BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Wil uit ZO drenthe op 04 februari 2021, 08:02:25

Titel: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 04 februari 2021, 08:02:25
Hier komt een bouwverslag van twee locomotieven.
Dat komt zo door de 6 volt motortjes in serie in de draaistellen.
De locomotieven worden met een dubbel polige koppeling elektrisch met elkaar gekoppeld.
Daardoor zijn het vier motortjes die de treinen trekken.
De VSM heeft de 2019 in het echt. De SGB heeft de 620.
De 620 zou ik ook kunnen maken, maar er is nooit een 620 geweest en dit nummer van de locomotief is een decal.
Dat is historisch gezien correct, want er heeft nooit een nummer schild met 620 bestaan.

Allereerst de draaistellen maken, dus asjes met tandwielen en motor met worm wiel plaatsen.
Dan begin je met het opruimen van de asgaten met een 2 mm. boor met de hand boren. Dat lukt niet.
Na een half uur boren draaiden de assen nog steeds stroef.
Ik heb toen een ets bolletje van 2,1 mm. in de houder gedaan en daar mee de as gaten groter gemaakt.
Met een half uur waren alle gaten groter en de asjes draaiden heel soepel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_115303.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201127_115303.jpg)
Wat nu een draaistel van de kreupele marie in de bouwbeschrijving v/d NS600/2000 doet is mij een raadsel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210203_154249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210203_154249.jpg)
Pas op met secondenlijm.

Wordt vervolgd

groetjes
Wil

Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Dwergsein op 04 februari 2021, 08:57:21
....De VSM heeft de 2019 in het echt. De SGB heeft de 620. De 620 zou ik ook kunnen maken, maar er is nooit een 620 geweest....

Er is ook nooit een echte NS 2019 geweest.
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Hans Reints op 04 februari 2021, 09:42:20
Wat heet echte? Net als bij alle andere series, gewoon doortellen en je hebt een "echte" op de rails staan.
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Dwergsein op 04 februari 2021, 15:09:17
Vele denken bij een "echte" toch meer in historisch perspectief, een loc wel minimaal in (dit geval) in Nederland bij een vervoerder/spoorwegmaatschappij heeft gereden, en niet aan een Amerikaanse loc, welke slechts een jaartje in Italië heeft dienst gedaan. Leuk om te hebben in Nederland, maar het blijft een look a like. 
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: sander1985 op 04 februari 2021, 15:15:55

Daar sla je de plank toch echt compleet mis. Beide "2000-en" zoals die in Nederland staan zijn in de basis toch echt van het type zoals dat in Nederland gereden heeft, NS heeft niet de volledige serie van die locs van het Amerikaanse leger overgenomen en zodoende zijn er locs teruggegaan naar de VS en daar in dienst gekomen, van die locs zijn er nu weer twee in Nederland. Die bij de VSM heeft later (tussen WO2 en aankomst bij de VSM) een wijziging aan de cabine ondergaan. Het Italiaanse type wat jij bedoelt is echt een heel andere loc met onder andere hogere cabine en andere neuzen.
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: spoorzeven op 04 februari 2021, 15:43:02
En zo kun je het goede bedoelen en elkaar misverstaan.
Nee, beide 600/2000'en hebben nooit in Nederland bij de NS rondgereden, want al die locs zijn gesloopt (bijna allemaal door de Firma Koek in Mijdrecht, geloof eentje in Tilburg).
Ja, ze zijn wel van exact hetzelfde type (los van de cabine bij de VSM, maar dat is een latere aanpassing in de VS) en dan ligt dus doortellen voor de hand. Dat gebeurt veel vaker, kijk bijvoorbeeld maar naar de 6513 van de SHM. En dan zijn er nog de locs die compleet nieuw worden gebouwd (als replica) naar de originele tekeningen, maar soms met noodzakelijke technische aanpassingen. Voorbeelden: stoomloc 37 van de RTM (die het nummer van de 'echte' krijgt en de A1 60163 Tornado in het VK die een nummer aansluitend op het hoogste nummer van de Peppercorn klasse (BR 60162) heeft gekregen. De replica van het tweelingstel A600 van de NZH krijgt weer een vroeger (echt bestaand hebbend) nummer. In mijn optiek is er ook geen goed of fout, dat ze er zijn/komen is het belangrijkste.
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Dwergsein op 04 februari 2021, 16:01:09
Daar sla je de plank toch echt compleet mis......Het Italiaanse type wat jij bedoelt is echt een heel andere loc met onder andere hogere cabine en andere neuzen......

