Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Rail 2008  (gelezen 23221 keer)

ReesCees

• Gast
Re: Rail 2008
« Reactie #90 Gepost op: 24 March 2008, 18:17:49 »
@Klaas: Blijkbaar wel en ik kan je daar als "beun" een voorbeeld van geven wat bevestigd kan worden door andere die er bij aanwezig waren toen het gebeurde.

Het voorval was dat een "grotere" jongen bij mij mijn handel voor weinig wegkocht voor het openen van de beurs om vervolgens de prijs te 4voudigen op zijn stand! (ik had hier trouwens geen probleem mee hoor want handel is handel en geen sentimenteel gezwam).

Gevolg; hij verkocht geen drol (en dit heb ik hem gewoon gevraagd. vervolgens verkocht ik in de zelfde tijd voor meer dan 1000 euro..............).

Mij lijkt dat de handel op zo'n beurs het zelfde als een internetwinkel: weinig vaste kosten dus kun je concurerend bezig zijn. Het tegenovergestelde is volgens mij echter waar. De prijzen tov een "winkel" zijn verwaarloosbaar op nieuw spul.

Tot slot geef ik je helemaal gelijk: de grote jongens zouden moeten kunnen lachen om de "beun" en als de grote jongens voor schappelijke prijzen gaan verkopen dan kunnen ze hun voorraad niet aangevuld krijgen.....................(ws is dat ook gelijk het probleem).

Kees-Jan

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 24 March 2008, 18:43:13 »
Ik heb nooit begrepen waarom de aanwezigheid van "beunhandel" een belemmering moet zijn voor de grote jongens om te komen. Ze zijn toch niet bang voor de kleine jongens?

Ik denk niet dat er sprake is van "bang zijn voor" . Waar valt bang voor te zijn ???
Ik denk dat ze daar niet mee geassocieerd willen worden in een beurs. Een fabrikant staat voor vakhandel, niet voor marktkramen.
Daar komt nog bij dat een fabrikant heel veel betaalt om een bepaald niveau van presentatie te halen en het dus nooit zal accepteren, dat een of andere vage handel voor een aanzienlijk lager bedrag en verder nauwelijks kosten het totaalbeeld van een beurs omlaag trekt.

"Houten" is "Houten" en daar is in principe weinig mis mee, wat je er ook van vindt. Maar verwacht niet dat fabrikanten zich daarvoor lenen, ook niet als het "Rail" heet of op een andere locatie Eurospoor.

Een heel ander aspect is de marktwerking. De praktijk heeft blijkbaar uitgewezen, dat in Nederland geen publieksbeurs te houden is zonder "handel".  Nou, dat is dan maar zo, dus zoek daar dan geen fabrikanten. Je kunt simpelweg redeneren: hoe minder de fabrikanten aan dure beurzen spenderen, des te goedkoper kan ik mijn treintje kopen.

In weerwil daarvan hoor ik hier echter een "missen van de fabrikanten".
Als dat zich doorzet, dus als het publiek ook wil komen als de fabrikanten er zijn en dus minder of geen of anderssoortige (vak)handel, (lees: de oude Rail) dan zijn er in de toekomst misschien toch nog wel mogelijkheden.

Misschien even een opstekertje tot slot: het zou toch prachtig zijn om als eerste publieksbeurs in het voorjaar nieuwtjes van Neurenberg te kunnen presenteren aan het publiek ? Als we dat voor elkaar zouden kunnen krijgen !

Maarten van der Burgt

WillemNS

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 24 March 2008, 19:01:09 »
Nou, Een opzet als Eurospoor (winkeliers, importeurs banen in de ene hal, 'de marktkraampjes' in een andere hal lijkt me een goede opzet. Dan kunnen mensen zelf kiezen om wel/niet naar 'de marktkramen' te gaan.

En een fabrikant word niet geassocieerd met marktkramen. Voorbeeld is Reyne die op de beurs stond, en toch hadden ze er niets op tegen dat mensen Lima verkochten (Irm en Mat'46, 1 van de mensen van Reyne kwam zelfs nog vertellen dat hij het leuk vond dat er zoveel Lima lag..)

Ik denk gewoon dat volgend jaar Rail gewoon een goede beurs word, maar misschien zouden ze de opzet kunnen veranderen. Dus 1 hal met 'de marktkraampjes' en andere hallen met banen, en 1 hal met winkeliers en importeurs.
Hallen genoeg daar bij Euretco.
Ik denk trouwens dat importeurs (net als banen) gratis op een beurs zouden mogen staan. Dit trekt namelijk bezoekers, en het zorgt voor meer allure voor het evenement.

Ikzelf vind Eurospoor een van de mooiste beurzen, ook erg mooi opgezet. Als dat word doorgevoerd naar andere beurzen ('de marktkraampjes' in de ene hal en de rest (lees: Banen, winkeliers, importeurs etc.) in de andere) Denk ik dat de importeurs wel willen komen (als de reden is dat ze niet geassocieerd willen worden met 'de marktkraampjes')

Trouwens, het bedrag valt wel mee. Om tijdens Eurospoor in de hal van 'de marktkraampjes' te staan, kost 33% procent minder dan in de hal met de banen, winkeliers, importeurs.

Is misschien een groot bedrag maar voor de grote jongens maakt dat niet uit (die 200 euro kunnen ze wel missen..)

Willem

Willem

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 24 March 2008, 21:07:20 »
Ik denk trouwens dat importeurs (net als banen) gratis op een beurs zouden mogen staan. Dit trekt namelijk bezoekers, en het zorgt voor meer allure voor het evenement.

Importeurs mogen niet gratis staan. Die betalen heel veel geld. En "net als banen" klopt al helemaal niet: die krijgen een onkostenvergoeding.
Willen importeurs ook wel hebben, wordt dan door de marktkramen wel betaald. ;D

Trouwens, het bedrag valt wel mee. Om tijdens Eurospoor in de hal van 'de marktkraampjes' te staan, kost 33% procent minder dan in de hal met de banen, winkeliers, importeurs.

Is misschien een groot bedrag maar voor de grote jongens maakt dat niet uit (die 200 euro kunnen ze wel missen..)

Wil je mijn rekening voor Eurospoor zien ?  Dan zou je dit zo niet schrijven! Want zet achter die 200 euro minimaal nog een nul, en zelfs dan klopt dat nog bij lange na niet. Je denkt toch niet, dat iemand die in zo'n stand staat (3 dagen, waaronder het weekend) dat uit een roeping voor de hobby doet ?  Zondagse overuren, dat zijn het. Het is gewoon personeel, in Nederland werkend volgens een CAO, dus tel uit je winst.
Kortom, ik geloof niet dat hier van enige realiteitszin sprake is.
Als ik volgend jaar wel/niet naar Eurospoor of Rail ga, klop ik wel even aan voor hulp: wel 6 dagen vrijwillig voor uittrekken hoor. 1 dag laden, 1 dag opbouwen, 3 dagen beurs en 1 dag opruimen. Ik bied 5 euro per dag van 12 uur werk, onkosten moet je zelf betalen.
Grote jongens zijn heel duur en de klant betaalt dat, dus misschien is het maar beter zoals het nu is.

Maarten van der Burgt

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #94 Gepost op: 24 March 2008, 22:06:25 »
@Reel-Cees:
Met grote jongens bedoel ik niet grotere handelaren die jouw kraam leegkopen, maar de fabrikanten en importeurs van merken zoals Märklin, Fleischmann, Roco, Mehano, en noem ze maar op. Die gaan echt jouw spullen niet opkopen. Maar ze kunnen wel laten zien wat ze allemaal voor leuke dingetjes hebben, zonder dat ze daar op de beurs zelf direct verkoop aan verbinden. Want daar hebben ze de (vak)handel voor.
En dat die grote jongens wegblijven op beurzen als Rail en Eurospoor, daar heb ik eigenlijk maar één woord voor: flauw.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 24 March 2008, 22:22:22 »
Maarten,

maak jij ook nog winst op je producten ten tijde van Eurospoor?
Als ik bovenstaande lijst lees dan vraag ik me af of dat zo is.
Krijg de indruk dat je het nu iets te zwaar schetst.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

ReesCees

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 24 March 2008, 22:32:33 »
Daar heb je helemaal gelijk in Klaas.

Die grote jongens consentreren zich op de beurs in Duitsland waar hun klanten/afnemers (de winkeliers) komen en publiek ws gedoogd wordt. Er komt maar één keer per jaar een nieuwe serie producten dus waarom zou een fabrikant meer dan één keer op een beurs staan. Ws zullen ze moeten leren om met hun uiteindelijke gebruiker om te gaan. Daar zijn ze toch eigenlijk al mee bezig als er importeurs er tussen uit gehaald worden zou je zo zeggen (de kans dat de vertegenwoordiger een klant in een winkel spreekt wordt dus toch alleen maar groter).

Kees-Jan

WillemNS

• Gast
« Reactie #97 Gepost op: 24 March 2008, 22:39:52 »
@Maarten,

Ik heb het inschrijfformulier voor Eurospoor al binnen.

8 vierkante meter (4 bij 2) kost qua huur 577 euro. Wat ik dan wel weer krom vind, is dat je over alles ook nog BTW moet betalen. Zelfs over de stoelen moet je BTW betalen. Ik kreeg trouwens meteen al 20% korting aangeboden, dus de BTW eraf.

Als het waar is wat je zegt (en het verschil met een marktkraam 2000 euro is) dan vraag ik me af waarom de winkeliers toch weer blijven komen. Ze moeten dan dus zowiezo meer dan 2000 euro PURE winst hebben (dus misschien wel voor 8000 verkopen want er gaan nog inkoopkosten af)

Misschien is het verschil wel, dat iedereen die dan eventueel bij ons op de stand kwam staan het vrijwillig doet. Scheelt natuurlijk wel weer een hele hoop.
Wat ik trouwens niet snap, is waarom je ook de deelnemerskaarten moet betalen. Je betaalt al genoeg aan Eurospoor, en dan zouden er ook nog deelnemerskaarten bijkomen... Beetje overdreven, maar de banen moeten ook ergens van betaald worden.

Ik snap wel dat je stand duur is, want voor toonbanken, kasten etc moet je ook betalen. Maar die 2000 lijkt me toch wat overdreven, maar als het daadwerkelijk zo is, en je maakt ook nog winst, dan weet ik zeker dat ik ook op Eurospoor sta! :D

Willem

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #98 Gepost op: 24 March 2008, 22:43:16 »
De tunnelvisie is druipt weer uit dit draadje
Iedereen vind het maar raar en flauw als bepaalde bedrijven niet komen die er wel hadden moeten zijn in hun ogen.
Het zijn en blijven allemaal bedrijven, hoe je het went of keert, en dan is het heel makkelijk, opbrengst min kosten bepalen of het zin heeft om ergens te komen. en ieder stelt voorzichzelf terecht vast hoeveel die plus moet zijn.
Dat voor fabrikanten en importeurs niet gelijk de opbrengst te zien is is duidelijk, maar ook hun weten door het verleden wel of iets zin heeft of niet.
Laten we nou niet roomser dan de paus zijn, voor de meeste bezoekers is het een hobby, maar buiten de module banen om is het voor elk ander inkomsten.
En ik weet bijna zeker dat niemand hier op het forum bij zijn huidige baas blijft als die morgen beslist dat jullie verder moeten werken op basis van liefdadigheid en vrijwilligerswerk  :)
Dus dan zal je mij niet horen zeggen, goh wat flauw dat jullie niet bij je baas blijven  ;)

voor sommige fabrikanten heeft een beurs nou eenmaal weinig meerwaarde, want krijgen ze nou zoveel nieuwe klanten of gaan mensen meer modellen kopen van betreffende fabrikant, geloof er niks van
Kijk bv naar de Horecava, 1 van de grootste beurzen in het land, waar bierbrouwers stands hebben van kosten 7 milj+.
Het gekke is dat hoe mooi en groot hun stand ook is, ze halen er bijna tot geen nieuwe klanten mee naar binnen.
Dit vergelijk kan je best wel naar de modelspoordelaarij trekken, er zullen weinig mensen zijn die , omdat er een stand is van Marklin plotsklaps hun hele verzameling op marktplaats zetten en overstappen op Marklin. en visa versa uiteraard.
Nieuwe modellen promoten zich vanzelf in bladen en op internet.
neem de ram, je wordt er bijna letterlijk mee doodgegooid in de bladen en winkels.

