Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Panoz
Vandaag om 08:28:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:04:53
Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m door eriks1805
Vandaag om 07:02:04
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:55:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:18:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:57:37
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Chris Westerduin
Vandaag om 02:53:48
Harzwald Hafen Bahn door T.Spat
Vandaag om 00:04:59
Openen REE Modeles rijtuig door T.Spat
Vandaag om 00:02:52
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 00:01:14
Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021 door mDDM
24 juni 2021, 23:58:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
24 juni 2021, 23:54:58
Plux22, kun je ESU door Piko-decoder vervangen? door M@rk
24 juni 2021, 23:33:50
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Ronald Halma
24 juni 2021, 23:30:35
Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk? door Ronald Halma
24 juni 2021, 23:28:59
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door damngrazy
24 juni 2021, 23:23:37
Je koopt een oud boek.... door Cc72000
24 juni 2021, 22:55:12
Raadplaatje door GerardvV
24 juni 2021, 22:52:33
Dienstregeling van 15 mei 1929 - internationale treinen naar het buitenland door Cc72000
24 juni 2021, 22:52:32
Toon hier je eigengemaakte (model)spoorvideo's door Hans Grasmaijer
24 juni 2021, 22:48:08
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
24 juni 2021, 22:31:15
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
24 juni 2021, 22:21:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 juni 2021, 22:19:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ruud-64
24 juni 2021, 22:08:49
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
24 juni 2021, 21:48:47
Welke kleminrichting voor reparatie en modificatie loks en wagons is handig? door ivanzon
24 juni 2021, 21:39:36
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen door Klaas Zondervan
24 juni 2021, 21:20:17
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door henk
24 juni 2021, 20:27:38
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
24 juni 2021, 20:21:11
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door daempfer
24 juni 2021, 19:49:04
  

Auteur Topic: NS602 en NS 2019, bouwverslag  (gelezen 5589 keer)

Wil uit Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
NS602 en NS 2019, bouwverslag
« Gepost op: 04 februari 2021, 08:02:25 »
Hier komt een bouwverslag van twee locomotieven.
Dat komt zo door de 6 volt motortjes in serie in de draaistellen.
De locomotieven worden met een dubbel polige koppeling elektrisch met elkaar gekoppeld.
Daardoor zijn het vier motortjes die de treinen trekken.
De VSM heeft de 2019 in het echt. De SGB heeft de 620.
De 620 zou ik ook kunnen maken, maar er is nooit een 620 geweest en dit nummer van de locomotief is een decal.
Dat is historisch gezien correct, want er heeft nooit een nummer schild met 620 bestaan.

Allereerst de draaistellen maken, dus asjes met tandwielen en motor met worm wiel plaatsen.
Dan begin je met het opruimen van de asgaten met een 2 mm. boor met de hand boren. Dat lukt niet.
Na een half uur boren draaiden de assen nog steeds stroef.
Ik heb toen een ets bolletje van 2,1 mm. in de houder gedaan en daar mee de as gaten groter gemaakt.
Met een half uur waren alle gaten groter en de asjes draaiden heel soepel.

Wat nu een draaistel van de kreupele marie in de bouwbeschrijving v/d NS600/2000 doet is mij een raadsel.

Pas op met secondenlijm.

Wordt vervolgd

groetjes
Wil

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 13:53:00 door Bert van Gelder »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2021, 08:57:21 »
....De VSM heeft de 2019 in het echt. De SGB heeft de 620. De 620 zou ik ook kunnen maken, maar er is nooit een 620 geweest....

