Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: NS602 en NS 2019, bouwverslag  (gelezen 9435 keer)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Gepost op: 04 februari 2021, 08:02:25 »
Hier komt een bouwverslag van twee locomotieven.
Dat komt zo door de 6 volt motortjes in serie in de draaistellen.
De locomotieven worden met een dubbel polige koppeling elektrisch met elkaar gekoppeld.
Daardoor zijn het vier motortjes die de treinen trekken.
De VSM heeft de 2019 in het echt. De SGB heeft de 620.
De 620 zou ik ook kunnen maken, maar er is nooit een 620 geweest en dit nummer van de locomotief is een decal.
Dat is historisch gezien correct, want er heeft nooit een nummer schild met 620 bestaan.

Allereerst de draaistellen maken, dus asjes met tandwielen en motor met worm wiel plaatsen.
Dan begin je met het opruimen van de asgaten met een 2 mm. boor met de hand boren. Dat lukt niet.
Na een half uur boren draaiden de assen nog steeds stroef.
Ik heb toen een ets bolletje van 2,1 mm. in de houder gedaan en daar mee de as gaten groter gemaakt.
Met een half uur waren alle gaten groter en de asjes draaiden heel soepel.

Wat nu een draaistel van de kreupele marie in de bouwbeschrijving v/d NS600/2000 doet is mij een raadsel.

Pas op met secondenlijm.

Wordt vervolgd

groetjes
Wil

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 13:53:00 door Bert van Gelder »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2021, 08:57:21 »
....De VSM heeft de 2019 in het echt. De SGB heeft de 620. De 620 zou ik ook kunnen maken, maar er is nooit een 620 geweest....

Er is ook nooit een echte NS 2019 geweest.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2021, 09:42:20 »
Wat heet echte? Net als bij alle andere series, gewoon doortellen en je hebt een "echte" op de rails staan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2021, 15:09:17 »
Vele denken bij een "echte" toch meer in historisch perspectief, een loc wel minimaal in (dit geval) in Nederland bij een vervoerder/spoorwegmaatschappij heeft gereden, en niet aan een Amerikaanse loc, welke slechts een jaartje in Italië heeft dienst gedaan. Leuk om te hebben in Nederland, maar het blijft een look a like. 

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2021, 15:15:55 »

Daar sla je de plank toch echt compleet mis. Beide "2000-en" zoals die in Nederland staan zijn in de basis toch echt van het type zoals dat in Nederland gereden heeft, NS heeft niet de volledige serie van die locs van het Amerikaanse leger overgenomen en zodoende zijn er locs teruggegaan naar de VS en daar in dienst gekomen, van die locs zijn er nu weer twee in Nederland. Die bij de VSM heeft later (tussen WO2 en aankomst bij de VSM) een wijziging aan de cabine ondergaan. Het Italiaanse type wat jij bedoelt is echt een heel andere loc met onder andere hogere cabine en andere neuzen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2021, 15:43:02 »
En zo kun je het goede bedoelen en elkaar misverstaan.
Nee, beide 600/2000'en hebben nooit in Nederland bij de NS rondgereden, want al die locs zijn gesloopt (bijna allemaal door de Firma Koek in Mijdrecht, geloof eentje in Tilburg).
Ja, ze zijn wel van exact hetzelfde type (los van de cabine bij de VSM, maar dat is een latere aanpassing in de VS) en dan ligt dus doortellen voor de hand. Dat gebeurt veel vaker, kijk bijvoorbeeld maar naar de 6513 van de SHM. En dan zijn er nog de locs die compleet nieuw worden gebouwd (als replica) naar de originele tekeningen, maar soms met noodzakelijke technische aanpassingen. Voorbeelden: stoomloc 37 van de RTM (die het nummer van de 'echte' krijgt en de A1 60163 Tornado in het VK die een nummer aansluitend op het hoogste nummer van de Peppercorn klasse (BR 60162) heeft gekregen. De replica van het tweelingstel A600 van de NZH krijgt weer een vroeger (echt bestaand hebbend) nummer. In mijn optiek is er ook geen goed of fout, dat ze er zijn/komen is het belangrijkste.
Groet, Frank

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2021, 16:01:09 »
Daar sla je de plank toch echt compleet mis......Het Italiaanse type wat jij bedoelt is echt een heel andere loc met onder andere hogere cabine en andere neuzen......

Ach, de plank totaal mis slaan, hooguit een andere manier van er naar kijken. Ieder zijn persoonlijke inzicht, zullen we maar zeggen.

Verder, ik bedoel natuurlijk niet de afwijkende locs in Italië, maar de "NS 2019" welke in Europa alleen in Italië dienst heeft gedaan.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2021, 16:22:12 »

Ah, ik dacht dat je echt op het "Italiaanse" type doelde.

En mogelijk is de 2019 wel in Nederland geweest in dienst geweest maar dan nog onder USATC vlag, dat zou natuurlijk ook maar zo kunnen.

Verder vind ik historisch gezien dat een loc van een type gelijk aan wat in Nederland gereden heeft ook echt wel van belang, in ieder geval als er van de machines die echt bij NS hebben dienstgedaan geen exemplaren meer zijn. het zou bijvoorbeeld veel minder waardevol zijn om een loc gelijk aan de 500/600 uit Engeland te halen of een loc gelijk uit de 2400 serie uit Frankrijk als deze nooit bij NS hebben gereden aangezien van beide types voldoende bewaard is.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2021, 16:36:45 »
Maar goed, dit is een bouwverslag en geen historische analyse, dus ik stel daarom maar een vraag over het model. Je begint je verhaal met die 6 volt motortjes. Op een of andere manier verklaart dat waarom je twee bouwkits in elkaar zet. Zet je de motortjes dan allemaal in serie om ze lekker langzaam te laten draaien? Of gaat het je er om dat je een betere stroomafname hebt met twee doorverbonden locs?

Persoonlijk houd ik niet van 6 volt motortjes die in serie moeten worden gezet of met diodes getemd, maar dat is een andere kwestie. Ik heb van andere bouwers begrepen dat het in de praktijk goed rijdt en daar gaat het om.

mvg, Paul
Boomshanka!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2021, 18:11:56 »
De SGB lok heeft zeker een Nederlandse achtergrond, in het boek staat deze ook op de foto te Nijmegen in 1944.
Alleen het fotobijschrift geeft een ander nummer, maar op de foto is toch echt het nummer 7989 te zien.

De kit is bij mij ook binnengekomen, ik ben er zelf nog niet uit welke versie het gaat worden.
Alhoewel ik de foto van twee 2000 met achteromkijkende machinisten voor een olieboot wel heel erg leuk vind.
Toch maar een tweede bestellen  ;D

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2021, 18:16:27 »
NS 2019, omdat dat het jaar was, dat ik met pensioen ging. Het klopt dat deze locomotief met dit nummer niet in Nederland heeft gereden. Ze zijn nog niet af, de mijne en die van de VSM. NS 619 is er wel geweest, dus het had gekund.
NS 602 is met een paar andere tegelijk in dienst genomen, maar van die anderen zitten de nummer schildjes niet erbij.

Ik gaat die vier motoren niet in serie zetten, wel per twee.

Acme heeft de Italiaanse USACT diesel loc gemaakt, die heeft trappetjes en een betere koeling, omdat die serie in de Sahara moest rijden.
Die serie heeft helemaal niets met de 20 NS locs te maken. NS 601 met schild heeft nooit bij de NS gereden, maar diende als pluk loc,
maar ik ga hier niet het hele boek citeren.

mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2021, 08:00:36 »
In de bouwbeschrijving wordt geadviseerd om de gaatje niet met een miniboormachine te boren, maar met de hand.
Dan moet je wel iets hebben om met de hand mee te boren.
Ik heb de houder van x-acto mesjes gebruikt. Bij hele kleine boortjes heb ik plakband om het boortje gedaan.



Door het boortje regelmatig uit het te boren gat te halen loopt het boortje minder vaak vast en anders kan je het boortje met twee tangen nog vaster zetten.

Ik heb het lood geknipt. De opgegeven maten kunnen beter met een halve millimeter verminderd worden.
Als de loodplakjes te groot zijn sluit de kap niet goed op het onderstel.
Er passen 7 plakjes in een huif. Met twee smallere plakjes lood klem ik de plakken lood vast.
Ik ben er geen voorstander van om het lood vast te lijmen.
In het midden heb ik ook een gaatje geboord om de kap vast te zetten.



De stroom afnemers zitten op hun plek.
In het midden boven op de draaistellen is een busje.
Daarin word een schroefje gedraaid om de draaistelen aan het chassis te bevestigen.
Ik heb in het midden een gaatje van 1 mm. geboord, want het schroefje kon niet diep genoeg in het busje gedraaid worden.
Nu wel. Nu weegt de loc al 175 gram.

Mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #12 Gepost op: 09 februari 2021, 12:13:33 »
Hallo,

Er is nog een reden, waarom ik voor NS 602 en NS 2019 heb gekozen.
Op een van de huiven zijn twee handgrepen gemonteerd. Waarschijnlijk om boven op de locomotief te komen.
Bij de ene locomotief zitten die op de voorste huif en bij een andere op de achterste huif.



Om het even te visualiseren, zo is het bij de NS 602. De voorzijde is rechts.



Zo is het bij de Museum locomotief NS 2019 van de VSM. De voorzijde is rechts.

mvg
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #13 Gepost op: 09 februari 2021, 12:44:37 »
Hoi Wil,

Ik heb net even naar mijn foto's van de VSM lok zitten kijken, maar de handgrepen zitten ook daar kruislings.
Dit is niet gewijzigd bij deze lok, en de handgrepen en de treden zitten nog op de originele plek.
Tussen de deuren zitten de opklapbare treden om naar boven te kunnen klimmen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2021, 21:17:08 »
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk. Foutje van mij. Aan de rechter zijde zit het voor en aan de linker zijde zit het achter. Zo is het ook gemaakt in het bouw pakket.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er