Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 21:28:37
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.  (gelezen 8670 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Gepost op: 11 februari 2021, 22:39:34 »
Beste forumlezer(s),

Ik ben voornemens om mijn Lenz centrale LZ100 om te wisselen voor de nieuwe LZV200.
Ik lees echter verschillende niet zo positieve ervaringen. Met de info van Geert v.d. Voort heb ik bij de JK en RS-ingangen voor de randapparatuur ( o.a. Lenz; LDT; Digikeijs ) ferrietkernen aangebracht. Ik had met mijn LZ100 last van spontane foutieve meldingen. Na deze actie geen spontane meldingen meer.

Ik ben geen computerfreak, ik kan redelijk met Koploper overweg en heb af en toe hulp van een jonge hobbygenoot met flink wat computer kennis.
Lenz heeft momenteel een inruilactie. Is het verstandig om mijn huidige centrale in te ruilen.
Ik heb dit destijds gedaan met de nieuwe handregelaar LH101 2.0. In het begin had ik moeite met de nieuwe handregelaar en miste ik de LH100. Inmiddels ben ik gewend en tevreden over de LH101.

Heeft iemand advies/ervaring met de LZV200?

Groet,
Coen.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2021, 02:06:00 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2021, 08:57:24 »

Op zich ben ik ook wel geïnteresseerd in deze ervaringen. Heb ook het voornemen zowel de handregelaar als de centrale om te ruilen. Nog niet van gekomen omdat ik dan even zonder zit.

Heb je ook een linke naar die info over de ferrietkernen? IK heb op zich niet zo vaak spontane meldingen. maar heel enkel komt er eens 1 binnen. dus als dit daarbij zou helpen om die ook nog weg te krijgen zou dat mooi zijn.
Bedankt,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2021, 19:29:02 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2021, 09:39:50 »
De link is https://gertvanvoorst.nl/lenzindex.html
Goede website met veel info!

Zelf heb ik meerdere LZV100s centrales (en LV100 versterkers), maar heb besloten die niet om te ruilen omdat de LZV 100 het prima doet en de nieuwe mogelijkheden van de LZV200 voor mij maar beperkt meerwaarde hebben (ik gebruik bv. geen Railcom).
Op het Internet zijn veel probleemverhalen over de LZV200 te lezen, maar wat ik begrijp is dat er een aantal verbeteringen zijn geweest. Mijn ervaring met Lenz is zo positief, dat ik momenteel geen twijfels zou hebben de LZV200 te kopen als een van mijn oude LZV100 kapot zou gaan.
Groet, Aiko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2021, 10:13:20 »
Hier hetzelfde verhaal. Mijn LZV100 voldoet. Dus om welke extra mogelijkheden in vergelijking met de LZ100 zou het jullie te doen zijn?
Overigens geen valse meldingen. Denk omdat ik de rs-bus en/of Lenz terugmelders niet gebruik. In plaats daarvan S88 met een Xpressnet-adapter.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2021, 10:15:35 »
Ook ik heb meerdere LZV100, die ik langzamerhand vervang door de LZV200.  Ook de handregelaars LH100 vervang ik door de LH101 (draaiknop, leuke extra's), maar ik houd er minimaal 1 voor het programmeren, wat ik op LH100 makkelijker vind (er aan gewend, en ik hou niet zo van ver doorgevoerde menusturing).

Problemen met de LZV200 heb ik totaal niet, maar dat zegt nog niks.  Ik heb begrepen, dat er in de eerste software nog wat bugs zaten, maar die zijn opgelost. Verder schijnt er een probleem te zijn, of geweest te zijn, met het aansluiten van de interface. Het is dacht ik niet zomaar plug and play,  je moet hem opnieuw installeren met nieuwe drivers ??   Daar heb ik geen verstand van en ook geen last van, want ik gebruik de interface niet.   Wat ik wel begreep is, dat sommige gebruikers niet snappen, dat Lenz gekozen heeft voor een totaal verouderd systeem en niet werkt met een echte USB.    Maar daar praat ik alleen maar anderen na.