Er is ook nooit een echte NS 2019 geweest.
Gr. Erik_L

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11201
    • sleutelspoor
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2021, 09:42:20 »
Wat heet echte? Net als bij alle andere series, gewoon doortellen en je hebt een "echte" op de rails staan.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2021, 15:09:17 »
Vele denken bij een "echte" toch meer in historisch perspectief, een loc wel minimaal in (dit geval) in Nederland bij een vervoerder/spoorwegmaatschappij heeft gereden, en niet aan een Amerikaanse loc, welke slechts een jaartje in Italië heeft dienst gedaan. Leuk om te hebben in Nederland, maar het blijft een look a like. 
Gr. Erik_L

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2021, 15:15:55 »

Daar sla je de plank toch echt compleet mis. Beide "2000-en" zoals die in Nederland staan zijn in de basis toch echt van het type zoals dat in Nederland gereden heeft, NS heeft niet de volledige serie van die locs van het Amerikaanse leger overgenomen en zodoende zijn er locs teruggegaan naar de VS en daar in dienst gekomen, van die locs zijn er nu weer twee in Nederland. Die bij de VSM heeft later (tussen WO2 en aankomst bij de VSM) een wijziging aan de cabine ondergaan. Het Italiaanse type wat jij bedoelt is echt een heel andere loc met onder andere hogere cabine en andere neuzen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3815
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2021, 15:43:02 »
En zo kun je het goede bedoelen en elkaar misverstaan.
Nee, beide 600/2000'en hebben nooit in Nederland bij de NS rondgereden, want al die locs zijn gesloopt (bijna allemaal door de Firma Koek in Mijdrecht, geloof eentje in Tilburg).
Ja, ze zijn wel van exact hetzelfde type (los van de cabine bij de VSM, maar dat is een latere aanpassing in de VS) en dan ligt dus doortellen voor de hand. Dat gebeurt veel vaker, kijk bijvoorbeeld maar naar de 6513 van de SHM. En dan zijn er nog de locs die compleet nieuw worden gebouwd (als replica) naar de originele tekeningen, maar soms met noodzakelijke technische aanpassingen. Voorbeelden: stoomloc 37 van de RTM (die het nummer van de 'echte' krijgt en de A1 60163 Tornado in het VK die een nummer aansluitend op het hoogste nummer van de Peppercorn klasse (BR 60162) heeft gekregen. De replica van het tweelingstel A600 van de NZH krijgt weer een vroeger (echt bestaand hebbend) nummer. In mijn optiek is er ook geen goed of fout, dat ze er zijn/komen is het belangrijkste.
Groet, Frank

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2021, 16:01:09 »
Daar sla je de plank toch echt compleet mis......Het Italiaanse type wat jij bedoelt is echt een heel andere loc met onder andere hogere cabine en andere neuzen......

Ach, de plank totaal mis slaan, hooguit een andere manier van er naar kijken. Ieder zijn persoonlijke inzicht, zullen we maar zeggen.

Verder, ik bedoel natuurlijk niet de afwijkende locs in Italië, maar de "NS 2019" welke in Europa alleen in Italië dienst heeft gedaan.
Gr. Erik_L

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2021, 16:22:12 »

Ah, ik dacht dat je echt op het "Italiaanse" type doelde.

En mogelijk is de 2019 wel in Nederland geweest in dienst geweest maar dan nog onder USATC vlag, dat zou natuurlijk ook maar zo kunnen.

Verder vind ik historisch gezien dat een loc van een type gelijk aan wat in Nederland gereden heeft ook echt wel van belang, in ieder geval als er van de machines die echt bij NS hebben dienstgedaan geen exemplaren meer zijn. het zou bijvoorbeeld veel minder waardevol zijn om een loc gelijk aan de 500/600 uit Engeland te halen of een loc gelijk uit de 2400 serie uit Frankrijk als deze nooit bij NS hebben gereden aangezien van beide types voldoende bewaard is.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4708
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2021, 16:36:45 »
Maar goed, dit is een bouwverslag en geen historische analyse, dus ik stel daarom maar een vraag over het model. Je begint je verhaal met die 6 volt motortjes. Op een of andere manier verklaart dat waarom je twee bouwkits in elkaar zet. Zet je de motortjes dan allemaal in serie om ze lekker langzaam te laten draaien? Of gaat het je er om dat je een betere stroomafname hebt met twee doorverbonden locs?

Persoonlijk houd ik niet van 6 volt motortjes die in serie moeten worden gezet of met diodes getemd, maar dat is een andere kwestie. Ik heb van andere bouwers begrepen dat het in de praktijk goed rijdt en daar gaat het om.

mvg, Paul
Boomshanka!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
    • Dwangrail.nl
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2021, 18:11:56 »
De SGB lok heeft zeker een Nederlandse achtergrond, in het boek staat deze ook op de foto te Nijmegen in 1944.
Alleen het fotobijschrift geeft een ander nummer, maar op de foto is toch echt het nummer 7989 te zien.

De kit is bij mij ook binnengekomen, ik ben er zelf nog niet uit welke versie het gaat worden.
Alhoewel ik de foto van twee 2000 met achteromkijkende machinisten voor een olieboot wel heel erg leuk vind.
Toch maar een tweede bestellen  ;D

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wil uit Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2021, 18:16:27 »
NS 2019, omdat dat het jaar was, dat ik met pensioen ging. Het klopt dat deze locomotief met dit nummer niet in Nederland heeft gereden. Ze zijn nog niet af, de mijne en die van de VSM. NS 619 is er wel geweest, dus het had gekund.
NS 602 is met een paar andere tegelijk in dienst genomen, maar van die anderen zitten de nummer schildjes niet erbij.

Ik gaat die vier motoren niet in serie zetten, wel per twee.

Acme heeft de Italiaanse USACT diesel loc gemaakt, die heeft trappetjes en een betere koeling, omdat die serie in de Sahara moest rijden.
Die serie heeft helemaal niets met de 20 NS locs te maken. NS 601 met schild heeft nooit bij de NS gereden, maar diende als pluk loc,
maar ik ga hier niet het hele boek citeren.

mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2021, 08:00:36 »
In de bouwbeschrijving wordt geadviseerd om de gaatje niet met een miniboormachine te boren, maar met de hand.
Dan moet je wel iets hebben om met de hand mee te boren.
Ik heb de houder van x-acto mesjes gebruikt. Bij hele kleine boortjes heb ik plakband om het boortje gedaan.



Door het boortje regelmatig uit het te boren gat te halen loopt het boortje minder vaak vast en anders kan je het boortje met twee tangen nog vaster zetten.

Ik heb het lood geknipt. De opgegeven maten kunnen beter met een halve millimeter verminderd worden.
Als de loodplakjes te groot zijn sluit de kap niet goed op het onderstel.
Er passen 7 plakjes in een huif. Met twee smallere plakjes lood klem ik de plakken lood vast.
Ik ben er geen voorstander van om het lood vast te lijmen.
In het midden heb ik ook een gaatje geboord om de kap vast te zetten.



De stroom afnemers zitten op hun plek.
In het midden boven op de draaistellen is een busje.
Daarin word een schroefje gedraaid om de draaistelen aan het chassis te bevestigen.
Ik heb in het midden een gaatje van 1 mm. geboord, want het schroefje kon niet diep genoeg in het busje gedraaid worden.
Nu wel. Nu weegt de loc al 175 gram.

Mvg
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Wil uit Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #12 Gepost op: 09 februari 2021, 12:13:33 »
Hallo,

Er is nog een reden, waarom ik voor NS 602 en NS 2019 heb gekozen.
Op een van de huiven zijn twee handgrepen gemonteerd. Waarschijnlijk om boven op de locomotief te komen.
Bij de ene locomotief zitten die op de voorste huif en bij een andere op de achterste huif.



Om het even te visualiseren, zo is het bij de NS 602. De voorzijde is rechts.



Zo is het bij de Museum locomotief NS 2019 van de VSM. De voorzijde is rechts.

mvg
Wil

De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
    • Dwangrail.nl
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #13 Gepost op: 09 februari 2021, 12:44:37 »
Hoi Wil,

Ik heb net even naar mijn foto's van de VSM lok zitten kijken, maar de handgrepen zitten ook daar kruislings.
Dit is niet gewijzigd bij deze lok, en de handgrepen en de treden zitten nog op de originele plek.
Tussen de deuren zitten de opklapbare treden om naar boven te kunnen klimmen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Wil uit Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: NS602 en NS 2019
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2021, 21:17:08 »
Hoi Arjen,

Je hebt gelijk. Foutje van mij. Aan de rechter zijde zit het voor en aan de linker zijde zit het achter. Zo is het ook gemaakt in het bouw pakket.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er