Komt bij dat de stands van fabrikanten en importeurs een bepaalde uitstraling hebben en dat zien ze graag doorgevoerd.
je kan het arrogant noemen maar je kan ook zeggen, het is een stelling waar wat voor te zeggen is, ze stoppen er niet voor niets zoveel geld in, om die uitstraling te laten verdoezelen in een ratjetoe van beton en chiquita dozen.
Je zet ook geen showroom van dure Italiaanse auto's in een verpauperde achterstandswijk.......
Volgens mij is dit ook ongeveer wat maarten bedoelt.

Hoe je ook over de grote beurzen denkt als Eurospoor en Rail, het blijft een ratjetoe van alles noodgedwongen.
Het wordt georganiseerd door mensen die er van moeten eten, en het liefst niet alleen droog brood.
Dit houd in zoveel mogelijk meters vullen voor zo weinig als mogelijk kosten, en zoveel als mogelijk huur opbrengst van vierkante meters als mogelijk
Hoe die meters opgevuld worden is van secundair belang.
Ik zou als organisator ook niet zeggen kommen jullie maar gratis, als ik die meters ook kan verhuren voor geld.
Ok er komen misschien wat minder bezoekers vanwege dat standpunt, maar dat gemis aan inkomsten weegt niet op tegen de gemiste huurinkomsten.
En als ik een handelaar ben of kleinserie fabrikant die pak um beet 150 per m2 moet betalen en ik verkoop artikelen van een fabrikant die gratis mag staan, dan pakte ik per direct mn boeltje in.
Nieuwe modellen promoten kan ik ook zelf in een mooie vitrine, daar heb ik geen grote stand van een fabrikant voor nodig, waarvan ik ook nog een s een deel van de huur moet ophoesten.

neee, het zou voor de vele discussies over dit onderwerp goed zijn als iedereen eens voor de gein met een ondernemer naar keus mee liep, kijken of er dan nog zulke 1 zijdige, vaak met oogkleppen, meningen zijn,
en er niet altijd alleen maar naar eigen belang gekeken wordt en ook eens open staat voor redenaties van de andere zijde.
Mvg Marty,

Gert1

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 24 March 2008, 22:52:29 »
8 vierkante meter (4 bij 2) kost qua huur 577 euro. Wat ik dan wel weer krom vind, is dat je over alles ook nog BTW moet betalen. Zelfs over de stoelen moet je BTW betalen. Ik kreeg trouwens meteen al 20% korting aangeboden, dus de BTW eraf.

Dat dacht je maar! Dat je een korting krijgt die vrijwel overeenkomt met het bedrag dat je oorspronkelijk aan BTW had moeten betalen, wil nog niet zeggen dat er geen BTW meer betaald wordt. Die betaal je wel degelijk, alleen nu over een lager bedrag. En die BTW draagt de organisator op zijn beurt gewoon weer af.

Misschien handig als je je eens verdiept in wat BTW eigenlijk is en waarom je het moet betalen. Oneliners en soundbites van populisten zijn her en der al genoeg te horen. Dus laten we daar alsjeblieft een interessante discussie over de toekomst van modelspoorbeurzen niet mee vervuilen.

mvg,
Gert

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #100 Gepost op: 24 March 2008, 22:53:19 »
. Wat ik dan wel weer krom vind, is dat je over alles ook nog BTW moet betalen. Zelfs over de stoelen moet je BTW betalen. Ik kreeg trouwens meteen al 20% korting aangeboden, dus de BTW eraf.

Omdat er ook handelaren zijn die het als levensinkomen hebben, en die kunnen de BTW aftrekken.

edit, Gert was me voor   :)

Citaat
Maar die 2000 lijkt me toch wat overdreven, maar als het daadwerkelijk zo is, en je maakt ook nog winst, dan weet ik zeker dat ik ook op Eurospoor sta! :D

Dit zijn hele normale prijzen, en gezien de huurprijs die de Jaarbeurs rekent valt het me nog mee eerlijk gezegd.
De reden die jij aangeeft is nou precies de reden daat de grote handelaren er nou zo van balen.
Eerlijke concurentie is gezond, oneerlijke concurentie niet, en je geeft het zelf al aan, misschien zonder het te weten
Maar mensen in jullie stand stonder er vrijwillig.
Stel nou dat je trein een hobby is, en je bent uitbater van een café.
Dan zou jij het ook niet leuk vinden als de plaatselijke sportveriging zijn biertje 3 maal goedkoper verkoopt als waarvor jij het KAN verkopen, maar hun wel van alle voordelen mee kunnen profiteren als jij ook doet.
dat bedoel ik met mijn betoog, ik snap soms gewoon niet dat mensne dat niet in willen zien, en alleen maar oog hebben voor "een dubbeltje een gulden waar" wil zien
Mvg Marty,

ReesCees

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 24 March 2008, 22:56:20 »
Willem.

Ik sta op beurzen als fabrikant die veel en veel meer kosten en die me zoals Marty al in zijn voorbeeld schreef: Geen enkele nieuwe klant opleveren.

We staan er wel voor al onze gebruikers..................

De fabrikanten van modelspoorproducten hebben ws zoals ik al schreef aan één keer per jaar per continent genoeg. Tot ze elkaar gek gaan maken met een "Beurs in Beurs" stand of zoiets.

Kees-Jan

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #102 Gepost op: 24 March 2008, 23:05:19 »
Tja, Reyne is ermee begonnen te Rail, en eens kijken wat er in Oktober gaat gebeuren.  ;)

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #103 Gepost op: 24 March 2008, 23:25:49 »
Ik lees zo het draadje en kan mij deels wel vinden in de gedachten van Kees-Jan en nog wat andere.
Maar ik kan er nog aan toevoegen en mag toch wel spreken uit enige
management ervaring dat een beurs budget gewoon een rol zal spelen.
Een budjet is voor de juiste beurzen waarvan men denkt het meeste
commercieel  aan te verdienen is.
De beurs Rail 2008 is dan niet van toepassing voor deze producenten.
Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen dat Nederland als afzetgebied
wel aantrekkelijk is maar geen ruimte geeft in hun euro beurs budjet.
Ik kan het mis hebben maar het kan mogelijk tot hun een strategie visie zijn.

wil.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2008, 23:29:32 door willem22. Reden: tekst »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 25 March 2008, 00:01:12 »
Maarten,
maak jij ook nog winst op je producten ten tijde van Eurospoor?
Als ik bovenstaande lijst lees dan vraag ik me af of dat zo is.
Krijg de indruk dat je het nu iets te zwaar schetst.

Zonder in mijn kas te laten kijken kan ik zeggen dat ik gelukkig eruit gesprongen ben en mogelijk "winst" gedraaid heb. De verwachting was anders, dus ik was zeeeeer blij. Maar dan heb ik het zuiver over zakelijk geld. Als ik daarbij de vergoeding ('s avonds eten shoarma/chinees) tel voor mijn vrijwillig personeel plus bijkomende verborgen kosten (overhead en vanalles en nog wat zoals Shurgard) plus wat andere firma's ter beschikking hebben gesteld (hun kosten), dan ben ik bang voor enige droefenis.

Een sprekend ander voorbeeld: een winkelier, jarenlang wel op Eurospoor ?? of Rail ??  geweest heeft uiteindelijk eens uit zitten rekenen wat het nou eigenlijk opleverde. Veel verkocht (4 nullen met een2 of 3 ervoor) minus totaal kosten (beurs, transport, personeel) 4 nullen met een 2 of 3 ervoor, winst........alleen maar nullen zonder iets ervoor.
Die komt dus niet meer, terwijl hij op zich wel tevreden over de omzet was. Enige voordeel: wat extra ruimte in de winkel....

Geeft dat wat inzicht ?  Je hebt mij niet als bedroefd persoon van Eurospoor zien vertrekken, wel als een bijzonder opgelucht persoon: niks kapot, niks gestolen, hard gewerkt, leuk publiek, heel veel kinderen iets leuks meegegeven (dank aan de fabrieken) en toch nog wat geld overgehouden (met bovenstaande kanttekeningen).

Maarten van der Burgt