Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.  (gelezen 8538 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #30 Gepost op: 02 maart 2021, 18:01:59 »
Ik snap iets niet helemaal of helemaal niet.
Je koopt een centrale met ingebouwde interface en je blijft de oude interface via de XPressNet bus gebruiken. Waarom ?
En wat bedoel je ermee, dat de LZV200 regelmatig uitviel ? En wat heeft dat met de versterkers 5020 te maken, dat die geen storing aangeven ?

Ik rij, met uitzondering van enige decoders, uitsluitend met Lenz apparatuur.  Geen enkel probleem. En andere merken, wat ze ook aan fantastische dingen aanbieden, komen er gewoon niet in.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #31 Gepost op: 02 maart 2021, 21:14:45 »
eerst korte reactie,
Blijkens diverse mededelingen van LZV200 gebruikers ( o.a. Geert v. Voorst ) werkt de ingebouwde interface niet met Koploper.
Met de opmerking "LZV200 valt uit" bedoel ik dat deze plotseling zonder aanleiding uitvalt en alle treinen stil staan. Onderste rode led knippert. Op de aangesloten versterkers wordt middels de gebruikelijke rode leds geen storing aangegeven??? Nadat ik de rijdende loks handmatig in het navolgende blok heb gezet en deze in koploper afmeld en opnieuw aanmeld rijdt het spul weer even totdat de LZV weer op tilt springt. Mijn voeding alleen in gebruik voor LZV200 is zwaar genoeg ( Titan 60 VA max. 4 amp. )

Ik ben geen onervaren nieuwkomer. Sedert 1993 ben ik gestart met de Lenz LZ100; LV100 en LH100, waarover ik tot heden - incl. de tussentijdse aanpassingen - zeer tevreden ben.
Sedert kort heb ik alles vervangen door de nieuwe laatst uitgebracht exemplaren zoals LH101; LH01 enz. Techniek staat niet stil dus bijblijven!
De laatste koop is - ondanks de negatieve berichten - de LZV200. Na het aansluiten op mijn bestaande baan ervaar ik geschetste problemen.

Vanmiddag de LZ100 weer teruggeplaatst en alles rijdt weer als een zonnetje, dus storing zit niet in mijn baan!.

Toch ga ik de uitdaging aan om mijn baan met de LZV200 goed aan de gang te krijgen. Ik vernam dat een update door Lenz soelaas kan bieden, dus ga ik hiermee maar eens beginnen! De LZV200 gaat rechtstreeks retour naar Lenz.

Groet,
Coen.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 21:17:06 door Coen Burki »

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #32 Gepost op: 02 maart 2021, 21:34:29 »
Blijkens diverse mededelingen van LZV200 gebruikers ( o.a. Geert v. Voorst ) werkt de ingebouwde interface niet met Koploper.
Met de opmerking "LZV200 valt uit" bedoel ik dat deze plotseling zonder aanleiding uitvalt en alle treinen stil staan. Onderste rode led knippert. Op de aangesloten versterkers wordt middels de gebruikelijke rode leds geen storing aangegeven??? Nadat ik de rijdende loks handmatig in het navolgende blok heb gezet en deze in koploper afmeld en opnieuw aanmeld rijdt het spul weer even totdat de LZV weer op tilt springt.
Interessant. Ik vraag me af wat er precies gebeurd. Het lijkt dat de samenwerking koploper - LZV200 niet goed gaat. Dat wil niet automatisch  zeggen dat de LZV200 het niet goed doet (ja, hij doet het anders dan de LZV100, maar misschien nog steeds volgens de specificaties).

Met "de rijdende loks handmatig in het navolgende blok heb gezet" bedoel je dat je de lok over de rails duwt totdat het volgende blok wordt bereikt? Welke terugmelddecoders gebruik je?

Ik had zelf vroeger veel problemen met Railware als besturingssysteem en heb toen een hele monitor infrastructuur gebouwd, zowel voor DCC signaal als de RS-Bus (foutzoeken vind ik blijkbaar leuk). Ik ben ook heel benieuwd wat dit probleem veroorzaakt. maar het spijt me dat ik geen nuttige tips kan geven.

Groet, Aiko

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #33 Gepost op: 02 maart 2021, 22:51:08 »
Na het uitvallen van de LZV200 duw ik de locs in het volgende blok!
Bij mij zijn 12 stuks LDT RS8 decoders geïnstalleerd, dus 96 blokken worden gedetecteerd .Er rijden continu tussen de 6 en 8 combinaties. Ik heb totaal 18 opstelsporen.
Alvorens mijn LZV200 naar Lenz te sturen heb ik vanavond via mail melding gemaakt met de vraag de LZV200 naar hen op te sturen.
Groet,
Coen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #34 Gepost op: 03 maart 2021, 08:56:43 »
Mijn voeding alleen in gebruik voor LZV200 is zwaar genoeg ( Titan 60 VA max. 4 amp. )

Groet,
Coen.

Dit is wel krap aangezien de LZV200 5A aan kan. Dus zou het toch voor kunnen komen dat de centrale meer wil leveren dan dat er binnen komt, spanning inzakt en de centrale in storing valt? Heb je eventueel een zwaardere voeding om dat uit te sluiten?

Alvorens mijn LZV200 naar Lenz te sturen heb ik vanavond via mail melding gemaakt met de vraag de LZV200 naar hen op te sturen.
Groet,
Coen.

Je moet deze centrale toch ook zelf een update kunnen geven? Scheelt wat heen en weer sturen.
Zit zelf voorlopig nog op de LZV100, durf die toch niet echt om te gaan ruilen als ik alle problemen zo lees. Want dan kan ik niet weer eenvoudig terug schakelen naar de vorige.
Heb met de LZV100 soms ook wel communicatie problemen, maar dat zit hem in de usb/com verbinding. Systeem met eigen com poort draait wel zonder problemen. En ook ik heb niet alleen Lenz componenten. Lenz heeft juist zijn info vrij gegeven zodat anderen daar ook gebruik van kunnen maken, en dan moet dat ook samen kunnen werken, en dat doet het met de LZV100 ook prima.

Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #35 Gepost op: 03 maart 2021, 09:22:53 »
Interessant. Ik vraag me af wat er precies gebeurd. Het lijkt dat de samenwerking koploper - LZV200 niet goed gaat. Dat wil niet automatisch  zeggen dat de LZV200 het niet goed doet (ja, hij doet het anders dan de LZV100, maar misschien nog steeds volgens de specificaties).

Het is volgens mij niet erg logisch dat de samenwerking met Koploper opeens verkeerd zou gaan. Coen gebruikt de Lenz Li101f. De aloude interface via Xpressnet. Volgens mij spreekt Koploper dan de interface aan en daar is dus niets aan veranderd. Vervolgens moet de interface correct kunnen communiceren met de centrale en dat lukt opeens niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #36 Gepost op: 03 maart 2021, 11:36:36 »
De oude losse interface werkt via de Xpressnet bus, dus daar zou iets vernderd kunnen zijn.  Maar misschien wil de nieuwe centrale wel helemaal geen connectie meer met deze bus.  Of het is niet helemaal duidelijk met wie die aan het praten is, oftewel:  geef de interface een keer een nieuw Xpressnet nummer en kijk wat er gebeurt.

Wat ik dan niet blijf snappen:  waarom sluit je de boel niet aan op de al intern aanwezige interface ?  Ben benieuwd naar het resultaat.    Het zou misschien wel eens zo kunnen zijn, dat de interne interface of voorrang heeft of  (mogelijk) hetzelfde Xpressnet nummer heeft.

En, nog afgezien van de oorzaak van de problemen, er wordt door Lenz geen garantie gegeven op het functioneren met stuurprogramma's.   En van Koploper hebben ze waarschijnlijk nog nooit gehoord.  Dwz dat ze met dat freeware-programma niks te maken willen hebben.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #37 Gepost op: 03 maart 2021, 11:57:05 »

En, nog afgezien van de oorzaak van de problemen, er wordt door Lenz geen garantie gegeven op het functioneren met stuurprogramma's.   

Dat klopt, maar Lenz heeft me wel verzekerd dat ik de bestaande interface naar een computer kan blijven gebruiken en dat die hetzelfde blijft werken.
En dan veranderd er dus niets tussen koploper en die interface, en zou die interface volgens lenz gelijk moeten blijven werken met de nieuwe centrale.

Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #38 Gepost op: 03 maart 2021, 14:45:03 »
Ja, dat zou ik ook denken.  Maar blijkbaar is er toch iets anders wat moeilijk te achterhalen is.  Dus ik blijf nog even bij mijn vorige advies:   geef de oude interface eens een nieuw nummer en kijk wat er gebeurt.  En als tweede:  sluit de hele boel eens aan op de nieuwe interne interface en kijk wat er gebeurt.

En hoe lang is de kabel tussen de oude interface en de Xpressnet ingang,  en loopt die niet in de buurt van andere kabels ?  Als in het algemeen de gevoeligheid van een systeem hoger is dan vroeger, dan kunnen dit soort simpele zaken ook meespelen.  Terwijl er, terecht, wordt gezegd:  ja maar ik heb niks veranderd, alleen een andere centrale  (die daar nou net gevoeliger voor zou kunnen zijn).

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #39 Gepost op: 03 maart 2021, 15:05:33 »
Beste Forumlezers,
Kreeg vanmorgen reactie via mail van Lenz met de uitnodiging om donderdag tussen 14.00 en 16.00 met Thorsten Gradl telefonisch contact op te nemen.
Toevallig komen morgenmiddag de IC's met gele sticker voor de LDT decoders binnen. Deze meteen vervangen, de Lenz LZV200 weer aansluiten en daarna LENZ bellen.
Ik ben benieuwd !!
Groet,
Coen.

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #40 Gepost op: 03 maart 2021, 19:51:12 »
Ik ook.  En ik denk met mij nog wel een stel anderen.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #41 Gepost op: 03 maart 2021, 22:10:16 »
Ik ben geboeid door het feit dat je zegt dat het probleem voorlopig  opgelost is als je de loks naar het volgende blok schuift. De RS8 bezetmelder veranderd daardoor zijn RS-bus melding richting LZV200. Uit hetgeen je schrijft lijkt het probleem dan opgelost te zijn.

Gert van Voorst heeft (als ik me het goed herinner) ferriet kraaltjes over de RS-bus leidingen gedaan. Het zou dus kunnen zijn dat de LZV200 gevoeliger is voor RS-bus storinkjes.
Groet, Aiko

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #42 Gepost op: 04 maart 2021, 04:58:04 »
Werk zelf jaren met Lenz, LDT en Koploper.  Veel storingen werden veroorzaakt door slecht functionerende keerlusprinten. Toen ik die vervangen had door LDT-versies geen probleem meer.

Heb mij laatst ook verdiept in die nieuwe versie van Lenz en kwam uit op Duitse en Engelstalige fora. Daar wordt vermeld dat de problemen liggen bij de eerste versie (s) van de LDT RS 8.  Maar ik ben vooral benieuwd wat Lenz vanmiddag aan Coen gaat vertellen....


Eduard1

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #43 Gepost op: 04 maart 2021, 09:41:02 »
Ik gebruik sinds 1995 Lenz. Eerst LV100  LZ100  LH100  en  interface LI 100.  Nu LVZ100  LH100  en LI100.  Sinds een paar jaar. Integenstelling wat hier wordt beweerd is alles compatibel Mijn wissel decoders zijn lenz ook deterugmelders uit 1995. Alles werkt prima.

Mvg

Julien
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2021, 09:53:38 door Eduard1 »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #44 Gepost op: 04 maart 2021, 09:46:29 »
Klopt, maar dat is de 100. De problemen schijnen toch veel voor te komen bij de 200. Ik heb ook geen enkel probleem met de LV100's en de nieuwe interface, alles loopt als een tierelier :)