Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: NS602 en NS 2019, bouwverslag  (gelezen 9443 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2021, 07:24:09 »
Hallo

Op de bodem van de bescherm kap voor de bedrading heb ik met twee componenten lijm nog twee plakjes lood geplakt.

De NS 602 weegt nu 235 gram volgens de keuken weegschaal en dan zijn alle onderdelen nog niet aan gebracht.



groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2021, 13:51:40 »
Ter vergelijk, mijn Gutzold Br 219 weegt zo'n 750 gram, ook volgens de keukenweegschasl.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2021, 21:52:45 »
Hahaha, dat is geen vergelijk. De BR 219  is veel langer en heeft zes assen.
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2021, 17:34:15 »
Hallo,

Er zijn weer wat vorderingen.
De bufferplaten met de hekjes zijn gelijmd.

Aan de ene kant is de stekkerdoos van de NS 602 op het onderstel geplakt.

Aan de andere kant is de stekkerdoos op de huif geplakt. Zo hoef je maar een middenspijl iets te verbuigen om de kap los te maken.

De trap treden zijn ook gelijmd. Eerst moest ik daarvoor de gaten boren. Putjes geven de juiste plek aan.


Hier is duidelijk het verschil met de NS 602 te zien.



Hé, wat raar de kleuren van het stekkertje komen niet overeen met de kleuren van ge andere stekker.



Daar heb ik zelf maar voor gezorgd, dat het klopt.

De NS 2019 heeft gereden.  (y) (y)

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2021, 19:17:25 »
Hoi Wil,
Als je nog eens een stekkertje hebt met de kleuren in de verkeerde volgorde kan je heel eenvoudig met een klein schroevendraaiertje de weerhaakjes van de contacten naar binnen drukken en de contacten er uit duwen (incl draadje) en op de goede plaats terug duwen.

Gr. Frits
Groet Frits

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2021, 19:49:29 »
Hoi Wil,

Lekker bezig!
Binnenkort hoop ik met de NS 600 in schaal-0 aan de slag te gaan.

Off topic: Ben jij die Wil die ik op de camping in Z-Frankrijk heb ontmoet in 2017?
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #21 Gepost op: 11 april 2021, 21:54:22 »
Hallo allemaal,

offtopic:

Nee, ik ben in 2017 niet in Frankrijk geweest, ook niet in zuid Frankrijk en kamperen doe ik niet meer. Succes met de bouw van jouw NS 600 in schaal-0, jaap

on topic:

De sieraden zijn gemonteerd op de NS2019. Ja, dat gaat langzaam, omdat alle gaten geboord moesten worden en dat zijn er veel.
O, zit hier nou ook een putje voor een gat? Bouw beschrijving boek erbij gehaald, inderdaad, daar mot ook wat gelijmd worden in een gaatje.



De voorkant. De hekjes zijn van nieuw zilver en ontzettend kwetsbaar. Ik heb twee tweede bufferplaten met hekjes op de eersten gelijmd, omdat de verbogen hekken niet meer recht te buigen waren. Gelukkig ben ik met de NS602 wat voorzichtiger en die hekjes zijn nog goed.
Niet niezen bij deze locomotieven, want dan verbuigen de hekjes.



De achterkant. Hier zit een dubbelpolige stroom voerende koppeling, waarvan de draden aan de stroomafnemers van het tweede draaistel zijn gesoldeerd.

Dit is ook leuk om te vermelden. Bij de eerste proefrit reed de NS2019 niet zo goed vanwege dat de vier stroomdraden vanaf de draaistellen niet genoeg speling hadden. Ik heb de draaistellen weer los gehaald . In de lengte richting heb ik de draaistellen een hele slag gedraaid.
Toen de draaistellen weer vast geschroefd waren , ging ik weer proefrijden. Nu brandde de frontseinen bij vooruit rijden aan de achterkant. Ja, want voor de draaistellen maakt het niet uit, waar je ze monteert. De rode draad van de rechter stroomafnemers zaten nu aan de linkerkant.
Toen de draaistellen omgewisseld waren en de rode draad van de rechter stroom afnemers weer aan de rechter kant van de locomotief waren gemonteerd, brandden de frontseinen wel weer goed aan de voorkant bij vooruit rijden. Het bedieningspaneel en de machinisten stoel zijn aan de rechterkant.

Voor de ruitenwissers zijn er geen putjes om daar een gaatje te boren.
Bovendien staat er een beetje warrige beschrijving voor het plaatsen van de ruiten wissers. Kortom, ik kan een, twee, drie of vier ruitenwissers plaatsen op beide locomotieven, altijd goed??????

Om de extra lucht inlaten zit een handrail, die inkepingen heeft om te vouwen. Nieuw zilver kan je twee keer vouwen en dan breekt het. Dus ik heb die handrail gevouwen en de vouw hoeken gesoldeerd. Nu is de handrail wel stevig en verbuigt hij niet bij aanraking.

De sluitlichten. Dat zijn die rare pukkels op de huiven. Die hebben een pinnetje, die met seconden lijm in de geboorde gaatjes gelijmd worden.
Juist, maar dan zakken ze door het gewicht (ja, die kleine dingetjes hebben ook gewicht) scheef. Dus met een stukje styreenplaat eronder bleven ze recht. Na een uurtje heb ik de styreen plaatjes verwijderd. O, die zwarte plaatjes styreen van 0,5 mm dik zaten in de bouwpakketten, maar ze zijn wit van kleur. ?? Ik heb heel lang gezocht en de zwarte plaatjes niet gevonden. Wel witte en die gemeten met een schuifmaat, die 0,5 mm. waren..

Dit was het weer voor deze keer. Nog effies de NS602 van zijn juwelen voorzien en dan kan ik gaan spuiten.

met vriendelijke groeten
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #22 Gepost op: 11 april 2021, 23:48:14 »
Alle 4 de ruitenwissers.
op fotos staan ze op de ramen meestal schuin naar beneden en op de deur schuin omhoog.
gr Jan

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #23 Gepost op: 18 april 2021, 11:53:27 »
Hallo allemaal en Jan,

Jan, bedankt, dan zal ik er vier plaatsen na het spuiten, decals aan brengen, vernissen en de ramen plaatsen.


Voor de kortkoppelingen heb ik de keuze tussen de koppelingen van het bouwpakket van nieuwzilver of Symoba kortkoppel mechaniekjes.
Aangezien drie van de vier van het bouwpakket al gesneuveld zijn, heb ik toch maar symoba's aan geschaft. Als je toch de nieuwzilveren kortkoppel mechaniekjes wilt gebruiken, dan moet je zeker het verticale stangetje aan beide kanten solderen. Pas op bij de NEM schacht, niet teveel soldeer gebruiken, anders past de zwaluw staart van koppelingen er niet meer in. De nieuwzilveren kinematieken zijn 0,5 mm te dun, dus er moet een plaatje van 0,5 mm tussen het frame en de koppeling, anders zitten ze niet vast.
Onder de kinematieken zit de schroef om de kap vast te zetten. Dus vandaar de twee schroefjes.
De symoba's passen prima zonder opvul plaatje.


Voor de zekerheid om doorschijnen te voorkomen heb ik de kappen aan de binnenkant zwart gemaakt, waar de gele ledjes zitten op het onderstel .
Twee keer met zwarte viltstift. Ondanks dat ik de leds  aan de zijkanten iets afgevijld heb, pasten de kappen toch niet goed. Met de mini boormachine heb ik aan de binnen zijde voordat ik het daar zwart gemaakt heb ook nog wat resin weg gefreesd. Nu passen ze goed.
Tegen het dak in de cabine heb ik ook nog twee plakjes lood geplakt met bison kit. Onder het zichtbare plaatje lood is eerst  in het midden een half zo groot plaatje lood geplakt wegens de ronding van het dak.

Offtopic: Ik ben twee dagen in de week vrijwilliger bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. Dat is heel leuk om te doen, want het is een heel leuk museum.
ontopic
Dit was het weer voor deze keer. Ik gaat weer verder bouwen. (Ik gaat = Rotterdams dialect, ik hep daaroot 5 jaar op de zeevaartschool gezeten en de kantine mevrouw was een ras echte Rotterdamse, die de lekkerste broodjes kroket kon maken.)

groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 12:00:54 door Wil uut Drenthe. Reden: De loodplaatjes in de cabine vergeten te vermelden. »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #24 Gepost op: 24 april 2021, 17:45:47 »
Hallo

Op de bodem van de bescherm kap voor de bedrading heb ik met twee componenten lijm nog twee plakjes lood geplakt.


En die heb ik weer verwijderd, want de elektronica paste er niet in.
Twee condensatoren en twee extra diodes buiten de 6 diodes van het schema. Dit is voor knippervrije frontverlichting.




De sluitlichten en de toeter heb ik op de NS 602 geplakt. Die witte plaatjes worden verwijderd, maar die zijn nu nodig om het scheefzakken te voorkomen. Er staat nergens hoe je die van de gietboom af kan halen.
Ik heb maar een kniptangetje van Faller gebruikt. Dan komt er een lelijke pukkel boven op en die heb ik weg gevijld.
Het bouwpakket is niet moeilijk om te bouwen, maar het is zo'n gepriegel met piepkleine onderdelen.

Als een van de laatste dingen moet ik een acryl staafje door zagen/knippen/snijden/slijpen ???? en dan die weer super glad schuren met 800 watervast schuurpapier, 1500 watervast polijst papier en een katoenen doek. Stokjes van 1,5 mm en 2 mm. diameter?????
Ik zie er zwaar tegenop.

Dit was het weer.
Iedereen een fijne koningsdag!  ;D

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2021, 18:41:57 »
Mooi werk. Houd vol! Ik doe het je niet na. Ik ben daarom erg blij dat Piko hem kant en klaar uitbrengt.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #26 Gepost op: 01 mei 2021, 14:03:42 »
Haha, voor de tweede keer, dat Piko in mijn vaarwater zit. Eerst met de Benelux hondenkoppen en nu met deze.

De versieringen zitten op de NS 602 voor de tweede of de derde keer.



De handgrepen naast de trappen zijn erg teer. Ik heb ze al vijf keer recht gebogen en / of vernieuwd. Gelukkig zitten er genoeg reserve daarvan in het bouw pakket.



Een voordeel hebben die handgrepen wel. Ik kan geen wind meer laten in huis, anders komen ze weer scheef te staan.
De lol om verder te bouwen gaat er zo wel van af, maar ik ga wel door.

De sluitlichten bovenop vallen er ook vaak vanaf ondanks, dat ze goed gelijmd zijn.

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #27 Gepost op: 01 mei 2021, 14:56:26 »
En als je die handgrepen nou eens maakt van 0.3 mm messing draad of verenstaal? Lijkt me dan een stuk steviger...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #28 Gepost op: 01 mei 2021, 22:08:27 »
Nee, Rob, dat gaat ook niet werken, want je moet ze lijmen in een resin onderstel en dan blijven ze wel recht , maar ze raken los, als je ze aanraakt.
Ik wilde vanmiddag proef rijden met de NS 602 en die deed het niet. Ook de NS 2019 reed niet, terwijl een andere locomotief wel reed.
Ik stop er mee en ik wil mijn geld terug, dat heb ik Maykel gestuurd in een e-mail.
De locomotieven zijn nog niet eens af en ik ben de hele tijd bezig met het recht buigen van die  nieuwzilver onderdelen en draadjes repareren.

mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Reactie #29 Gepost op: 02 mei 2021, 05:25:48 »
Is je secondenlijm dan nog wel goed?
Als deze te oud is plakt die niet goed meer.
Normaal gesproken als zo’n lampje vastzit, zou die echt niet meer los kunnen komen..
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI