen Bahn door g-j
Vandaag om 06:54:03
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door bmwpiet
Vandaag om 06:31:02
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 05:31:15
Dg spoor 0 door roadster36
Vandaag om 02:38:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
26 juli 2021, 23:10:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Marcel112
26 juli 2021, 22:59:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
26 juli 2021, 22:58:47
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
26 juli 2021, 22:14:46
Baan in Los Angeles door AndrevdG
26 juli 2021, 22:03:10
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Peter Kleton
26 juli 2021, 21:29:45
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door wob
26 juli 2021, 21:19:56
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 juli 2021, 20:48:47
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door NS 1100
26 juli 2021, 20:15:04
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Weerd
26 juli 2021, 20:12:01
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door VvKan
26 juli 2021, 19:24:07
Raadplaatje door Benelux795
26 juli 2021, 18:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
26 juli 2021, 17:34:39
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
26 juli 2021, 17:25:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 juli 2021, 17:14:07
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
26 juli 2021, 16:02:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
26 juli 2021, 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
26 juli 2021, 13:23:48
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
26 juli 2021, 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
26 juli 2021, 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
26 juli 2021, 11:42:41
  

Auteur Topic: Etagebaan, GO or NO GO?  (gelezen 1142 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Etagebaan, GO or NO GO?
« Gepost op: 03 april 2021, 23:23:42 »
Hallo allen,

Ik ben de hobby weer wat aan het oppakken en daarmee ook de draad weer opgepakt om toch eindelijk eens tot een baanplan te komen.
Maar gezien ik niet kan kiezen tussen een hoofdlijn en een zijlijn, borrelde het idee op om ze allebei te maken, recht boven elkaar op allebei een aparte etage.

Ik heb er even een schematische opzet van gemaakt:



Maar voor ik dit verder ga uitwerken, was ik benieuwd naar jullie ervaringen?
Is dit haalbare kaart of gaat dit nooit werken?
Valt bijvoorbeeld het middelste niveau in het niet, omdat het bovenste niveau er (te) laag boven zit (50cm) ?
Of zijn zulke klimspiralen veel te lang/hoog?


Even wat korte opmerkingen:

Onder de baan / begane grond:
Het idee was dat er een schaduwstation onder zit, welke niet getekend is.
Deze verdieping is zo laag mogelijk, zodat je net over de treinen heen kunt reiken.

De 1e verdieping:
Is een dubbelsporige hoofdlijn
De treinen voor dit niveau gaan via het buitenste spoor van de klimspiraal naar boven, om ze de klim zo makkelijk mogelijk te maken.


2e verdieping:
Bedoeld als nevenlijn
hier kan ook wat gerangeerd worden.
Treinen zullen kort zijn en komen hier over de binnenste klimspiraal



Bij voorbaat dank voor het mee denken!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2021, 23:40:35 »
Marten,

Ja, dat kan. Zeker in N. Ik had een paar jaar geleden een klein N baantje van 120 x 40 op 50 cm. boven mijn grote baan hangen (Het waren dus, anders dan bij jou, twee aparte banen. De grote baan lag op 110 cm. van de vloer en het kleine baantje dus op 160 cm. van de vloer. Je moet wel de diepte beperkt houden (bij mij dus 40cm). Anders wordt het op de "onderste" baan wel wat donker.
Maar je kunt altijd onder de bovenste baan een ledstrip aanbrengen.
In N is de minimale diepte van de helixen ca 50 cm.
Let wel op de afstand tot de vloer. Te laag en de bovenste baan zal de achterkant van de onderste aan het zicht onttrekken, te hoog en je kunt niet meer op de bovenste baan kijken.
Je zou met twee op maat gemaakte platen hardboard van een paar Euro de twee platen als proefopstelling kunnen gebruiken om de optimale diepte en hoogte te bepalen.

In H0 lijkt het me wat lastiger te bouwen, gezien de diepte.

Ben
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 23:44:46 door Bjor »
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3551
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2021, 07:59:31 »
Er zijn heel veel voorbeelden van dubbeldekker banen met 50cm of minder afstand, zoals hier https://nl.pinterest.com/pin/324259241900816688/

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2021, 08:23:03 »
In hoeverre ‘moeten’ de treinen op beide niveaus kunnen komen? Je schets triggert bij mij nog een andere optie: schaduwstation met doorgaande treinen op het hoofdspoor ‘onder’ en dan de nevenlijn/rangeerbewegingen op het hoogste niveau waarbij je deze niet aansluit op je spiraal.

