Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.  (gelezen 8551 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #45 Gepost op: 04 maart 2021, 10:11:41 »
Sterker, ik heb hier de LZV100 en die werkt probleemloos samen met de bekende computer/S88-interface via Xpressnet van Rosoft, S88 terugmelders eveneens van Rosoft, schakeldecoder van Viessmann en LDT, locdecoders vooral ESU en nog wat andere merken.

Dat mag je ook verwachten als iedereen zich aan het DCC- en het Xpressnetprotocol houdt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #46 Gepost op: 04 maart 2021, 14:17:14 »
Beste forumlezers,

Vooruitlopend op mijn gesprek met Lenz heb ik de IC's in de LDT wisseldecoders inmiddels vervangen. Kwamen vanmorgen binnen!

Tijdens het proefrijden met de LZV200 is mij gebleken dat het probleem bij de LDT RS8-en zit. Sommige loks maken een kleine/korte storing bij de overgang van de blokken.
Ik heb diverse LDT RS8-en n.m.l. de versies 1.0 ( 1x ); 2.1 ( 2x ); 2.2 ( 14 x ); en 3.2 ( 4 x ).
De trafo voldoet aan de eisen volgens meegeleverde informatie 3 van Lenz. Ik heb een Titan trafo 16V 4 amp. 50/60 Hz alleen op de LZV200 aangesloten. Momenteel heb ik de ingebouwde versterker nog niet in gebruik. Dus geen overige gebruikers. Op het eind van de Xpressleiding heb ik A en B met weerstand 120 Ohm kortgesloten.

Groet,
Coen.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 21:32:06 door Coen Burki. Reden: herstel fout RS8 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #47 Gepost op: 04 maart 2021, 14:58:55 »
Als je trafo 4A aan kan, dan moet je volgens de handleiding ook de begrenzing in de centrale aanpassen.
Geen idee of het iets met de genoemde problemen te maken heeft hoor. Maar het is sowieso verstandig in verband met de beveiliging.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #48 Gepost op: 04 maart 2021, 20:34:02 »
Beste Coen, ik neem aan dat je tikfout gemaakt hebt...😉

Ik heb diverse versies RS8-en van 8.1 tot 3.2.   

Ik meen op de Duitse fora gelezen te hebben dat het alleen de oudste versies niet goed functioneren met de nieuwe centrale.

Vriendelijke groet,  Arnold
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 20:36:52 door Arnold »

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #49 Gepost op: 04 maart 2021, 21:35:08 »
Beste Arnold,
Dank voor je opmerking. Inmiddels tekst gewijzigd.

Ik kreeg vanmiddag Lenz support niet te pakken, constant in gesprek. Wel reactie via mail gezonden.

Groet,
Coen.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #50 Gepost op: 06 maart 2021, 16:37:01 »
Beste forumlezer(s),

Inmiddels reactie via mail van Lenz ontvangen met advies om Railcom te deactiveren. Vanwege "neu-einsteiger" door Corona beperkingen, is de support afdeling bij Lenz overbelast.

Gistermiddag met mijn hobbymaat, tevens computer hulp, de LZV200 op zijn baan met Littfinski RS8 3.2 decoder aangesloten en 3 treinen met diverse rijwegen en schakelingen gelijktijdig laten rijden met Itrain.
Alles functioneerde de hele middag prima. Geen storingen !. De LZV200 had geen problemen!!

Op advies van Lenz  inmiddels Railcom gedeactiveerd en vanmorgen weer op mijn baan aangesloten. Weer storingen.

Ik wilde hierna adres van een LDT RS8 versie 2.1 wijzigen en dat lukte niet. Na aansluiten op "oude" LV100 met handregelaar LH100 lukte dit probleemloos???

Ik begin nu wel de indruk te krijgen dat de storingsoorzaak bij de oudere versies van de LDT RS8 moet liggen.

Ik heb deze constatering inmiddels via mail aan Lenz gemeld.

Heeft iemand een gelijke ervaring? Welke versies van de RS8-en hebben dit probleem niet?

Groet,
Coen.



Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #51 Gepost op: 27 maart 2021, 23:03:32 »
Beste Coen, heb je inmiddels antwoord van Lenz?  Ben erg benieuwd... vriendelijke groet, Arnold

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #52 Gepost op: 25 mei 2021, 14:42:45 »
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.... zit toch te denken aan een omruil daar ik nog een LZV100 over heb (ja, echt waar  :) ). Maar ik heb ook nog een lading RS-8 terugmeldmodules die dan misschien wel met de 100 maar niet goed met de 200 gaan.

Dus; is een omruil nu verstandig en heeft Lenz inmiddels de update goed onder controle? Of toch maar wachten?

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #53 Gepost op: 26 mei 2021, 00:04:31 »
Beste Ronald en Arnold en overige geïnteresseerden,

Ik ben er met Lenz nog niet uit.

