Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.  (gelezen 3524 keer)

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Gepost op: 10 March 2021, 19:40:38 »
Dag allemaal,

Na een aantal jaren bouwen ben ik zover dat ik "de hoek" om kan. Mijn baan bestaat tot nu toe uit twee tafels en een klimspiraal. Dat draait inmiddels allemaal naar wens.
Maar nu wil ik graag verder en de gedachte is om een deel haaks op de bestaande baan te gaan maken. Vanaf het klimspiraal kan ik een tafel van 1,40 kwijt. Groter kan echt niet.
Ik denk erover om daar een schaduwstation te gaan maken met daar boven een stationsemplacement.
Eerst zou ik graag aan het schaduwstation gaan beginnen, daar heb ik in Anyrail een opzetje voor gemaakt. Maar ik denk dat dat nog wel voor verbetering vatbaar is, dus graag jullie commentaar en opmerkingen.

Willen jullie eens meekijken?

Jan


« Laatst bewerkt op: 10 March 2021, 20:18:38 door Bert van Gelder. Reden: Titel en afbeelding »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2021, 19:52:43 »
Met een paar 3weg wissels krijg je wel langere opstelsporen ;)
Verder heb je natuurlijk wel een keerlus.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2021, 21:05:07 »
Die drieweg wissel is een goed idee. De keerlus is inderdaad wezenlijk, maar neemt veel ruimte in, maar een kleinere straal kan echt niet. `ik kwam er wel achter dan 1,40 mrt dan veel minder is dan je denkt! ;)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2021, 21:59:18 »
Vermits het hier om een schaduwstation gaat, zou ik al beginnen met ruimte maken.
Neem voor de keerlus vaste bochten met een straal van ongeveer 40 tot 45 cm, daar kan heet meeste materiaal nog vlotjes aan gereduceerde snelheid door.
En leg deze zo ver mogelijk naar buiten. Zo creer je binnenin al wat meer ruimte.

De eerste wissel kan je vervangen door een 3-weg.
Op het bovenste spoor leg je terug een 3-weg.
Onderste en bovenste spoor zijn nu de aansluitingen voor je keerlus.
De middelste sporen zijn de basis om een waaier te leggen met opstelsporen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2021, 22:24:02 »
Je kunt uit het ingangswissel nog een tak laten ontspringen, hier even uit de losse pols ingetekend.
Van de oorspronkelijke sporen zou je de kortste kunnen laten vervallen, aan zulke korte spoortjes heb je niet veel.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2021, 15:48:54 »
Dat is ook een oplossing, tenzij je niet links de lus in wilt rijden, maar wat zou het probleem daarvan zijn?!

En misschien kun je op het onderste lus-spoor nog een wissel L invoegen? Op de tekening: het tweede lijntje rechts naast de rode verticale streep.

Als je dan wel wat wissels weghaalt die op de kortere sporen uitkomen, heb je daar ruimte voor het idee van Klaas, en wellicht met dat wissel linksonder erbij.



Beetje gerommeld op je tekening, maar de bedoeling is duidelijk. Je kunt de sporen er wel bijdenken, eventueel met meer wisseld die je zo dicht mogelijk bij de splitsing zou moeten / kunnen leggen.

Driewegwissels is ook een oplossing. De boodschap is dat je je opstelsporen lang wilt houden, dus de vertakkingen moeten zo ver als het kan naar links aangelegd worden.
Ik heb al een trein

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2021, 18:37:56 »
Ik vraag me af waarop de opstelsporen alleen binnen de keerlus worden geplaatst.
Je kunt kort opstelsporen in de keerlus maken die naar bovenzijde liggen voor loks.
Ook zou ik kijken of je een deel van de keerlus dubbelspoor kan laten zijn (ook een opstelspoor toch)
Tenslotte vroeg ik me af of de entree naar je nieuwe tafel perse aan de onderzijde moet vallen en uit een toegang moet bestaan.
Als je daar al een wissel kan leggen kom je gelijk met twee sporen binnen.

Succes met puzzelen. Eric

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 11 March 2021, 19:13:31 »
Dag Eric,

Dubbelspoor hoeft voor mij niet, bovendien wordt de straal dan wel heel krap, die is nu 49 cm en kleiner wil ik liever niet.
Zeker niet op een plek waar je niet heel makkelijk bij kunt komen.

Gr. Jan

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2021, 09:19:45 »
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken.

Uiteindelijk denk ik dat dit voor mij de beste oplossing is.


Hartelijke groet, Jan

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation-met-drieweg-wissels.jpg

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 5311
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2021, 09:46:53 »
Jan,

Ik weet niet welk railssysteem je wilt gebruiken maar er staat mij iets bij dat driewegwissels niet de meest betrouwbare zijn.
Dat in combinatie met een verdekt schaduwstation denk ik dat het ontwerp robuuster is van opzet bij het gebruik van "normale" wissels.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2021, 10:18:33 »
Dag Jelmer,

Ik kreeg het advies van een paar mensen en het scheel natuurlijk wel ruimte.
De bedoeling is om PECO drieweg wissels te gebruiken, al mijn andere wissels zijn ook van PECO met een gepolariseerd hartstuk en daar heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

Maar ik ga nog even googelen op de betrouwbaarheid van SL-E99 van PECO.

Hartelijke groet, Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 12 March 2021, 10:36:08 »
Ik denk dat je met Peco een degelijke keuze maakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 12 March 2021, 11:56:44 »
je zou die onderste 3wegwissel nog één rail terug plaatsen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2021, 14:00:13 »
Bedankt, dat is nog een goede tip, ga ik doen!

Gr. Jan

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Schaduwstation, op- en aanmerkingen gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2021, 15:03:23 »
Jan, ik denk dat je dan met je wissel op de bakscheiding komt te liggen en dat lijkt me niet wenselijk. Ik zou deze 3weg wissel direct op de bakscheiding laten beginnen en waarschijnlijk is dat met die daarboven in het uitgaande spoor ook mogelijk. Kun je daar ook nog iets meer lengte op je opstelsporen creëren. Als je die bovenste opstelsporen gebogen met flex kan leggen krijg je zelfs nog meer lengte maar ik weet niet of je dat zou willen.

Groeten,
Bert