Je kunt dan de ruimte boven het spiraal benutten voor 1) het laten doorlopen van je landschap/baan of 2) een klein schaduwstation aan weerszijden voor je nevenbaan). Zeker bij een nevenbaan kun je vaak toe met een pendelbaan en is rondrijden helemaal geen noodzaak. En mocht die noodzaak er wel zijn dan zou je dat spoor achterlangs kunnen leiden met een wandje ervoor.
Henk | H0 | Rails: Rocoline | Centrale: Z21 icm X16 melders | Software: iTrain 5

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2021, 12:31:23 »
Mooi plan!! Wel arbeidsintensief maar zeker haalbaar. Kijk eens bij het draadje van Martin Domburg: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62457.0  Die heeft ook flinke klimspiralen in N :)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2021, 12:41:11 »
Bedankt allen voor jullie reacties, goed om te horen dat het niet meteen naar de prullenbak kan.
Jullie input is ook erg fijn, het zet mij weer opnieuw aan het denken!

@Ben,
Bedankt voor je nuttige opmerkingen!
In N is het allemaal een stuk compacter, je bent in H0 wel heel veel ruimte kwijt aan de klimspiralen.
Maar een keerlus op het eind (hondebot) zal het echter niet veel kleiner maken.
Omdat de baan overwegend Nederlands zal worden, is het ook lastiger te verbergen in een berg.
Ik probeer de scherpe bochten uit het zicht te houden, wat wel flink inlevert op de uiteindelijk nuttige ruimte.

Dat de diepte van de onderste baan belangrijk is, geeft misschien ook wel weer het voordeel dat de achtergrond minder van belang is.



@Falkenberg

Bedankt voor de link, ik zie het!
Ik had gisteren al even gegoogled, maar ik kon niet veel vinden.
Waarschijnlijk de verkeerde trefwoorden gebruikt.

@kar
Interessante optie!
Het scheelt inderdaad wel heel veel ruimte als deze treinen niet naar beneden hoeven te gaan.
En als ze toch zouden draaien, zouden met een aanzienlijk kleinere keerlus toe kunnen dan het lange spul dat er onder rijdt.
Bedankt voor deze gedachtengang!

edit:
@Ronald Halma

Ja, ik moet uitkijken dat het niet te ambitieus wordt.
Daarom heb ik het plan in modules te werken en elke keer een stukje uit te breiden.
Zo hoop ik de moed er in te houden.
Maar voordat je klein kunt beginnen, lijkt het me verstandig het einddoel helder te hebben.

Bedankt voor de link, allemensen wat een klimspiraal!
Schaal N biedt toch wel echt heel veel voordelen wat dat betreft, ten opzichte van h0!
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 12:44:56 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21191
    • Pagina van klaas
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2021, 12:45:31 »
Ik ben niet enthousiast over klimspiralen. In je plan is de onzichtbare rijlengte in de spiralen ongeveer 10 keer zo groot als de zichtbare lengte. De treinen zijn dus een hele tijd onderweg zonder dat je ze ziet.
Het idee van 2 etages vind ik wel aardig, maar geef dan elke etage een eigen schaduwstation op hetzelfde niveau, achter een wandje.
En leg het bovenste niveau een stukje naar achteren zodat je goed zicht houdt op het onderste niveau.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12252
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2021, 12:47:08 »
@Ronald Halma

Ja, ik moet uitkijken dat het niet te ambitieus wordt.
Daarom heb ik het plan in modules te werken en elke keer een stukje uit te breiden.
Zo hoop ik de moed er in te houden.
Maar voordat je klein kunt beginnen, lijkt het me verstandig het einddoel helder te hebben

Ik wilde je niet ontmoedigen, integendeel ;) Maar het zijn hele bouwwerken die echt wel wat voorbereiding vergen. Ben heel benieuwd wat je gaat doen! (y)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2021, 22:36:12 »
Wat Klaas zegt is natuurlijk wel echt zo, de treinen zijn lang onderweg en je ziet ze bijna niet.
Een schaduwstation achter een wandje is natuurlijk wel een goed idee, maar misschien wel weer onhandig als de baan tegen een muur aan staat.
Of ik moet het schaduwstation als een soort groot rangeerterrein in het zicht maken.

Dankje, Ronald!
Ik ben inmiddels ook benieuwd wat ik ga doen..  ;)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2021, 22:43:21 »

Spit dit draadje eens door https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56103.0 dat gaat over een multideck baan.

Arjan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1663
Re: Etagebaan, GO or NO GO?
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2021, 09:12:28 »
Wat Klaas zegt is natuurlijk wel echt zo, de treinen zijn lang onderweg en je ziet ze bijna niet.


Je moet de klimspiraal ook niet zien als lang stuk rails waar je niets ziet rijden, maar een verlengde van je schaduwstation.

Hier kun je de treinen achter elkaar zetten waarna ze 1 voor 1 over het zichtbare gedeelte langs komen.

Roelco