BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jeronimos op 02 maart 2021, 12:11:55
-
Meer precies eigenlijk daar waar de Kersenbaan in een tunnel onder de rotonde doorgaat.
De Ponlijn bevat daar een stukje van 4 rails.
Klik op de link om te zien wat ik bedoel. https://goo.gl/maps/6YpcqBwVLFCw6AoK9 (https://goo.gl/maps/6YpcqBwVLFCw6AoK9)
Wat is de reden dat hier 4 rails liggen?
-
Het enige wat ik kan bedenken is een extra stukje stevigheid om doorbuigen tegen te gaan. Maar eigenlijk weet ik het niet precies.
-
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden. Je ziet ze dus ook veel op bruggen.
In dit geval zou het kunnen zijn om te voorkomen dat een ontspoorde autowagen (of de lading) niet zo ver het spoor bijster raakt, dat de boel in de naastgelegen tunnelbak valt
-
De extra rails zijn voor versteviging , omdat er in dit geval een tunnel onder het spoor loopt . Zo wordt het tonmeter gewicht over een grotere lengte verdeeld .
Strijkregels zijn als u profielen op speciale bevestigings stoelen bevestigd , Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .
-
Alleen ligt er geen tunnel onder het spoor, de tunnelbak/verdiepte weg ligt naast het spoor...
-
Normaal zou ik voor de optie geleiderails gaan, dat is vaak bij bruggen etc te zien. Alleen dat slaat nu nergens op.....
In dit geval, denk ik een andere toepassing. De beide overwegen liggen dicht bij elkaar en zijn vaste punten. Zou het niet kunnen zijn om spoorspatting tegen te gaan? De spoorstaven kunnen namelijk nul komma nul werken (geen raillassen of compenstatielassen) zijn te zien op googlemaps. Ook lijken er specifieke dwarsliggers gebruikt te zijn.
Dit is het enige wat ik kan bedenken.
-
Dat zijn geleiderails om een trein bij een eventuele ontsporing op te vangen, vaak bij een brug om te voorkomen dat deze geraakt zou worden.
Klopt! (y) Beperking van de gevolgen bij een ontsporing, begrijp niet helemaal waarom anderen dit antwoord in twijfel trekken
De extra rails zijn voor versteviging
Bij overgangsconstructies (aardenbaan naar gefundeerde constructie) worden deze ook toegepast inderdaad in combinatie met een geleidebalkpuntstuk, maar is in dit specifieke geval niet zo. Het railframe zorgt dan voor extra stijfheid t.b.v. de overgang en kan ook een geleidende werking hebben. De spoorconstructie kan dus voor meerdere doelen toegepast worden.
-
Nou, vanwege de vraag waarom specifiek hier en niet vlak na dit stukje. Is dat minder erg dan?
-
Goede vraag, ik denk dat het te maken heeft met de overwegen die als risicopunt worden gezien voor ontsporing bij een aanrijding. Aan de andere zijden ligt de open bak verder weg vanaf de rotonde, mogelijk dat het daarom niet noodzakelijk is bestempeld. Interessant om exacte beredenering eens uit te zoeken
Mijn opmerking was meer bedoeld over het speculeren, maar ook gewoon geïnteresseerd in waarom een andere argumentatie gezocht wordt.
-
D Ook is de ruimte tussen spoorstaaf en strijkregel ongeveer 2 x de dikte van een wielflens . Tevens zijn de linker en de rechter strijkregel , op het einde van het kunstwerk ,lopen de strijkregels in een punt samen .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Picture1_27.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Picture1_27.png)
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens
Arjan
-
Restant van de bouwwerkzaamheden?
Toen begin deze eeuw driftig werd gebouwd bij Amsterdam CS (bibliotheek en zo) is op het spoor dat naast de bouwwerkzaamheden lag een dergelijke versteviging aangebracht. Bij mijn weten om de gevolgen van een eventuele verzakking te beperken. Nadat de werkzaamheden klaar waren, heeft men die versteviging lange tijd laten zitten.
Ook hier moeten de bouwwerkzaamheden aan de tunnelbak direct langs het spoor hebben plaatsgevonden. Is het spoor daarbij in gebruik gebleven? Ik denk van wel.
-
Ik kan het verkeerd hebben maar volgens mij gaat de bovenstaande stelling niet op. Afstand tot binnen en buiten rails lijkt mij iets groter dan een wielflens
Arjan
Dit is al een paar jaar de nieuwe norm, en die kom je op meerdere locaties al tegen.
De bedoeling is, om bij een ontsporing geen neven schade te hebben.
Groeten Arjen
-
Zo'n 5 jaar geleden toen ik dit gezien had heb ik me ook afgevraagd: waarom is dit zo uitgevoerd?
Volgens OVS00056 wordt zo'n spoorconstructie gebouwd met als doel:
- Ontsporingsgeleiding t.p.v. kunstwerken
- Railframe bij overgangen op kuntwerken
- Combinatie van bovenstaande
Op deze locatie lijkt mij geen ontsporingsgeleiding te zijn want voor en na beide overwegen is het risico net zo groot op ontsporing en daar zijn geen geleidingspoorstaven aanwezig.
Dan moet het dus een railframe zijn ter versteviging van de bovenbouwconstructie. Maar wacht... er is hieronder helemaal geen kunstwerk want de tunnel ligt langs het spoor.
Ik weet het niet ....
-
Al ik van bovenaf op Google Earth kijk kan ik me voorstellen dat tussen de overwegen een reëel gevaar bestaat van een zijdelingse aanrijding doordat de weg haaks op het spoor aankomt, waarbij de loc of wagon richting de tunnelbak geduwd wordt. Wellicht een gevalletje better safe than sorry met wat extra contrarails.
Plaatje erbij (https://www.google.nl/maps/@52.1449387,5.3910856,129m/data=!3m1!1e3?hl=nl)
Uiteraard allemaal aannames van mijn kant.
-
Ik zie al heel wat antwoorden voorbij komen. Dank daarvoor.
-
Als het ontsporingsgeleiding zoals bij brugpilaren zou zijn vind ik een en ander raar en onlogisch.
Het enige wat ik kan bedenken ??? is;
Voor en achter deze verdubbeling is het een stuk straatspoor, uiterst star in beton gevat.
Normaal spoor in grindbedding veert best aardig in bij passage van een trein.
Ik vermoed dat de binnenrails er zijn voor een flink stuk vertikale verstijving van het stuk spoor.
maar ik geef mijn mening graag op voor een betere verklaring ;D (y)
Carel
-
Plaatje erbij......
Bij Roethoef hebben ze het lekkerste ijs van de hele omgeving. Sta je zomers echt in de rij. Het is het wachten waard.
En Amersfoorters weten heel goed waarom die rotonde er gekomen is. Vreselijke ongelukken op een onoverzichtelijk kruispunt en dan ook nog eens dat spoor.