Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 23:36:29
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Wel treinen ondanks sneeuw  (gelezen 37016 keer)

Freek Jonkers

• Offline Offline
Re: Wel treinen ondanks sneeuw
« Reactie #75 Gepost op: 08 February 2021, 21:07:24 »
OK, voor de betweters en klagers! Hoeveel van jullie hadden gisteren de trein genomen als die had gereden. Dan ook nog, wie van jullie werkt voor pro-rail, ns of een van de andere OV bedrijven (graag staven met bewijs) en wie heeft  zich aangemeld als vrijwilliger om baanvakken berijdbaar te houden (ook bewijzen graag).

Schij nou eens uit met het geneuzel over wat jullie denken dat gedaan had moeten worden.

Op Schiphol voor een vakantie vlucht (voor Corona) stond je ook wel eens met een omroeper die de vertraging aan kondigde omdat bla, bla bla..... Dan zakte je ook weer in de stoel. Sloot de ogen en wachten rustig af. Mij (voor mijn werk) vele malen over komen.

In 1979, een paar weken na de sneeuwstorm in Groningen de van Rotterdam naar Groningen maar die strande trein in Zwolle. Pech, maar kon een nachtje logeren bij een paar aardige mensen die in dezelfde coupe zaten (wij kwamen elkaar elke vrijdag tegen in dezelfde trein).

Nu? Gewoon; het was bere slecht weer in een groot gedeelte van Nederland. Moeilijk te accepteren geloof ik!

Ik weet, ik moet dit draadje niet lezen maar heb soms behoefte aan hoge bloeddruk en dit is goedkoper dan drop.

Daar heb je een punt. Ik vroeg me dat ook af. Maar zoals reeds eerder vermeld 17 miljoen bondscoaches, 17 miljoen virologen en vul het verder maar aan. Gelukkig gaat het er hier iets rustiger toe als in het vorige draadje wat op slot is gezet.

Freek J.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2021, 21:12:13 »
Voor sneeuw misschien niet, maar het ding is uitzettings en krimp gevoelig. M.a.w stel dat hij in de winter het prima doet dan komt er een zomers dag en zet het spul dusdanig uit dat je hem niet kunt omzetten.

Freek J.
Ja, dat, en zo zijn dr nog zat bezwaren, zoals dat de bewegende delen compleet los liggen van de rest van t wissel dus je moet er op zn minst een duchtige steunconstructie omheen bouwen. Lijkt me allemaal niet heel realistisch, en zulke dingen bestaan al 150 jaar ofzo dus als t zo'n goed idee was lag rusland er wel mee vol nu.

Maarre wat serieuzer, krijg je niet net zoveel twijfel bij dat ding van t filmpje?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2021, 21:13:18 »
Citaat
Gelukkig gaat het er hier iets rustiger toe als in het vorige draadje wat op slot is gezet.
Dat klopt. En we zouden graag zien dat dat ook zo blijft. Dus svp berichten waarin de boel op de spits gedreven wordt achterwege laten.

Bij voorbaat vriendelijk dank!

Jan (team moderatoren)

Luit

• Online Online
« Reactie #78 Gepost op: 08 February 2021, 21:28:48 »
Ik hoor tot de klagers en steuners, ja ik hoef niet meer met het spoor . Alleen ik ben wel een pleitbezorger voor GOED openbaar vervoer. OV dat haar best doet om  ondanks alles toch te blijven rijden, ja ik proef veelal een meer afwachtende houding met : Ja maar het kan ook mis gaan dus beter schrappen. En ja dat kost geld en daar heeft de Nederlander helaas geen geld voor over. Ik heb echt het gevoel dat ondanks al vaker wat strubbelingen met het weer er toch te zuinig is geinvesteerd in een robuuste en betrouwbare wisselaandrijving. Net of men heeft uitgerekend dat het met 500 watt kan en dat 750 2 cent meer kost om te bouwen. Wat dat betreft hoop ik dat onze waterbouwkundigen niet ProRail gaan imiteren en zeggen dat de dijk wel wat goedkoper kan en het goedkoper is dat NoordHolland Noord over 100 jaar eens onderloopt.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 08 February 2021, 21:44:03 »
Ja, dat, en zo zijn dr nog zat bezwaren, zoals dat de bewegende delen compleet los liggen van de rest van t wissel dus je moet er op zn minst een duchtige steunconstructie omheen bouwen. Lijkt me allemaal niet heel realistisch, en zulke dingen bestaan al 150 jaar ofzo dus als t zo'n goed idee was lag rusland er wel mee vol nu.

Maarre wat serieuzer, krijg je niet net zoveel twijfel bij dat ding van t filmpje?

Daarom schreef ik ook dat het zich in de (barre) praktijk nog waar moet maken.

