Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?  (gelezen 1146 keer)

RailionNL

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Gepost op: 13 February 2021, 10:01:46 »
Goedemorgen allen,

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je de front- en sluitseinen apart van elkaar kunt laten branden.
Het gaat in mijn geval om een Roco 1600 met LED verlichting vanuit de fabriek en is voorzien van een ESU v4.0 decoder.
De loc wordt voornamelijk gebruikt als trek-duw loc dus vandaar dat ik het prachtig zou vinden als het apart schakelen vd front- en sluitseinen mogelijk zou zijn.

Alvast bedankt voor de reactie's en tips,

Fijn weekend, gr. Edgar
h0 NS Tijdperk 4b - heden, met name Railion (DB), 2 rail digitaal.

Groetjes Edgar

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2021, 10:39:12 »
Hallo Edgar,
Ik heb zelf een 1700 (zelfde laken een pak) die als vaste kracht bij een ddm stam hoort. Aan de stam kant heb ik ern stukje alufolie over de leds gezet. Je ziet niks meer van de verlichting
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2021, 10:41:06 »
als ze niet apart staan zal je moeten hersolderen en de rode lichten op de AUX uitgangen zetten
Greetings,salutations,groetjes,

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2021, 10:42:03 »
Hallo.

Ik heb de 1600 voorzien van een andere printplaat.
Die is voorzien van een 21 polige decoder aansluiting
Heb hem voorzien van geluid.

Als je interesse heb kijk even naar www.johnsoldeert.nl
Je moet wel zelf de instellingen daarvoor programmeren.
Ik zelf ben wel even aan het zoeken geweest maar is me gelukt.

Succes.

Groet jurgen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2021, 12:12:42 »
Is al een paar keer aan de orde geweest. Zie bijvoorbeeld hier.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=78632.msg3221830421#msg3221830421

Je moet eerst de sluitverlichting apart op de groene en paarse draad van de decoder aansluiten.
Daarna met functiemappen de boel regelen zoals je wilt.
Heb ik precies zo. F0 zet de rijrichtingafhankelijke verlichting bij cab1 aan en uit. F1 doet dat bij cab2.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2021, 12:38:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2021, 12:40:46 »
ik map steeds F0 alles aan wit en F1 alles aan rood.Natuurlijk gecombineerd met richtingsafhankelijk.Op een esu is dat een fluitje van een cent :) vanaf versie 4.x .Zo is het makkelijk : als je lok alleen rijd staan ze allebei aan .Rijd hij met wagons enkel F0 aan
« Laatst bewerkt op: 13 February 2021, 12:42:29 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2021, 12:44:16 »
Hoe werkt dat dan bij trek/duw?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2021, 12:45:50 »
Dan schakel je de frontseinen van de loc uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 13 February 2021, 12:51:09 »
En sluitseinen aan, neem ik aan. Bij verandering van rijrichting telkens f0 en f1 indrukken. Kortom, je maakt geen gebruik meer van de auomatische lichtwisseling bij verandering van rijrichting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2021, 12:56:18 »
Ja, da's waar. Mijn antwoord was een beetje kort door de bocht. Je moet dan steeds bij richtingwisseling de boel omschakelen.
Maar misschien kan Johnny aangeven hoe hij daarmee omgaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2310
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2021, 13:01:52 »
bij de esu vanaf versie 4 kan je dat in de eerste kolom aanduiden. (rechtermuisknop in locprogrammer menu) . Daar kan je bv ook kiezen dat wanneer F0 niet aanstaat ook de F1 niet aan mag (wordt uitgeschakeld) .Je lok zal dan nooit enkel de rode lichten tonen als de witte niet aanstaan. Je kan dan bv ook mappen op een F3 dat je langs beide kanten wit licht toont.In Belgie is dat rangeerlicht.Keuzes genoeg
Greetings,salutations,groetjes,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2021, 13:11:59 »
Ja, precies, het gaat verder dan alleen f0 en f1.
Ieder zijn voorleur. Voor een loc in trek-duwbedrijf vind ik het handig om met één functietoets de verlichting aan één kant te schakelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Front- en sluitseinen apart schakelen, hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 13 February 2021, 15:37:00 »
Ook in dit draadje meerdere mogelijkheden om de front en sluitverlichting apart te schakelen.
Groet Frits