Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Geen treinen wegens sneeuw  (gelezen 22349 keer)

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Geen treinen wegens sneeuw
« Reactie #120 Gepost op: 07 February 2021, 20:27:55 »
Treinen die uitvallen tellen niet mee in de vertragingscijfers. Dus heeft de NS vandaag een 100% score behaald.
Hiep hiep hoera voor de NS, onzin- en toetsenbordheld-roepers.
En diegenen die in de kou bleven staan? Die worden bij de autodealer met een warm welkom ontvangen.

Maar of dat nu helemaal de bedoeling was?

Groetjes, Bart

henk

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 07 February 2021, 20:37:07 »
Ik ben nu 57 jaar, maar sneeuw als het afgelopen etmaal kan ik me niet herinneren. Het heeft hier 30 uur soort van gesneeuwd. Nou ja, 30 uur kwam er een vaag soort poeder uit de lucht. Alles bij elkaar genoeg voor een laag van misschien 20 cm. Maar er zijn hier nauwelijks sneeuwpoppen gemaakt of sneeuwballen gegooid. Dat kan namelijk niet met dit spul dat niet wil plakken. Het is zo los dat het alle kanten opwaait en ophoopt. Kortom, je kan wissels vrij maken wat je wilt, tien minuten kan er weer sneeuw opgehoopt liggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #122 Gepost op: 07 February 2021, 20:38:04 »

kortom, het befaamde polderen. Tja, dat maakt dat er echt niets bereikt wordt.

Maar das offtopic. :police:

Neuh, het is meer de Nederlandsche gedachtenkronkel dat elke mening gehoord moet worden, ipv gewoon ook af en toe eens je waffel te houden.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 07 February 2021, 20:38:58 »
Beste Bart, en de score, en de dag telt niet mee. Kortom deze maand telt tot nog toe 27 dagen voor het berekenen van de punctualiteit.

Freek J.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #124 Gepost op: 07 February 2021, 20:45:01 »
Vreemd Henk, ik ben ook 57 maar heb dit zeker wel vaker meegemaakt en ook zeker nog wel erger dan dit.
Zowel in Nederland, als op de eerder genoemde Noord-Duitse laagvlakte.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 07 February 2021, 21:02:28 »
Juist ja, poedersneeuw. Het waait tussen de wisseltong en het lukt de wisselverwarming niet om dat te ontdooien en mocht het wel lukken ligt de volgende laag er al weer tussen. Kortom een wissel trekken wordt dus een moeilijke zaak.
En daar zit je dan in de trein en je kunt geen kant op. Gelukkig is de bovenleiding heel dus de trein is nog warm.

Helaas heeft natuurlijk iedereen haast en ter verontschuldiging is het natuurlijk ook nu weer NS die de schuld krijgt. Dat er in Amsterdam geen metro rijdt ............. dat het merendeel van de bussen niet rijdt ................ Men fixeert zich op NS, en NS en nog eens NS.
Realiteitszin is bij sommigen ver te zoeken.

Kritiek op NS, prima maar dan wel gezonde en gegronde kritiek en dat mis ik, op zijn zachts gezegd, hier en daar.

Freek J.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 07 February 2021, 21:28:20 »
Ben ik even een paar uur weg, ben ik gelijk 4 pagina's achter...  :D

Het Nederlandse METRO-net ligt stil. Treinen? pffff hier niet dus.
Inmiddels wel bevroren tenen na het wachten op de METRO die maar niet komt.
In Rotterdam werd 'gewoon' gereden.

Maar dat kan allemaal niet meer in de huidige door bureaucratie en parasieten managers verziekte maatschappij!
Hé ja, laten we alle managementlagen eruit gooien en met zelfsturende teams beginnen. Dan is het opgelost....  ;)

Nee, ook met wind,regen geeft helaas het OV er gelijk de brui aan en ik begrijp dat jij dat als lid van die gele club dat zeiken vindt. Alleen als ze niet willen moet je gewoon zeggen ,dat vervoeren niet meer de basis is van de zaak maar het exploiteren van vastgoed. Kunnen we mooi asfalt leggen en zo het eigen autogebruik weer opvijzelen. Het is jammer maar zodra het weer tegenzit laat NS/ProRail haar klanten gewoon in de kou staan.
NS heeft haar vastgoedportefeuille met onder andere de HGB's al enkele jaren geleden verkocht.

