Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:24
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
09 September 2024, 23:46:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 September 2024, 23:01:31
Decals voor NMBS 62 series Infrabel ... waar te vinden ... door Kees-Jan
09 September 2024, 22:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 September 2024, 22:41:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
09 September 2024, 22:39:03
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Luit
09 September 2024, 22:28:44
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
09 September 2024, 22:26:29
Ervaringen van een beginner door Edwin2121992
09 September 2024, 21:52:05
Tesla batterij trein in Brandenburg door Quinzeedied
09 September 2024, 21:49:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
09 September 2024, 21:00:13
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Dick55
09 September 2024, 20:57:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Cegielski
09 September 2024, 20:33:25
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2024, 20:28:12
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald69
09 September 2024, 20:10:38
Aachenau West door Ronald69
09 September 2024, 20:08:59
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Harryku
09 September 2024, 19:52:50
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Jeronimos
09 September 2024, 19:39:59
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door Ben
09 September 2024, 19:18:07
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
09 September 2024, 19:11:20
Minol, een micro baantje in TT door hervé
09 September 2024, 18:49:24
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 September 2024, 18:38:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
09 September 2024, 18:23:50
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
09 September 2024, 17:52:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
09 September 2024, 17:15:20
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
09 September 2024, 16:54:36
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
09 September 2024, 16:34:58
Maasmuiden Haven door Dennis.
09 September 2024, 16:29:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
09 September 2024, 15:47:16
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
09 September 2024, 15:40:47
  

Auteur Topic: Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)  (gelezen 16084 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #45 Gepost op: 03 November 2021, 11:26:06 »
Dan houd je alleen een station over met slecht toegankelijke, mogelijk zelfs onzinnige sporen.  Dat zou ik niet doen.  Zoals gezegd: neem het station als één geheel en leg de keerlus"problemen" daarbuiten.  Rijlengtes genoeg waar dat makkelijk kan.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #46 Gepost op: 03 November 2021, 12:16:26 »
Hierbij een "ingekleurde" uitleg. Rood en groen zijn de beide 'polen' van je digitale stroom. Blauw is het stuk waar de keerlusmodules moeten komen.

Station is volledig kortsluitvrij door eenzelfde aansluiting consequent op alle sporen ongeacht de geplande rijrichting te maken.
Rotonde en aansluitende schaduwstations zijn ook volledig kortsluitvrij door eenzelfde denkwijze.

Keerlus 1 ligt dan in het verbindingsspoor van de rotonde naar de spiraal rechts-onder of eventueel in die spiraal zelf.
Keerlus 2 ligt in de spiraal rechts-boven

Ik weet niet of je in anyrail isolaties kan aanbrengen in de spoorsecties, maar ze moeten gewoon op de plek van de blauwe dwarse streepjes komen



Hoop dat zo alles duidelijk is.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #47 Gepost op: 03 November 2021, 14:35:33 »
Fantastisch ! (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5239
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #48 Gepost op: 03 November 2021, 14:56:24 »
Vind je dit nu echt een effectieve indeling van een schaduwstation? Als ik het zo bekijk kun je maar 8 treinen opstellen. Met deze oppervlakte zou je er toch meer kwijt moeten kunnen. Zeker omdat je sporen lay-out in het zichtgedeelte ook vrij minimalistisch is, zullen je treinen redelijk snel weer uit het zicht verdwijnen. Wordt het met acht treinen dan niet snel saai op je baan?

Wellicht haal je meer rendement uit je schaduwstation met rechte hellingsporen in plaats drie spiralen of een combinatie van beiden. Ook kun je nog nadenken over kopspoortjes voor treinstellen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #49 Gepost op: 03 November 2021, 17:03:24 »
Yes! dat is DE oplossing Frans! Bijkomend voordeel dat bijna alle parallel sporen gelijk gepoold zijn. Hierdoor kunnen eventueel aftakkingen vanaf beide sporen gemaakt worden.

Fijn dat iedereen zo meedenkt!
Nu ik weet dat het kan, ga ik het schaduwstation afmaken zodat ik dat kan aansluiten. De bovenste klimspiraal ligt ook al.

Ik zit er ook aan te denk om dit draadje om te toveren tot bouwverslag.