Ach, de plank totaal mis slaan, hooguit een andere manier van er naar kijken. Ieder zijn persoonlijke inzicht, zullen we maar zeggen.

Verder, ik bedoel natuurlijk niet de afwijkende locs in Italië, maar de "NS 2019" welke in Europa alleen in Italië dienst heeft gedaan.
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: sander1985 op 04 februari 2021, 16:22:12

Ah, ik dacht dat je echt op het "Italiaanse" type doelde.

En mogelijk is de 2019 wel in Nederland geweest in dienst geweest maar dan nog onder USATC vlag, dat zou natuurlijk ook maar zo kunnen.

Verder vind ik historisch gezien dat een loc van een type gelijk aan wat in Nederland gereden heeft ook echt wel van belang, in ieder geval als er van de machines die echt bij NS hebben dienstgedaan geen exemplaren meer zijn. het zou bijvoorbeeld veel minder waardevol zijn om een loc gelijk aan de 500/600 uit Engeland te halen of een loc gelijk uit de 2400 serie uit Frankrijk als deze nooit bij NS hebben gereden aangezien van beide types voldoende bewaard is.
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Pauldg op 04 februari 2021, 16:36:45
Maar goed, dit is een bouwverslag en geen historische analyse, dus ik stel daarom maar een vraag over het model. Je begint je verhaal met die 6 volt motortjes. Op een of andere manier verklaart dat waarom je twee bouwkits in elkaar zet. Zet je de motortjes dan allemaal in serie om ze lekker langzaam te laten draaien? Of gaat het je er om dat je een betere stroomafname hebt met twee doorverbonden locs?

Persoonlijk houd ik niet van 6 volt motortjes die in serie moeten worden gezet of met diodes getemd, maar dat is een andere kwestie. Ik heb van andere bouwers begrepen dat het in de praktijk goed rijdt en daar gaat het om.

mvg, Paul
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: AB 7216 op 04 februari 2021, 18:11:56
De SGB lok heeft zeker een Nederlandse achtergrond, in het boek staat deze ook op de foto te Nijmegen in 1944.
Alleen het fotobijschrift geeft een ander nummer, maar op de foto is toch echt het nummer 7989 te zien.

De kit is bij mij ook binnengekomen, ik ben er zelf nog niet uit welke versie het gaat worden.
Alhoewel ik de foto van twee 2000 met achteromkijkende machinisten voor een olieboot wel heel erg leuk vind.
Toch maar een tweede bestellen  ;D

Groeten Arjen
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 04 februari 2021, 18:16:27
NS 2019, omdat dat het jaar was, dat ik met pensioen ging. Het klopt dat deze locomotief met dit nummer niet in Nederland heeft gereden. Ze zijn nog niet af, de mijne en die van de VSM. NS 619 is er wel geweest, dus het had gekund.
NS 602 is met een paar andere tegelijk in dienst genomen, maar van die anderen zitten de nummer schildjes niet erbij.

Ik gaat die vier motoren niet in serie zetten, wel per twee.