Kortom:  kijk naar de voordelen voor jezelf, dus de verschillen tussen oud en nieuw, en wat er in de eventuele problemen voor jou van belang zou zijn en hoe dat op te lossen is.    Voor de rest mag je verwachten, omdat het Lenz is, dat de LZV200 even betrouwbaar en stabiel zal blijven als de oudere centrales.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2021, 09:26:56 »
Wat ik wel begreep is, dat sommige gebruikers niet snappen, dat Lenz gekozen heeft voor een totaal verouderd systeem en niet werkt met een echte USB.    Maar daar praat ik alleen maar anderen na.

Wat ik vermoed, maar dat weet ik niet 100% zeker, is dat Lenz exact hetzelfde interface over USB wilde leveren als bij de oude (losse) USB interfaces. Door hetzelfde interface te kiezen, hoeft bestaande besturingssoftware niet te worden aangepast. Dat scheelt geld en frustratie.

Zelf gebruik ik het (losse) Ethernet interface. Helaas is die niet in de LZV200 ingebouwd, waardoor er voor mij weinig extra’s overblijft om de overgang van de (prima werkende) LZV100 naar de LZV200 te rechtvaardigen.
Groet, Aiko

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2021, 10:42:11 »
Bij MTD draaien wij al ettelijke jaren met LENZ tot grote tevredenheid.

Op Vaerwegh Dok (H0 ongeveer 30treinen capaciteit) draait de LZV100 met 2 boosters LV200 om over de volledige baan voldoende vermogen te hebben.
Op de N-baan draait een LVZ100 zonder problemen
De toekomstige 0-baan zal ook op een LENZ draaien, waarschijnlijk wordt dat dan een LVZ200.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2021, 10:49:29 »
Ter discussie:  Never (or ever ?) change a winning team.
Dus ik geef je groot gelijk om niet in te ruilen.  De extra nieuwtjes zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven.

Ikzelf heb jarenlang gewacht op de nieuwe centrale en daardoor viel die mij erg zwaar tegen.   Lenz had namelijk aangekondigd, maar dan echt al jaren geleden, dat eer een nieuw terugmeld systeem zou komen, dus met een nieuwe bus, iets zoals BiDiB.  Met een folder en al.  En dus met een nieuwe centrale die de gegevens uit de bus zou kunnen gebruiken.  En in combinatie met RailCom was dat precies wat ik zocht.

Dat is er dus nooit gekomen, en daardoor is de LZV200 op "Spielerei" na en natuurlijk wel met de ingebouwde interface, toch maar een zeer schamele vernieuwing van de oude.  Zeer jammer.

Ik heb om voor mij specifieke redenen een paar oude centrales omgeruild (interessante prijs)  maar het hoofdbestanddeel blijft bestaan uit een aantal LZV100's  en veel LV102 als boosters.  Want om de stap helemaal naar BiDiB te maken ging mij iets te ver, omdat ik uitsluitend positieve ervaringen heb met Lenz als systeem, en dat al vele jaren.

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2021, 10:52:13 »
LZV100 met 2 boosters LV200
Op de N-baan draait een LVZ100 zonder problemen
De toekomstige 0-baan zal ook op een LENZ draaien, waarschijnlijk wordt dat dan een LVZ200.
Correcties:     LV200 = LV102 ( ? )        LVZ100 = LZV100         LVZ200 = LZV200

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2021, 11:00:14 »

Ik lees echter verschillende niet zo positieve ervaringen.

Coen, wat zijn dan die niet zo goede ervaringen? Als er 1 systreem is dat vreselijk stabiel is dan is dat zeker de Lenz. Gebruik het al 21 jaar zonder enig probleem.

Dus laat maar komen  ;D :)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2021, 11:59:56 »
Wat ik zelf intussen gevonden heb aan problemen is:
De nieuwe versie met eigen interface werk niet met koploper? Via de bestaande interface werkt het nog wel.
Hij werkt niet met oudere versies van LTD decoders. IC's met blauwe sticker vervangen door gele sticker werkt. ( zit hem natuurlijk niet in de kleur van de sticker, maar die staat voor versie van de gebruikte software. )
Had zelfs problemen met eigen melders, vervangen door nieuwere lost het op.

Ben er zelf nog niet helemaal uit of ik hem wel wil omruilen. De handregelaar wel, draaiknop vind ik veel handiger. Maar centrale?
Misschien er bij, of mijn oudere LZ100 omruilen? Op zich werkt het nu ook prima al gebruik ik voornamelijk de roco MM's voor hand bediening in plaats van de lenz handregelaar.

Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2021, 12:00:44 »
Ik lees echter verschillende niet zo positieve ervaringen. Met de info van Geert v.d. Voort heb ik bij de JK en RS-ingangen voor de randapparatuur ( o.a. Lenz; LDT; Digikeijs ) ferrietkernen aangebracht. Ik had met mijn LZ100 last van spontane foutieve meldingen. Na deze actie geen spontane meldingen meer.

Heeft iemand advies/ervaring met de LZV200?
Coen.
Op de eerste plaats:  J-K is geen ingang maar een uitgang.   Op de tweede plaats:  ik kan nog duizend merken of zelfbouwdingen noemen, die op Lenz vast ook wel niet zo stabiel zullen werken.  Dus hou je bij Lenz, dan heb je ook geen klachten. Je zou net zo goed kunnen klagen over LDT of Digikeijs, daar zou het best wel eens aan kunnen liggen. Een vraag is daarbij dan, of je de draden getwist hebt en of je die niet op een bepaalde manier te dicht langs andere draden hebt lopen.  Ik heb nog nooit enig probleem gehad,

Ervaring: ja.  Net zo goed en stabiel als de LZV100 met een paar kleine nieuwe toetjes.

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2021, 12:05:26 »
Wat ik zelf intussen gevonden heb aan problemen is:
 koploper?
LTD decoders.
Had zelfs problemen met eigen melders, vervangen door nieuwere lost het op.
In volgorde:
- moet je bij koploper zijn
- moet je bij LDT zijn
- moet je bij jezelf zijn, maar dat had je al in de gaten  :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2021, 12:10:04 »
Eeeh, als Koploper probleemloos werkt met de LZV100 en niet met de LZV200, dan ligt het niet per se aan Koploper.
Kennelijk is/was er een dingetje met de ingebouwde interface.
Begrijp dat er geen problemen zijn met de oude externe interface van Lenz via Xpressnet.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2021, 13:06:02 »
In volgorde:
- moet je bij koploper zijn
- moet je bij LDT zijn
- moet je bij jezelf zijn, maar dat had je al in de gaten  :)

Ik moet nergens zijn, ik heb de problemen niet, ik heb gelezen van de problemen.

Daarnaast, de eerste zal wel kloppen, koploper die waarschijnlijk een versie check doet en de nieuwe versie niet herkend?

De tweede is beetje onzin. Als je een bestaande baan hebt met een LVZ100 en dat werkt. Daarna gevraagd aan lenz of ik de lenz centrale 1 op 1 kan omruilen zonder problemen geven ze aan: ja. En dan blijkt dat toch niet te kunnen? Blijkbaar toch iets binnen lenz wat niet compatible is. Al kun je het inderdaad oplossen met nieuwe versie van LDT IC's.
En laatste met:
"Had zelfs problemen met eigen melders, vervangen door nieuwere lost het op."
Bedoel ik dus, de nieuwe lenz centrale had problemen met oude lenz melders. Na ook deze melders te vervangen door nieuwe versies werkte het weer. Daarvoor moet je dus echt bij Lenz zijn die compatibility heeft gebroken.

En nogmaals, dit had ik op internet gevonden, ik zelf heb mijn centrale, mede omdat ik dit gevonden heb, nog niet vervangen.

Roelco