Wat betreft de opmerking van Jeroen:

- Het zijn inderdaad maar  8 sporen. Maar wel ruim 2m per stuk. De korste 2m en de langste bijna 2.5. Aangezien ik ook best wat 3 en 4 wagons treinen heb zoals koplopers, virm en hondenkop, is het plan om alle sporen van extra bezetmelders te voorzien zodat er 2 treinen achter elkaar kunnen staan.
- wat betreft het zicht gedeelte. Dit is nog niet af. Er komt nog een industrie gedeelte met kolen industrie en een museum spoor met stomers en ringloods.  Verder is het de bedoeling om nog een lang doorgaand spoor aan te leggen welke niet naar het station gaat. Dit kan door de klimspiralen nog een extra winding te laten maken.  Ik wou eerst het keerlus probleem oplossen zodat ik kon zien waar  ik wel en geen aftakkingen kon maken.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5239
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #50 Gepost op: 03 November 2021, 17:38:29 »
Maar zou je dan die treinstellen niet beter op kopsporen in dat lege stuk links onder en rechts van je rotonde tussen de beide sporenbundels parkeren? Dan hou je die 8 lange doorgaande sporen beschikbaar voor goederentreinen en getrokken treinen. Je kunt nu nog makkelijk aan je schaduwstation werken. Later kom je er een stuk beroerder bij. Bijgaand voordeel van kopsporen vind ik dat treinstellen dan automatisch kopmaken en daardoor het treinverkeer afwisselender wordt. Want bij bijvoorbeeld een Plan U rijdt de ene keer de motorwagen voorop, maar na het bezoek aan het schaduwstation rijdt de motorwagen daarna ineens achterop.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 November 2021, 17:40:23 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

VvKan

  • Gast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #51 Gepost op: 03 November 2021, 19:26:16 »
Op zichzelf geen onaardig idee voor extra "treinstel"sporen.  Maar wil je die op het juiste spoor willen laten terugrijden (in geval Nederlands rechts)  dan zit je meteen weer met keerlusproblemen te kijken. Zijn wel op te lossen, maar enige voorzichtigheid is geboden voordat er verbouwd gaat worden.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #52 Gepost op: 03 November 2021, 21:24:21 »
Het was graag gedaan Roy

...
Verder is het de bedoeling om nog een lang doorgaand spoor aan te leggen welke niet naar het station gaat. Dit kan door de klimspiralen nog een extra winding te laten maken.

Wel opletten als je de spiraal verhoogt dat je dan al terug uit de keerlus bent op de dubbele spiraal anders krijg je daar weer vonken  ;) ;)

Edit - Even wat verduidelijken:
Het gaat hem vooral om die bijkomende wissel(s) die je dan in de rechter-boven spiraal zou willen bijsteken. Die plaats je best niet in je keerlusgedeelte.

« Laatst bewerkt op: 04 November 2021, 13:09:00 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte)
« Reactie #53 Gepost op: 13 December 2021, 19:53:05 »
Hallo,

ik heb besloten van dit draadje een bouwverslag te maken.

voor degene die niet willen teruglezen:

- ruimte van 4,7m x 3,4m 
- baan in u vorm
- achter en rechter zijde los van de wand en 1,2m diep linker zijde 1m diep
- besturing: Intellibox 2 met Digikeijs decoders en terugmelders. besturing middels i-train (nog aan te schaffen)
- tijdperk is niet zo mijn ding. wat betreft treinen zal er van alles rond rijden.
- landschap zal er overwegend Duits uit zien simpelweg omdat hier veruit het meeste van te koop is

Tempo zal niet heel hoog liggen. In verband met een eigen zaak in de koeltechniek helaas veel te weinig tijd om met deze prachtige hobby bezig te zijn.

Gr. Roy


Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #54 Gepost op: 13 December 2021, 20:01:57 »
Hier alvast de stand tot nu toe.

Ik ben begonnen met het schaduwstation.


Langs de zijkant komt een plank met aan de achterkant een kabelgoot en aan de voorkant ruimte voor schakel decoders en terug melders.

Het schakel paneel. Nog voldoende ruimte voor boosters, voedingen enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #55 Gepost op: 13 December 2021, 20:49:51 »
Dat ziet er al goed en leuk uit, ik blijf het volgen  ;)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6181
  • ***
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #56 Gepost op: 13 December 2021, 22:17:52 »
Gaaf zeg, blijf ik zeker volgen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #57 Gepost op: 14 December 2021, 09:00:27 »
Proper afgewerkt. Wel een vraag, wat is de bedoeling van de cirkel in het schaduwstation ?

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #58 Gepost op: 14 December 2021, 09:07:36 »
Die cirkel vormt een soort rotonde. Als de trein naar het schaduwstation rijd via de binnenkant van het klimspiraal, komt het op de 5 kromme opstel sporen. Via de cirkel kan het dan:

- Of door naar het rechte deel van het schaduwstation.
- Of via het rechte deel terug naar boven.
- Of naar het linker deel van de tafel waar ook een klimspiraal komt.

En vanuit het andere klimspiraal kan het:

- Of omdraaien en terug naar boven
- Of het rechte deel van het schaduwstation op

Gr. Roy



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 December 2021, 09:12:33 door Roy Hendriks »

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Inspiratievraag over indeling van de ruimte
« Reactie #59 Gepost op: 14 December 2021, 12:27:24 »
Ik zie het niet zo goed op de foto, ik dacht dat er maar 2 wissels in de cirkel zitten.
Maar kan je niet hetzelfde bereiken met een halve cirkel ?