Acme heeft de Italiaanse USACT diesel loc gemaakt, die heeft trappetjes en een betere koeling, omdat die serie in de Sahara moest rijden.
Die serie heeft helemaal niets met de 20 NS locs te maken. NS 601 met schild heeft nooit bij de NS gereden, maar diende als pluk loc,
maar ik ga hier niet het hele boek citeren.

mvg
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 09 februari 2021, 08:00:36
In de bouwbeschrijving wordt geadviseerd om de gaatje niet met een miniboormachine te boren, maar met de hand.
Dan moet je wel iets hebben om met de hand mee te boren.
Ik heb de houder van x-acto mesjes gebruikt. Bij hele kleine boortjes heb ik plakband om het boortje gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210208_170152.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210208_170152.jpg)

Door het boortje regelmatig uit het te boren gat te halen loopt het boortje minder vaak vast en anders kan je het boortje met twee tangen nog vaster zetten.

Ik heb het lood geknipt. De opgegeven maten kunnen beter met een halve millimeter verminderd worden.
Als de loodplakjes te groot zijn sluit de kap niet goed op het onderstel.
Er passen 7 plakjes in een huif. Met twee smallere plakjes lood klem ik de plakken lood vast.
Ik ben er geen voorstander van om het lood vast te lijmen.
In het midden heb ik ook een gaatje geboord om de kap vast te zetten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210208_213101.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210208_213101.jpg)

De stroom afnemers zitten op hun plek.
In het midden boven op de draaistellen is een busje.
Daarin word een schroefje gedraaid om de draaistelen aan het chassis te bevestigen.
Ik heb in het midden een gaatje van 1 mm. geboord, want het schroefje kon niet diep genoeg in het busje gedraaid worden.
Nu wel. Nu weegt de loc al 175 gram.

Mvg
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 09 februari 2021, 12:13:33
Hallo,

Er is nog een reden, waarom ik voor NS 602 en NS 2019 heb gekozen.
Op een van de huiven zijn twee handgrepen gemonteerd. Waarschijnlijk om boven op de locomotief te komen.
Bij de ene locomotief zitten die op de voorste huif en bij een andere op de achterste huif.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-handgrepen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-handgrepen.jpg)

Om het even te visualiseren, zo is het bij de NS 602. De voorzijde is rechts.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019-handgrepen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019-handgrepen.jpg)

Zo is het bij de Museum locomotief NS 2019 van de VSM. De voorzijde is rechts.

mvg
Wil

Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: AB 7216 op 09 februari 2021, 12:44:37
Hoi Wil,

Ik heb net even naar mijn foto's van de VSM lok zitten kijken, maar de handgrepen zitten ook daar kruislings.
Dit is niet gewijzigd bij deze lok, en de handgrepen en de treden zitten nog op de originele plek.
Tussen de deuren zitten de opklapbare treden om naar boven te kunnen klimmen.

Groeten Arjen
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 09 februari 2021, 21:17:08
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk. Foutje van mij. Aan de rechter zijde zit het voor en aan de linker zijde zit het achter. Zo is het ook gemaakt in het bouw pakket.

Groetjes
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 19 februari 2021, 07:24:09
Hallo

Op de bodem van de bescherm kap voor de bedrading heb ik met twee componenten lijm nog twee plakjes lood geplakt.

De NS 602 weegt nu 235 gram volgens de keuken weegschaal en dan zijn alle onderdelen nog niet aan gebracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/602-gewogen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/602-gewogen.jpg)

groetjes
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Dwergsein op 19 februari 2021, 13:51:40
Ter vergelijk, mijn Gutzold Br 219 weegt zo'n 750 gram, ook volgens de keukenweegschasl.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 19 februari 2021, 21:52:45
Hahaha, dat is geen vergelijk. De BR 219  is veel langer en heeft zes assen.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 10 maart 2021, 17:34:15
Hallo,

Er zijn weer wat vorderingen.
De bufferplaten met de hekjes zijn gelijmd.

Aan de ene kant is de stekkerdoos van de NS 602 op het onderstel geplakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-stekkerdoos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-stekkerdoos.jpg)
Aan de andere kant is de stekkerdoos op de huif geplakt. Zo hoef je maar een middenspijl iets te verbuigen om de kap los te maken.

