Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Fleischmann 6152 draaischijf aansluiten, digitale baan  (gelezen 3960 keer)

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Fleischmann 6152 draaischijf aansluiten, digitale baan
« Gepost op: 01 februari 2021, 16:49:36 »
Hallo,

Mijn nieuwste voornemen is het integreren van een FL6152 draaischijf in een verder digitale baan. Ik rijd rocrail i.c.m. een IBII.
Ik ben reeds begonnen met de verbindingssporen van en naar het station, maar heb hierbij de volgende vraag.



Het gaat om de blauw weergegeven aansluitsporen die in principe aangesloten zijn op het omtrekkende rode hoofdspoor.
De bedrading is dus volgens de groen aangegeven plus en min.

Van de blauwe sporen zou dan in principe de paarse plus en min logisch zijn.
Ik weet echter (nog) niet hoe de elektrische scheiding is van sporen rondom de draaischijf.
Vanuit de draaischijf gezien zou je namelijk ook de gele plus en min kunnen aanhouden..

Moet hierin nog een extra volledige elektrische scheiding worden opgenomen?
Of wordt de brug gezien als de elektrische scheiding en wordt dit door de decoder geregeld (kortssluitmechanisme)?
Is dit bijvoorbeeld decoder afhankelijk?

Wie helpt me op weg ???

Groet,

Erik
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:52:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2021, 17:30:13 »
Die geel/paars/groene plus/min, waar staan die kleuren voor? Misschien de aansluiting van een of andere draaischijfdecoder, maar welke dan?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VvKan

  • Gast
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2021, 19:51:48 »
Als de draaischijf een keer helemaal rond is gegaan, dan kun je dus niet meer van een vaste plus of min spreken.
Wat gebruikelijk is, in dit geval:  sluit de blauwe sporen gewoon aan op de rode en sluit de brug van de draaischijf aan op een keerlusmodule zonder detectiestukken.
Maar zoals hierboven gevraagd:  is er al sprake van een andere aansturing/draaischijfdecoder ?

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2021, 09:01:39 »

De plussen en minnen staan simpel gezegd voor de gele en bruine draad van de IB, de digitale spanning dus eigenlijk, maar eenvoudiger weer te geven met een + en -.
De vraag anders gesteld: kan ik de aansluitsporen alvast zonder meer aansluiten op de hoofdsporen zonder straks kortsluiting te veroorzaken bij de draaischijf, of moet er nog er ergens nog een volledige scheiding/stroomonderbreking in?

Ik heb overigens nog niet gekozen voor een merk/fabrikaat voor de module van de aansturing (nog aan het bestuderen in de diverse berichten..)


erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2021, 09:11:12 »
Maar zoals hierboven gevraagd:  is er al sprake van een andere aansturing/draaischijfdecoder ?

nee dus, maar ik denk vooralsnog aan een LDT of een Digikeijs.
Dit gebaseerd op de aansturingen voor wissels,terugmeldingen en keerlussen die al onder de baan aanwezig zijn

VvKan

  • Gast
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2021, 09:55:26 »
Een draaischijf zal in 99% van de gevallen altijd kortsluiting veroorzaken als je geen scheidingen hebt aangebracht. Waar je dat wil doen en hoe je dan "stuurt", dus ompoolt, daar zijn veel mogelijkheden voor.  De simpelste methode is natuurlijk handbediend, dus met een aan/uit schakelaar en/of ompool schakelaar.  Maar ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Dus als ik er van uit mag gaan, dat je de sturing automatisch wil laten verlopen dan heb je verschillende digitale mogelijkheden. Dan kun je weer allerlei moeilijke oplossingen gaan verzinnen, maar daar is een algemene oplossing voor:  een keerlusmodule.
Ik neem daarbij aan, dat je zowel het spoor op de draaibrug als ook alle aansluitende sporen permanent onder spanning wil laten staan, om licht, geluids- en rijfuncties altijd te kunnen gebruiken.  Dat betekent dus, dat ook je loods sporen en andere aan de draaischijf aangesloten sporen permanent onder spanning staan.  In jouw geval zou ik dus de blauwe toevoerende sporen ook gewoon aan rood aansluiten.  Afhankelijk van waar de blauwe sporen aansluiten hebben die de gelijke polariteit (dus dat je over de brug van blauw naar blauw kunt rijden) of andersom (dan is de draaibrug dus al een keerlus,  maar in wezen maakt dat niet zoveel uit.
Als je dan allerlei info opzoekt over keerlusmodules en draaischijven, dan kom je er in 99% van de gevallen, ook hier op dit forum, op uit, dat er een keerlusmodule nodig is gebaseerd op de zogenaamde "kortsluitdetectie".  Niet schrikken, de discussies over zowel het woord als de technische betekenis staan uitvoerig op dit forum.  Ook de fervente voorstanders van de keerlusmodules met detectiesystemen komen daar op uit.  En uiteraard zullen er vast ook nog wel allerlei zelfbedachte systemen te vinden zijn, maar dat valt bij mij onder de categorie het wiel opnieuw uitvinden of waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.

Dus mijn conclusie:  een keerlusmodule op basis van kortsluitdetectie.  Kant en klaar te koop.  Wel merk kun je zelf bepalen, want een aantal modules gebaseerd op detectie zijn ook in te stellen als kortsluitdetector.  Ik ga niet over prijs en kwaliteit, heb daar ook geen inzicht in omdat ik alleen maar overal op mijn baan de Lenz LK200 gebruik.  (Als je ooit de voorloper Lenz LK100 kunt kopen:  weggegooid geld, slecht ding, totaal verouderd, dus niet doen).

Dan nog iets.  Wat bedoel je met: "gebaseerd op keerlussen die al aanwezig zijn ?  Bedoel je daarmee detectie systeem of bedoel je daarmee op een al bestaande module aansluiten?

Voor het eerste punt:  zie hierboven.  Voor het tweede punt:  op 1 keerlusmodule kun je maar 1 keerlus aansluiten, want anders zou er tegelijkertijd (bijv. beneden en boven) iets omgepoold moeten worden.  Dat kan niet (uitzonderingen daargelaten).

Wat zou je als maatregel moeten nemen?  De rails op de draaibrug heeft 2 aansluitingen.  Die koppel je los (isoleer) van elke andere stroombron.  Vaak is dat al gebeurd en komen er 2 draden uit de draaischijf.  Die 2 draden sluit je aan op de keerlusmodule.  Klaar.

En is dit decoder afhankelijk ?  Nee.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2021, 10:04:00 door VvKan. Reden: toevoeging »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2021, 10:27:22 »


En is dit decoder afhankelijk ?  Nee.

Dit is niet helemaal waar, er zijn decoders die alleen de schijf aansturen voor draaien. Daar is dus z'n keerlus module nodig.
Maar er zijn er ook die daarnaast ook de brug kunnen voeden en een eigen oplossing hebben om het ompolen te doen. Je hebt dan geen last van kortsluiting. Dit gaat op basis van een punt die de brug passeert waardoor hij "weet" dat het omgekeerd is en dus de brug moet ompolen.

Daarnaast, als het geen probleem is als de lok tijdens draaien geen stroom heeft, dan kun je overwegen de bug niet zelf aan te sluiten. Zou ook nog een voorlopig oplossing kunnen zijn totdat een keerlus module aangeschaft is.

Groet,
Roelco




VvKan

  • Gast
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2021, 10:36:42 »
Ik begreep, maar misschien verkeerd, dat het alleen ging over decoders in de loc's.  Vandaar mijn opmerking. 
Goede aanvulling trouwens, daar heb ik niet aan gedacht.

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2021, 20:12:53 »
Oke, dank voor de input, maar ik denk dat het niet helemaal is wat ik voor ogen had...

Ik ben verder op internet gaan kijken en voel wel wat voor de aansturing met een dr5052 van Digikeijs. En zoals Roelco aangeeft is het m.i. dan niet nodig om een keerlusmodule toe te passen (toch ???).  Ik houd nu het volgende principe aan om alle sporen volledig te scheiden:  conform blz 39 of 42 van de handleiding (https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360001793577-DR5052-Handleidingen-Downloads)

De aansluitsporen van hierboven worden 'gewoon' aangesloten op het basisspoor en vervolgens dan bij de draaischijf volledig gescheiden.

Wat bedoel je met: "gebaseerd op keerlussen die al aanwezig zijn ? 

Ik bedoelde:  afgestemd op een merk/serie wat ik reeds in gebruik heb. Is wel zo oververzichtelijk...

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2021, 20:35:52 »

Ik ben verder op internet gaan kijken en voel wel wat voor de aansturing met een dr5052 van Digikeijs. En zoals Roelco aangeeft is het m.i. dan niet nodig om een keerlusmodule toe te passen (toch ???).  Ik houd nu het volgende principe aan om alle sporen volledig te scheiden:  conform blz 39 of 42 van de handleiding (https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360001793577-DR5052-Handleidingen-Downloads)

De aansluitsporen van hierboven worden 'gewoon' aangesloten op het basisspoor en vervolgens dan bij de draaischijf volledig gescheiden.


Hallo Erik,

Ik werk zelf met de DR5052 i.c.m. Rocrail + een Fleischmann draaischijf en ben zeer tevreden, ik heb geen keerlusmodule nodig en heb alle op en afritten geïsoleerd naar de sporen toe. Je hoeft verder geen aanpassingen te doen aan de schijf. Verder regel je alles met de software die bij deze DR5052 hoort.

