Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 36974 keer)

Dwergsein

• Offline Offline
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #240 Gepost op: 12 February 2021, 21:07:03 »
Waarom na 2 dagen al een inspectie  ???🧐
Verplichte inspectie
,,Zodra een trein 48 uur niet rijdt zijn we wettelijk verplicht deze uitgebreid te laten inspecteren. Nog steeds kunnen we veel treinen daardoor niet inzetten

Dat is gewoon de 48 uurs controle van het materieel, heeft niets met wel of niet rijden/stilstand van materieel te maken. Bij modern materieel is overigens deze controle ruim langer geldig dan 48 uur.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #241 Gepost op: 12 February 2021, 21:27:20 »
Hm, misschien ben ik "out of time" maar sneeuw of geen sneeuw die 48 uurs controles moeten volgens mij zo wie zo worden uitgevoerd.

De inhoud van die 48 uurs controle is gericht op veiligheid, dus remmen en draaistellen.
Bevriezing van de rem bijvoorbeeld in dit geval. En dat had dus wat mij betreft wel wat meer mogen zijn dan 1 x in de 48 uur. (Dwergsein was me voor).
Lucht technisch is de kans van bevriezen aanzienlijk verminderd door het gebruik van "drogers".
De vraag is dan wel hoe de bereikbaarheid was vanwege de gevallen en verwaaide sneeuw. Sneeuwruimen op een opstelterrein is ook geen katte....

Wat ik mij ook afvraag is je dat je wel een winterplan kunt hebben, maar dat je je daar ook op moet voorbereiden. De omschakelfase dus. De vraag is of dat voldoende is gebeurd.

Natuurlijk kun je naar Prorail wijzen betreffende de wisselverwarming, maar die zal ongetwijfeld dan weer naar den Haag wijzen dat die zak met geld er niet was. Dat geldt ook voor het minder kwetsbaar maken van de motorische aandrijving.
Wat niet wil zeggen dat ik Prorail de handen boven het hoofd houdt!!!!!

Dwergsein

• Offline Offline
« Reactie #242 Gepost op: 12 February 2021, 21:41:14 »
Hm, misschien ben ik "out of time" maar sneeuw of geen sneeuw die 48 uurs controles moeten volgens mij zo wie zo worden uitgevoerd

Die worden inderdaad altijd uitgevoerd, het hele leven van een bedrijfsvaardige trein lang.
De controles zijn niet anders dan bij een graatje of 25, midden in de zomer.
Voor zo'n relatief eenvoudige controle hoeft het materieel niet te rijden, en  de sneeuw lag nou ook weer niet zo hoog dat lopen onmogelijk was, lijkt mij.

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #243 Gepost op: 12 February 2021, 21:47:47 »
menno , ik weet niet waar je in purmerend woont , maar de hoofdwegen inclusief de fietspaden en stoepen waren ijs en sneeuw vrij . Vooral de routes van de bussen . Zelfs de koemarkt . wagenweg etc

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 12 February 2021, 22:13:17 »
Dat was dus in Overwhere en Wheermolen anders. Weliswaar hadden de ze de den Uyl en Salvador Allende straat geschoven en gestrooid, maar de van IJssendijk niet. Dat kwam pas Maandagmiddag.
De fietspaden voor zover schoolroutes betreft zijn ze Maandagmiddag aan begonnen, maar pas Dinsdag was alles redelijk fietsbaar.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 22:43:33 door Freek Jonkers »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #245 Gepost op: 12 February 2021, 22:34:59 »
[...]en de sneeuw lag nou ook weer niet zo hoog dat lopen onmogelijk was, lijkt mij.
Mwah... toen ik om dat sneeuwduin wat ik eerder plaatste heen ging, bleek de sloot (met dik ijs, gelukkig) dichterbij dan ik dacht én zichtbaar was door de sneew.
Met m'n fiets aan de hand zakte ik ineens tot m'n middel in de sneeuw. Ook vandaag trok ik voor enkele foto's wat dieper de witte wereld in, om tot m'n verbazing tot aan m'n kruis weg te zakken in de sneeuw: het ligt echt veel hoger op sommige plekken dan ik dacht.
menno , ik weet niet waar je in purmerend woont , maar de hoofdwegen inclusief de fietspaden en stoepen waren ijs en sneeuw vrij . Vooral de routes van de bussen . Zelfs de koemarkt . wagenweg etc
Ik woon zelf in de Purmer Noord.