De trap treden zijn ook gelijmd. Eerst moest ik daarvoor de gaten boren. Putjes geven de juiste plek aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019.jpg)

Hier is duidelijk het verschil met de NS 602 te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019-voorzijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019-voorzijde.jpg)

Hé, wat raar de kleuren van het stekkertje komen niet overeen met de kleuren van ge andere stekker.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-draden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-draden.jpg)

Daar heb ik zelf maar voor gezorgd, dat het klopt.

De NS 2019 heeft gereden.  (y) (y)

Groetjes
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Fritsprt op 10 maart 2021, 19:17:25
Hoi Wil,
Als je nog eens een stekkertje hebt met de kleuren in de verkeerde volgorde kan je heel eenvoudig met een klein schroevendraaiertje de weerhaakjes van de contacten naar binnen drukken en de contacten er uit duwen (incl draadje) en op de goede plaats terug duwen.

Gr. Frits
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: JaJo op 10 maart 2021, 19:49:29
Hoi Wil,

Lekker bezig!
Binnenkort hoop ik met de NS 600 in schaal-0 aan de slag te gaan.

Off topic: Ben jij die Wil die ik op de camping in Z-Frankrijk heb ontmoet in 2017?
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 11 april 2021, 21:54:22
Hallo allemaal,

offtopic:

Nee, ik ben in 2017 niet in Frankrijk geweest, ook niet in zuid Frankrijk en kamperen doe ik niet meer. Succes met de bouw van jouw NS 600 in schaal-0, jaap

on topic:

De sieraden zijn gemonteerd op de NS2019. Ja, dat gaat langzaam, omdat alle gaten geboord moesten worden en dat zijn er veel.
O, zit hier nou ook een putje voor een gat? Bouw beschrijving boek erbij gehaald, inderdaad, daar mot ook wat gelijmd worden in een gaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2019-1-607348083c762.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2019-1-607348083c762.jpg)

De voorkant. De hekjes zijn van nieuw zilver en ontzettend kwetsbaar. Ik heb twee tweede bufferplaten met hekjes op de eersten gelijmd, omdat de verbogen hekken niet meer recht te buigen waren. Gelukkig ben ik met de NS602 wat voorzichtiger en die hekjes zijn nog goed.
Niet niezen bij deze locomotieven, want dan verbuigen de hekjes.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2019-2-607348083f7ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS2019-2-607348083f7ae.jpg)

De achterkant. Hier zit een dubbelpolige stroom voerende koppeling, waarvan de draden aan de stroomafnemers van het tweede draaistel zijn gesoldeerd.

Dit is ook leuk om te vermelden. Bij de eerste proefrit reed de NS2019 niet zo goed vanwege dat de vier stroomdraden vanaf de draaistellen niet genoeg speling hadden. Ik heb de draaistellen weer los gehaald . In de lengte richting heb ik de draaistellen een hele slag gedraaid.
Toen de draaistellen weer vast geschroefd waren , ging ik weer proefrijden. Nu brandde de frontseinen bij vooruit rijden aan de achterkant. Ja, want voor de draaistellen maakt het niet uit, waar je ze monteert. De rode draad van de rechter stroomafnemers zaten nu aan de linkerkant.
Toen de draaistellen omgewisseld waren en de rode draad van de rechter stroom afnemers weer aan de rechter kant van de locomotief waren gemonteerd, brandden de frontseinen wel weer goed aan de voorkant bij vooruit rijden. Het bedieningspaneel en de machinisten stoel zijn aan de rechterkant.

Voor de ruitenwissers zijn er geen putjes om daar een gaatje te boren.
Bovendien staat er een beetje warrige beschrijving voor het plaatsen van de ruiten wissers. Kortom, ik kan een, twee, drie of vier ruitenwissers plaatsen op beide locomotieven, altijd goed??????

