Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08

Auteur Topic: Rail 2008  (gelezen 23252 keer)

roco

• Offline Offline
Re: Rail 2008
« Reactie #60 Gepost op: 09 March 2008, 09:48:21 »
Ik ben gisteren ( zaterdag ) geweest op rail . Het gaat steeds meer lijken op een ander evenement . Veel gebruikte spullen . Vroeger ging ik naar rail om de stands van de importeurs/fabrikanten te bezoeken . Leuk was het om daarna de banen te bekijken en de winkeliers met hun waren .
Gisteren eigenlijk meteen begonnen met het "gebruikte" spul te kopen . Leverde toch wel wat op , namelijk 2 nummervarianten van Roco bietenwagentjes die ik al 15 jaar zocht . Als nieuw in doos . Zou deze anders op 22 maart a.s. wel gekocht hebben .
De banen waren mooi en heb daar van genoten .
Een leuke dag op rail .
Jos

amber

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 09 March 2008, 10:21:20 »
Ik ben gister een halve dag (ik kwam om 10:10 en ging even na14:00 weer weg) geweest en het is me erg goed bevallen. Gelukkig niet zo heel erg megadruk en naast de handelaren met hun te hoge prijzen ook wat leuke dingentjes voor schappelijke prijzen gezien (en gekocht natuurlijk!) Zoals al eerder was vermeld, ligt de Meidoornhal een beetje apart terwijl daar wel hele mooie banen liggen. Jammer dat die een beetje weg gestopt om het hoekje verstopt lagen.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

British Rail

• Offline Offline
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
« Reactie #62 Gepost op: 09 March 2008, 11:04:01 »
Zoals al eerder was vermeld, ligt de Meidoornhal een beetje apart terwijl daar wel hele mooie banen liggen. Jammer dat die een beetje weg gestopt om het hoekje verstopt lagen.
Jammer dat ik dat niet gezien heb (had ook niet in de gaten dat je een plattegrond mee kreeg bij de intree en kwam daar pas thuis achter).

Daarnaast was het een mooie beurs en heb eigenlijk niet echt bij de banen gekeken.

Mvg,
Martijn v/d horst

Werken aan project Goathland in schaal 00

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #63 Gepost op: 09 March 2008, 12:21:22 »
Ik weet niet wat voor beeld je hebt van shows in Engeland. Maar ik ben 3 keer in Chatham geweest en daar was de verhouding steeds ongeveer 30 spoorbanen en 60 stands met handel.

Ik vind die handel wel een aanwinst. Er is indertijd veel kritiek geweest op de formule van Eurospoor, maar je ziet dat die formule steeds vaker gekopiëerd wordt. Dus blijkbaar is die formule zo slecht nog niet.
Chatham is ook wel zo ongeveer de grootste. Bovendien is er in Engeland voor zover ik weet geen traditie van aparte ruilbeurzen. In Nederland is er al het 'instituut' Houten. Mijn hele punt is dat het leuk en aardig is dat een groter deel van het publiek in de handel is geïnteresseerd, maar dat er in Nederland al zoiets is en dat ik dus niet snap dat ook een oorpronkelijke banenshow als Rail moet verworden tot iets wat je om de twee maanden op precies dezelfde locatie ook hebt.
Dat iets gekopieerd wordt omdat het succesvol is (lees: populair) vind ik geen argument, want als we het leven zo zouden leiden zouden we alleen nog maar dingen kunnen doen die de massa leuk vind. Het meer-van-hetzelfde is aan mij niet zo besteed.
Het is niet zo dat, als Rail zijn eigen identiteit had behouden, er ook maar één verzamelaar last van had gehad. Er zijn immers wekelijks gelegenheid waar hij aan zijn gerief kan komen...

groeten Sicco
« Laatst bewerkt op: 09 March 2008, 12:24:16 door Sicco Dierdorp. Reden: typfout gefixt »

RichardV

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 09 March 2008, 12:33:53 »
Ik ben de mening toegedaan dat de manier waarop men een beurs/show organiseert met name toch een kwestie van de pecunia is (welke opzet is het meest renderend).  Een hal moet je ook huren en het is wel verstandig als het evenement iets oplevert of op zijn minst break-even draait. Wat ik als prettig heb ervaren is dat de paden voor mijn gevoel ruimer van opzet waren ten opzichte van een "normale" Houten. Wat ook meespeelt is dat het de 1e keer is in deze opzet en locatie, ik ben in ieder geval blij met de verschuiving qua tijd. Nu ook onduidelijk is of er een opvolger voor de nederlandse modelspoordagen komt zijn er misschien wel volgend jaar misschien meer detailhandelaren die komen (maar nu kijk ik in een grote glazen bol......)
Opzet was zeker niet slecht, met de vloerbedekking zeker positieve uitstraling!
grt, Richard
Trams en treinen (1:1/1:22,5/1:45/1:87) TPIII en IV

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #65 Gepost op: 09 March 2008, 13:58:55 »
@Sicco,

Begrijp me goed, ik ga naar een evenement als Rail ook in de eerste plaats om spoorbanen te bekijken en daar inspiratie op te doen. Naar de handel heb ik niet zo veel gekeken, want ongemerkt steek je daar veel tijd in die je beter kunt besteden. Zo'n beursdag is sneller voorbij dan je denkt.

Maar blijkbaar voorziet de handelshoek in een behoefte. Bij de organisatie, anders zouden ze de gelegenheid niet bieden, bij de handelaars, anders zouden ze er niet gaan staan, en bij het publiek, anders zouden ze er niet in zulke grote aantallen rondkrioelen.

Ik denk dat de belangrijkste drijfveer voor de organisatie is om de beurs betaalbaar te houden. Clubs die er met een spoorbaan staan krijgen geld, handelaren brengen geld in. De huurprijs van zo'n hallencomplex is ook niet misselijk, en als de handelaren er niet zouden staan dan zou de entreeprijs omhoog moeten. Voor de diehards geen probleem, maar de gemiddelde bezoeker zou zich misschien bedenken. Dan lopen de bezoekersaantallen terug en is het evenement niet meer haalbaar. Dus wat mij betreft, laat die handel daar lekker staan, ze houden de entreeprijs betaalbaar en ik heb er geen last van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jossklos

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 09 March 2008, 14:22:27 »
Ben vandaag even op Rail geweest, en ik moet zeggen: het is mij goed bevallen.  de publieke belangstelling vond ik precies goed.
Mooie banen gezien en iedereen die ik sprak wat erg behulpzaam in het beantwoorden van vragen (hebik wel eens anders gezien).
Veel kinderen met startsets zien rondlopen !!!, dus dit is goed voor de toekomst. De handel vond ik niet storend. Er was niet zoveel baggerhandel (in tegenstelling tot Houten) en de Jophi's, Kleinspoor, GMS enz.hadden zelfs tijd voor een praatje.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Grz,

Jos

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #67 Gepost op: 09 March 2008, 14:31:51 »
Sicco, Klaas,

Ieder heeft zijn redenen om naar een beurs, in dit geval Rail te gaan. Er zijn veel mensen die voor de banen komen maar m.i. en zoals ik zaterdag zag, veel meer mensen die voor de handel cq winkels kwamen. Wat mij ook opviel dat er veel oud materiaal tegen ouwe troep aan ;) was, maar ja ieder z'n meug.

Als er geen verkoop was geweest had ik niet gegaan en ik denk met mij velen Uiteindelijk denk ik dat beide partijen goed aan hun trekken zijn gekomen. Ik in ieder geval wel

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 09 March 2008, 16:04:13 »
wat is immers de toegevoegde waarde van rail als het blijkbaar een kopie moet zijn van de tweemaandelijkse ruilbeurs in Houten?

Verbijsterde groeten, Sicco

Dat vermoeden had ik van te voren al. Daarom ben ik ook niet geweest, zowel zakelijk niet als prive niet als deelnemer van een vereniging niet.

Maarten van der Burgt.

British Rail

• Offline Offline
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
« Reactie #69 Gepost op: 09 March 2008, 17:13:34 »
Ik ben vorig jaar voor het eerst op de beurs van Chatham geweest en moet zeggen dat dit een van de beste beurzen is die ik ooit bezocht heb. Het doet de indeling denk ik (banen aan de zijkanten met daar in het midden de handel).

Een beurs hoeft niet perse groot te zijn, die van Chatham was voor mijn groot genoeg (Rail was qua oppervlakte misschien iets te groot).

Het is een beurs waar je geld en ga dit jaar zeker weer (14 en 15 Juni 2008)  :D :D

Mvg,
Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

br212

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 09 March 2008, 18:19:28 »
Ik vond het zwaar tegenvallen. Rail was voor mij ooit DE beurs om te kijken naar klasse modelbanen. Geen marktkramen, alleen kwaliteits modelbanen en het neusje van de spreekwoordelijke zalm.

Nu heb ik een paar mooie banen gezien (een paar = 2) en de rest was "meer van hetzelfde" of "op herhaling" en verder de bekende houten standjes dus ook geen meerwaarde.

De naam rail stond voor mij voor het gevoel zoals Sicco dat ook passend beschrijft, maar dit is niet meer dat gevoel. Er zijn in nederland andere beurzen die het gevoel van het oude rail beter benaderen, dan het rail van nu.

Wellicht had ik van te voren beter moeten weten, in de hal van houten, samen met de houten organisator. 1+1=2, maar ergens had ik toch nog hoop. Jammer. Zou het "houten +" hebben geheten, dan had ik er met andere ogen naar gekeken wellicht, maar als "rail" vond ik het een zeper. Dit was voor mij geen rail.  Voor mij nooit meer.
Mvg,
Frans

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #71 Gepost op: 09 March 2008, 19:43:38 »
Citaat
Wellicht had ik van te voren beter moeten weten, in de hal van houten, samen met de houten organisator. 1+1=2, maar ergens had ik toch nog hoop. Jammer. Zou het "houten +" hebben geheten, dan had ik er met andere ogen naar gekeken wellicht, maar als "rail" vond ik het een zeper. Dit was voor mij geen rail.  Voor mij nooit meer.

Ik sprak op de terugrit naar Houten NS met een van de organisatoren van de Beurs (reed in de Grijze Bus). Hij zei zoiets als dit : De afgelopen jaren hadden de orginasatoren van Rail problemen met financiën, daar geen enkele fabrikant meer op kwam dagen. Ze vonden het te duur. Ook de goede banen bleven weg. Ze zijn toen samen met ons tot het besluit gekomen Rail in Houten te houden. De financiën zijn geregeld met behulp van de (2e-hands)verkopers die op Houten staan. Het aanbod staat inmiddels uit naar de fabrikanten (Märklin, Fleischmann, Roco ...... ) om gratis naar ons te komen. Dat wil zeggen dat ze niet hoeven te betalen voor de stand. Reiskosten en personeel moeten ze zelf verzorgen. Het is nu afwachten. Gelukkig is de aandacht van banen wel groter geworden. Over kwaliteit van immer te twisten.

Dit is geen speculaas, ik weet echter niet meer zijn naam.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

J&J Vriend

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 09 March 2008, 20:15:11 »
Rail was een stuk beter dan de voorgaande keer, meer banen in mooiere hallen.
Veel leuke reacties gehad op de demo's.

jerry

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 09 March 2008, 20:15:30 »
Vandaag ook geweest , ik vond wel dat het sterk leek op een normale beurs in Houten maar dan wel met wat meer aankleding in de vorm van banen etc

Wat ik miste was de geur van koeienstront en het gevoel van een echte dagtocht zoals het vroeger in Den Bosch

maar ach toen was RAIL het grote spoorfestijn ik zie nog de blauwe prorail wagen op stukje spoor voor de ingang staan  :'(   dat was wel in een tijd dat eurospoor en  rijswijk nog niet bestonden en er slecht 1 x in de 2 jaar zoiets was  (waar je dan ook opgewonden naar toe leefde )

ReesCees

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 09 March 2008, 20:18:50 »
Mijn "reelrees" over 2 dagen Rail.

Gisteren (zaterdag) stond ik om 9 uur bij de achterdeur te wachten om mijn handel naar binnen te brengen (wat een lol zeg). Voor mij stonden ongeveer 40 afgekeurde machinisten die aan het "werk" gingen op hun (module) baan. Dit was een leuk gezicht om te zien (let wel dit bedoel ik niet negatief).

Na het uitstallen van mijn koopwaar kwamen er direct al andere handelaren "snuffelen" in mijn handel en pikte er voor scherpe prijzen koopwaar er tussen uit (om ze later voor 4x de aankoop prijs te verkopen wat niet lukte hihi) maar handel is handel en verder geen sentimenteel gezeur.

Als je dit soort beurzen eens van de andere kant mee maakt (als verkoper) leer je heel veel over mensen (op zich al grappig om te zien dat Nederlanders proberen af te dingen als waren het volbloed Zuid-Europeanen).

Zowel de zaterdag als de zondag waren voor mij prima. Op een paar items was ik vandaag los (het "Piko-meppen" en "de kop van Roco" bleven dus uit, jammer heh Willem).

De opzet van de beurs vond ik okay: Ruime paden en een goede verhouding tussen "handel" en modelbanen. Wie dat niet vindt en de verhoudingen anders wil zien moet of meer betalen of minder betalen om binnen te komen.

Volgende keer staan Willem en ik op de beurs met deo en parfum voor "weinagh" want vandaag regende het en treinen minnend Nederland (en België) was ook voor de blinde medemens (als ik het zo mag zeggen) duidelijk ruikbaar aanwezig.

Dus koop je deo volgende keer bij Willem en Cees of ga onder de douche!

Tot slot: Ik heb aan deze beurs als ik wil meer dan een jaar full time werk over gehouden door eens even te praten met diverse fabrikanten (het meeste doe ik echter niet maar jullie kunnen altijd contact met me opnemen als je wat werk zoekt).

Zelf zit ik ook in de "handel" (maar dan net anders) en wat me op viel is dat de meeste verkopers geen inzicht hebben in hoe en voor hoeveel ze hun "handel" moeten verkopen. Er wordt hier op dit forum zoveel gescheven over importeurs/fabrikanten ed maar de Modelspoorhandelaar kan ook nog zo veel leren.......................

Tot spoors,

Reel-Cees

« Laatst bewerkt op: 09 March 2008, 20:21:29 door Kees-Jan »