Dit was zo'n hoofd-fietspad. Kruising Purmerweg-Purmerdijk. De foto is van zondag, maar dit was maandag niet veranderd en dinsdagochtend ook amper veel beter. Dinsdagmiddag ging het de goede kant op, maar pas woensdagochtend was er duidelijk een baan geschoven en was alleen het meest hardnekkige geplette spul (op de kruising bij de kinderboerderij) nog aanwezig.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/purmerend-purmerweg.jpg

En dit was zo'n hoofdweg waar nogal wat bussen overheen gaan, kruising Purmerweg-Gorslaan. Ook hier alleen een foto van zondag, maar de situatie was maandag, 24 uur later, zodanig identiek dat ik er niet nog een foto van gemaakt heb.
Ook bij de Kooimanbrug was het beeld vrijwel hetzelfde beide dagen.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/purmerend-kruising-gorslaan-purmerweg.jpg

De Overlanderstraat was maandagavond nog een slurriebende. Bij de bushaltes en uitritten van zijstraten was het nog oppassen geblazen. Zelf heb ik een keer meegemaakt hoe een bus z'n voordeur-inrichting vernielde bij het knielen bij een halte waar al een hoge, keiharde wal van samengeperste sneeuw ontstaan was: dat is een nadeel van die speciale wielgeleidende trottoirbanden. De ene bus die ik gezien heb maandag had moeite te stoppen en weer weg te komen. Pas woensdag zag ik ineens weer regelmatig een bus rijden op de Overlanderstraat, gezien vanuit m'n woning.

In de Purmer-Zuid, waar ik vandaag toevallig doorheen fietste omdat de wind zo verschrikkelijk sneed in de ochtend en ik op m'n andere route veel minder beschutting zou hebben, was de situatie op het fietspad beduidend slechter: veel meer resten en een krappere baan.

Even voor de duidelijkheid: niet om de mensen die dit allemaal regelen/schuiven/strooien aan te vallen hoor. Ik vind dit weer geweldig en het kan me bijna niet lang genoeg duren en die gasten hebben ook maar te dansen naar de pijpen van de natuur. De mensen die de strooilui bewust hinderen, uitschelden en weet ik wat, begrijp ik echt niet.
Maar het is wel om een idee te geven van de situaties die nogal verschilden: In Westzaan bijvoorbeeld, meteorologisch gezien weinig veel verderop, lag er zoveel sneeuw dat het bij sommige woningen tot aan de eerste verdieping opgejaagd was en dat een schuif-strooicombinatie in het dorp zelfs vastliep. Lokale ondernemers met graafmachines en bulldozers hebben zo goed mogelijk de boel weggeschept, maar tot dan toe vond ik de mensen die de situatie vergeleken met de winter van 1979, wat overdrijven. Daar kwam ik van terug toen ik de beelden uit Westzaan kreeg...

Overigens gebeuren er ook leuke dingen door het weer: Vanochtend was ik extra vroeg opgestaan om (hopelijk) hevig vonkende treinen te zien, zoals ik de dag ervoor zag.
Vlak bij de Wormerpad-overweg zie ik van 3 blokken de seinen ineens op rood springen, terwijl net de trein naar Leiden geweest is.
Ik trek een voorzichtige sprint en wacht af. Jawel! Linkerspoor-rijden! Ik kan me niet herinneren het ooit over zo'n afstand te hebben gezien en ik heb het zeker nog nooit gefilmd.

https://youtu.be/YqAwaNbBMGk
« Laatst bewerkt op: 12 February 2021, 22:40:13 door Menno »

Luit

• Offline Offline
« Reactie #246 Gepost op: 13 February 2021, 07:25:45 »
@Menno
Dus het kan verkeren zoals de oude Bredero al heeft gezegd. Ook ik was dinsdagmorgen optijd op het fietsje, dacht nog even lekker te ploegen door de sneeuw. Ja op de Westzanerdijk ploeternd door zoutresten,nieuwe sneeuw. Dan richting het Noordzeekanaal waar niet gestrooid wordt en wat schetst min verbazing , een droog en helemaal schoon rood fietspad. Heb er een fotootje van gemaakt en op de hardloopsite gezet. Want ook het haaks aanliggende was helemaal schoon evenals het fietspad onder aan diezelfde Westzanerdijk naar Nauerna. En ook het fietspad van Nauerna naar Westzaan was op 1 klein plakje na helemaal schoon. Ja in Westzaan en het grote doorgaande fietspad naar Koog a/d Zaan was wel weer prut.

Dwergsein

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 13 February 2021, 09:32:29 »
Gaan we nu van elke straat tot in den treuren beschrijven of er geen, 2 of wel 4 cm sneeuw lag.
Nog 3 dagen, en alles is weg.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #248 Gepost op: 13 February 2021, 10:06:03 »
Volgens de eigen vertrekinformatie van NS rijdt het zeker niet weer normaal:
Vertrektijden Rotterdam Centraal: tussen 13:25 uur en 14:00 moeten er
volgens dienstregeling 19 treinen vertrekken. Er zullen echter maar 10 treinen rijden.
De andere 9 rijden niet.

Niet helemaal. De verbinding Vlissingen-Amsterdam in nog steeds geknipt.

Klopt.

Maar nadat een paar maanden gelden bij ons de dienstregeling "beperkt" werd naar 2 intercity's per uur (Heerlen - Enkhuizen werd geschrapt) rijdt dat bij ons (in het zuiden) weer zoals gepland  :angel:
Ik heb geen klachten  ;D
Gr.
Eric

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 13 February 2021, 12:28:55 »
@ Dwergsein, of wel wat meer dan 4 cm. Maar het geeft aan dat er verschillen waren. Dat zelfde geldt ook voor de spoorwegen.

@Eric, Heerlen - Enkhuizen???

Freek J.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 13 February 2021, 13:09:26 »
Ja, die ging toch naar Enkhuizen voor die geschrapt werd.
Misschien niet de hele dag maar 's-morgens vroeg wel.
Maar kan het nu niet meer checken in de reisplanner.
Gr.
Eric

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #251 Gepost op: 13 February 2021, 13:14:51 »
Treinserie 3900 rijdt onder normale omstandigheden het grootste deel van dag Heerlen - Enkhuizen vv.

Bron: Somda.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 13 February 2021, 13:16:39 »
Gelukkig mijn geheugen nog aardig in orde  ;D ;D
Gr.
Eric

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #253 Gepost op: 13 February 2021, 14:17:35 »
Zoals mijn dochter al zei: "Je wordt ouder pappa"  ;D ;D

Freek J.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 13 February 2021, 15:33:09 »
Die worden inderdaad altijd uitgevoerd, het hele leven van een bedrijfsvaardige trein lang.
De controles zijn niet anders dan bij een graatje of 25, midden in de zomer.
Voor zo'n relatief eenvoudige controle hoeft het materieel niet te rijden, en  de sneeuw lag nou ook weer niet zo hoog dat lopen onmogelijk was, lijkt mij.
De bedoelde truc is dat er treinen opgesteld staan op sporen waar de treinen niet gecontroleerd kunnen en mogen worden vanwege naastliggende perrons, het ontbreken van looppaden en verlichting, treinverkeer op nevensporen etc...

En doordat niet overal alle wissels in dienst zijn is het niet altijd meer mogelijk om deze treinen nu om te rijden naar sporen waar wel gecontroleerd mag worden dus vooralsnog verloopt van dat materieel de controles.