Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw  (gelezen 2840 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2314
Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Gepost op: 11 februari 2021, 19:58:04 »
.

Trixenstein 1211 van Roco


Tja de titel zegt het al. Dit wordt een beetje van mezelf en een beetje van maggi  :D
Het begon allemaal op een koude avond in november. Ik was via via aan een Trix 1253 ACTS kap gekomen.
Deze zat bij een partijtje knutselspul waar ik al vaker uit geput heb en wat ook nog wel vaker voorbij zal komen.
Afijn ik had dus die ACTS kap maar aangezien ik alleen tijdperk 4 verzamel kon ik daar weinig mee.
Ik heb overwogen om de loc om te spuiten, maar naast dat dit een hoop werk was, vond ik dit ook gewoon zonde.
Het is niet mijn ding, maar het is toch wel een fraai model.
Dus er werd een gevraagd advertentie geplaatst en een prominent lid van BNLS reageerde.
Hij had nog wel een geel grijze kap en wilde deze wel ruilen. Dus even overlegd en overeengekomen dat we een kap ruil gingen doen.

Maar toen kwam de 2e lockdown en de postnl en andere aanbieders werden overspoeld met pakketten.
Er verschenen hier volop horror verhalen van pakketjes die via siberië van limburg naar Friesland gingen.
Dus we besloten te wachten. Met ongeduld moet ik zeggen want ik wilde er toch wel erg graag mee aan de slag!
En toen eergisteren was het dan eindelijk zover! Mijn gewilde kappie was binnen dus meteen aan de slag!

Allereerst werden alle onderdelen van de oude kap weer geplaatst (om het simpel te houden hadden we ervoor gekozen kale kappen te ruilen).
Oh wacht, das dus niet waar.. eerst moest de aandrijving geregeld worden.



Het onderstel

Bij mijn knutsel partij zat ook een 1307 van lima die op een onderstel van roco stond. Welk onderstel het was wist ik niet.
Maar er zaten spaakwielen bij (het was eigenlijk meer een doosje onderdelen) dus dat zag er wel mooi uit.
Na lang zoeken kwam ik erachter dat het een br1110 van de ÖBB was, artikel nummer 43628.
Dus de explosietekening opgezocht en het zaakje in elkaar geknutseld.
Het is een onderstel met 4 aangedreven assen en 2 vliegwielen. Rijd vast beter dan de originele trix  ;D
Het was een mooi onderstel en de vorige eigenaar was al een eind met aanpassen:





Het was netjes gedaan, maar eigenlijk is het net niet goed. Het vervormt het zijaanzicht van de 1300 en de as afstand kwam ook eigenlijk niet goed overeen.
Dus er een draaistel van een lima 1200 bij gehouden en dat zag er een stuk beter uit. Die moest dus onder de trix kap komen.
Voordat dit besluit genomen was, had ik al het frame van roco zitten bekijken om te zien of ik hem wellicht verder in de 1307 kon laten zakken.
Dat kon, er moest alleen dan wel wat af. Dat zelfde bleek voor de 1211 ook noodzakelijk te zijn dus dat moest gebeuren.





Hier is goed te zien dat de hele zijkant van het frame eraf moest. Voor de neuzen betekende dit dat die er ook afgingen want er
bleef niet genoeg metaal over om ze te laten zitten. Dus gisteren met de kap, het onderstel en een haakse slijper naar buiten.
Het was droog en de zon scheen dus na een uurtje slijpen veranderde dit:





in dit:





gelukkig met ik niet bang uit gevallen want laten we wel zijn, het ziet er behoorlijk gehavend uit  ;D
Maar goed, na een beetje zwarte rammelbus verf van de action en weer voorzien van alle onderdelen kwam dit te voorschijn:





Het begon zowaar ergens op te lijken! Voor de oplettende kijkers; de sleufjes die ik aan de voor en achterkant heb geslepen zorgen ervoor
dat de cabine handgrepen kunnen blijven zitten.
En toen maar eens passen (dat had ik natuurlijk tussendoor ook al gedaan ;)):