Om de extra lucht inlaten zit een handrail, die inkepingen heeft om te vouwen. Nieuw zilver kan je twee keer vouwen en dan breekt het. Dus ik heb die handrail gevouwen en de vouw hoeken gesoldeerd. Nu is de handrail wel stevig en verbuigt hij niet bij aanraking.

De sluitlichten. Dat zijn die rare pukkels op de huiven. Die hebben een pinnetje, die met seconden lijm in de geboorde gaatjes gelijmd worden.
Juist, maar dan zakken ze door het gewicht (ja, die kleine dingetjes hebben ook gewicht) scheef. Dus met een stukje styreenplaat eronder bleven ze recht. Na een uurtje heb ik de styreen plaatjes verwijderd. O, die zwarte plaatjes styreen van 0,5 mm dik zaten in de bouwpakketten, maar ze zijn wit van kleur. ?? Ik heb heel lang gezocht en de zwarte plaatjes niet gevonden. Wel witte en die gemeten met een schuifmaat, die 0,5 mm. waren..

Dit was het weer voor deze keer. Nog effies de NS602 van zijn juwelen voorzien en dan kan ik gaan spuiten.

met vriendelijke groeten
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: roadster36 op 11 april 2021, 23:48:14
Alle 4 de ruitenwissers.
op fotos staan ze op de ramen meestal schuin naar beneden en op de deur schuin omhoog.
gr Jan
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 18 april 2021, 11:53:27
Hallo allemaal en Jan,

Jan, bedankt, dan zal ik er vier plaatsen na het spuiten, decals aan brengen, vernissen en de ramen plaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-4-607bfbe4c377f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-4-607bfbe4c377f.jpg)
Voor de kortkoppelingen heb ik de keuze tussen de koppelingen van het bouwpakket van nieuwzilver of Symoba kortkoppel mechaniekjes.
Aangezien drie van de vier van het bouwpakket al gesneuveld zijn, heb ik toch maar symoba's aan geschaft. Als je toch de nieuwzilveren kortkoppel mechaniekjes wilt gebruiken, dan moet je zeker het verticale stangetje aan beide kanten solderen. Pas op bij de NEM schacht, niet teveel soldeer gebruiken, anders past de zwaluw staart van koppelingen er niet meer in. De nieuwzilveren kinematieken zijn 0,5 mm te dun, dus er moet een plaatje van 0,5 mm tussen het frame en de koppeling, anders zitten ze niet vast.
Onder de kinematieken zit de schroef om de kap vast te zetten. Dus vandaar de twee schroefjes.
De symoba's passen prima zonder opvul plaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-5-607bfbe4ce45f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-5-607bfbe4ce45f.jpg)
Voor de zekerheid om doorschijnen te voorkomen heb ik de kappen aan de binnenkant zwart gemaakt, waar de gele ledjes zitten op het onderstel .
Twee keer met zwarte viltstift. Ondanks dat ik de leds  aan de zijkanten iets afgevijld heb, pasten de kappen toch niet goed. Met de mini boormachine heb ik aan de binnen zijde voordat ik het daar zwart gemaakt heb ook nog wat resin weg gefreesd. Nu passen ze goed.
Tegen het dak in de cabine heb ik ook nog twee plakjes lood geplakt met bison kit. Onder het zichtbare plaatje lood is eerst  in het midden een half zo groot plaatje lood geplakt wegens de ronding van het dak.

Offtopic: Ik ben twee dagen in de week vrijwilliger bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. Dat is heel leuk om te doen, want het is een heel leuk museum.
ontopic
Dit was het weer voor deze keer. Ik gaat weer verder bouwen. (Ik gaat = Rotterdams dialect, ik hep daaroot 5 jaar op de zeevaartschool gezeten en de kantine mevrouw was een ras echte Rotterdamse, die de lekkerste broodjes kroket kon maken.)

groetjes
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 24 april 2021, 17:45:47
Hallo

Op de bodem van de bescherm kap voor de bedrading heb ik met twee componenten lijm nog twee plakjes lood geplakt.


