Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:10:27
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 19:10:23
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
Piko blauwe 1000 door Ben
Vandaag om 19:09:15
Revier Rheinbrenner (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:27
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Jeroen Water
Vandaag om 18:46:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:24:23
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door 008200
Vandaag om 17:53:00
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
  

Auteur Topic: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?  (gelezen 11248 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Gepost op: 17 August 2006, 11:55:10 »
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben (klok en klepel  ???) dat het 2-rail systeem in combinatie met bovenleiding de mogelijkheid geeft 2 treinen onafhankelijk van elkaar te laten rijden, dit alles analoog uiteraard.
Volgens mij moet het dan ook mogelijk zijn om de bovenleiding te gebruiken voor het voeden van de binnenverlichting en front/sluitseinen. Dus, rails voor voeding traktie en de bovenleiding voor voertuigverlichting. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat zijn de aanpassingen die ik moet doen; wat diodes o.i.d. plaatsen in het voertuig zodat de + van de bovenleiding altijd terug gaat naar de - rail?
No dress rehearsel, this is our life.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2006, 12:09:53 »
klopt helemaal wat je zegt
wat je als het ware doet, is dat je een gemeenschappelijke pool hebt (zeg rechter wielen) Vervolgens hang je motor vast aan de linker en rechterwielen en de binnenverlichting vast aan de je bovenleiding en rechterwielen. Alleen lichtwisseling wordt lastiger, maar als je met trams rijdt (als ik naar je plaatje kijk), heb je dat probleem natuurlijk niet. Dus verder niets met diodes enz. Je moet bij de ombouw wel opletten dat als er een schakelaar is die schakelt tussen bovenleiding en rails, deze niet op beide tegelijk doorleidt naar je print.
Je trafo's sluit je zo aan dat van ééntje de draden zijn aangesloten op beide rails en bij de ander op de rechterrails en op de bovenleiding.

Groeten Henk
K.Bay.Sts.B

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #2 Gepost op: 17 August 2006, 12:21:24 »
Klopt, rij (ga rijden  ;D) met trams in éénrichtingsbedrijf.. Vandaar dat ik op het idee kwam.

Bedankt voor de tips!
No dress rehearsel, this is our life.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #3 Gepost op: 17 August 2006, 12:27:39 »
Is niet voorbehouden aan het 2-rail systeem hoor. Bij 3-rail doe gebruik je gewoon bij de ene loc de sleper en bij de andere de bovenleiding. Hoef je zelfs je locs niet voor om te bouwen...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #4 Gepost op: 17 August 2006, 12:30:21 »
Is niet voorbehouden aan het 2-rail systeem hoor. Bij 3-rail doe gebruik je gewoon bij de ene loc de sleper en bij de andere de bovenleiding. Hoef je zelfs je locs niet voor om te bouwen...

Koen

Bij tweerail hoef je de lok toch ook niet om te bouwen, is toch ook alleen maar het omzetten van een schakelaartje.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #5 Gepost op: 17 August 2006, 12:36:55 »
Bij tweerail hoef je de lok toch ook niet om te bouwen, is toch ook alleen maar het omzetten van een schakelaartje.
Ik heb te weinig kennis van 2-rail..  Maar ik kan me voorstellen dat het dan uitmaakt welke kant van de motor op de "gecombineerde" spoorstaaf is aangesloten en welke op de bovenleiding/andere rail. En dat je dan je loc niet "om mag draaien".
Misschien praat ik nu wel grote onzin maar volgens mij zit er wel een kern van waarheid in mijn verhaal  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2006, 12:39:02 »
@ Henk

Ik vraag me inderdaad af of dit dan ook goed gaat bij wisselen van de rijrichting? Draaien + en - dan niet om terwijl dit bij de bovenleiding niet wisselt?
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #7 Gepost op: 17 August 2006, 12:46:15 »
Zelfs hierover bestaan Morop normen. ;)
De meest toepasselijke:
http://www.morop.org/de/normes/nem621_d.pdf
http://www.morop.org/de/normes/nem631_d.pdf
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #8 Gepost op: 17 August 2006, 12:49:05 »
Veel gekker moet 't niet worden...  :P
Info uit onverwachte MOROP-hoek. En wij het wiel maar opnieuw uitvinden...  Ga het eens even grondig bestuderen.
No dress rehearsel, this is our life.

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #9 Gepost op: 17 August 2006, 21:25:41 »
Dag mensen.
Ik vraag me allen af he ???
Als je een keerlus hebt dan werkt het niet met 2 rail.
Want dan draai je de loc om en dan krijg je volgens mij probleemen.
Of zie ik dat verkeerd.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #10 Gepost op: 17 August 2006, 22:22:14 »
Inderdaad, een keerlus bij dit systeem leidt tot vrijwel onoplosbare problemen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #11 Gepost op: 18 August 2006, 07:24:12 »
Voor dat probleem is Dinamo een hele mooie oplossing.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #12 Gepost op: 18 August 2006, 08:42:31 »
Geoffrey,

ik snap je opmerking niet zo goed.
Het gaat hier om het analoog laten rijden van 2 treinen door ook de bovenleiding te gebruiken. Daarbij fungeert één van de spoorstaven als gemeenschappelijke retour voor beide treinen, en daardoor leveren keerlussen een bijna onoplosbaar probleem op. Ik snap niet wat DINAMO daaraan kan oplossen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #13 Gepost op: 18 August 2006, 08:51:02 »
Keerlussen zijn eigenlijk nooit echt handig bij 2-rail. Gelukkig heb ik geen last van keerlussen, maar wél een eindpuntlus  ;D.
Maar even naar het topic; het gaat mij niet zozeer om 2 treinen tegelijk te laten rijden maar om de bovenleiding als voeding voor de binnenverlichting van de treinen (trams) te gebruiken.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail + bovenleiding = 2 treinen?
« Reactie #14 Gepost op: 18 August 2006, 09:19:42 »
Marc,

ik heb even op je webstek naar het sporenplan gekeken. Je hebt inderdaad geen keerlus. Feitelijk is het een ovaaltje met een paar aftakkingen.
Wat jij wilt met de binnenverlichting is dan vrij makkelijk te realiseren.
Eën van de spoorstaven benoem je tot gemeenschappelijke retour. Kijk dan nog even naar deze norm: http://www.morop.org/de/normes/nem621_d.pdf
en dan speciaal naar plaatje 2. Daarin is M1 de motor van je tram, die is tussen de spoorstaven aangesloten. voor M2 lees je "binnenverlichting", die is tussen bovenleiding en gemeenschappelijke spoorstaaf aangesloten.
Aan A1 verbind je de rijregelaar, aan A2 de lichtvoeding.
Dan moet je nog maar op één ding letten, en dat is dat je trams altijd op dezelfde manier op het spoor moeten staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.