Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 11:19:38
Verlichting feller, Roco zimo door Luc2000
Vandaag om 11:14:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:12:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:57:05
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 155102 keer)

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #195 Gepost op: 26 October 2011, 20:39:21 »
En wij vinden jouw best wel jong....  ;D
Ach, ik ben 14 en niet 40 ofzo...

En als ze nou een wadje kopen? ::)
Ja ik weet het, stoom stichting... Maar als ze nou een stoomtrein voor een wadje zetten? ;D ;D

gr. Viktor
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 20:40:59 door Viktor »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #196 Gepost op: 26 October 2011, 21:31:20 »
Nou heeft de combi die men voor ogen had (dit jaar) BR 23 met ICK en Plan W geen historische waarde. Beide rijtuigen zijn dan wel Nederlands, maar hebben nog nooit dienst gedaan op deze lijn en een BR 23 er voor geen is al helemaal geen Nederlandse treinhistorie.
Dan is hier de "klompentrein" veel realistischer met echte diesels (misschien wil de VSM er nog 2 verkopen/verhuren), plan E is echter schaars. Ook een DE 2 kan ook nog historisch gezien......maar het zal wel allemaal niets worden ben ik bang.

ICK heeft sowieso nooit samen met Plan W gereden, dus ook die combi slaat nergens op.
Een Plan E trek-duw heeft voor zover ik weet ook nooit op dit traject in Friesland gereden. Bovendien zal denk ik een dergelijke trein minder toeristen trekken dan een stoomtrein, het is te weinig nostalgisch voor de meesten. En die rijtuigen zullen ze dan nieuw moeten bouwen ofzo...

Ook voor een DE-2 (en een wadloper, voordat iemand anders die deur open trapt...) geldt dat het te weinig aantrekkingskracht heeft om over langere tijd veel bezoekers te trekken. Wij zijn allen spoorliefhebbers, maar voor de meeste mensen is een DE-2 of een wadje weinig anders dan een gewoon vervoermiddel, zonder enig sentiment.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #197 Gepost op: 26 October 2011, 21:33:57 »
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1735-39/1736Dtz1.jpg

alleen met een stoomloc is het wel een vreemde combinatie ja.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #198 Gepost op: 26 October 2011, 21:35:45 »
I stand corrected ...
Maar het oogt daar al weinig Nederlands, laat staan met een BR23 ervoor.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #199 Gepost op: 26 October 2011, 21:38:00 »
Wadje kopen? Ze hebben niet eens geld (zo blijkt uit het toepassen van de aannemer van het Retentierecht), om de loods, waar hij in zou moeten kunnen staan, te betalen...  :-\

Ik citeer ff iets, wat ik elders heb gepost...

"We doen dit, we regelen dat, etc..." Dat is bij de FSTM voldoende aan de orde. Berichten via Twitter, filmpjes op Youtube enz. Maar dat is alleen als er iets is, wanneer het positief is (lees: stoomloc naar NL laten komen/eerste paal voor loods)... Het enige negatieve dat wél naar buiten word gebracht, is allemaal te wijten aan andere partijen, en de FSTM kan er zelf niks aan doen. Ik acht de kans groot, dat over het toepassen van het retentierecht van de aannemer weinig in de pers zal komen. En als het er komt, dan zeker niet door de FSTM.

Trouwens, als dan alles toch zo breed word uitgemeten in de pers (wat ze uiteindelijk zelf ook gedaan hebben, om in de publiciteit te komen), dan is het logisch dat iedere stap met argusogen bekeken word, en dat iedereen er wel een mening over klaar heeft.


Logisch dan toch, dat er hier op dit forum ook zoveel reacties komen?  :-X

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

jakop

  • Gast
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #200 Gepost op: 26 October 2011, 21:49:18 »
Een Plan E trek-duw heeft voor zover ik weet ook nooit op dit traject in Friesland gereden.

 Daar ben ik dan zelf ooggetuige van geweest.....vraag niet welk jaar of fotografisch bewijs (misschien dat "Sneek" dat heeft), dat heb ik niet, maar de plan E trek-duw werd zeker in de ochtendspits ingezet.

Groet,

Jakop

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #201 Gepost op: 26 October 2011, 22:05:06 »
Er zijn zijn in heel Nederland maar twee musea die historische combinaties kunnen maken met hun stoomlocs: De RTM en de SHM. De MBS kan met de kikker wellicht nog een werkliedentrein maken. Ik dacht niet dat ze over het juiste trammateriaal beschikten voor de Kikker. Maar als iemand het beter weet, dan zijn het er drie.

Wat de rest dus doet is onzin? Nee! Want daar rijden bijv.  hoofdlijnstoomlocomotieven, weliswaar Duitse of Zweeds, maar de Nederlandse zijn gewoon niet meer beschikbaar. Het is gewoon armoede troef. We maken daarom maar van de nood een deugd en genieten er maar van dat we toch weer over hoofdlijnstomers beschikken en het zijn er best wel veel. Dankzij de inzet van de musea.

En de FSM wil ook een trein maken met een buitenlandse stomer en poststoomtijdrijtuigen. De stoomtijd in Nederland is dan ook al weer 53 jaar geleden. Zoveel snel rijvaardig te maken rijtuigen  uit die tijd zijn ook niet meer beschikbaar. En dat materieel heeft tenminste weer een bestemming en kan zo bewaard blijven. Nait soezen!  
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 22:18:12 door MR »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #202 Gepost op: 26 October 2011, 22:08:37 »
@ Jakop, met het risico dat we enigzins off-topic gaan: in de periode 1971-1976 heeft er in de ochtend- en middagspits wel degelijk een TD-stam gereden op Leeuwarden-Staveren


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #203 Gepost op: 26 October 2011, 22:09:23 »

Ja ik weet het, stoom stichting... Maar als ze nou een stoomtrein voor een wadje zetten? ;D ;D

gr. Viktor

Om dat zien zou ik wel een paar euro voor een kaartje over hebben.  ;D (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #204 Gepost op: 26 October 2011, 22:11:29 »
Wadjes? Ik vrees dat menig noorderling dat niet als vooruitgang ziet.


Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #205 Gepost op: 26 October 2011, 22:21:41 »
@wim
Heb jij al meer nieuws over de FSTM  ???
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #206 Gepost op: 26 October 2011, 22:24:11 »
nee Klaas, ik ben er geruime tijd geleden al uitgestapt... en volg het dus vanaf een zijspoor ;)

Toch misstaat een BR23 met Neubau-rijtuigen niet, mits ze  natuurlijk de juiste kleur weer krijgen
http://www.fh-meschede.de/public/stracke/dampf/br23.jpg

Het is een passender combi dan met oerhollandse Blokkendozen  :-X ;D die overigens gelukkig wel bewaard zijn gebleven, maar node een mooie NS-loc missen
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 22:25:45 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #207 Gepost op: 26 October 2011, 22:25:42 »
En dat zijspoor is end off the line  ;D
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

jakop

  • Gast
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #208 Gepost op: 26 October 2011, 22:32:43 »
@ Jakop, met het risico dat we enigzins off-topic gaan: in de periode 1971-1976 heeft er in de ochtend- en middagspits wel degelijk een TD-stam gereden op Leeuwarden-Staveren

Dat verklaart ook waarom ik het me wel kan herinneren, maar bijna zeker weet er zelf nooit mee gereist te hebben.....begon mijn pendel naar Sneek in augustus '76

En inderdaad had jij er een foto van  (y)

Is dit tussen Sneek en IJlst?

Groet,

Jakop

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #209 Gepost op: 26 October 2011, 22:37:52 »
En de STAR rijd toch ook met een paar moderne rijtuigen?
Die hebben we inmiddels bijna allemaal de deur uit gedaan (alleen het rolstoelrijtuig blijft, om praktische redenen!)
Stadskanaal begint inmiddels steeds meer de moeite waard te worden; de komende jaren wordt dat verder uitgebouwd. Op eindpunt Veendam hebben we een monumentaal station, in Musselkanaal moet ook nog wat verschijnen. Kortom ook daar wordt aan de weg getimmerd.