Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III  (gelezen 107870 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
  • Aachenau West
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #480 Gepost op: 28 January 2024, 19:25:47 »
Strak werk, Bas. Zowel je baan in opbouw als het weatheren van je materieel (y) (y)

Groet, Bas

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #481 Gepost op: 28 January 2024, 20:31:22 »
Dat is prettig om naar te kijken die lange lengtes :)

De afgelopen week druk bezig geweest met het leggen van de puko's en de rails. Ook een beetje testrijden. Plaatje(s) zal/zullen volgen.

Na al het bouwen even tijd voor wat anders. Een lok verweren. De werkwijze is hetzelfde als de BR 95, alleen nu met wat roest.



Later wat washjes er op en kolen in de tender.

Bas,

Het wordt wel tijd dat die lok naar het BahnbetriebsWerk Bestwig of het AusbesserungsWerk Schwerte gaat om gereinigd te worden.
Als dat stof, kolengruis en smeer, dan kan vast niet goed zijn voor deze dame.

 ;) Eric

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #482 Gepost op: 28 January 2024, 21:38:43 »
Ja, dat mag eigenlijk wel eens ;D

Nou nu al heel geslaagd, niet teveel doen trouwens, was dit niet een paradepaardje van de DB?
Dat kan best. Er waren maar drie loks van de BR 05, waarvan één een snelheidsrecord heeft gereden. In '58 zijn ze uit dienst gesteld. Dat valt voor mijn periode die ik voor ogen heb ('60 - '65). Er staat er nog een in stroomlijnbekleding in een museum in Duitsland.

Alleen nog wat washjes én kolen, dan is het klaar - zoals de BR 95.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #483 Gepost op: 29 January 2024, 08:53:09 »
Klopt Bas.

Deze staat in het verkeer museum in Neurenberg.
Overigens heb ik nog op de voetplaat van deze 05 mogen staan. :)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #484 Gepost op: 30 January 2024, 19:59:25 »
Het project BR 05 is klaar. Lekker met washes in de weer geweest om dit resultaat te krijgen.





















Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #485 Gepost op: 30 January 2024, 21:21:23 »
Fraai geworden  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #486 Gepost op: 31 January 2024, 08:44:46 »
Mooi gedaan hoor Bas. (y)

Hier ook nog even een originele foto.
Blijkt dat ding ook nog eens in Arnhem geweest te zijn. ;D

Br 05 003 in Arnhem ( 16.05.1952 ) by , on Flickr

Der Fotograf vermerkte bei diesem Bild der 05 003 im niederländischen Bahnhof Arnhem (Arnheim) den D 13, der aber eigentlich eine Kölner 01-Leistung war. Möglicherweise handelt es sich hier tatsächlich um die Ankunft des britischen Urlauberzuges Dm 80662. (16.05.1952) Foto: B. Willemsen

Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor het beeld materiaal.

Kees.

Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26286
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #487 Gepost op: 31 January 2024, 08:48:20 »
Bas zou het niet een goed idee zijn dat jij een keer een demo verwering gaat geven op een beurs?
Ik denk, weet zeker, dat daar veel belangstelling voor is.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2006
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #488 Gepost op: 31 January 2024, 08:55:06 »
Mooi gedaan Bas, die gemorste kolen hoe heb je die vast geplakt op de tender? En als je ooit een demo gaat geven kan je mij opschrijven.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #489 Gepost op: 31 January 2024, 11:12:28 »
Het project BR 05 is klaar. Lekker met washes in de weer geweest om dit resultaat te krijgen.




Bas, de "finishing touch" is goed gelukt . Dit ziet er realistisch uit. Mooi.  (y) Eric

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #490 Gepost op: 31 January 2024, 12:24:49 »
Mooi gedaan hoor Bas. (y)

Hier ook nog even een originele foto.
Blijkt dat ding ook nog eens in Arnhem geweest te zijn. ;D

Die foto heb ik gezien op Eisenbahn Stiftung. Ik was er verbaasd over dat deze lok in Arnhem kwam. Maar wel leuk ;D

Bas zou het niet een goed idee zijn dat jij een keer een demo verwering gaat geven op een beurs?
Ik denk, weet zeker, dat daar veel belangstelling voor is.
De vraag is wel eens gesteld. Het punt is wel dat de dynamiek anders is dan thuis in een kamertje een wagon of een lok verweren. Ik zal er eens over nadenken.

