Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd  (gelezen 7526 keer)

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 04 april 2021, 17:53:11 »
Ik heb deze decoder niet maar ik heb even snel door de documentatie gekeken (via de link die je gaf).

CV114 geeft aan waar de rangeerstand functie aan en standaard is dat F3. Het is mogelijk om het op F1-F8 te zetten. De standaardwaarde is 4 voor F3 en met een waarde van wordt het F4 etc.

Succes,
Lolke

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 04 april 2021, 18:12:53 »
Bedankt, klopt als een bus.  (y)
F4 zet de vertragingen uit. Ook maar ontkoppeld met CV115.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 04 april 2021, 19:07:40 »
Ik heb deze decoder niet maar ik heb even snel door de documentatie gekeken (via de link die je gaf).

CV114 geeft aan waar de rangeerstand functie aan en standaard is dat F3. Het is mogelijk om het op F1-F8 te zetten. De standaardwaarde is 4 voor F3 en met een waarde van 8 wordt het F4 etc.

Succes,
Lolke

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 06 april 2021, 13:32:16 »
Het antwoord staat ook in de Knowledge base op de Train-O-Matic website: https://train-o-matic.com/kb-decoders.html (nummer 13). Er zijn meer mensen die er last van hebben. Daar staan sowieso meer antwoorden op de meest gestelde vragen.

Ik heb tOm ook gevraagd dit in de toekomst op een andere F toets te zetten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 06 april 2021, 13:39:41 »
Nou, f3 is een heel gebruikelijke toets voor de rangeerstand. Maar in de meeste decoders staat die standaard uit. Dat heb ik nu gedaan door cv114 op 0 te zetten. F4 indrukken leidt standaard tot het uitschakelen van alle vormen van vertraging. Ook niet de bedoeling en dat los je op door cv115 op 0 te zetten. In de Artitec 1300 viel dat nogal op, omdat f3 de ene en f4 de andere pantograaf bedient.  :)

Maar tot nu toe zeer tevreden over de decoder Sven.  (y)
« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 15:00:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 06 april 2021, 18:05:08 »
Dat was in het begin van het decodertijdperk het geval, ja, omdat er niet veel andere functies waren. Maar ondertussen, met zoveel mogelijke extra functies en geluid, zit er vaak al wat anders dat je vaker gebruikt op F3 en F4. Ik heb liever dat het gewoon uit staat, net als de vertraging uitzetten met F4, omdat het voor verwarring zorgt. Gebruikt er iemand die rangeerfunctie wel eens? Ik kan mijn model zonder dat ook mooi langzaam laten rangeren. Maar goed, in het laatste communicatie die ik er met ze over had was het idee om ze naar een hogere CV te verhuizen. Van mij mogen ze gewoon helemaal uit. Misschien moet ik het foldertje dat ik erbij stop eens aanpassen en hierop wijzen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #36 Gepost op: 06 april 2021, 20:57:29 »
Ja, die rangeerstand gebruik ik zeker weleens bij mijn Esu voorziene locs... dan gaat het net even rustiger. Maar goed, US locs rangeren veel dus daar is het weleens handig :)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #37 Gepost op: 06 april 2021, 21:19:06 »
en US locs rijden natuurlijk altijd langzaam, ook in het echie  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #38 Gepost op: 11 april 2021, 10:29:15 »
Ik heb afgelopen week zitten stoeien met een Train-o-matic Lokommander2 mini decoder (9 wires + 8 pins W8P Art. 02010212) in een Fleischmann 1200 loc met de klassiek "rundmotor". Dat verliep niet helemaal goed: de loc reed op lage snelheid prima maar bij het vergroten ervan bleek de stoombegrenzer steeds in te grijpen en de loc stopte dan even, reed dan weer door.
In de z21-app bleek de stroom, bij constante snelheid, te wisselen tussen 200, 250 en 300mA, ver beneden de maximale toegelaten stroom (1A). Dat er toch werd in gegrepen door de stroombegrenzer lag aan de stoorpieken, die blijkbaar optreden in deze motor, én aan de gevoeligheid van deze decoder, die blijkbaar erg snel ingrijpt.
In overleg met de Roemeense producent (die steeds razendsnel reageert  :D!!) besloten een L-C-filtertje toe te passen om de stoorpieken wat te dempen. Ik heb de originele Fleischmann-spoeltjes geprobeerd, samen met een kleine condensator die ik nog had liggen(spoeltjes in serie met de oranje resp. grijze draad bij de koolborstels, de condensator rechtstreeks over deze twee aansluitingen).
Meteen succes! De fabrikant stuurt me nog een door hem geadviseerd setje met passende waarden voor de condensator C (=10microF) en spoel L (=4,7microH). Maar gelukkig werkt hier zo ook.
Bij decoderinbouw wordt - meen ik - steeds geadviseerd om de aanwezige spoeltjes en capaciteit te verwijderen, maar dat pakt bij deze decoder en deze motor dus niet goed uit.
Eerder hierboven hebben mensen de in de afleveringstoestand standaard ingezette "dubbele" werking van de functietoetsen F3 en F4 al besproken. Die kun je makkelijk omzetten door 3 cv's te wijzigen:
 1- cv114=4->32 zorgt dat F6 is rangeersnelheid (niet F3)
 2- cv115=8->64 switch of acceleration/deceleration met F7 (niet F4)
 3- cv116=16->128 disable constant braking met F8 (niet F5)
François

« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 10:31:25 door 008200 »

VvKan

  • Gast
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #39 Gepost op: 13 april 2021, 17:55:15 »
Gebruikt er iemand die rangeerfunctie wel eens?
Jazeker.  En het zal je niet verbazen:  om te rangeren.     Bij een beveiligde baan / emplacement krijgen rangeerloc's toestemming om te rangeren vanuit het seinhuis. (Lees:  handregelaar).    Ook als de beveiliging op "rood" staat.    In de normale rijstand kan dat niet en daar is nou net de rangeerstand voor bedoeld.  Om door "rood" te kunnen rijden.   
 De lagere snelheid is voor mij een bijkomend verschijnsel, dat het rangeren wat rustiger laat verlopen.  Maar het is niet noodzakelijk, als je maar beheerst met je gas/draaiknop omspringt. 

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #40 Gepost op: 24 november 2023, 10:12:04 »
Ik zal dit oude draadje eens omhoog tikken, er zijn tenslotte vast nieuwe ervaringen met train-o-matic decoders.

Even de aanleiding : ik ben na 15 jaar of zo weer begonnen om de hobby weer op te pakken. In die 15 jaar is er toch wel het 1 en ander verandert  ;)

Ik ben op zoek naar een paar decoders zoals ik die vroeger ook al had, maar ik verdwaal in allerlei nieuwe types. Ik wil graag de volgende eigenschappen in een locdecoder :
Cruise control
normaal licht  (wit en gele draad)
2 extra lichtfuncties (was vroeger altijd met F3 en F4, groene en paarse draad)
silent drive (dus hoogfrequente motorsturing)

Vroeger kocht ik vaak de Lenz 1025 en 1035 maar die types zijn volgens mij niet meer leverbaar.

Welke train-o-matic decoder kan ik hiervoor gebruiken?

Het leuke van train-o-matic vind ik vooral de prijs, die is nog een beetje gelijk aan vroeger, Lenz en ESU etc hebben zich ook in de prijs aardig doorontwikkeld....

 

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #41 Gepost op: 24 november 2023, 10:24:04 »
De grote merken doen allemaal wel wat jij wilt. Daar valt Train-O-Matic ook onder.

Bij Train-O-Matic is de keuze eerst of je een kleine (Micro) of grotere (Mini) decoder wilt. Hangt van plaats in je model af. Dan kijk je naar de aansluiting die je nodig hebt.

Als je met klokankermotortjes gaat werken, vermijdt dan ESU en Uhlenbrock. Die zijn helaas niet zo goed in te stellen om het beste uit deze motors te halen.

Mijn favoriete decoders zijn die van Zimo, maar dat komt omdat ik eigenlijk alleen maar geluidsdecoders in mijn modellen bouw. Die hebben m.i. de beste decoders momenteel. Maar daar zit wel een flink prijskaartje aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #42 Gepost op: 24 november 2023, 11:27:58 »
Ik heb eerder een aardig aantal Train-o-matics ingebouwd bij Fleischmann pannekoek-motoren.
Voordeel: behoorlijk klein uitgevoerd, niet al te duur en aardig wat uitgangen, moet je wel kunnen solderen op de mm nauwkeurig.
Ik kreeg wel te maken met rare stops: het bleek dat de kortsluit-controle in de decoder reageerde op minieme stoorpulsen van deze motoren. Daarvoor moet je dus dan wel de Train-o-matic stoorfilters in je motorcircuit opnemen om dat te voorkomen. Wordt het weer ietsje duurder mee.
Verder is de standaard mapping-instelling niet zo handig: ik wijzig die door
cv 114=4->32 maakt F6 shunting not F3
cv 115=8->64 F7 =switch of acceleration+deceleration not F4
cv 116=16->128 F8 disable const.braking not F5

Bij gebruik van lampjes ipv leds, moet je in serie met de lampjes een passende weerstand opnemen van 22-33 Ohm.
Als minpuntje vind ik het ook raar dat ze geen optie hebben om een knipperlicht of zwaailicht-instelling toe te kennen aan een van de aux-uitgangen.
François

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #43 Gepost op: 24 november 2023, 12:00:04 »
Die Fleischmann motoren trekken teveel stroom. Andere oude motoren die zo gulzig zijn hebben ook een motorfilter nodig.

Ik heb dat van dat knipperlicht jaren geleden al aangegeven. Het antwoord was dat ze daar toen helemaal niet aan gedacht hebben. Het zou er in komen, maar tot nu toe niet gezien. Ik heb net nog in de handleiding van de nieuwe firmware gekeken, die ik ter controle gekregen heb, maar daar staat er ook niks over. Ik heb het net gemeld bij Train-O-Matic dat we dit er echt graag in willen. Een brandend vuurtje in de ketel zien we nu steeds vaker in de modellen, maar dat moeten we natuurlijk wel kunnen aansturen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Train-O-matic decoders, ervaringen gevraagd
« Reactie #44 Gepost op: 24 november 2023, 13:37:29 »
Tot die tijd kan een knipperled in SMD 0805 wellicht uitkomst bieden?
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje