Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: polariseren  (gelezen 4482 keer)

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
polariseren
« Gepost op: 05 March 2008, 13:49:57 »
Ik ben momenteel mijn soldeerkunsten aan het uittesten en heb de draden van de conradmotors vastgesoldeerd zoals beschreven.

Het is een normale afbuigende wissel en heb de + en de - vastgezet
Daarnaast heb ik de gele draad op het hartstuk vastgezet.

Als ik nu gaat rijden dan maakt hij kortsluiting en dan vooral met langere treinen
De rails die ik gebruik zijn Piko A.

Kan iemand mischien advies geven of eventueel een foto plaatsen over een juiste montage op piko A rails.
Voordat ik verder gaat met solderen wil ik eerst weten wat ik nu precies fout doe.

BVD

Dennis

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: polariseren
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2008, 13:56:41 »
hoi,

Ik heb mijn Piko A wissels niet gepolariseerd. Ze zijn ook niet voorbereid op polarisatie.
Wel met conrad motors aangesloten.
Zonder polarisatie doen ze het goed, kleine lokomotieven rijden er zonder problemen overheen.

Had je problemen dan omdat je ze probeert te polariseren?

Mvgr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: polariseren
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2008, 14:00:14 »
Dt klopt ja ik heb nu het probleem door het polariseren.
Ik ben het wel gaan doen omdat mijn piko ICE wel eens sluiting maakt op de wissel en alles stil kwam te staan.

Maar ik begrijp dat ze er niet voor geschikt zijn en ik er beter mee kan stoppen ?

MVG

Dennis

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: polariseren
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2008, 14:16:15 »
Wanneer treedt de kortsluiting op? Als ik dit stukje http://www.anw-modeltreinen.nl/piko/pk_rail_geometrie.htm vanaf Wissels lees dan gebeurt dat bij het openrijden van de wissel.
Schakel je de wissel wel eerst in de juiste stand?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: polariseren
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2008, 14:19:30 »
dat klopt wel zo een beetje maar een 2400 rijd er probleemloos overheen maar een piko ice veroorzaakt problemen hiermee.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: polariseren
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2008, 19:55:40 »
Ik ben het wel gaan doen omdat mijn piko ICE wel eens sluiting maakt op de wissel en alles stil kwam te staan.

Bedoel je misschien dat het puntstuk eerst stroomloos was waardoor de ICE bleef staan en dat dit de rede is dat je bent gaan polariseren?

Mijn 2400 komt n.m.l. geen mm over het gepolariseerde puntstuk van een Roco-line wissel bij het openrijden.

Het lijkt er dus op dat je niets veranderd hebt.

Wat ik  gedaan heb is met een lampje controleren of het puntstuk juist gepolariseerd is.

Jay Jay
« Laatst bewerkt op: 05 March 2008, 19:59:03 door Casey Jones »
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: polariseren
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2008, 20:44:41 »
Ik ben een beetje aan het spitten geweest en het is dus zo dat de piko a rails niet geschikt zijn voor polarisatie.
Op zich denk ik weldat het kan alleen dan moet je volgens mij het deel wat naar je puntstuk toe gaat splitsen in 2 kabels en deze aan beide zijde apart solderen. Kan iemand dit mischien bevestigen ?

Het is dus wel zo met de piko ice dat hij stroomdoorvoerdende koppelingen heeft waardoor deze gewoon kortsluiting maakt, met een korte lok heb ik geen probleem, ook niet met een plan v

MVG

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: polariseren
« Reactie #7 Gepost op: 06 March 2008, 11:29:22 »
Waarom probeer je het gewoon niet?

Wat je zegt is niet juist.
Ik heb geprobeerd mijn Piko-ICE3 een wissel te laten open rijden.
Dit lukt bij langzaam rijden niet.
Bij snel rijden wel hortend en stotend door de vliegwielen op de motor.
Overigens heeft alleen één van de stuurrijtuigen stroomafname.
Het motorstel kan dus niet zonder dit stel rijden.

Het maakt niet uit welke lok over het wissel rijdt, bij verkeerde polariteit;
altijd kortsluiting.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Aansluiten puntstuk:
Van de plus, in rijrichting gezien de rechter rail en van de min in rijrichting gezien de linker rail gaat elk een draad naar de omschakelaar van de wisselmotor.

Van het moederkontakt (dit is het kontakt dat afhankelijk van de stand van de w*m* door verbonden wordt met, in dit geval, of de plus of met de min) gaat een draad naar het puntstuk.

Als de wissel naar rechts staat krijgt het puntstuk min, indien naar links plus alles gezien in rijrichting.

Dit kun je kontroleren met b.v. een lampje. Als de wissel naar rechts staat gaat het lampje branden als je het verbindt met het puntstuk en de rechter rail.


Jay Jay
« Laatst bewerkt op: 06 March 2008, 16:39:01 door Casey Jones »
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: polariseren
« Reactie #8 Gepost op: 06 March 2008, 19:50:49 »
Voordat je gaat polariseren moet je wel zeker weten dat het puntstuk helemaal geisoleerd in het wissel ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: polariseren
« Reactie #9 Gepost op: 06 March 2008, 21:02:45 »
Hallo Dennis,

De Piko wissels zijn intern doorverbonden waardoor polarisatie niet mogelijk is tenzij je deze interne verbindingen onderbreekt.

Waarom zou je dit doen, het is absoluut niet nodig.

Ikzelf heb momenteel zo'n dertig Piko wissels in gebruik en al mijn treinen rijden daar goed over. (van de ICE tot en met de Sik)
Ook het open rijden van de wissels is geen enkel probleem hoewel ik weet dat sommige op dit forum dit niet juist vinden.

Als het niet goed gaat moet je de fout ergens anders zoeken.

groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: polariseren
« Reactie #10 Gepost op: 06 March 2008, 21:17:26 »
Ik ben het volkomen eens met RobE.

Bij mij rijdt ook de ICE tot de Köf erover heen zonder enige hapering!
Ook openrijden (zonder aandrijving) geeft totaal geen problemen.
Wanneer je er een conrad aandrijving op hebt zitten, kan je openrijden vergeten.
Dat geldt voor elk merk wissel met motor aandrijving.
Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: polariseren
« Reactie #11 Gepost op: 06 March 2008, 23:51:16 »

Wanneer je er een conrad aandrijving op hebt zitten, kan je openrijden vergeten.
Hans

Waarom kun je dat dan vergeten? Ik zie niet in waarom dit niet meer zou kunnen. De motoraandrijving wordt namelijk gewoon met het wissel verbonden doormiddel van een stukje verenstaal. In twee sterktes (diktes) bij de aandrijving aanwezig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: polariseren
« Reactie #12 Gepost op: 07 March 2008, 07:29:51 »
Ha Wim,

Omdat (bij mij iig) geen een trein goed de wissel openkrijgt.
Ze rijden allemaal over de tong heen, dus dat hobbelt lekker.
Vandaar dat ik zeg dat je het kan vergeten om ze openterijden.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: polariseren
« Reactie #13 Gepost op: 07 March 2008, 07:50:04 »
Ok dus zoals ik het lees heeft het totaal gee nut om het te doen, dan begrijp ik niet waarom de piko ice zorgt voor kortsluiting en hij doet dat alleen op de wissel

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: polariseren
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2008, 13:32:38 »
Hallo Dennis,

Weet je zeker dat de ICE kortsluiting maakt of valt de spanning soms even weg.
In dat laatste geval kun je extra stroomafnemers monteren op een ander draaistel.
Deze worden los verkocht en kosten ongeveer 3,30 euro de twee.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail