Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Rijtuigverlichting permanent laten branden, Trix analoog  (gelezen 5918 keer)

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Rijtuigverlichting permanent laten branden, Trix analoog
« Gepost op: 03 april 2021, 18:35:00 »
Geachte deskundigen,
In de BeneluxEncyclopedie heb ik gezocht naar een schakeling om op een analoge TrixExpressbaan rijtuigen gedurende het (vooruit)rijden met één of andere vorm van condensator spanning te laten opladen, die gedurende stilstand of achteruitrijden (goed gezekerd dus met diodes), ervoor kan zorgen dat de rijtuigverlichting nog een tijdje blijft branden. Mij is verteld dat bijvoorbeeld met GoldCaps daarvoor allerhande mogelijkheden bestaan. Ik kon de oplossing niet vinden. Met mijn neus gezocht? Of ligt het ingewikkelder? Graag hulp.
Groet,
FLinn
« Laatst bewerkt op: 05 april 2021, 10:52:10 door Bert van Gelder »
Dank en groet, FLinn

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2021, 19:25:53 »
Wellicht heb je op Trix Express gezocht. Echter Trix Expess is gewoon 3-rail gelijkstroom, zondermeer te vergelijken met 2-rail gelijkstroom. En voor 2-rail gelijkstroom zijn voldoende voorbeelden te vinden. Kijk eens in de encyclopedie. In de basis werken de binnenverlichtingen allemaal op dezelfde principe. Een gelijkrichter om de gelijkspanning onafhankelijk te maken van de rijrichting. Dan een laadweerstand, dan een elco, om de spanning op te slaan, en vervolgens een weerstand die de stroom door de lichtdioden bepaalt. I.p.v. een elco kan je ook een goldcap gebruiken echter heeft een goldcap een maximale spanning van 5,5V (of 2,7V in smd uitvoering). Dan moet je er voor zorgen dat de spanning dus niet boven die 5,5V uitkomt anders is het knal.



Heb je niet veel verstand van elektronica, zou ik met mijn eerste oplossing beginnen (met een gewone elco). De schakeling staat in de encyclopedie. Overigens als je alleen analoog rijdt kan de weerstand R1a vervallen. Die is er alleen om de inschakelstroom van de elco te verminderen zodat de boosters niet op tilt gaan.

Succes Frits
« Laatst bewerkt op: 03 april 2021, 19:30:08 door Fritsprt »
Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2021, 19:30:56 »
Ja, voor knippervrije binnenverlichting is een gewone elco effectief genoeg. Op deze pagina staat het goed uitgelegd.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Rijtuigverlichting
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2021, 03:29:01 »
Ik las het originele bericht alsof het de bedoeling was om bij stilstand ook licht te laten branden. Dat houdt een (gewone) elco niet heel erg lang vol denk ik. Maar een goldcap wel?

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2021, 09:19:37 »
Nu ik de vraag herlees, denk ik dat je gelijk hebt. Met goldcaps kan ledverlichting een paar minuten branden. Jaap heeft daar een schema voor.

https://modeltreinbaan.nl/?p=1874
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2021, 10:04:33 »
Ik bezit een paar (oudere) coaches van Rapido. Deze hebben een stand-alone LED binnenverlichting. Gevoed door twee knoopcellen en schakelend met een magneetschakelaar (magneetstokje even boven het dak houden geeft aan/uit schakeling).

Rian

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2021, 10:54:30 »
Klopt dat ts wil dat zijn binnenverlichting blijft branden. Echter om een goldcap te gebruiken komt er meer elektronica bij kijken en of dat lukt is een beetje afhankelijk van de handigheid/kundigheid van de ts.
De schakeling met een batterij van Rian is simpel en effectief. De schakeling uit de link van Henk gebruikt een 7805. Ik heb altijd geleerd dat de capaciteit op de uitgang niet hoger mag zijn dan de capaciteit op de ingang. Die dingen schijnen nl te sneuvelen als de spanning op de uitgang hoger is dan die op de ingang. En dat is hier het geval. Wellicht dat een diode op de uitgang van de 8705 dit probleem kan voorkomen (nooit geprobeerd). Dan blijft nog over dat er wat warmte opgewekt wordt in de 7805.

De mooiste oplossing in mijn optiek is een buckdownconverter van Aliexpress die de ingangsspanning op 5V brengt. Vervolgens de goldcap en daarachter weer een stepup converter die de uitgang op 5V houdt. Daarmee bereik je dat de leds gedurende (vrijwel) de gehele ontlaadtcyclus van de coldcap op dezelfde sterkte blijven branden. Aandachtspunt is nog dat geen standaard ledstrips gebruikt kunnen worden. Bij standaard strips staan er steeds 3 witte leds in serie. Aangezien de spanning over de led zo'n 3,5V is gaat dat niet branden op 5V. Alle witte leds (van dezelfde soort) moeten dus parallel gezet worden met minimaal één gemeenschappelijke voorschakelweerstand om de stroom door de leds te bepalen.

Stel dat je 2mA door de led hebt en je hebt 9 leds dan loopt er door de weerstand 18mA. Aangezien er over de weerstand ongeveer 1,5V zal vallen is de waarde van de weerstand 1,5V/18mA=82Ohm.

Gr. Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2021, 12:14:13 »
Nog een optie: Permaloog. Zie mijn website
Je moet er wel wat elektronica-ervaring voor hebben.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2021, 13:10:36 »
Hallo

Of gewoon een oude Trix EMS trafo tussen je baan zetten.
Heb ik zo op mijn analoge marklinbaan, maar werkt natuurlijk ook met gelijkstroom.

Bart

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2021, 18:27:59 »
Eigenlijk is er een voor de hand liggende oplossing met Trix Express. De rijspanning op de linker en middelste rail. De verlichtingsspanning op de rechter en de middelste.
Groet Frits

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2021, 10:03:07 »
Heren,

Dank. Hiermee kan ik uit de voeten. Ikzelf ben niet de treinliefhebber. Ik help een vriend die helemaal geen verstand van elektronica heeft. Voorbeeld: Ik heb hem weten uit te leggen dat een condensator vergelijkbaar is met 'ruimte voor de rivier' hier bij ons in Zutphen. Door een smalle opening in de rivierdijk kan bij plotseling hoog water de uiterwaard vollopen; bij plots weer laag water stroomt het water snel terug door de geul. Als je in die geul een watermolentje zou zetten, kan je pulsen gebruiken. Een paar maanden geleden heb ik met hulp van het forum, ook u Klaas Zondervan, een schakeling gemaakt om met aan/uit van continue spanning op baanvakken toch pulsen te krijgen om armseinen met een relais aan te sturen. Het werkt feilloos, overigens wel met een grote condensator, 10.000uF) Maar dat alles terzijde.

Het artikel in de Encyclopedie had ik gelezen, en het schema ook gezien, maar ik kreeg de indruk dat het vooral ging om knipperen van de verlichting te voorkomen en niet om ervoor te zorgen, dat de interieurverlichting na stilstand nog een tijdje zou blijven branden. Met andere woorden, ik nam aan dat een elco snel op- en ontlaadt, te snel voor mijn doel. Vandaar mijn vraag naar de goldcap, waarmee ik geen ervaring heb. Ik heb de goldcap-klok wel geluid horen geven, maar was op zoek naar de klepel. Fritsprt, u heeft in tweede instantie mijn vraag opgepikt.

Overigens ging ik, teruglezend, in de fout door ook de behoefte aan licht bij achteruitrijden te noemen. Niet aan de orde natuurlijk vanwege de gelijkrichting, waarvoor ik vier diodes inelkaar ga draaien.

Fritsprt, uw suggestie om de andere rail te gebruiken voor verlichting, kan ik niet gebruiken, omdat mijn treinvriend graag echt met het drierailsysteem wil rijden. En overigens ook niet omdat op de treinen niet drie stroomafnemers zitten, voor plus linker, rechter én min op middenrail. Het zou overigens gekund hebben voor het treinstel dat ik nu als eerste onder handen heb, een ouderwetse groene hondenkop met één motorbak en twee rijtuigen. Die op bovenleiding gaat rijden. Dus zou ik de railafnemer kunnen gebruiken voor licht. Maar niet in het drierailsysteem dus.

Klaas Zondervan, uw Permaloog zou een hele uitdaging zijn, maar ruim een brug te ver voor mijn treinvriend, zoals u nu zult begrijpen.

Nu ga ik dus voor de schakeling van Jaap, aangereikt door Henk. Met de spanningsregelaar. Die heb ik nog liggen. Erachter per rijtuig twee led's parallel, omdat twee al te veel is voor de 5,5V. En per rijtuig een gelijkrichterdiodeset en een gold-cap, omdat ik door de rijtuigen heen wel de rijrichtingafhankelijke kop- en sluitlichten moet kunnen voeden.

Denk dat ik zo uitkom,
Nogmaals dank,
Groet,
FLinn
Dank en groet, FLinn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2021, 10:28:04 »
Klaas Zondervan, uw Permaloog zou een hele uitdaging zijn, maar ruim een brug te ver voor mijn treinvriend, zoals u nu zult begrijpen.
Dat begrijp ik. Ik noemde het voor de volledigheid, maar zei er direct bij dat het niet voor beginnelingen is. Iemand zonder elektronica-ervaring zou het kunnen nabouwen, en misschien zelfs foutloos. Maar het probleem komt dan als het niet blijkt te werken. Om dan de fout te vinden moet je echt wel snappen hoe het hoort te functioneren.
Ik hoor ook maar zelden dat iemand dit heeft nagemaakt.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: rijtuigverlichting
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2021, 11:17:47 »
Nu ga ik dus voor de schakeling van Jaap, aangereikt door Henk. Met de spanningsregelaar. Die heb ik nog liggen. Erachter per rijtuig twee led's parallel, omdat twee al te veel is voor de 5,5V. En per rijtuig een gelijkrichterdiodeset en een gold-cap, omdat ik door de rijtuigen heen wel de rijrichtingafhankelijke kop- en sluitlichten moet kunnen voeden.

Beste FLinn,
Ik heb bovenstaande gelezen en vraag me af of ik nu begrijp wat je bedoelt. Voor de duidelijkheid noem ik een paar aandachtspunten met het risico dat ik je verkeerd begrepen heb. Maar dan hoor ik dat wel.

Wat de betreft de spanningsregelaar, daarvoor heb ik reeds een waarschuwing geplaatst. Wellicht dat ze tegenwoordig beschermd zijn maar vroeger gingen ze echt stuk als de spanning op de uitgang hoger was dan de ingangsspanning. Ik leerde op school dat de capaciteit op de uitgang kleiner moet zijn dan op de ingang. Dat gaat in jouw schakeling echter niet werken want je wil juist een grote capaciteit op de uitgang  ;D. Je kan het gewoon proberen, bij Jaap schijnt het ook te werken. Mocht het sneuvelen, dan kan je proberen om een diode in de uitgang op te nemen vóór de goldcap.

Waarom slechts 2 leds parallel? Parallel kan je ook 10 leds plaatsen! Daarmee verlicht je het rijtuig veel mooier. Over de parallel geschakelde leds staat immers zo'n 3,5V.

De spanning die jij tot je beschikking hebt is 5V, uit de regelaar. Deze spanning wordt geen 5,5V omdat de goldcap toevallig maximaal 5,5V kan verdragen.

De bruggelijkrichter of de 4 diodes zijn er om er voor te zorgen dat de binnenverlichting altijd brandt, ongeacht de rijrichting.

Als je de kop- en sluitseinen richtingsafhankelijk wil laten branden heb je juist geen bruggelijkrichter nodig. Dan heb je alleen één diode nodig met daarachter een extra spanningsregelaar en goldcap voor de kop- of sluitlichten.

Succes, Frits
Groet Frits

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Rijtuigverlichting permanent laten branden, Trix analoog
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2021, 11:41:28 »
Hallo Flinn,

Misschien is dit iets.
 Lauer DZB 50 Dauerzugbeleuchtung
Is wel niet goedkoop, maar werkt goed.

Jos

FLinn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Rijtuigverlichting permanent laten branden, Trix analoog
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2021, 14:54:16 »
Geen echte treinliefhebber, zoals ik al schreef, maar verder voel ik mij heel erg thuis op uw forum.

Eerst Klaas Zondervan: Mijn handen jeuken om met uw Permaloog te kunnen expermenteren. Ik begrijp het principe en zou het een uitdaging vinden om praktische probleempjes op te lossen. Maar....geen eigen baan en mijn twee treinenvrienden, Märklin en TrixExpress zou het ruim boven hun pet gaan.

Fritsprt, Die diode had ik genoteerd. Ik was al van plan die voor de zekerheid ertussen te plaatsen. Die extra spanningsval valt te verwaarlozen. Wat het aantal led's betreft: Ik ga inderdaad eerst eens het effect bekijken. Meer led's is zeker een optie om te proberen. Als het te veel licht wordt (die warmwitte led's hebben een nogal hoge mcd-waarde, heb ik op Conrad gezien) kan ik altijd iets met verhoogde weerstand proberen, zolang ik maar net boven de drempelspanning blijf, dunkt mij. Van een constante stroombron ben ik verzekerd met die spanningsregelaar. Ik ga eerst experimenteren, natuurlijk.

De gelijkrichters maak ik zelf met vier 1N4001-diodes. Hoe meer ik zelf kan maken, hoe leuker. En des te goedkoper voor mijn vrinden. Ik heb verteld aan een oude hondekop met drie 'bakken' te werken. Daarin zit al een systeem van rijrichtingafhankelijke kop- en sluitlichten, met eigen oude gelijkrichting dus. Dat wil ik lekker laten zitten. Tussen de wagons gaan twee draadjes met kleine stekkertjes. Ik wil daar niet meer van maken. Dus moet ik per rijtuig de voeding voor de led's afpikken, die de de gloeilampjes gaan vervangen die er nu zitten en die nu werken bij beide stroomrichtingen. Het klopt dus wat u in uw laatste alinea schrijft.

Josephes, Ik maakte al duidelijk zo veel mogelijk zelf te willen knutselen. Uw oplossing is wel heel erg duur. Ik denk nu per rijtuig zo'n zeven euro kwijt te zijn.

Dank voor bijdragen,
Groet,
FLinn



Dank en groet, FLinn