BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Wilthagen op 14 maart 2021, 14:15:51

Titel: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
Bericht door: Wilthagen op 14 maart 2021, 14:15:51
Nog steeds rustig bezig. Bouwplan al een paar keer aangepast. Nog wat hout werk aangepast. Alle rail bedding gelegd, demping strips van Woodland. Nu zijn alle wissels en kruisingen op hun plaats gelegd en vastgezet. De draden aan de onderzijde van de wissels/kruising gesoldeerd en ook het punt stuk. De draden gaan door de multiplex onder de wissels/kruising. Maar nu ga ik beginnen met het leggen van de flexrails. Ik moet nu blokken maken voor het rijden met dcc. Nu heb ik uit de literatuur begrepen dat een blok bestaat uit een stukje bezet/terugmelder en dan een tussenstuk en weer een stukje bezet/terugmelder. Nu is mijn langste trein, schaal N, 78cm. En nergens heb ik een duidelijke informatie gekregen wat de minimum lengte moet zijn van een bezet/terugmelder. En ook de lengte van het tussen stuk. Nog iets moet de trein in zijn geheel passen in het tussenstuk of mag het ook passen in het hele blok.
Als melding ga ik stroomdetectie doen met Digikeijs DR4088 die aangesloten wordt op een Z21. En deze ga ik besturen met de iTrain programma. Voor de wissels ga ik de Digikeijs DR4024 gebruiken. Elke wissel krijgt een servo. Er zal ook nog wel een booster bij komen. En seinen ga ik pas bepalen als de hele baan werkt.
Nu wil ik graag een reactie hebben van wat jullie ideeën zijn.
Dan kan ik voordat een rails gelegd word alle draden aansluiten/solderen, aan de onderkant van de rails want ik wil ze niet meer zien als de rails ligt. Ik ga later ook de bedding leggen. Maar als je ze nu niet ziet dan wordt dat makkelijker.

Groeten Robert
Titel: Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 maart 2021, 17:19:22
Hoe je de bezetmeldsecties indeelt hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Als het b.v. alleen maar is om aan te geven dat een blok bezet is dan kun je van het hele blok 1 sectie maken. Als een blok in 2 richtingen wordt bereden dan kan het handig zijn om er 2 secties van te maken. Een ongedetecteerd tussenstuk is niet altijd nodig. Je moet dus gewoon per blok bekijken wat er kan of moet gebeuren en op grond daarvan de sectie-indeling maken.

....aan de onderkant van de rails want ik wil ze niet meer zien als de rails ligt.
Dit is een krampachtig streven wat ik nooit goed snap. Ik soldeer de aansluitdraden altijd achteraf tegen de zijkant van de spoorstaven. Dan hoef je niet alles van tevoren te bedenken. Het is mogelijk om dat heel onopvallend te doen. Als de rails roestig zijn geschilderd en geballast dan zie je die draden nauwelijks terug. En bedenk dat bij het echte spoor ook draden zichtbaar aan de rails zijn gelast.
Titel: Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
Bericht door: Bert V op 14 maart 2021, 20:06:21
Hallo Robert,

Zoals Klaas al aangeeft is het van belang om te kijken om wat voor soort blok het gaat. Ik werk ook met iTrain en daarin kun je heel goed met 1 melder per blok uit de voeten, vooral op de vrije baan. Daarbij is de melder dus net zo lang als het blok. Ook stationsblokken kunnen uitstekend met 1 melder. Als je met iTrain rijdt op posities dan zet het programma de trein keurig langs het perron neer en dat ook nog eens met fraai afremmen. Het maakt daarbij niet uit van welke kant je het stationsblok binnenrijdt.
Als je wilt rangeren dan is het beter om tenminste 2 melders per blok te houden. Met iTrain kun je prima in een bezet blok rangeren maar het programma moet wel kunnen detecteren wanneer een loc dat bezette blok binnenkomt dus een binnenkomstmelder (loc lengte is lang genoeg) is dan wel vereist.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
Bericht door: Wilthagen op 16 maart 2021, 11:03:25
Beste Klaas en Bert.
Bedankt voor jullie antwoord. Het is mij weer een stuk duidelijker geworden over die blok indeling. Er is nog veel te leren. Ik had heel vroeger een analoge baan zonder elektronica maar met heel veel relais en reedkontakten met magneten onder de treinen. En 3 regelbare transformatoren. Ik begin nu opnieuw en had alles van vroeger weg gedaan, behalve de treinen en de rails. Alleen de rails en wissels heb ik verkocht en alles van Peco 55 aangeschaft. Dit vind ik een heel mooi product.
Ik had nog wel willen weten van wat is nou het kortste stukje rails dat je nodig hebt voor het meld gedeelte.
Wat betreft het solderen van de draden aan de rails zoals jij, Klaas, schrijft is het wel een stuk makkelijker als ik het doe wanneer de rails al ligt. Je gaf mij goede argumenten.
Groetjes Robert
Titel: Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 maart 2021, 13:37:22
De lengte van de meldsecties zou ik op minstens een loclengte houden. Hoewel kortere secties ook vaak werken, b.v. lang genoeg voor een draaistel. Denk er wel om dat je aangrenzende ongedetecteerde secties via een diodeschakeling aansluit.

Uitleg over nut en noodzaak va de diodeschakeling in de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling)
Titel: Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
Bericht door: Wilthagen op 17 maart 2021, 22:06:37
Klaas.
Nog bedankt voor de informatie. De opmerking van de diode schakeling daar had ik wel eens iets over gelezen maar niet zo bewust. Nu de verwijzing naar de encyclopedie even goed gelezen. Nu weet ik dat ik het moet toepassen en vooral waarom.
Groeten Robert
Titel: Re: Blokindeling, wat is minimumlengte voor bezetmelder (schaal N)?
Bericht door: gvandersel op 01 april 2021, 12:05:42
Sectie lengte minimaal 20 cm houden. Dit inverband met de lengte van rijtuigen (rond de 17 cm). Hierdoor zal als de detektie via het achterste draaistel zou lopen, je gehele trein bij een geduwde trein toch in het blok kunnen stoppen.

Groet,

Gerard van der Sel.