Ik zou mijn LZ100 of LZV100 niet inruilen. Problemen met combinatie LZV200 met LDT RS8 en Koploper zijn nog niet opgelost. Inmiddels mijn "oude" LZ100 met nieuwe LAN/USB interface weer geïnstalleerd. Problemen welke bij de LZV200 optraden zijn na deze omwisseling opgelost.

Mijn LZV200 gaat terug naar Lenz of de detaillist. Op mijn aankondiging hiervan heb ik van beiden tot heden geen bericht.

Groet,
Coen.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #54 Gepost op: 26 mei 2021, 08:39:14 »
Mijn RS8 krijg ik vandaag retour van Buehler. Had die mee oranje stikker en nog een paar oudere ingestuurd voor reparatie. Die met oranje stikker kon ik niet programmeren. Er zat volgens Buehler geen fout in (versie 3.2) de andere waren met blauwe en groene stikker.  Geen idee waarom deze het in het verleden begaven....  ik houd jullie op de hoogte.  Service van Buehler verder prima .

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #55 Gepost op: 26 mei 2021, 17:02:52 »
Ok, dank mannen. Duidelijk tot zover :)

@Arnold; je hebt de LZV100 en daar werken de oudere printen gewoon goed?

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #56 Gepost op: 28 mei 2021, 10:44:58 »
Dag Ronald,   ik heb inderdaad de LZV 100 Sinds ik met Littfinskik werk geen problemen.

Inmiddels heb ik mijn printplaten retour van Buehler.  Van de 7 zijn er 2 hersteld (versie 3.2 met blauwe, groene en oranjestikker). Daarvan waren er 4 met oranjestikker, vorig jaar bij hun gekocht en nog onder garantie).

Thuis bij testen (Lenz LZV 100 V. 3.6) kon ik 3 printplaten via F5 en F6 programmeren.  De 4de lukte niet en de rest (die met oranje sticker) ook niet. Koploper stond aan en liet een communicatiestoring zien. Deze storingen heb ik om de haverklap.

 Ik krijg de laatste tijd de melding:

 "onbekende fout in Koploper. Als deze fout meerdere keren vookomt heb jij pech. Support wordt niet meer gegeven. De meest voorkomende fout is Comm Error function failed en komt voor uit de commpoort.

Heb vervolgens Koploper uitgeschakeld en de boel opnieuw opgestart. Daarna kon ik de printplaten (ook die met oranjesticker) verder programmeren. 

Waar zit de fout?  Volgens Buehler niet bij de printplaten met de oranje sticker. Die waren niet defect (maar ik kon ze niet programmeren). Wellicht dat de twee defecte printplaten de storing veroorzaakten. Ik had alle printplaten geinstalleerd op een nieuw stuk baan met een aparte booster. Ik kan mij nu ook voorstellen dat de terugmelding (ringleiding) op andere baangedeelten (5 boosters) ook uitviel en die in het nieuwe stuk geheel onbetrouwbaar was. Bezetmelding bleef b.v. actief in Koploper terwijl er niets op de baan stond.

In ieder geval was mij geduld op (ook door de storingsmeldingen van Koploper) en heb de boel door Buehler laten nakijken (gedeeltelijk garantie / gedeeltelijk kosten). Het bleek dus dat bij één printplaat geen stroom op de RS bus zat en een D 36 defect was en vervangen moest worden. Bij een andere bleek een IC1 defect en is vervangen.

Gezien de melding van Koploper en de vele storingen stop ik met dit programma. Ik ga mij verdiepen in Itrain.

Hopelijk hebben jullie iets aan mijn verhaal...
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021, 12:43:25 door Arnold »

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #57 Gepost op: 28 mei 2021, 11:39:38 »
Mag ik hierbij vaststellen, tot eigen geruststelling en ik denk ook van vele anderen, dat het dus uitdrukkelijk NIET aan Lenz lag ?

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #58 Gepost op: 28 mei 2021, 12:41:29 »
Als we het hebben over de LZV 100 idd. De 200.... dat weet ik niet.

In ieder geval ligt het niet aan de RS met de oranje sticker. Die stickers hebben betrekking op het jaar van produktie.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021, 12:55:14 door Arnold »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #59 Gepost op: 28 mei 2021, 14:51:41 »
Dank allen! Denk dat je kunt stellen dat:

- Er met de LZV200 nog steeds iets is icm wat vreemd-fabrikaten
- Er met de LZV100 verder geen problemen zijn.

Mijn conclusie is nu dat ik er misschien toch verstandig aan doe niet om te ruilen ofschoon ik altijd een reserve heb. Maar nog bsteeds niet helemaal zeker :)

Nog maar eens goed nadenken en uitzoeken.