Freek J.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 08 February 2021, 21:53:36 »
Het hydrolische systeem zit onder het wissel!
Bovenop de dwarsliggers schuift iets heen en weer,kan dat niet insneeuwen ?
Hoe gaat dat met onderhoud .of komen er nooit storingen en is alles storingsvrij ?
Je kan moeilijk het wissel even laten optillen .
Alles slijt en moet afgesteld kunnen worden. En 's winters als het veel regent ,loopt de bak vol water.  ::)

Een van de schrijvers hier schreef het al :  "Als het een goed systeem was ,zou Rusland er vol mee liggen. "
En nu ligt de hele wereld vol met vrijwel overal hetzelfde type wissel ,dat is niet voor niets. ;D

Peter (Oud  )  onderhouds  monteur   SW NS .
« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 23:04:48 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #81 Gepost op: 08 February 2021, 22:05:50 »
ja ik proef veelal een meer afwachtende houding met : Ja maar het kan ook mis gaan dus beter schrappen.
Daar doe je de duizend(en) mensen die hard werken om het OV in beweging te houden/krijgen echt te kort. Het is logistiek en uitvoerend een veel complexere puzzel dan dat men hier in schat en overziet..

Ik heb echt het gevoel dat ondanks al vaker wat strubbelingen met het weer er toch te zuinig is geinvesteerd in een robuuste en betrouwbare wisselaandrijving. Net of men heeft uitgerekend dat het met 500 watt kan en dat 750 2 cent meer kost om te bouwen.
Je hebt echt een totaal verkeerd beeld van de bedrijven, hoe keuzes gemaakt worden en hoe dit soort processen lopen. Als één ding voorop staat dat bij ontwikkeling van nieuwe systemen is dat robuustheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Daarom duurt het heel lang om nieuwe systemen in te voeren en landelijk uit te rollen. Het is zoals eerder aangegeven, dat de bedrijfseconomische afweging wordt gemaakt of we het spoornetwerk willen volbouwen met extra systemen die we een groot deel van het jaar niet nodig hebben, maar rijden met dit weer waarschijnlijk mogelijk maken. De instandhouding en operationele kosten van deze systemen en extra logistieke vraag weegt echt bij lange na niet op tegen een paar dagen in het jaar met uitvallende treinen, en dat met minder reizigers. Tenzij we als Nederland accepteren dat het treinkaartje een factor x duurder wordt, en dat zie ik ook nog niet zo snel gebeuren. Dat is een lastige keuze voor die verguisde managers als je daarentegen overwegen kan vervangen voor onderdoorgangen bijvoorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 22:16:57 door Sikje248 »

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 08 February 2021, 22:12:04 »
Ik hoor tot de klagers en steuners, ja ik hoef niet meer met het spoor . Alleen ik ben wel een pleitbezorger voor GOED openbaar vervoer. OV dat haar best doet om  ondanks alles toch te blijven rijden, ja ik proef veelal een meer afwachtende houding met : Ja maar het kan ook mis gaan dus beter schrappen. En ja dat kost geld en daar heeft de Nederlander helaas geen geld voor over. Ik heb echt het gevoel dat ondanks al vaker wat strubbelingen met het weer er toch te zuinig is geinvesteerd in een robuuste en betrouwbare wisselaandrijving. Net of men heeft uitgerekend dat het met 500 watt kan en dat 750 2 cent meer kost om te bouwen. Wat dat betreft hoop ik dat onze waterbouwkundigen niet ProRail gaan imiteren en zeggen dat de dijk wel wat goedkoper kan en het goedkoper is dat NoordHolland Noord over 100 jaar eens onderloopt.

Mocht je denken dat NS'rs en prorailers geen kritiek hebben, heb je het mis. Kritiek die overigens wel onderbouwd wordt. Er wordt uiteraard ook wederwoord met argumenten geleverd. Want ja, bij dat alles worden er wel eens details vergeten.
Het kan ook leiden tot wat een fout besluit lijkt te zijn maar op de lange termijn niet is. Ik ben daar de laatste jaren mee bezig geweest om van de ene software naar de andere software over te gaan. Dat ging op zijn minst niet vlekkeloos. Dus met een waarde collega een tussen stap ontwikkeld die de gebreken onderving. Het werd een project op zich. Het grote probleem was de aankoop van software wat veel kon maar aangepast moet worden. Dat aanpassen gebeurde door ICT'rs die helaas niets van Nedtrain en NS afwisten. Dan ga je dus de bietenbrug op. Communicatie heeft veel opgelost. Wekelijks bijpraten, instrueren etc. gebeurde buiten dienstijd in de kroeg. Wonderbaarlijk dat daar afspraken gemaakt werden die wederzijds werden nagekomen. Wonderbaarlijk dat onder het genot van er over en weer veel van elkaar geleerd werd. Het was je soms drie slagen in de rondte werken, maar wel met plezier.

