Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 154869 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #210 Gepost op: 26 October 2011, 23:07:58 »
Bedankt voor de mooie foto Wim! Ik wist van Leeuwarden - Harlingen, maar niet van Stavoren.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #211 Gepost op: 26 October 2011, 23:15:23 »
graag gedaan JAB.Nog eentje voor het slapen gaan dan  ;)


Wie weet kan de SHD hier eens rijden  8)
grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #212 Gepost op: 26 October 2011, 23:17:41 »
haha ja, dat zou iedereen bij ons maar al te graag willen. Helaas zal het nog wel even duren voor we een mooi strak stammetje Plan E rijtuigen op de baan hebben.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #213 Gepost op: 27 October 2011, 11:18:35 »
Let we de ICR zouden Nostalisch worden ingericht....Dus iets aan Nostalgie is aanwezig maar dan van buitenom in een modern jasje....
Of het wel of niet verantwoordelijk is om met bepaald materieël te rijden in NL....dan is de SSN & de VSM (wel een van de bekenderen hier in NL) ook niet echt verantwoord bezig!!
Wel is het zo dat Sneek-Staveren een van de langste museumlijnen ooit bereden in NL zal worden!!
Dat is alweer een mooi begin op je CV als museumlijn!!  (y)  ;D
@ Sneek: weer lekkere kwijl plaatjes hoor!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #214 Gepost op: 27 October 2011, 11:44:31 »
Let we de ICR zouden Nostalisch worden ingericht....Dus iets aan Nostalgie is aanwezig maar dan van buitenom in een modern jasje....

Zeg eens eerlijk Menno, vind je dat nou positief klinken? Getver, wat moet ik me erbij voorstellen, gasverlichting, houten banken of juist van de dikke kussens? in een ICR
Overigens is het serieus opnieuw inrichten van een rijtuig ook niet goedkoop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #215 Gepost op: 27 October 2011, 11:57:37 »
Wel is het zo dat Sneek-Staveren een van de langste museumlijnen ooit bereden in NL zal worden!!
Nee, dat is het niet. Want de FStM is geen museumlijn, Sneek-Stavoren is geen museum, de FStM heeft geen eigen lijn. Ze gaan met een toeristische stoomtrein op het openbare net rijden. Het heeft dus helemaal niets te maken met een museum.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #216 Gepost op: 27 October 2011, 14:03:02 »
Het rijden met Duitse stoomlocomotieven is in Nederland gewoon een museale activiteit.  Er zijn geen rijvaardige Nederlandse hoofdlijnstomers meer. Het kan wat dat betreft niet eens anders. Hoewel Leichtölfeuerung  een aanpassing van de locomotief is, blijft er nog meer dan genoeg authentieks over. Stoomtechniek zoals in stoomlocomotieven is gewoon historische techniek, niet meer toegepast (m.u.v. museale inzet) in moderne samenlevingen.

Museumlijnen zijn altijd toeristische attracties. Waren ze dat niet, dan konden ze niet bestaan.  

Sneek-Stavoren  wordt in de opzet van de FSM geen museumlijn. Het blijft een reguliere spoorlijn. Maar het zal wel de langste traject met een reguliere museum-, of als mensen maar hardnekking zich daar tegen blijven verzetten, toeristische treindienst van Nederland zijn.

« Laatst bewerkt op: 27 October 2011, 14:15:16 door MR »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #217 Gepost op: 27 October 2011, 14:12:54 »
@henk: Ja het is maar hoe je het beleven wilt met die wagons  ;D

Het is denk ik meer op zijn plaats om te zeggen dat het: "het Langste traject" is waar een Stichting met oude lok(s) gebruik van mag maken.
Ze bruiklenen het traject immers van Arriva/ProRail die er gebruik van maken & of onderhouden.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #218 Gepost op: 27 October 2011, 14:17:12 »
Museumlijnen zijn altijd toeristische attracties. Waren ze dat niet, dan konden ze niet bestaan.  
En dan moet je dus ook een attractie te bieden hebben. Met relatief modern materieel, getrokken door een nep-stoomloc (sorry, maar als je een loc ombouwt van kolenstook naar een dieselbrandertje vind ik dat het meeste authentieke er toch wel vanaf is) wordt dat toch lastig. Zeker als redelijk dichtbij een museumlijn ligt die daar wat beter in scoort. De bijzonderheid die je dan te bieden hebt, snelheid, is nu net iets waar de niet-treinhobbyist niet echt warm voor zal lopen in zijn vakantie. En de wel-treinhobbyist vind dat met name leuk om vanaf te weg te fotograferen.
Ik heb het vanaf het begin een raar verhaal gevonden, maar we zullen zien. Ik heb niet de waarheid in pacht.

Huub


Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #219 Gepost op: 27 October 2011, 14:57:50 »
Nep stoomlok?
Deze voldoet aan de Milieu eisen waar de FStM in op vooruit wil lopen!!
Voor de meeste Stoomsnuivers onder ons is dat natuurlijk jammer....
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #220 Gepost op: 27 October 2011, 15:11:52 »
een stoomloc die voldoet aan milieueisen is zoiets als een vetvrije gehaktstaaf....

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #221 Gepost op: 27 October 2011, 15:15:11 »
En dan moet je dus ook een attractie te bieden hebben. Met relatief modern materieel, getrokken door een nep-stoomloc (sorry, maar als je een loc ombouwt van kolenstook naar een dieselbrandertje vind ik dat het meeste authentieke er toch wel vanaf is)

Wat een stoomloc tot stoomloc maakt is de stoomtechniek: dat wil zeggen ketel, stoomleidingen, zuigers en en schuiven met hun stoomverdelingen en bijbehorende drijf- en koppelstangen, specifieke remtechniek en de exhaust.  De  brandstof  waarmee water in stoom wordt omgezet is ook een facet maar niet meer dan dat.  Er bestaat nog heel veel echte  stoomtechniek daarnaast. Maar in de pogingen om de FSM af te branden wordt dat nu  tot hoofdelement van  stoomtechniek aangewezen. Wat mij betreft: onzin!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #222 Gepost op: 27 October 2011, 15:18:02 »
op zich is er ook niks mis met oliestookmachines
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3999348111/in/set-72157625688438201

maar milieueisen...  ::)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #223 Gepost op: 27 October 2011, 15:23:59 »
Kijk eens naar deze foto van de 23058 tijdens de laatste STAR-dagen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #224 Gepost op: 27 October 2011, 15:26:10 »
oh kijk, dat zijn nog es milieueisen  ;D
*gaat in de tuin een paar kilo plastic opfikken*