Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?  (gelezen 1845 keer)

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
« Gepost op: 14 maart 2021, 14:15:51 »
Nog steeds rustig bezig. Bouwplan al een paar keer aangepast. Nog wat hout werk aangepast. Alle rail bedding gelegd, demping strips van Woodland. Nu zijn alle wissels en kruisingen op hun plaats gelegd en vastgezet. De draden aan de onderzijde van de wissels/kruising gesoldeerd en ook het punt stuk. De draden gaan door de multiplex onder de wissels/kruising. Maar nu ga ik beginnen met het leggen van de flexrails. Ik moet nu blokken maken voor het rijden met dcc. Nu heb ik uit de literatuur begrepen dat een blok bestaat uit een stukje bezet/terugmelder en dan een tussenstuk en weer een stukje bezet/terugmelder. Nu is mijn langste trein, schaal N, 78cm. En nergens heb ik een duidelijke informatie gekregen wat de minimum lengte moet zijn van een bezet/terugmelder. En ook de lengte van het tussen stuk. Nog iets moet de trein in zijn geheel passen in het tussenstuk of mag het ook passen in het hele blok.
Als melding ga ik stroomdetectie doen met Digikeijs DR4088 die aangesloten wordt op een Z21. En deze ga ik besturen met de iTrain programma. Voor de wissels ga ik de Digikeijs DR4024 gebruiken. Elke wissel krijgt een servo. Er zal ook nog wel een booster bij komen. En seinen ga ik pas bepalen als de hele baan werkt.
Nu wil ik graag een reactie hebben van wat jullie ideeën zijn.
Dan kan ik voordat een rails gelegd word alle draden aansluiten/solderen, aan de onderkant van de rails want ik wil ze niet meer zien als de rails ligt. Ik ga later ook de bedding leggen. Maar als je ze nu niet ziet dan wordt dat makkelijker.

Groeten Robert
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2021, 15:09:07 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2021, 17:19:22 »
Hoe je de bezetmeldsecties indeelt hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Als het b.v. alleen maar is om aan te geven dat een blok bezet is dan kun je van het hele blok 1 sectie maken. Als een blok in 2 richtingen wordt bereden dan kan het handig zijn om er 2 secties van te maken. Een ongedetecteerd tussenstuk is niet altijd nodig. Je moet dus gewoon per blok bekijken wat er kan of moet gebeuren en op grond daarvan de sectie-indeling maken.

....aan de onderkant van de rails want ik wil ze niet meer zien als de rails ligt.
Dit is een krampachtig streven wat ik nooit goed snap. Ik soldeer de aansluitdraden altijd achteraf tegen de zijkant van de spoorstaven. Dan hoef je niet alles van tevoren te bedenken. Het is mogelijk om dat heel onopvallend te doen. Als de rails roestig zijn geschilderd en geballast dan zie je die draden nauwelijks terug. En bedenk dat bij het echte spoor ook draden zichtbaar aan de rails zijn gelast.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2021, 20:06:21 »
Hallo Robert,

Zoals Klaas al aangeeft is het van belang om te kijken om wat voor soort blok het gaat. Ik werk ook met iTrain en daarin kun je heel goed met 1 melder per blok uit de voeten, vooral op de vrije baan. Daarbij is de melder dus net zo lang als het blok. Ook stationsblokken kunnen uitstekend met 1 melder. Als je met iTrain rijdt op posities dan zet het programma de trein keurig langs het perron neer en dat ook nog eens met fraai afremmen. Het maakt daarbij niet uit van welke kant je het stationsblok binnenrijdt.
Als je wilt rangeren dan is het beter om tenminste 2 melders per blok te houden. Met iTrain kun je prima in een bezet blok rangeren maar het programma moet wel kunnen detecteren wanneer een loc dat bezette blok binnenkomt dus een binnenkomstmelder (loc lengte is lang genoeg) is dan wel vereist.

Groeten,
Bert

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2021, 11:03:25 »
Beste Klaas en Bert.
Bedankt voor jullie antwoord. Het is mij weer een stuk duidelijker geworden over die blok indeling. Er is nog veel te leren. Ik had heel vroeger een analoge baan zonder elektronica maar met heel veel relais en reedkontakten met magneten onder de treinen. En 3 regelbare transformatoren. Ik begin nu opnieuw en had alles van vroeger weg gedaan, behalve de treinen en de rails. Alleen de rails en wissels heb ik verkocht en alles van Peco 55 aangeschaft. Dit vind ik een heel mooi product.
Ik had nog wel willen weten van wat is nou het kortste stukje rails dat je nodig hebt voor het meld gedeelte.
Wat betreft het solderen van de draden aan de rails zoals jij, Klaas, schrijft is het wel een stuk makkelijker als ik het doe wanneer de rails al ligt. Je gaf mij goede argumenten.
Groetjes Robert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2021, 13:37:22 »
De lengte van de meldsecties zou ik op minstens een loclengte houden. Hoewel kortere secties ook vaak werken, b.v. lang genoeg voor een draaistel. Denk er wel om dat je aangrenzende ongedetecteerde secties via een diodeschakeling aansluit.

Uitleg over nut en noodzaak va de diodeschakeling in de encyclopedie
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 13:39:21 door Klaas Zondervan »

Wilthagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2021, 22:06:37 »
Klaas.
Nog bedankt voor de informatie. De opmerking van de diode schakeling daar had ik wel eens iets over gelezen maar niet zo bewust. Nu de verwijzing naar de encyclopedie even goed gelezen. Nu weet ik dat ik het moet toepassen en vooral waarom.
Groeten Robert

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2021, 12:05:42 »
Sectie lengte minimaal 20 cm houden. Dit inverband met de lengte van rijtuigen (rond de 17 cm). Hierdoor zal als de detektie via het achterste draaistel zou lopen, je gehele trein bij een geduwde trein toch in het blok kunnen stoppen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.