Mocht je nog vragen hebben dan merk ik het wel. Succes met vriendelijke groeten Erwin
 
Erwin

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2021, 18:47:53 »
Hoi Erwin,

Kun je me aangeven wat je met de voeding hebt gedaan?

Ik zie dat er een plug aansluiting zit en dat er weer een digikeijs dr60701 stekkertje in zou moeten...?
Niet compleet dan, beetje jammer...

Echter in de afbeelding van de handleiding wordt het geheel op de baanspanning gehangen.


Zelf heb ik baan- als schakelspanning wel als ringleiding onder de bakken en maak ik natuurlijk waar mogelijk zoveel mogelijk gebruik van de schakelspanning om mijn IB te ontlasten.
De aangegeven schakelspanning van 16V is echter te hoog voor wat ik nu heb (zware fleischmann trafo wisseluitgang 14V)..... maar wellicht is het tijd om die eens te vervangen...

Groet,
Erik

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2021, 20:25:26 »
Hallo Erik,

Ik heb een losse voeding aangesloten in mijn geval 18 Volt dit geeft het beste resultaat. Zie tekst in de handleiding Blz.38



Met vriendelijke groet,
Erwin
Erwin

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2021, 16:47:31 »
Jawel, ik had zoiets ook opgemerkt op blz 5.



Maar nu ga ik een beetje twijfelen, ik wilde gaan testen maar weet niet of dat al verstandig is.

Ik heb naar tevredenheid al geruime tijd de IB aangesloten op een Uhlenbrock 20075 12/15 Volt Trafo.
Eigenlijk is dat dus volgens het boekje ook 1 Volt te weinig, maar dergelijke trafo's worden toch ook standaard bij een IB verkocht....

Ik wilde nu eigenlijk dus gaan testen via de spoorspanning en dan maar op termijn een zwaardere trafo uitzoeken en bestellen voor de extra ringleiding/schakelspanning waarop ik dan de DR5052 weer aansluit.
Kan dit (de spoorspanning van 15 Volt) schade aan de DR5052 veroorzaken?

Groet,
Erik

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #13 Gepost op: 02 maart 2021, 19:17:30 »
Hallo,

Mijn nieuwste voornemen is het integreren van een FL6152 draaischijf in een verder digitale baan. Ik rijd rocrail i.c.m. een IBII.
Ik ben reeds begonnen met de verbindingssporen van en naar het station, maar heb hierbij de volgende vraag.



Het gaat om de blauw weergegeven aansluitsporen die in principe aangesloten zijn op het omtrekkende rode hoofdspoor.
De bedrading is dus volgens de groen aangegeven plus en min.

Van de blauwe sporen zou dan in principe de paarse plus en min logisch zijn.
Ik weet echter (nog) niet hoe de elektrische scheiding is van sporen rondom de draaischijf.
Vanuit de draaischijf gezien zou je namelijk ook de gele plus en min kunnen aanhouden..

Moet hierin nog een extra volledige elektrische scheiding worden opgenomen?
Of wordt de brug gezien als de elektrische scheiding en wordt dit door de decoder geregeld (kortssluitmechanisme)?
Is dit bijvoorbeeld decoder afhankelijk?

Wie helpt me op weg ???

Groet,

Erik

Eric, ik zit te popelen om op je vraag te reageren. Enige uitleg; Rocrail kent acties! En die acties kunnen ook helpen met het automatiseren van de draaischijf. Ik ben momenteel bezig de draaischijf aan te passen waarbij de motor en spoel worden aangestuurd door een ESU LoPi-5 en de positie van de draaischijf wordt gezien door IR ontvangers die aangesloten zijn op een decoder van Arcomora. Alles bij elkaar een kleine investering maar ik vind het proces ernaartoe boeiender.  Ik ben echter nog niet klaar en het nadeel is dat je wel wat moet "ombouwen" in de brug.
Ik denk dat ik nog een maand (of 2)  nodig heb (ik moet ook nog werken namelijk).
Met vriendelijke groet, Martin

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Fleischmann 6152 draaischijf aansluiten, digitale baan
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2021, 11:31:24 »
Ik ben inmiddels aan het testen, maar loop nu tegen het volgende probleem aan...

De software van digikeijs loopt. De draaischijf gaat rond. Ik het de Basis Plus versie als controllertype aangegeven en alle sporen zijn voorzien van de benodigde bedrading richting de EXT-set. Echter.....

Als de schijf rond gaat stopt hij niet op de juiste manier. Hij mist zijn doel, stopt niet goed bij een afrit en er komt een melding Brugdraaifout - time out. Logischerwijs zou er dan iets niet goed kunnen zitten bij de DR4088-opto aansluitingen, maar daar kan ik nog niets ondekken.....

Wie heeft er advies?!

Groet,

Erik