Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 158114 keer)

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #195 Gepost op: 26 October 2011, 20:39:21 »
En wij vinden jouw best wel jong....  ;D
Ach, ik ben 14 en niet 40 ofzo...

En als ze nou een wadje kopen? ::)
Ja ik weet het, stoom stichting... Maar als ze nou een stoomtrein voor een wadje zetten? ;D ;D

gr. Viktor
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 20:40:59 door Viktor »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #196 Gepost op: 26 October 2011, 21:31:20 »
Nou heeft de combi die men voor ogen had (dit jaar) BR 23 met ICK en Plan W geen historische waarde. Beide rijtuigen zijn dan wel Nederlands, maar hebben nog nooit dienst gedaan op deze lijn en een BR 23 er voor geen is al helemaal geen Nederlandse treinhistorie.
Dan is hier de "klompentrein" veel realistischer met echte diesels (misschien wil de VSM er nog 2 verkopen/verhuren), plan E is echter schaars. Ook een DE 2 kan ook nog historisch gezien......maar het zal wel allemaal niets worden ben ik bang.

ICK heeft sowieso nooit samen met Plan W gereden, dus ook die combi slaat nergens op.
Een Plan E trek-duw heeft voor zover ik weet ook nooit op dit traject in Friesland gereden. Bovendien zal denk ik een dergelijke trein minder toeristen trekken dan een stoomtrein, het is te weinig nostalgisch voor de meesten. En die rijtuigen zullen ze dan nieuw moeten bouwen ofzo...

Ook voor een DE-2 (en een wadloper, voordat iemand anders die deur open trapt...) geldt dat het te weinig aantrekkingskracht heeft om over langere tijd veel bezoekers te trekken. Wij zijn allen spoorliefhebbers, maar voor de meeste mensen is een DE-2 of een wadje weinig anders dan een gewoon vervoermiddel, zonder enig sentiment.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #197 Gepost op: 26 October 2011, 21:33:57 »
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1700/1735-39/1736Dtz1.jpg

alleen met een stoomloc is het wel een vreemde combinatie ja.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #198 Gepost op: 26 October 2011, 21:35:45 »
I stand corrected ...
Maar het oogt daar al weinig Nederlands, laat staan met een BR23 ervoor.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #199 Gepost op: 26 October 2011, 21:38:00 »
Wadje kopen? Ze hebben niet eens geld (zo blijkt uit het toepassen van de aannemer van het Retentierecht), om de loods, waar hij in zou moeten kunnen staan, te betalen...  :-\

Ik citeer ff iets, wat ik elders heb gepost...

"We doen dit, we regelen dat, etc..." Dat is bij de FSTM voldoende aan de orde. Berichten via Twitter, filmpjes op Youtube enz. Maar dat is alleen als er iets is, wanneer het positief is (lees: stoomloc naar NL laten komen/eerste paal voor loods)... Het enige negatieve dat wél naar buiten word gebracht, is allemaal te wijten aan andere partijen, en de FSTM kan er zelf niks aan doen. Ik acht de kans groot, dat over het toepassen van het retentierecht van de aannemer weinig in de pers zal komen. En als het er komt, dan zeker niet door de FSTM.

Trouwens, als dan alles toch zo breed word uitgemeten in de pers (wat ze uiteindelijk zelf ook gedaan hebben, om in de publiciteit te komen), dan is het logisch dat iedere stap met argusogen bekeken word, en dat iedereen er wel een mening over klaar heeft.


Logisch dan toch, dat er hier op dit forum ook zoveel reacties komen?  :-X

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

jakop

  • Gast
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #200 Gepost op: 26 October 2011, 21:49:18 »
Een Plan E trek-duw heeft voor zover ik weet ook nooit op dit traject in Friesland gereden.

 Daar ben ik dan zelf ooggetuige van geweest.....vraag niet welk jaar of fotografisch bewijs (misschien dat "Sneek" dat heeft), dat heb ik niet, maar de plan E trek-duw werd zeker in de ochtendspits ingezet.

