Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort  (gelezen 2791 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Gepost op: 02 maart 2021, 12:11:55 »
Meer precies eigenlijk daar waar de Kersenbaan in een tunnel onder de rotonde doorgaat.
De Ponlijn bevat daar een stukje van 4 rails.

Klik op de link om te zien wat ik bedoel. https://goo.gl/maps/6YpcqBwVLFCw6AoK9

Wat is de reden dat hier 4 rails liggen?
Jeroen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2021, 12:14:57 »
Het enige wat ik kan bedenken is een extra stukje stevigheid om doorbuigen tegen te gaan. Maar eigenlijk weet ik het niet precies.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2021, 12:18:05 »
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden. Je ziet ze dus ook veel op bruggen.
In dit geval zou het kunnen zijn om te voorkomen dat een ontspoorde autowagen (of de lading) niet zo ver het spoor bijster raakt, dat de boel in de naastgelegen tunnelbak valt
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 12:19:56 door Sicco Dierdorp »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2021, 13:14:28 »
De extra rails zijn voor versteviging , omdat er in dit geval een tunnel onder het spoor loopt . Zo wordt het tonmeter gewicht over een grotere lengte verdeeld .
Strijkregels zijn als u profielen op speciale bevestigings stoelen bevestigd , Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2021, 13:30:15 »
Alleen ligt er geen tunnel onder het spoor, de tunnelbak/verdiepte weg ligt naast het spoor...

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2021, 13:58:24 »
Normaal zou ik voor de optie geleiderails gaan, dat is vaak bij bruggen etc te zien. Alleen dat slaat nu nergens op.....

In dit geval, denk ik een andere toepassing. De beide overwegen liggen dicht bij elkaar en zijn vaste punten. Zou het niet kunnen zijn om spoorspatting tegen te gaan? De spoorstaven kunnen namelijk nul komma nul werken (geen raillassen of compenstatielassen) zijn te zien op googlemaps. Ook lijken er specifieke dwarsliggers gebruikt te zijn.

Dit is het enige wat ik kan bedenken.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2021, 14:07:22 »
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden.

Klopt! (y) Beperking van de gevolgen bij een ontsporing, begrijp niet helemaal waarom anderen dit antwoord in twijfel trekken

De extra rails zijn voor versteviging

Bij overgangsconstructies (aardenbaan naar gefundeerde constructie) worden deze ook toegepast inderdaad in combinatie met een geleidebalkpuntstuk, maar is in dit specifieke geval niet zo. Het railframe zorgt dan voor extra stijfheid t.b.v. de overgang en kan ook een geleidende werking hebben. De spoorconstructie kan dus voor meerdere doelen toegepast worden.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 14:56:23 door Sikje248 »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2021, 14:14:25 »
Nou, vanwege de vraag waarom specifiek hier en niet vlak na dit stukje. Is dat minder erg dan?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2021, 14:23:04 »
Goede vraag, ik denk dat het te maken heeft met de overwegen die als risicopunt worden gezien voor ontsporing bij een aanrijding. Aan de andere zijden ligt de open bak verder weg vanaf de rotonde, mogelijk dat het daarom niet noodzakelijk is bestempeld. Interessant om exacte beredenering eens uit te zoeken

Mijn opmerking was meer bedoeld over het speculeren, maar ook gewoon geïnteresseerd in waarom een andere argumentatie gezocht wordt.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 14:56:06 door Sikje248 »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2021, 15:42:37 »
D Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .



Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens

Arjan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2021, 15:51:39 »
Restant van de bouwwerkzaamheden?
Toen begin deze eeuw driftig werd gebouwd bij Amsterdam CS (bibliotheek en zo) is op het spoor dat naast de bouwwerkzaamheden lag een dergelijke versteviging aangebracht. Bij mijn weten om de gevolgen van een eventuele verzakking te beperken. Nadat de werkzaamheden klaar waren, heeft men die versteviging lange tijd laten zitten.
Ook hier moeten de bouwwerkzaamheden aan de tunnelbak direct langs het spoor hebben plaatsgevonden. Is het spoor daarbij in gebruik gebleven? Ik denk van wel.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 16:51:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2021, 15:58:09 »
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens

Arjan

Dit is al een paar jaar de nieuwe norm, en die kom je op meerdere locaties al tegen.
De bedoeling is, om bij een ontsporing geen neven schade te hebben.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2021, 16:11:23 »
Zo'n 5 jaar geleden toen ik dit gezien had heb ik me ook afgevraagd: waarom is dit zo uitgevoerd?
Volgens OVS00056 wordt zo'n spoorconstructie gebouwd met als doel:
- Ontsporingsgeleiding t.p.v. kunstwerken
- Railframe bij overgangen op kuntwerken
- Combinatie van bovenstaande

Op deze locatie lijkt mij geen ontsporingsgeleiding te zijn want voor en na beide overwegen is het risico net zo groot op ontsporing en daar zijn geen geleidingspoorstaven aanwezig.
Dan moet het dus een railframe zijn ter versteviging van de bovenbouwconstructie. Maar wacht... er is hieronder helemaal geen kunstwerk want de tunnel ligt langs het spoor.
Ik weet het niet ....


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2021, 16:21:42 »
Al ik van bovenaf op Google Earth kijk kan ik me voorstellen dat tussen de overwegen een reëel gevaar bestaat van een zijdelingse aanrijding doordat de weg haaks op het spoor aankomt, waarbij de loc of wagon richting de tunnelbak geduwd wordt. Wellicht een gevalletje better safe than sorry met wat extra contrarails.

Plaatje erbij

Uiteraard allemaal aannames van mijn kant.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 16:25:53 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #14 Gepost op: 02 maart 2021, 16:29:53 »
Ik zie al heel wat antwoorden voorbij komen. Dank daarvoor.
Jeroen