Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:57:25
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:22:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 14:15:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
  

Auteur Topic: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort  (gelezen 3419 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Gepost op: 02 March 2021, 12:11:55 »
Meer precies eigenlijk daar waar de Kersenbaan in een tunnel onder de rotonde doorgaat.
De Ponlijn bevat daar een stukje van 4 rails.

Klik op de link om te zien wat ik bedoel. https://goo.gl/maps/6YpcqBwVLFCw6AoK9

Wat is de reden dat hier 4 rails liggen?
Jeroen

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2021, 12:14:57 »
Het enige wat ik kan bedenken is een extra stukje stevigheid om doorbuigen tegen te gaan. Maar eigenlijk weet ik het niet precies.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2021, 12:18:05 »
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden. Je ziet ze dus ook veel op bruggen.
In dit geval zou het kunnen zijn om te voorkomen dat een ontspoorde autowagen (of de lading) niet zo ver het spoor bijster raakt, dat de boel in de naastgelegen tunnelbak valt
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 12:19:56 door Sicco Dierdorp »

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2021, 13:14:28 »
De extra rails zijn voor versteviging , omdat er in dit geval een tunnel onder het spoor loopt . Zo wordt het tonmeter gewicht over een grotere lengte verdeeld .
Strijkregels zijn als u profielen op speciale bevestigings stoelen bevestigd , Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2021, 13:30:15 »
Alleen ligt er geen tunnel onder het spoor, de tunnelbak/verdiepte weg ligt naast het spoor...

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2021, 13:58:24 »
Normaal zou ik voor de optie geleiderails gaan, dat is vaak bij bruggen etc te zien. Alleen dat slaat nu nergens op.....

In dit geval, denk ik een andere toepassing. De beide overwegen liggen dicht bij elkaar en zijn vaste punten. Zou het niet kunnen zijn om spoorspatting tegen te gaan? De spoorstaven kunnen namelijk nul komma nul werken (geen raillassen of compenstatielassen) zijn te zien op googlemaps. Ook lijken er specifieke dwarsliggers gebruikt te zijn.

Dit is het enige wat ik kan bedenken.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2021, 14:07:22 »
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden.

Klopt! (y) Beperking van de gevolgen bij een ontsporing, begrijp niet helemaal waarom anderen dit antwoord in twijfel trekken

De extra rails zijn voor versteviging

Bij overgangsconstructies (aardenbaan naar gefundeerde constructie) worden deze ook toegepast inderdaad in combinatie met een geleidebalkpuntstuk, maar is in dit specifieke geval niet zo. Het railframe zorgt dan voor extra stijfheid t.b.v. de overgang en kan ook een geleidende werking hebben. De spoorconstructie kan dus voor meerdere doelen toegepast worden.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 14:56:23 door Sikje248 »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4263
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2021, 14:14:25 »
Nou, vanwege de vraag waarom specifiek hier en niet vlak na dit stukje. Is dat minder erg dan?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2021, 14:23:04 »
Goede vraag, ik denk dat het te maken heeft met de overwegen die als risicopunt worden gezien voor ontsporing bij een aanrijding. Aan de andere zijden ligt de open bak verder weg vanaf de rotonde, mogelijk dat het daarom niet noodzakelijk is bestempeld. Interessant om exacte beredenering eens uit te zoeken

Mijn opmerking was meer bedoeld over het speculeren, maar ook gewoon geïnteresseerd in waarom een andere argumentatie gezocht wordt.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 14:56:06 door Sikje248 »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2021, 15:42:37 »
D Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .



Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens

Arjan

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22530
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #10 Gepost op: 02 March 2021, 15:51:39 »
Restant van de bouwwerkzaamheden?
Toen begin deze eeuw driftig werd gebouwd bij Amsterdam CS (bibliotheek en zo) is op het spoor dat naast de bouwwerkzaamheden lag een dergelijke versteviging aangebracht. Bij mijn weten om de gevolgen van een eventuele verzakking te beperken. Nadat de werkzaamheden klaar waren, heeft men die versteviging lange tijd laten zitten.
Ook hier moeten de bouwwerkzaamheden aan de tunnelbak direct langs het spoor hebben plaatsgevonden. Is het spoor daarbij in gebruik gebleven? Ik denk van wel.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 16:51:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
    • Dwangrail.nl
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #11 Gepost op: 02 March 2021, 15:58:09 »
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens

Arjan

Dit is al een paar jaar de nieuwe norm, en die kom je op meerdere locaties al tegen.
De bedoeling is, om bij een ontsporing geen neven schade te hebben.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #12 Gepost op: 02 March 2021, 16:11:23 »
Zo'n 5 jaar geleden toen ik dit gezien had heb ik me ook afgevraagd: waarom is dit zo uitgevoerd?
Volgens OVS00056 wordt zo'n spoorconstructie gebouwd met als doel:
- Ontsporingsgeleiding t.p.v. kunstwerken
- Railframe bij overgangen op kuntwerken
- Combinatie van bovenstaande

Op deze locatie lijkt mij geen ontsporingsgeleiding te zijn want voor en na beide overwegen is het risico net zo groot op ontsporing en daar zijn geen geleidingspoorstaven aanwezig.
Dan moet het dus een railframe zijn ter versteviging van de bovenbouwconstructie. Maar wacht... er is hieronder helemaal geen kunstwerk want de tunnel ligt langs het spoor.
Ik weet het niet ....


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2021, 16:21:42 »
Al ik van bovenaf op Google Earth kijk kan ik me voorstellen dat tussen de overwegen een reëel gevaar bestaat van een zijdelingse aanrijding doordat de weg haaks op het spoor aankomt, waarbij de loc of wagon richting de tunnelbak geduwd wordt. Wellicht een gevalletje better safe than sorry met wat extra contrarails.

Plaatje erbij

Uiteraard allemaal aannames van mijn kant.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 16:25:53 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2021, 16:29:53 »
Ik zie al heel wat antwoorden voorbij komen. Dank daarvoor.
Jeroen