Helaas werd het even tijdelijk verstoord doordat door winterse omstandigheden de Zaanstraat weer open moest. En ook dat was crisis. Van een bijna lege werkplaats weer een onderhoudsbedrijf maken is geen peanuts, maar met innovatief denken en improvisatie stond er al weer heel snel een OB. En nee, geen illegaal gedoe, er werd heel erg streng op de veiligheid gelet.
Ook in Zwolle gebeurde iets soortgelijks.
Waarom? Om wel degelijk een hoogwaardig vervoersnet in stand te houden.
Daar is nog niets aan veranderd, alleen de lat wordt heel hoog gelegd met de "10 minuten dienst" en schept verwachtingen.
Ik begrijp dan ook wel dat er gemopperd wordt, maar laat het daar bij blijven, wetend dat er nog steeds gewerkt wordt aan continu verbeteren.

Freek J.

« Laatst bewerkt op: 08 February 2021, 22:14:23 door Freek Jonkers »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #83 Gepost op: 08 February 2021, 22:22:44 »
't Was op de weg ook niet alles vandaag.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #84 Gepost op: 08 February 2021, 23:39:11 »
Eens, HJ. Ik ging op de fiets naar het werk en dan moet je onderweg opeens wisselen van wielspoor. Moet je oppassen dat je niet vast komt te zitten in het gekozen spoor  ;) .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ikbenerevenniet

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 08 February 2021, 23:49:23 »
Citaat
[..] wetend dat er nog steeds gewerkt wordt aan continu verbeteren.
Het zijn gewoon nog wat kinderziektes! Begrijpelijk, ze doen het ook nog maar pas sinds 1839. Ervaring komt met de jaren! </sarcasme>

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #86 Gepost op: 09 February 2021, 00:01:21 »
Kun je niet heen en weer rijden zonder wissel?
Als je dan weet dat er noodweer komt leg je de wissels van tevoren goed?

Dan is niet alles bereikbaar ,  maar zijn belangrijkste hoofdverbindingen wel bruikbaar?

Ik roep maar wat hoor, misschien zitten er tussen Rotterdam en Amsterdam wel 500 wissels die telkens omgezet moeten worden om er te komen?
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 00:05:15 door barry1972 »

Luit

• Online Online
« Reactie #87 Gepost op: 09 February 2021, 08:04:11 »
Nogmaals , ik klaag niet over inzet van het grondpersoneel. Ja ik onderschrijf dat niet alles zomaar soepel gaat , dat soffewaare verhaal kan ik uit het verleden ook wel plaatsen.
Nee ik vraag ook niet om veel extra's, ik vraag mij dus nog altijd af of de constructeurs niet te zuinig hebben gerekend aan de verwarming. Kijk dat ze er met een in de wijde polder naast zitten met een enkel wissel kan gebeuren. Maar als bijna landsbreed dit gebeurt is het niet exemplarisch maar bewust bezuinigen. Gelukkig heeft het land genoeg afleiding dus ProRail zal de dans wel weer ontspringen, Corona,en de tocht der tochten vragen alle aandacht van de politiek.

En dat het niet allemaal soepeltjes verloopt begrijp ik ook , ik stel dan ook al vanaf het begin dat ik geen tien minuten dienst vraag/eis maar wel minimaal een uursdienst. En als dus ondanks inzet van zoveel extra handjes dat niet lukt er iets fout zit bij de beheerder.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 09 February 2021, 08:19:53 »
Er is altijd een ondergrens waar je op een gegeven moment doorheen zakt. In Nederland worden de meeste CV-installaties uitgelegd op een temperatuur van -10oC. Als het de komende dagen nog kouder wordt zullen er dus gebouwen zijn waar het binnen niet warm (genoeg) te krijgen is. Slechte installatie? Nee. Niet op gedimensioneerd.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2021, 09:04:32 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #89 Gepost op: 09 February 2021, 08:43:21 »
Nee ik vraag ook niet om veel extra's, ik vraag mij dus nog altijd af of de constructeurs niet te zuinig hebben gerekend aan de verwarming.
Nogmaals, nee het is een systeemkeuze. Zoals Marc aan geeft:

Niet op gedimensioneerd.

Luit, ik krijg het idee dat je blijft zoeken naar iemand of een beroepsgroep die fouten heeft gemaakt, maar dit zijn gewoon keuzes gemaakt op bedrijfseconomisch niveau naar wat wij als Nederland acceptabel vinden om te investeren in ons spoornetwerk. Vinden we dat er altijd gereden moet worden, dan moeten we veel meer investeren en daarbij accepteren dat bij dit soort extreme gevallen het (hoge) veiligheidsniveau een klein stapje terugschroeven om te kunnen rijden. Dat laatste is wel een dingetje, publiekelijk denkt iedereen dat dat wel kan maar als het fout gaat wordt toch altijd weer een verantwoordelijke gezocht..

Gr. Laurens