Mooi gedaan Bas, die gemorste kolen hoe heb je die vast geplakt op de tender? En als je ooit een demo gaat geven kan je mij opschrijven.  (y)
De gemorste kolen "lijm" ik met Sand & Gravel Glue van Ammo (A.MIG-2012). Dit is een enamellijm die ik met een penseel aanbreng. Daarna even schoonmaken met White Spirit.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #491 Gepost op: 31 January 2024, 18:06:58 »
Hier ook nog even een originele foto.
Blijkt dat ding ook nog eens in Arnhem geweest te zijn. ;D

Br 05 003 in Arnhem ( 16.05.1952 ) by , on Flickr

Der Fotograf vermerkte bei diesem Bild der 05 003 im niederländischen Bahnhof Arnhem (Arnheim) den D 13, der aber eigentlich eine Kölner 01-Leistung war. Möglicherweise handelt es sich hier tatsächlich um die Ankunft des britischen Urlauberzuges Dm 80662. (16.05.1952) Foto: B. Willemsen

Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor het beeld materiaal.

Ik zat nog even op Eisenbahn Stiftung te zoeken. Daar kwam ik deze tegen:



05 001 (Bw Hamm) durchfährt mit dem britischen Urlauberzug Dm 80662 in Richtung Arnheim den Bahnhof Elten (bei Emmerich), der damals noch auf niederländischem Hoheitsgebiet lag. (18.08.1951)

En deze vond ik ook wel aardig:



Kopfteil der 05 003 im Fotografieranstrich nach dem Umbau von Kohlenstaubfeuerung in die Regelbauform. (1944)



05 003 im Fotografieranstrich nach dem Umbau in Regelbauform im Werk der BLW Henningsdorf.



Obwohl Schnellzuglokomotiven vor Kriegsende keine Rolle mehr im Zugförderungsdienst spielten, wurde 05 003 bei Borsig in Hennigsdorf/Kr Osthavelland 1944 in Regelausführung umgebaut und mit einem Tarnanstrich versehen.



05 003 in Tarnanstrich und mit Panzerplatten versehen zum Schutz vor Tieffliegerbeschuss in Henningsdorf (Kr Osthavelland). Die Lok wurde am 15. Februar 1945 dem Bw Hamburg-Altona zugeteilt und legte dort bis zum 1. März 1945 nur noch 503 km zurück. (14.02.1945)

Nog eentje in kleur. Dan is mijn impressie niet zo ver bezijden de waarheid ;D



Die ehemalige Weltrekordlok 05 002 vor ihrer Stammleistung des F 1 "Hanseat" nach Hamburg-Altona im Bahnhof Hamm (Westf). (18.05.1956)

Of toch glanzend zoals in oktober '50?



Neubeginn für 05 003 im Oktober 1950 bei Krauss-Maffei in München. Im amtlichen Bestand vom 29. April 1947 führte man alle drei Loks der Baureihe 05 als Splittergattung und entschied, sie mangels Möglichkeiten für einen schnellen Fernverkehr am 26. April 1948 aus den Bestandslisten zu streichen. Auf Betreiben von Abteilungspräsident Witte wurden sie wieder in den Unterhaltungsbestand aufgenommen und bei Krauss-Maffei aufgearbeitet. 05 003 weilte vom 11. April bis 24. Oktober 1950 in München und zeigt sich hier am Tag der Fertigstellung im Werkshof. Ob sich diese Maßnahme wirklich gelohnt hat, ist umstritten: 05 003 stellte man bereits am 9. September 1957 betriebsfähig ab und am 24.10.1957 auf z. Sie kam auf eine Gesamtaufleistung von nicht einmal 800.000 km. Alle drei Loks wurden am 16. Juni 1958 ausgemustert - die V 200 hatte ihre Nachfolge in Hamm angetreten. (24.10.1950)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26286
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #492 Gepost op: 31 January 2024, 19:09:25 »
Echt super knap dat ze toen al van die scherpe foto's konden maken.
Genieten noem ik dat.

En ik denk dat er heel misschien toch wel een keer een demo aankomt. Rijswijk 2025??
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
  • DB Tijdperk III
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #493 Gepost op: 31 January 2024, 21:10:09 »
Zou dat ook met een camera van € 25,- gedaan zijn? ;D

Wat betreft de demo. Ik sluit het niet uit ;)
Er zal wel wat te regelen zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26286
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
« Reactie #494 Gepost op: 31 January 2024, 22:20:22 »
YES  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim