Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 13:23:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
Ronald doet de Fork Challenge! door NS264
Vandaag om 13:21:44
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Spoor- en tramweg parafernalia door FritsT
Vandaag om 12:03:02
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 11:30:37
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 11:22:52
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
  

Auteur Topic: Nederlandse telefoonpalen?  (gelezen 13843 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #45 Gepost op: 06 April 2021, 09:20:11 »
Maar hoe zie je nu het verschil tussen telefoonpalen en elektriciteitspalen? De kleur van de isolator?

voorbeeld 1

voorbeeld 2

voorbeeld 3

Bij voorbeeld 3 zie ik helemaal geen isolatoren dus dan zal dat een telefoonlijn zijn, toch?


Vr. groet, Martijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #46 Gepost op: 06 April 2021, 10:00:32 »
Volgens zijn zijn het allemaal elektriciteitspalen. In voorbeeld 3 zie je een kabel, een stukje naar links takt die af bij een bokpaal waar aparte draden op zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3259
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #47 Gepost op: 06 April 2021, 10:19:28 »
Welke draden gebruiken jullie die ook licht doorhangen mogelijk maken. EZ line is volgens mij beter om strak te spannen.
Met messingdraad is het doorhangen het beste te bereiken. Slapper hangen van draad tussen de isolatoren heeft bij mij nooit tot een acceptabel resultaat geleid. Met EZ Line hangt de draad te recht en te strak, vooral naast spoorlijnen ziet dat er onrealistisch uit. Draden hangen altijd door. We kennen waarschijnlijk allemaal nog het "dansende" effect van de draden wel, als je in de trein zit, het is donker buiten en het licht uit de coupé valt op de voorbij snellende telegraafdraden die telkens omhoog en omlaag gaan.
Groeten,
Richard

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #48 Gepost op: 07 April 2021, 00:49:11 »
Leuk, browsend door het Dordts archief, kom ik dit plaatje tegen. Doe dus vooral geen moeite de bouten waarmee de mast in elkaar is gezet in te korten...



Inventarisnummer 552_313663

Schakelstation van het G.E.B. (van Dordrecht) aan de Ringdijk ten oosten van de spoorweg te Zwijndrecht.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 12205
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #49 Gepost op: 07 April 2021, 15:17:52 »
Die uitsteeksels gebruikte ze wellicht als trap ,om bij defecten bovenin te kunnen komen om het probleem te verhelpen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #50 Gepost op: 07 April 2021, 16:29:21 »
Om in zo'n paal te klimmen hadden ze speciale klimbeugels. Die werden aan de schoenen of laarzen bevestigd. Ze hadden een U-vorm die om de paal heen lag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #51 Gepost op: 07 April 2021, 17:31:30 »
Hallo allemaal
Ook voorbeeld 3 is een elektrische kabel , kijk maar waar die begint
Elektrische masten zijn te herkennen aan 4 of 5 draden , 3 fases RST een 0 draad en soms een aarde draad

Telefoon palen komen nu niet meer voor in Nederland, in de vorige eeuw zag je de palen tussen de stations ,deze waren voor de telefoon, en voor de blok beveiliging, vaak met 6 draden of meer

Vriendelijke groeten
Gerard

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #52 Gepost op: 07 April 2021, 18:28:36 »
Geen idee of ze er nog staan, maar via street view vind ik nog masten langs de Spoorlijn van de MBS. Maar de street view is al van 2009.

https://goo.gl/maps/ZV5NhA5hHZuWvkt6A


Zo ook langs de lijn van de SHM.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2021, 14:31:10 door Jeronimos »
Jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8804
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #53 Gepost op: 07 April 2021, 18:31:35 »
Hoi,

Het is niet moeilijk, maar kost wel tijd, zeg.... Een uur freubelen verder  :o
Een satéprikker van 3mm, Sommerfeldt bovenleidingdraad en draadisolatie. Dakje van papier.
Het ding staat nog een cm te hoog.

Leuk gedaan  (y) Dat valt niets tegen  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8459
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #54 Gepost op: 07 April 2021, 20:38:26 »
Ja, het is leuk om te doen. De paal op de foto moet er nog wat dieper in  :P :P


Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #55 Gepost op: 08 April 2021, 08:34:01 »
Ik gebruikte zwart ijzergaren voor de draden.
Ik heb de elektriciteit palen van mijn modules Piet Gijzenbrug voor M-Track af gehaald, omdat het zo'n gedoe was om de draden elke rijdag weer aan te brengen.

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #56 Gepost op: 08 April 2021, 13:53:16 »
Hallo allemaal
Ook voorbeeld 3 is een elektrische kabel , kijk maar waar die begint
Elektrische masten zijn te herkennen aan 4 of 5 draden , 3 fases RST een 0 draad en soms een aarde draad

Telefoon palen komen nu niet meer voor in Nederland, in de vorige eeuw zag je de palen tussen de stations ,deze waren voor de telefoon, en voor de blok beveiliging, vaak met 6 draden of meer

Vriendelijke groeten
Gerard

Is dat zo?? Ja voor de telefoon heb je misschien gelijk, maar draaistroomvelden hangen hier en daar nog wel in de lucht.

Zoals hier achter Gouda, afgelopen zomer nog onderdoor gefietst.
Ik zou hier toch niet zo snel de paal in klimmen
« Laatst bewerkt op: 08 April 2021, 13:56:21 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #57 Gepost op: 08 April 2021, 16:07:31 »
Op sommige plekken is dat niet meer functioneel maar monumenteel. Er liggen dan allang kabels stiekem in de bodem.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8459
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #58 Gepost op: 08 April 2021, 16:11:46 »
Waar wordt de krachtstroom omgezet in 220? Aan de paal, en hoe dan, of in de aangesloten gebouwen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse telefoonpalen?
« Reactie #59 Gepost op: 08 April 2021, 16:18:16 »
Krachtstroom wordt niet omgezet in 220V (tegenwoordig trouwens 230).
Krachtstroom of draaistroom bestaat uit 3 keer 230V en daarvan wordt naar een woning vaak 1 van de 3 afgetakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.