Groet,

Jakop

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #201 Gepost op: 26 October 2011, 22:05:06 »
Er zijn zijn in heel Nederland maar twee musea die historische combinaties kunnen maken met hun stoomlocs: De RTM en de SHM. De MBS kan met de kikker wellicht nog een werkliedentrein maken. Ik dacht niet dat ze over het juiste trammateriaal beschikten voor de Kikker. Maar als iemand het beter weet, dan zijn het er drie.

Wat de rest dus doet is onzin? Nee! Want daar rijden bijv.  hoofdlijnstoomlocomotieven, weliswaar Duitse of Zweeds, maar de Nederlandse zijn gewoon niet meer beschikbaar. Het is gewoon armoede troef. We maken daarom maar van de nood een deugd en genieten er maar van dat we toch weer over hoofdlijnstomers beschikken en het zijn er best wel veel. Dankzij de inzet van de musea.

En de FSM wil ook een trein maken met een buitenlandse stomer en poststoomtijdrijtuigen. De stoomtijd in Nederland is dan ook al weer 53 jaar geleden. Zoveel snel rijvaardig te maken rijtuigen  uit die tijd zijn ook niet meer beschikbaar. En dat materieel heeft tenminste weer een bestemming en kan zo bewaard blijven. Nait soezen!  
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 22:18:12 door MR »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #202 Gepost op: 26 October 2011, 22:08:37 »
@ Jakop, met het risico dat we enigzins off-topic gaan: in de periode 1971-1976 heeft er in de ochtend- en middagspits wel degelijk een TD-stam gereden op Leeuwarden-Staveren


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #203 Gepost op: 26 October 2011, 22:09:23 »

Ja ik weet het, stoom stichting... Maar als ze nou een stoomtrein voor een wadje zetten? ;D ;D

gr. Viktor

Om dat zien zou ik wel een paar euro voor een kaartje over hebben.  ;D (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #204 Gepost op: 26 October 2011, 22:11:29 »
Wadjes? Ik vrees dat menig noorderling dat niet als vooruitgang ziet.


Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #205 Gepost op: 26 October 2011, 22:21:41 »
@wim
Heb jij al meer nieuws over de FSTM  ???
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #206 Gepost op: 26 October 2011, 22:24:11 »
nee Klaas, ik ben er geruime tijd geleden al uitgestapt... en volg het dus vanaf een zijspoor ;)

Toch misstaat een BR23 met Neubau-rijtuigen niet, mits ze  natuurlijk de juiste kleur weer krijgen
http://www.fh-meschede.de/public/stracke/dampf/br23.jpg

Het is een passender combi dan met oerhollandse Blokkendozen  :-X ;D die overigens gelukkig wel bewaard zijn gebleven, maar node een mooie NS-loc missen
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 22:25:45 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #207 Gepost op: 26 October 2011, 22:25:42 »
En dat zijspoor is end off the line  ;D
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

jakop

  • Gast
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #208 Gepost op: 26 October 2011, 22:32:43 »
@ Jakop, met het risico dat we enigzins off-topic gaan: in de periode 1971-1976 heeft er in de ochtend- en middagspits wel degelijk een TD-stam gereden op Leeuwarden-Staveren

Dat verklaart ook waarom ik het me wel kan herinneren, maar bijna zeker weet er zelf nooit mee gereist te hebben.....begon mijn pendel naar Sneek in augustus '76

En inderdaad had jij er een foto van  (y)

Is dit tussen Sneek en IJlst?

Groet,

Jakop

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #209 Gepost op: 26 October 2011, 22:37:52 »
En de STAR rijd toch ook met een paar moderne rijtuigen?
Die hebben we inmiddels bijna allemaal de deur uit gedaan (alleen het rolstoelrijtuig blijft, om praktische redenen!)
Stadskanaal begint inmiddels steeds meer de moeite waard te worden; de komende jaren wordt dat verder uitgebouwd. Op eindpunt Veendam hebben we een monumentaal station, in Musselkanaal moet ook nog wat verschijnen. Kortom ook daar wordt aan de weg getimmerd.