Het past allemaal best heel aardig! Van het frankenstein roco frame is weinig meer te zien en de loc staat best aardig op zijn poten.
Ook de asindeling komt behoorlijk goed overeen met een echte.
Zo staat het achterste wiel aan beide neuzen precies onder het eind van het rooster en ook het middelste wielstel staat waar die moet.
Kortom, ik ben er best tevreden over. Nog maar een plaatje zoals ie nu momenteel naast mijn beeldscherm naar mij lonkt alsof ie wil zeggen:
Kom op baas, wanneer mag ik mijn benen strekken  ;D op deze plaat is goed te zien dat er helaas geen ruimte meer was voor het
cabine interieur maar dat er nog wel een vrije doorkijk is:





Zo, dat was het tot nu toe. In toekomstige posts zal ik de volgende dingen aanpakken:

- loc digitaliseren,
- de loc van ledverlichting voorzien
- kleine schades op de neuzen bijwerken
- handgrepen aanpakken
- ruitenwissertjes plaatsen
- eventueel nog een nieuw cabine zijraampje plaatsen (helaas miste mijn kap een raampje rechtsvoor, dus daar zit een vervanging in. Mooier zou een originele zijn)
- panto's pimpen
- natuurlijk de draaistellen aanpassen met behulp van lima draaistellen.
- en natuurlijk wat er zoal nog meer te pimpen valt zoals remleidingen etc.

Maar das allemaal voor een volgende keer  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 20:22:48 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2021, 20:07:29 »
Je bent ook een lekkere knutselaar hè  ;D  Soort Ed en Willem Bever ineen. Niet iedereen zet even een haakse slijper in een onderstel  ;)
Reinier

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2314
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2021, 20:10:03 »
Och, het is een stuk makkelijker als je er eerst 2 maanden over na kan denken   ;)
Maar je hebt uiteraard helemaal gelijk! Dit vind ik heerlijk om te doen.
Nodig is het niet, ik heb al een lading roco's maar 1200'en heb je nooit genoeg  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 20:16:52 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2021, 21:17:48 »
Zo, dat onderstel heeft heel wat meegemaakt zo te zien! Je bent weer lekker bezig!  (y)

Groeten, Paul
Boomshanka!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2021, 21:22:15 »
Mooi man!

Ik denk dat ik jouw kap gebruiken voor een railexperts versie.

M
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2021, 21:23:45 »
Wat een heerlijke cocktail! Zijn de Lima draaistellen wel geschikt qua asafstand? Anders heb ik nog Fleischmann exemplaren om zijkanten van te gebruiken. Tenzij die weer te groot zijn🤔
RETROBAHN A.G.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2314
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2021, 21:49:20 »

Dank u wel voor de complimenten! en natuurlijk Bessel voor het aanbod!

Voor wat betreft het lima draaistel. Ik kon er even geen vinden (krijg je er van als je werkplek eruit ziet als een ontplofte clusterbom) maar tada, ik heb um:





Zoals jullie kunnen zien komt die as afstand gruwelijk dichtbij de roco donor (zo te zien minder dan een mm afwijking).
dus dat moet goed komen. Nu nog even bedenken hoe ik dat het beste kan lijmen, ideeën daarvoor zijn welkom.

en last butt not least:  ik ben benieuwd Martijn! en een verslag zien we graag hier verschijnen  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2021, 22:26:19 »
Hoi, ik had ooit een Athearn aandrijving in een trix 1211 geprakt, dus dit ziet er bekend uit :D

Leuk project en mooi uitgevoerd (y)

De Lima 1200 draaistel as afstanden zijn te klein helaas :( Vergelijk maar met de Roco 1200. De as afstand van de Lima, en dus deze OBB loc, is wel correct voor een NS 2600 'Beel' :D . Ik twijfelde of ik dit wel moest melden, is toch niet leuk om te horen als je net zo blij bent met je resultaat. Maar wellicht hoor je het liever nu zodat je nog een andere donor kan vinden. Of wellicht is het helemaal niet belangrijk en ga je gewoon lekker rijden met de stille Roco motor :D

De Fleischmann 1200 had correcte as afstanden, al waren de wielen (en de rest van de loc :P ) iets te groot.