En die heb ik weer verwijderd, want de elektronica paste er niet in.
Twee condensatoren en twee extra diodes buiten de 6 diodes van het schema. Dit is voor knippervrije frontverlichting.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-sluitlichten-6084399e1c490.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-sluitlichten-6084399e1c490.jpg)

De sluitlichten en de toeter heb ik op de NS 602 geplakt. Die witte plaatjes worden verwijderd, maar die zijn nu nodig om het scheefzakken te voorkomen. Er staat nergens hoe je die van de gietboom af kan halen.
Ik heb maar een kniptangetje van Faller gebruikt. Dan komt er een lelijke pukkel boven op en die heb ik weg gevijld.
Het bouwpakket is niet moeilijk om te bouwen, maar het is zo'n gepriegel met piepkleine onderdelen.

Als een van de laatste dingen moet ik een acryl staafje door zagen/knippen/snijden/slijpen ???? en dan die weer super glad schuren met 800 watervast schuurpapier, 1500 watervast polijst papier en een katoenen doek. Stokjes van 1,5 mm en 2 mm. diameter?????
Ik zie er zwaar tegenop.

Dit was het weer.
Iedereen een fijne koningsdag!  ;D

Groetjes
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: VAM65 op 24 april 2021, 18:41:57
Mooi werk. Houd vol! Ik doe het je niet na. Ik ben daarom erg blij dat Piko hem kant en klaar uitbrengt.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 01 mei 2021, 14:03:42
Haha, voor de tweede keer, dat Piko in mijn vaarwater zit. Eerst met de Benelux hondenkoppen en nu met deze.

De versieringen zitten op de NS 602 voor de tweede of de derde keer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-6-608d417971abe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-6-608d417971abe.jpg)

De handgrepen naast de trappen zijn erg teer. Ik heb ze al vijf keer recht gebogen en / of vernieuwd. Gelukkig zitten er genoeg reserve daarvan in het bouw pakket.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-7-608d41797b516.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-602-7-608d41797b516.jpg)

Een voordeel hebben die handgrepen wel. Ik kan geen wind meer laten in huis, anders komen ze weer scheef te staan.
De lol om verder te bouwen gaat er zo wel van af, maar ik ga wel door.

De sluitlichten bovenop vallen er ook vaak vanaf ondanks, dat ze goed gelijmd zijn.

groetjes
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Rob Ellerman op 01 mei 2021, 14:56:26
En als je die handgrepen nou eens maakt van 0.3 mm messing draad of verenstaal? Lijkt me dan een stuk steviger...

Rob
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 01 mei 2021, 22:08:27
Nee, Rob, dat gaat ook niet werken, want je moet ze lijmen in een resin onderstel en dan blijven ze wel recht , maar ze raken los, als je ze aanraakt.
Ik wilde vanmiddag proef rijden met de NS 602 en die deed het niet. Ook de NS 2019 reed niet, terwijl een andere locomotief wel reed.
Ik stop er mee en ik wil mijn geld terug, dat heb ik Maykel gestuurd in een e-mail.
De locomotieven zijn nog niet eens af en ik ben de hele tijd bezig met het recht buigen van die  nieuwzilver onderdelen en draadjes repareren.

mvg
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Dave....... op 02 mei 2021, 05:25:48
Is je secondenlijm dan nog wel goed?
Als deze te oud is plakt die niet goed meer.
Normaal gesproken als zo’n lampje vastzit, zou die echt niet meer los kunnen komen..
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Gerke op 02 mei 2021, 10:26:34
Hangrepen versterken door ze te vertinnen. En nee, daar worden ze niet zichtbaar dikker van.
En onderdelen die met secondenlijm aan of in resin gelijmd zijn zijn niet goed gelijmd. Ik heb al menig resinkitje gebouwd en neem van mij aan: dat zit muurvast.  Ontvetten is het devies! Zowel de resin als de onderdelen. Maar als het goed is heb je dat vóór de bouw al gedaan.

Er gaat iets mis, zoveel is duidelijk.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 04 mei 2021, 08:12:42
Dave, sorry, maar ik ben met de tweede nieuwe tube secondelijm aan het plakken voor deze bouwpakketten.
mvg
Wil
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Bert van Gelder op 04 mei 2021, 08:41:05
Met alle respect, maar van belediging is hier geen sprake hoor.

Mensen proberen je verder te helpen.

Een forum is ook een beetje geven en nemen, ook kritiek.

Vriendelijke groet,

Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Tomasso op 04 mei 2021, 09:49:47
Huisjes van resin van Artitec heb ik zonder problemen met dezelfde seconden lijm in elkaar geplakt.
De NS 1505 van Kleinspoor heeft een resin kap met witmetalen onderdelen, die ik met dezelfde secondelijm erop heb geplakt.
Die zitten al 25 jaar muurvast.

mvg
Wil
Even een deductie van variabelen:

Zelfde secondelijm
25 jaar

Ja, het lijkt me dat de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Carel Ruysink op 04 mei 2021, 09:57:15
Met soldeer verstevigen zie ik niet zitten. Soldeertin is zo'n beetje het zachtste spul waar we mee werken in het zelf bouwen. Verstevigen vanwege buigsterkte? Dan moet je juist aan de buitenzijde het sterkste materiaal hebben.
Ik gebruik bovendien zelf nooit de mee geëtste handgrepen en rails. In het beste geval zijn ze vierkant en meestal zitten voor en achterkant een fractie ten opzichte van elkaar verschoven (vooral de wat oudere kits) en ze zijn altijd te fragiel. Gewoon buigen uit gestrekt messing draad en het etsdeel als als voorbeeld gebruiken.

Ik denk dat, of het model niet helemaal schoon is, of dat er wat met de secondelijm is. Resin en secondelijm werkt als een tierelier. Metaal op metaal vraagt geduld en wil wel een mislukken maar resin  (y).

Carel
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: TonM op 04 mei 2021, 11:08:31
Wil,

Je geeft zelf al aan dat je al eerder modellen hebt gebouwd waarbij je resin en metaal aan elkaar hebt gelijmd. Als datzelfde nu niet lukt, ligt dat dus niet aan de kit maar aan de lijmverbinding. Zoals Gerke al aangaf: misschien niet goed genoeg ontvet.
Houd er ook rekening mee dat secondelijm niet hecht aan secondelijm. Dus als een lijmverbinding loslaat en je smeert er opnieuw secondelijm op, dan laat  het zeker weer los. Dus eerst alle lijm verwijderen van beide onderdelen, goed schoonmaken en dan pas opnieuw lijmen.

Voor wat betreft het verbuigen: dat gebeurt nu eenmaal als je tegen zo'n dun onderdeel aanstoot of -duwt. Nieuwzilver is steviger dan messing, maar het heeft zijn grenzen. Als je de handgrepen zelf buigt van nieuwzilver draad is het wel iets steviger dan die geetste dingen. Maar voor iedere kit geldt dat meer en fijnere details het tot een mooier model maken, maar ook meer kwetsbaar.

Ik begrijp dat het frustrerend is als er steeds weer iets misgaat met de bouw. Daar heb ik zelf ook wel eens last van  ;) Ik vind het jammer dat je deze kit nu neerzet als een slecht product en de maker de schuld geeft. In mijn ogen onterecht, want er zijn per slot van rekening al genoeg anderen die de kit wel met succes hebben gebouwd.

Beschouw het als een leermoment: stoppen, laten bezinken, nadenken over hoe je het anders kan doen (inclusief alle tips die je hier krijgt) en na een tijdje weer oppakken.

Grtz, Ton
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Ronaldk op 04 mei 2021, 17:24:46
Hallo Wil,

Je geeft aan dat je problemen hebt met een kit. Helaas hebben wij geen kristallenbol waarmee we kunnen raden wat jouw kennis en kunde is over dit soort bouwpakketjes. Je krijgt hier gratis tips om verder te komen. Misschien om een volgende keer het anders c.q. beter te doen.

Een ander hebt het over vertinnen van de onderdelen, terwijl ik toch duidelijk met foto's heb laten zien, dat de onderdelen al gelijmd zijn aan de resin kit, dus een belachelijk voorstel.

Zie het als tip voor de volgende keer. Of als je de onderdelen mag / moet vervangen. Aangezien alles er toch iedere keer afvalt of anders iets mee aan de hand is zal je nog wel even bezig zijn.  Dan kan je eens nadenken over vertinnen, zelf buigen van ander materiaal en eventueel ontvetten van het model. Het zijn gratis tips van mensen die (zeer) ruime ervaring hebben met het bouwen van messing en resinkits.

Je kan nog altijd de kit proberen te verkopen als opknappertje en een Piko NS2000 aanschaffen. Mogelijk is dat wel de gemakkelijkste manier om aan een mooie NS2000 te komen.

Groet Ronald.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Martin Welberg op 04 mei 2021, 17:30:41
Gewoon doorgaan zou ik zeggen, men leert met vallen en opstaan..
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Oosterspoor op 04 mei 2021, 17:46:00
Misschien is het een idee om de meest kwetsbare delen pas op het allerlaatste moment te plaatsen. Dus indien mogelijk pas na het spuiten/schilderen. Als je de bufferplaten met railings en de handgrepen al verft als ze nog in de etsplaat zitten kan je ze daarna versieren met de buffers en het trekwerk en dan pas monteren.
Op mijn NS2801 heb ik de trappetjes op de hoeken pas als laatste geplaatst, na het vernissen.
Ook omdat ze zo kwetsbaar zijn.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Bert van Gelder op 05 mei 2021, 19:03:03
Het slotje is er weer vanaf... Dat was om even af te koelen... ;)

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Wil uit ZO drenthe op 05 mei 2021, 22:05:30
Hallo,

Sorry. De twee modellen zijn klaar om geverfd te worden.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019-en-NS-602-6092f7b1a77db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2019-en-NS-602-6092f7b1a77db.jpg)

Vandaag heb ik de luiken van de voorkanten van de huiven verwijdert bij de NS 602, want die zijn pas aangebracht in 1953/54 toen de locomotieven andere Nederlandse diesel motoren kreeg van Thomassen.
De Viesmann koppelingen werken goed.
Tip: om eenvoudig een neutrale onder- en achter-grond te krijgen gebruik ik vellen A4 papier.

met vriendelijke groeten
Wil

Ps: Ik heb mijn onvriendelijke teksten ik mijn vorige berichten verwijderd.
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: Bert van Gelder op 05 mei 2021, 23:14:16
(Hebben wij al aangepast... ;)

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: NS602 en NS 2019, bouwverslag
Bericht door: charles1954 op 25 september 2021, 23:51:33
ik heb deze set onlangs gecompleteerd  , uiterlijk mooi gekregen maar.
na plaatsen van de lokpilot 5  decoder  blijkt dat bij het rijden de twee motoren die in serie geschakeld moeten staan op verschillende aanloopspanningen reageren.
de ene motor draaid dan al terwijl de tweede nog niet wil.
beide draaistellen echter tijdens de montage fase uitvoerig los getest op soepel lopen.
echter nooit op synchroon gedrag getest.   bij hoger voltage lopen de twee moteren wel mooi.
maar starten van de loc gaat moeizaam met een draaistel  en komt ineens verder opgang na het bijkomen van de tweede motor.  ik krijg wat ik ook probeer geen gelijk gedrag.
ik denk aan een onderling sterk afwijkend EMK gedrag van de uiterlijk  identieke motoren.  iemand een idee behalve  de zaak op een motor laten lopen?

toch maar verplaatst als NIeuw Topic