ik rijd overigens nooit weer met de trein nadat ik 2x in een week meer dan 4 uur onderweg was van Maarssen naar Amsterdam cs en dat midden in de zomer.
ov in Nederland is gewoon zeer slecht.
ns maakt bv zeer slechte keuzes kijk maar naar de fyra bah bah wat een blunder ze waren notabene er voor gewaarschuwd door diverse instanties.
Ja en welke malloot heeft ooit die Beelen gekocht? Bij normaal weer al niet vooruit te branden.
Overigens heb ik van zowel een leaseauto als de trein regelmatig gebruik gemaakt. In winterse omstandigheden of zelfs dat niet eens regelmatig úren met de auto onderweg geweest op verbindingen als Amsterdam-Rotterdam en Utrecht-Rotterdam. Maar ja, files hé? Dat accepteren we omdat we er zelf deel vanuit maken en dus niemand de schuld kunnen geven.

Ik ben nu 57 jaar, maar sneeuw als het afgelopen etmaal kan ik me niet herinneren. Het heeft hier 30 uur soort van gesneeuwd. Nou ja, 30 uur kwam er een vaag soort poeder uit de lucht. Alles bij elkaar genoeg voor een laag van misschien 20 cm. Maar er zijn hier nauwelijks sneeuwpoppen gemaakt of sneeuwballen gegooid.
Ik ook niet 1-2-3 en ik ben 53. Uit mijn middelbare schooltijd kan ik me ook nog wel wat dagen herinneren dat Rotterdam vanuit Poortugaal onbereikbaar was omdat de metro niet of nauwelijks reed door stuifsneeuw en/of ijzel.

Misschien is het interessanter om in plaats van op NS (of Arriva en trawanten) te focussen op de reiziger? Accepteert die net zo veel als in 1979, toe je op een perron op een omroepbericht stond te wachten of desnoods in de rij bij een telefooncel ging staan om thuis of de buren te bellen of je mee kon rijden. Nu zitten we thuis op een App te kijken of er een trein komt die we niet nodig hebben maar waar we wel een mening over hebben.

By the way; groep één staat nog steeds voor denk ik?

No dress rehearsel, this is our life.

Mug

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 07 February 2021, 21:32:36 »
Ach ja wisselverwarming werkt niet goed.
Wisselverwarming men pas sinds begin jaren 80 mee begonnen.
Voor die tijd was er alleen wisselsmering.
De bewegende delen werden goed in het vet gezet en gehouden.
Waar vet zit is geen water en kan dus niet bevriezen maar smeren mag niet meer is slecht
voor het milieu.
Kijk op een droge dag maar eens goed naar een wissel, i.p.v. vet zijn de bewegende delen nu rood
van de roest en is er maar weinig vocht nodig om bij vorst de boel vast te laten vriezen.
Dus valt de wisselverwarming uit of staat er veel wind waardoor de oudere gasverwarming de verkeerde
kant op waait dan is bevriezing snel gebeurt.

En wat betreft ProRail, als die besluiten dat er niet meer wordt gereden dan wordt er niet gereden en kun je NS
van alles en nog wat beschuldigen maar dan houd het gewoon op.

Als er een groot gat in de weg en de bus kan niet verder dan kun je wel boos worden op de busmaatschappij
maar dat heeft ook geen zin want die is niet de wegbeheerder.

Ik las ook nog ergens dat vroeger personeel van allerlei pluimage bij NS naar buiten werden gestuurd om wissels weer
gangbaar te maken maar dat is tegenwoordig niet meer mogelijk.
NS'ers mogen daar niet meer aan komen want de infra is van ProRail.

