Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:39:04
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ben
Vandaag om 16:36:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:34:37
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
Vandaag om 16:30:32
LIMA IRM Cardanassen door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 16:03:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
Vandaag om 15:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 15:28:19
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 14:26:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:12:18
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
  

Auteur Topic: Stoomemplacement  (gelezen 2453 keer)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Stoomemplacement
« Gepost op: 21 March 2021, 23:53:25 »
Hoi,

Hierbij mijn laatste versie van mijn stoom emplacement, zowel baanplan als wat testleggen op de baan.






LIchtblauwe vlakken zijn locloodsen
Geel is slakkenput
Blauw is dieseltank
Groen is zandinstallatie
Oranje is Koleninstallatie
Donkergeel is kraan
Lichtpaars watertank
Lichtgroen is administratiegebouw ;D
Blauw is perron stoom

Het idee is hier zeg maar soort Hoorn te simuleren, dat wil zeggen een station met gewone treinen en een deel museum stoom emplacement. Waarbij het rode spoor valt onder stoom emplacement.

Graag jullie feedback of jullie gekke dingen erin zien of dat ik iets nog vergeten ben.

Alvast dank  :) :) :)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Stoomemplacement
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2021, 00:33:26 »
Ik zie in elk geval een keerlus in het banenplan. Bij 2 rail kan dat niet zondermeer ivm kortsluiting.
Verder mooi banenplan met veel rij mogelijkheden. ProRail zou het wel afkeuren, veel te veel wissels...    :)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Stoomemplacement
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2021, 08:45:26 »
Wat ik me afvraag is waarom dat driewegwissel links onder aan de draaischijf.
Kun je die 3 sporen niet gewoon allemaal op de draaischijf aansluiten.
Gelijk een flauwe bocht zodat ze als nog parallel komen te lopen, geeft denk ik een rustiger beeld. bespaart ook weer een wissel voor prorail. en maakt de sporen wat langer, of geeft achter de sporen wat meer ruimte voor scenery.

Daarnaast, wat doet een dieseltank op een stoomemplacement? :).

Groet,
Roelco

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Stoomemplacement
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2021, 08:54:17 »
Hoi Welkom! (y)

Een Stoomdepot is altijd een heel mooi en interessant onderwerp. Persoonlijk zou ik wat minder sporen leggen zodat je wat meer ruimte overhoudt voor werkloodsen, scenery, kolenbunkers en verzorging, kranen, kantoortjes, werkparkeerplaats, nooddienst-paden etc.
Ik blijf het graag volgen!

Neem gerust een kijkje bij ons project "Het Spoormuseum"; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.120

Groeten, Eeg

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 26198
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Stoomemplacement
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2021, 09:07:29 »
Zooooo, indrukwekkend  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Stoomemplacement
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2021, 09:23:26 »
Indrukwekkend inderdaad. Bereikbaarheid lijkt mij wel een dingetje want de baan is wel erg breed.
Als een loc op je draaischijf eruit loopt kom je er dan nog bij?
« Laatst bewerkt op: 22 March 2021, 09:25:47 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Stoomemplacement
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2021, 09:23:40 »
Ik zie in elk geval een keerlus in het banenplan. Bij 2 rail kan dat niet zondermeer ivm kortsluiting.
Verder mooi banenplan met veel rij mogelijkheden. ProRail zou het wel afkeuren, veel te veel wissels...    :)

 ;D Daarom werkt hier Do-Rail  ;D nee zijn idd wel aardig wat wissels. De keerlus klopt, heb bewust een omloop in gebracht om ook snel wagonnetjes weg te kunnen zetten.


Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Stoomemplacement
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2021, 09:26:36 »
Wat ik me afvraag is waarom dat driewegwissel links onder aan de draaischijf.
Kun je die 3 sporen niet gewoon allemaal op de draaischijf aansluiten.
Gelijk een flauwe bocht zodat ze als nog parallel komen te lopen, geeft denk ik een rustiger beeld. bespaart ook weer een wissel voor prorail. en maakt de sporen wat langer, of geeft achter de sporen wat meer ruimte voor scenery.

Daarnaast, wat doet een dieseltank op een stoomemplacement? :).

Groet,
Roelco

Hi Roelco,

Idd goed idee die 3 weg te laten vervallen, weet eigenlijk ook niet meer waarom ik die daar getekend had, ga het aanpassen  (y) ...wat de dieseltank betreft....doordat de we tegenwoordige tijd leven hebben ze ook een Köf rondrijden en af en toe is een diesel op bezoek  ;D...maar voornamelijk voor de Köf.


Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Stoomemplacement
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2021, 09:28:11 »
Hoi Welkom! (y)

Een Stoomdepot is altijd een heel mooi en interessant onderwerp. Persoonlijk zou ik wat minder sporen leggen zodat je wat meer ruimte overhoudt voor werkloodsen, scenery, kolenbunkers en verzorging, kranen, kantoortjes, werkparkeerplaats, nooddienst-paden etc.
Ik blijf het graag volgen!

Neem gerust een kijkje bij ons project "Het Spoormuseum"; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72781.120

Groeten, Eeg

Dank je Eeg, ga je draadje ff doorspitten...de reden voor de wat meer sporen in het midden was juist vanwege de kolenbunker en verzorging...maar je draadje gaat vast inspiratie opleveren  :)


Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Stoomemplacement
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2021, 09:29:58 »
Indrukwekkend inderdaad. Bereikbaarheid lijkt mij wel een dingetje want de baan is wel erg breed.
Als een loc op je draaischijf eruit loopt kom je er dan nog bij?

Ja dat is op zich geen probleem, daarnaast kan de baan naar voren gereden worden en dan heb je 70 cm werkruimte erachter....is niet echt zichtbaar nu op de foto. De baan bestaat uit 3 grote modules.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Stoomemplacement
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2021, 11:02:51 »
Ziet er hier interessant uit.
Ga dit volgen want ben ook een Stoomemplacement aan het bouwen.

groet
Harald

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Stoomemplacement
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2021, 11:03:22 »
Iedereen is helemaal vrij om te bouwen en aan te leggen wat hij wil.
Heel vroeger schreef de heer Enter over de planning van stations ,dat men nooit een lokdepot direct naast een station met perrons zou bouwen vanwege de rook- en roet overlast  van de stoom loks.
Maar iedereen is vrij om te maken wat hij wil.  ;)
Sukses ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen