Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.  (gelezen 8535 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2021, 13:06:50 »
Dan denk ik dat onderstaand topic daar mooi bij aansluit.
Op mijn vraag vorige week verder weinig reactie gehad, misschien verkeerde timing...

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97179.0

Hier betreft het een oude Fl. twindecoder die niet meer reageert via de nieuwe centrale.

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2021, 13:13:03 »
Michiel,

Lijkt inderdaad in dezelfde hoek te zitten. Heb je het probleem al bij Lenz zelf voorgelegd? misschien hebben ze een update beschikbaar voor de centrale om dat op te lossen?

Voor mij in elk geval een extra reden om de omruilactie toch maar niet te doen.

Roelco

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2021, 13:54:55 »
Heb het probleem niet bij Lenz gelegd, was ook een toevalsbevinding, een oude lok waar ik nog zo‘n Twindecoder voor had liggen. Toen deze het niet deed ook enkele andere loks geprobeerd en hetzelfde euvel. Daar ga ik voorlopig niks aan doen, die decoders worden op termijn een keer vervangen.

Toch heb ik zeker geen spijt dat die centrale om is geruild. Die nieuwe centrale is beter bij de tijd en kan je weer mee vooruit.
De handregelaar is weliswaar heel prettig met dat wieltje, maar hij is eigenlijk veel te licht:
Als je hem niet aandachtig neerlegt glijdt ie zomaar op de grond. Maar dat is wat mij betreft het enige nadeel, verder werkt het heel plezierig

Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2021, 14:25:29 »
Ja, die regelaar had iets zwaarder gemogen. Vind hem heel mooi maar heb genoeg aan 4 LH100's  :) Die bevallen mij nog steeds meer dan goed en de drukknoppen kan ik dromen na meer dan 20 jaar.

Die twindecoders zijn gewoon niet meer van deze tijd, daar kun je Lenz niet helemaal alleen de schuld van geven. Soms moet je met de tijd mee en ik denk dat je je locs met een nieuwe moderne bij-de-tijd decoder een groot plezier doet ;)

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2021, 14:39:40 »
Michiel, heb je het nou over een Twin decoder die NIET reageert of over een Twin decoder die NIET MEER reageert ?

Het eerste zegt helemaal niks, want je weet niet of die het op de LZV100 wel deed. Misschien zijn ze wel kapot of staan ze op 14 rijstappen of .....
Het tweede suggereert, dat er een verschil is tussen de 100 en de 200 in het signaal dat naar de baan gaat.

Verschillen kunnen in veel digitale dingen zitten.   Zoals ik al eerder vroeg RailCom, maar het kan bijvoorbeeld ook liggen aan pre-ample-bits of wat die nog meer zij. Als die Twinners daar niks mee kunnen zijn ze te oud.  Er is nog geen enkele andere melding bij mijn weten, dat ook andere decoders niet meer aan te sturen zijn.

Die Littfinskys die voorbijgekomen zijn zijn daar ook een voorbeeld van:  oeroud.


SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2021, 15:29:18 »


Soms is de oplossing simpel : draai de J en K ingang bij de decoder om. Het hielp mij uit de problemen :laugh:. Vraag mij niet waarom, want ik heb er geen verklaring voor. Verder een blije Lenz gebruiker  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2021, 19:32:28 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »
Marius

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2021, 15:41:09 »
Die Littfinskys die voorbijgekomen zijn zijn daar ook een voorbeeld van:  oeroud.

Maar wat doet dat ertoe bij rechtoe-rechtaan schakeldecoders? Dat deel van het DCC-protocol is bij mijn weten nog precies hetzelfde als 20 jaar geleden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2021, 15:47:03 »
lijkt mij niet echt het probleem, of de J en K in de centrale moeten omgedraaid zijn?
je hebt een werkende baan met een LZV100, verwisselt de centrale naar een LZV200, heeft dezelfde aansluitingen dus is heel eenvoudig te doen, gewoon connectors omzetten. Daarna reageren de decoders niet meer. Wisselt hem weer terug naar de LZV100 en dan doen ze het weer. Kan niet anders dan de LZV200 doet wat anders dan de LZV100.

Welke er dan fout is weet ik niet, maar betekend in elk geval wel dat ik maar moet blijven werken met de LZV100. Die doet het goed. Als ik die zou willen vervangen betekend dat een nieuwe centrale, maar ook wissel decoders die ik moet vervangen, en wie weet wat nog meer? Als ik er een LZV200 naast zou hebben kun je proberen hoe ver je komt. Maar de omruil actie gaat het dan niet worden omdat er dan geen weg terug meer is. Ik heb niet meerdere LZV100 centrales liggen om weer terug te gaan.


Die Littfinskys die voorbijgekomen zijn zijn daar ook een voorbeeld van:  oeroud.

Heb het hier al meer geroepen, oeroud is geen enkele reden om iets weg te gooien. Iets zuiniger zijn zou de wereld een stukje beter maken.

Roelco

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2021, 17:16:41 »
In eerste instantie was mijn baan opgebouwd met de z21, als ik dan mijn Lenz centrale aansloot kwam het probleem met sommige Liftinsk decoders naar voren. Terug naar de z21 werkte alles weer. Vreemd  :o :o, bij de niet werkende decoders de J & K omgedraaid en zie het werkt nu op beide centrales  ???
Marius

VvKan

  • Gast
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2021, 17:42:05 »
Heb het hier al meer geroepen, oeroud is geen enkele reden om iets weg te gooien. Iets zuiniger zijn zou de wereld een stukje beter maken.
Daar ben ik het volledig mee eens totdat er iets niet goed meer werkt, of wanneer er iets nieuws op de markt komt (wat ik wil hebben) en dat niet meer met oude(re) spullen te combineren is.  We hoeven hier gelukkig niet in economische termen en directe milieuvervuiling te redeneren, want ik zou niet graag meer in mijn oude auto rijden met een verbruik van 1:8 en een vreselijke walm.
Dus ook oeroud of zelfs gewoon oud kunnen er soms beter aan doen zich vrijwillig bij de hoogovens te melden (stoker 12), dan door te blijven gaan.  Ik rij nu 1;22 en veel schoner, maar ben nog niet op electrisch overgegaan omdat ik daar absoluut niet in geloof. Ik bedoel met accu's.

Persoonlijk hoop ik ook op nog een beetje zuinigheid gezien mijn leeftijd, weggooien kan ik mezelf altijd nog.  En voor nieuwe dingen op de markt zorgen mijn kinderen:   kleinkinderen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2021, 17:47:20 »
Maar we raken nu wat off-topic.

Graag weer terug naar de oorspronkelijke vraag.

Met dank.

Gr, Bert
Team moderatoren.

ROANSBNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2021, 18:32:46 »
Ik heb het vorig jaar gebruik gemaakt van de omruil actie van Lenz en mijn LZV 100 en handregelaar ingeruild tegen een LZV 200 en een LH 101. Ik gebruik de centrale in combinatie met een
LI 101F en het programma Koploper. Met deze nieuwe centrale had ik erg veel last van onterechte bezetmeldingen. Nadat ik de ferrietkernen had aangebracht, zoals die op de site van Gert van Voorst worden aanbevolen, werd het aantal onterechte meldingen wel minder, maar ze verdwenen niet helemaal. Hierop ik de centrale opgestuurd naar Lenz, alwaar deze kosteloos is voorzien van een nieuwe printplaat en software. Sindsdien werkt de centrale zonder problemen, ondanks het feit dat de hogere software versie (3.8 ) niet wordt ondersteund door Koploper (3.6).


Robert

Rupert van Swol

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #27 Gepost op: 17 februari 2021, 19:33:44 »
Hallo Forum leden,
Ik heb twee centrales en drie boosters en 4 handregelaars omgeruild.
Mijn eerste centrale vermoedelijk ook de 1e lichting  gaf directe vreemde storing bij het opstraten. De Lenz wissel motoren begonnen  te klapperen, en ook terugmelding n het software pakket Windigipet ging alles mis.
Gezien ik mijn klacht duidelijke omschreven had met ondersteuning van wat  films was het wachten op een reactie  Lenz . Na 4 dagen werd ik op een woensdag gebeld door Thorsten Gradl van de firma Lenz,  met de mededeling dat de fout ook bij hun op de test bank her produceer baar was . Ook melde hij dat Marcus Herzog de programmeur van Windigipet ook al aanwezig was.  Drie dagen later kreeg ik van Marcus een software patch in de vorm van een xml bestand, welke in de opstart directory van windigpet moest plaatsen , de dag erop kreeg ik mijn oude gemodificeerde centrale terug,  het was duidelijk te zien dat er gesoldeerd was . Ik heb later nog  contact gehad met Lenz en deze verzekerde dat deze centrale het nieuwste van het nieuwste was. Later heb ik de 2e centrale omgeruild.  Daar geen centje pijn aan gehad ( printversie was hoger ) . Beiden centrale zijn rete stabielen doen wat ze moeten doen DCC stroom leveren en de meldingen van terugmelders doorsteuren. De tip om ferriet kernen bij aansluitingen te monteren was van mij afkomstig , deze tip kreeg ik ook uit Duitsland. De data snelheden zijn intern fors hoger en de tolerantie op fouten kleiner . De nieuwe centrale zijn technisch gezien verbeterd en voorzien van Globale Railcom detectoren het is wachten op de volgende update 4.0 .
Ik zelf heb erg goede ervaring met de service van Lenz,  na 8 jaar werkte het  Lan gedeelte van de Lan/USB 23151 interface niet meer. Ik heb de interface opgestuurd ter reparatie , na 8 dagen kreeg ik de zending retour met in de doos een nagel nieuwe lan /Usb interface.  De factuur vermelde nul euro. er stond bijgeschreven , omgeruild , voldeed niet meer aan de kwaliteit normen van de firma Lenz.
Dat is zeer droge Duitse humor,  maar wel een hoge service.
Kortom bij mij geen vage plastic doosjes met daarin Alibaba elektronica op de baan voor mijn spoor nul locomotieven.

BIDIB  ( off topic )
Voor de Lenz rijder die toch eens vreemd wil gaan, moet eens kijken naar de Ready RS to BIDIB interface . Ik heb dit kastje gekocht en aangesloten op de RS bus . Ik rij nu met een mix van BIDIB terugmelders met railcom en met de 30  LR101 melders van Lenz. Als je met iTrain, windigipet  rijdt laat je de complete bezetmelding over de BiDiB interface lopen. de trein, wissels en seinen via de Lenz centrale.
Op mijn vraag op het open DCC forum of de Lenz boosters 103 en booster in  LZV 200 als voeding kunnen dienen,  voor de Fichtelbahn GBM 16 TS terugmelders . Was het antwoord JA , Met een kleine omweg heb je het beste uit twee werelden.

Met vriendelijke groet,
Rupert van Swol 

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2021, 14:59:47 »
Citaat
Correcties:     LV200 = LV102 ( ? )
LV200 is geen LV102

LV200 is een 10amp versterker, in aanvang voor grotere sporen gemaakt

Ook wij hebben op de club aanlage een in gebruik.

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd.
« Reactie #29 Gepost op: 02 maart 2021, 14:51:00 »
Beste forumlezer,

Sedert afgelopen weekend heb ik mijn LZV200 via de post binnen en zondag omgewisseld met mijn LZ100 3.6. Lenz Li101f interface gehandhaafd. Baudrate bleek automatisch bij Koploper op 57600 te zijn ingesteld. Ingebouwde interface en versterker nog niet in gebruik. Eerste rit ging prima maar na een paar rondjes gereden te hebben kwamen de storingen. LZV200 viel regelmatig uit zonder dat de versterkers ( Digikeijs 5020 ) een storing aangaven etc.etc. Kan interface LI101f wel gebruikt worden?

Ik heb 4 SDE-4DC decoders van LDT waarvan de IC een blauwe sticker heeft. Deze moet ik nog aanpassen. Inmiddels nieuwe besteld bij modelbouw LED. Vandaag kreeg ik via de telefoon te horen dat deze firma dicht is vanwege ziekte. ( hopelijk geen corona!! ). Voorlopig maar even wachten.
Bij alle RSkabels had ik al, bij de aansluitingen aan de randapparatuur, voorzien van ferriet blokjes.

In afwachting van de IC's heb ik de LZ100 weer aangesloten en alles werkt weer prima.

Groet,
Coen.