Grtz. Frits

Luit

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 07 February 2021, 21:41:51 »
Hé, ik heb beet. Wordt uitgemaakt voor anonieme toetsenbord ridder door werknemers (denk ik) van NS en PR . Ja helaas ik heb weinig vertrouwen in die combinatie . Maar ik schreef ook eerder het is toch een brevet van onvermogen dat het OV geen minimale dienstverlening levert. Nogmaals ik vraag niet om een 10 minuten dienst. Bij mij in de buurt wonen een hoop mensen die bewust geen auto hebben en inderdaad voor hun vervoer gekozen hebben om zich openbaar te laten vervoeren. Die willen wel richting hun werk kunnen. En ook ik , ooit een tevreden gebruiker, had anders vanavond de trein gepakt om morgenochtend weer aan het werk te gaan.  Ja het was mij al eerder opgevallen dat de vrienden van NS/PR slecht tot zeer slecht over kritiek op hun organisatie kunnen. Ik neem nog altijd mijn petje af voor de toenmalige spoorwerkers die in 1979 de treinen WEL lieten rijden itt de watjes van vandaag de dag . Ja daar hoort ook die man van Rhijnbogen enz bij , die mannen deden ook wat hij nu nalaat.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #129 Gepost op: 07 February 2021, 21:43:06 »
Uursdienst Rtd - Gn/Lw? Als je 200km/u rijdt wel misschien. :-X
Niet om het één of ander, maar een uurdienst betekent dat er 1 trein per uur per richting vertrekt. Niet dat deze binnen een uur heen en terug is......

Maar zo’n eerder genoemde pendeldienst op korte afstanden, heen en weer rijden zonder dat wissels omgezet hoeven te worden, waarom is zo’n plan dan weer in de kast verdwenen? Ja, betekent vaak overstappen als je een langere reis maakt, maar je komt er uiteindelijk wel.

Dat door alle regels, splitsingen, schaalvergrotingen en aan de andere kant centralisaties (verkeersleiding) er niet meer (regionaal) geïmproviseerd kan worden is m.i. wel een gemis.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #130 Gepost op: 07 February 2021, 21:48:43 »
hier in nederland kunnen ze nog heel wat leren van het ov in rusland. ook in de zomer .
afstand van maastricht tot eemshaven doe je hier bijna 8 uur over daar 2,5 uur!!!!!.
swinters rijd daar gewoon alles ook bij -40 en veel sneeuw.
als hier 1 vlokje valt ligt het hele ov plat leve het ov.
Nou woon ik inmiddels ruim 5 jaar in Rusland (Moskou) en ik zou de Russische spoorwegen niet met die in Nederland willen vergelijken. Inderdaad appels en peren.
Ok, het materieel en de infra is beter ingesteld op sneeuw, want ja, de winter duurt hier 4-5 maanden per jaar (ipv 1 a 2 dagen). Maar de dienstregeling is toch echt anders. Er rijden heel wat minder treinen, ook direct rondom Moskou.
In de zomer (!) rijdt ik regelmatig met de trein van Moskou naar een kleinere stad er buiten. Echter, een ritje van 80 km duurt bijna 2 uur (!). Als je de "express" neemt (maar die rijdt niet zo vaak) is het nog steeds 1.5 uur. Het is gloednieuw materieel maar het is niet te vergelijken met een goed georganiseerd IC+stoptreinen netwerk als dat in Nederland.
Daarnaast zitten er soms grote gaten in de dienstregeling. In de spits rijden ze soms elk kwartier, maar daar buiten kan het voorkomen dat er een gat van 1.5 tot 2 uur in zit. En dat net buiten Moskou, wat geen achteraf gehuchtje is...  ::)

Dan terug naar de winter: zoals gezegd zijn de spoorwegen hier beter ingesteld op winterweer. Zo staan er in de winter bij vrijwel elk wissel mensen klaar om het schoon te maken (en houden), want ja, arbeid kost hier niet zo veel. Daarnaast scheelt het dat het hier niet veel waait, zeker niet in de winter. Dat maakt problemen als stuifsneeuw tussen de wisseltongen al een stuk minder erg.
Maar ook in Moskou vallen treinen uit of wordt de dienstregeling soms beperkt omdat het hevig sneeuwt (vorig jaar bv op de ringlijn). Daarnaast heb ik ook de metro uit zien vallen vanwege hevige sneeuwval, omdat sommige delen van de metro (bv bruggen over de rivier) bovengronds zijn.

Naast ervaring met de Russische spoorwegen heb ik ze ook met die in NL: ik heb 15 jaar lang dagelijks tussen Den Haag en Zoetermeer gependeld, en slechts bij hoge uitzondering vertraging gehad. En als er dan vertraging was, dan nooit meer dan 15 min, want dan rijdt de volgende trein al binnen.  :)

Nog 1 ander ding: over het niet meetellen van deze uitgevallen dag in de punktualiteitscijfers: ik vind dat persoonlijk ook vreemd, maar bedenk dat 1 dag heel weinig invloed op het totaalcijfer van dit jaar heeft: 1/365 = 0.27% Dus als je jaarcijfer 93% was, dan zou deze dag met 100% uitval het cijfer verlagen tot 92.73%. Niet heel bijzonder dus. Op het cijfer van 1 maand is het effect natuurlijk groter, maar dat het dus allemaal een grote truc is, lijkt me dus onzin.

Groet, Wim

PS naast Nederlanders zijn Russen trouwens ook ster in het klagen en zeuren ;) Misschien is het iets menselijks...
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 07 February 2021, 21:49:15 »
Zou je maar gebeuren, je strandt tussen Lelystad en Almere-Oostvaarders met de trein. Ben benieuwd of jij weet hoe lang het duurt voordat deze mensen uit de trein zijn en er hulpdiensten aanwezig zijn.

Wie legt er ook een spoorlijn in de rimboe  ;D

Mvg, Johan

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #132 Gepost op: 07 February 2021, 21:49:57 »
Ik weet niet helemaal of het een terecht besluit was geen treinen meer te laten rijden. Ik ben vandaag naar Purmerend gewandeld en heb daar de situatie gadegeslagen (ja, ik weet dat er 'vandaag' (yeah right) werkzaamheden waren waardoor er sowieso niets zou rijden).
Nadeel: hier waaide het erg hard (ik heb kinderen onderuit geblazen zien worden en zelf had ik ook op sommige plekken grote moeite te blijven staan) en sneeuwde het poedersneeuw. Door de avondklok was er amper verkeer op de weg dus de strooidiensten hebben wel gereden, maar weinig uit kunnen richten: zout van gisteren waaide weg en zout van vandaag werd amper ingereden, dus alle wegen waren nog volledig bedekt met sneeuw. Bussen konden daardoor ook niets.
Ook heb ik door sneeuwduinen geploegd die de veertig centimeter al voorbij waren.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/purmerend-ns-1.jpg

In andere delen schijnt het minder hard gewaaid te hebben, maar weer meer sneeuw gevallen te zijn. Ik kan dus moeilijk beoordelen of het daar moeilijk was om te rijden.

Dit helpt overigens niet echt mee. Geen idee welke idioot het verzonnen heeft de liftdeuren lekker wagenwijd open te laten staan. Niet de enige hoor, de lift van spoor 2 stond ook vrolijk de sneeuw te verwelkomen in de kooi.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/purmerend-ns-lift.jpg

Wat me wel elke keer weer verbaast: ik kan me van 10-15 jaar terug of zo, nog herinneren dat de NS met die winterdienstregeling kwam: lange-afstandsdiensten opknippen in kortere stukken zodat 1 defect niet door zou werken in de rest van de dienst én er gemakkelijker op ingespeeld kon worden.
Midden in de zomer of zo werd dat getest en, geheel bij toeval ontstond er die dag een calamiteit waar later door betrokkenen vol lof over gezegd werd dat de winterdienstregeling het inspelen daarop zoveel makkelijker had gemaakt en men er op vertrouwde dat de winterdienstregeling zijn nut bewezen had.
Wat is er gebeurd dat die dienstregeling sindsdien nooit meer van de plank gekomen is?

Freek Jonkers

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 07 February 2021, 21:52:07 »
Correctie ook in '79 bevroren de wissels. Heb zelf nog moet hakken en ben met branders in de weer geweest. Je smeert nu eenmaal niet de hele tong.
Tegenwoordig verwarmt men wissels steeds minder met gas. Gaat tegenwoordig met elektriek of aardwarmte want dan kunnen de vlammetjes niet uitwaaien.

Freek J.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #134 Gepost op: 07 February 2021, 21:53:05 »
Hé ja, laten we alle managementlagen eruit gooien en met zelfsturende teams beginnen. Dan is het opgelost....  ;)
Alle is overdreven, laten we eens beginnen met alle probleem veroorzakende/- verergerende exemplaren, kijken we daarna nog even naar de niet oplossing gerichten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.