Mvg,

Robert @ work

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2314
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2021, 22:42:36 »
Hi Robert

Ik hoor het altijd graag als iets anders kan of hoort te zijn! of ik er dan wat mee doe is een 2e  ;D
ik geloof je meteen dat de as afstanden niet goed zijn, heb er nog geen roco naast gezet.
maakt me ook eerlijk gezegd niet zoveel uit  ;) dit soort bouwsels maak ik 1 gewoon omdat ik het leuk vind
en 2 om mee te nemen naar tentoonstellingen waar we met de clubbaan staan (tot nu toe nog maar 1 maar iedereen weet hoe dat komt  :P).
ik laat mijn roco's liever thuis. vaak zie je op tentoonstellingen dat mensen goed bedoel "even" je loc oppakken. en dan is zo'n full metal trix net ff wat meer hufterproof  8)
oh en 3 omdat ik het gewoon zonde vindt om het maar in een doos te laten liggen.

Maar als ie wel goed is voor de beel, is ie dan ook goed voor een DE5? Die was toch hetzelfde?
In ieder geval iets om over na te denken  ;D de athearn heb ik ook nog ergens liggen maar dat is plan B.

Wat is trouwens de beste lijm om die draaistel zooi te lijmen?
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 22:45:53 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2021, 22:48:48 »
De kap van de Lima 1200 is goed op schaal, maar de draaistellen zijn inderdaad iets te kort. Dat hebben ze volgens mij gedaan om ze wat meer draairuimte te geven. Bovendien zijn de asafstanden binnen het draaistel bij de Lima gelijk, terwijl ze in het echt verschillend zijn. Om precies te zijn, 90 en 96 inch.
Maar er is toch bijna geen hond die dat allemaal weet, dus ik zou me er niet al te druk over maken.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2314
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2021, 22:57:37 »
Euhm wat zegt dat dan over jou Klaas  ;D ik bedoel, dat jij dat weet  ;) maar alle gekheid, ik wist dat ook. Vandaar dat in mijn betoog hierboven er ook maar of 2 assen vermeld staat dat ze goed zitten   ;D
hmmm, ik bedenk me wat.. wellicht dat ik toch bij je terug kom Bessel :)

edit: ok, wat ik wilde doen gaat dus niet. Ik wilde het vrij lopende wiel verplaatsen maar dat is nu net diegene die wel goed staat. dus ik laat het maar zo :)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2021, 01:31:45 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2021, 08:15:18 »
Lijmen:
Volgens mij zijn er 2 kansrijke mogelijkheden:
Industrielijn zoals Colle 21
Twee componenten lijm

Zelf frut ik alles met industrie lijm in elkaar, en als dat niet wil, pak ik twee componenten.

Succes verder, ik vind het een prachtig verhaal  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2314
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2021, 13:46:54 »
dank je wel! ik moest even zoeken wat dat colle 21 nu precies was maar wat ik er van begrijp is het Industriële secondelijm, net als olba?
die heb ik hier staan dus dat kan ik wel even proberen. ik ben alleen aan het overwegen of ik er toch maar een andere aandrijving of draaistellen onder bouw  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2021, 14:07:35 »
Andere draaistellen kan wel, maar hoe ga je de draaistelzijkanten aanpassen? Of maak je die dan zelf ook nieuw? 3-D print?

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2021, 14:22:59 »
Ik zou anders toch even doorzoeken naar een oude Athearn met de juiste draaistellen.
Boomshanka!