Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door VAM65
Vandaag om 10:34:42
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App  (gelezen 29807 keer)

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #135 Gepost op: 28 april 2021, 22:59:55 »
Bedankt Arno.

NB:
Ik heb net nieuw geladen op een oude Samsung S8 en dan wordt gelijk de App en de firmware geïnstalleerd incl. de nieuwe updates!
En ook geen foutmeldingen. Dus er is iets met de A40.

Ronald > Heb jij nog problemen met jouw App?

Gr Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #136 Gepost op: 29 april 2021, 10:49:46 »
Hi Koos,

Nope, mijn S20 ook geupgrade, inclusief de 50018.  Alles werkt prima met locationing aan  ;-)

Ik ga nog even verder testen met 3-way seinen en deze goed aan te sturen vanuit rocrail (want addressering is wel een dingetje. Ik heb prima feedback gehad van Sander vanuit Digikeijs dus ik denk dat het nu wel moet gaan lukkken) . Dit alleen voor het testen want ik denk dat ik te weinig baanvakken heb voor 3-way seinen en gewoon voor groen/rood ga. 

Met vriendelijke groet,   Ronald

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #137 Gepost op: 29 april 2021, 11:10:32 »
Hi Ronald, dank voor je reactie.

Ik heb 2 mobieltjes waarop het goed werkt dus laat ik het maar zo.
Die A40 had nog meer kuren  >:( en ben nu blij met de A42  ;D

Overigens ben ik het eens met je seinen besluit.
Om 3 kleur seinen zinvol te gebruiken heb je inderdaad met meerdere baanvakken werkt, die elkaar beïnvloeden.

Gr Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #138 Gepost op: 30 april 2021, 21:16:47 »
Hallo Koos, Arno en Ronald,

Inmiddels heb ik ook de Firmware V1.0.3 geladen op de DK50018.

Hier vast even een aantal bevindingen.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe functies, zeker nu ook CV-lezen en CV-schrijven zowel via POM als via Service Mode (prog track) mogelijk is.
POM CV-schrijven was al mogelijk, maar blijkbaar is nu ook POM CV-lezen geïmplementeerd: Ik kan eindelijk de CV-instellingen uitlezen...  ;D

CV-lezen en CV-schrijven via Service Mode (prog track) functioneert, al heb ik de indruk dat ook hierbij de wijze van aansluiting op de prog track de kwaliteit van het CV-lezen beïnvloedt.
Ik ga dit nog verder uittesten.

CV-lezen via POM is blijkbaar niet geïmplementeerd, althans dit krijg ik niet werkend. Volgens de V1.0.3 App-omschrijving van de nieuwe functies zou dit mogelijk gemaakt worden:

Citaat
Nieuwe functies

- CV lezen/schrijven mogelijk maken via POM
en service mode (prog track)

Echter bij de "Released" informatie is de eerdere onder "User testing" vermelde "Enable reading of CV values" veranderd in "Enable reading of CV values through service mode (prog track)", zodat mijn conclusie is dat POM CV-lezen inderdaad (nog?) niet in V1.0.3 geïmplementeerd is. Voor deze functie is trouwens ook implementatie van RailCom noodzakelijk.


         


POM CV-schrijven was al met Firmware V1.0.1 mogelijk, waarbij ik al had geconstateerd dat ook hier de wijze van aansluiting op de Track Out van invloed is.

Arno had dit probleem ook al eerder geconstateerd bij het schakelen:

Probleem is opgelost. Door de draden omgewisseld tussen Trackout van DR5000 en DK 50018 signal. Hij doet weer schakelbord van DR 5000 en Z21 app en iTrain! (y)


Gelet op het feit dat Arno verder gaat testen met de NS-seinen (Preset 7), heb ik ook nog even verder onderzoek naar de correcte werking van de seinen gedaan.
Daarbij ben ik een onvolkomenheid bij knipperende seinbeelden van Preset 7 (NS seinen) en Preset 12 (NMBS seinen) tegengekomen. Bij beide Presets knipperen de eerder geschakelde "knipperende seinbeelden" na het uit- en vervolgens weer aanschakelen van de spanning niet meer, pas na een schakelopdracht van een (willekeurig) wisseladres worden de eerder geschakelde "knipperende seinbeelden" weer correct knipperend getoond.

Dit betekent dat, na het "afsluiten" van de treinbaan, bij het weer "in bedrijf" nemen mogelijk niet altijd de laatst geschakelde seinbeelden weer worden getoond.

Bovendien is mij gebleken dat bij de knipperende seinbeelden van Preset 12 (NMBS seinen) de twee lampen binnen één seinbeeld na een aantal willekeurige schakelingen niet altijd meer synchroon knipperen, wat volgens mij wel zou moeten.

Ik heb deze onvolkomenheden vanochtend al schriftelijk aan Digikeijs gemeld.

Tot zover even mijn bevindingen met de App en Firmware V1.0.3. Na het weekend ga ik verder testen.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 april 2021, 21:31:49 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #139 Gepost op: 30 april 2021, 22:21:39 »
Hi Bert,

Dank voor het relaas van jouw bevindingen en dat je dit al rechtstreeks bij Digikeijs gemeld hebt!  (y)

Een prettig weekend, ook aan onze testvrienden!

Gr Koos

2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #140 Gepost op: 30 april 2021, 23:51:46 »
Hallo Koos, Arno en Ronald (en andere DK50018 bezitters),

Ik ben er eigenlijk van uit gegaan dat ook jullie DK50018 met Firmware V1.0.3 de door mij genoemde verschijnselen vertoont...

Zouden jullie dit kunnen controleren?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 april 2021, 23:53:35 door Bert_Apd »

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #141 Gepost op: 01 mei 2021, 00:14:29 »
Bert

Ik heb geen probleem tegengekomen met preset 7 met groen knipperen. Ik heb getest met programma koploper en iTrain. Hij werkt gewoon goed.

Als de DK 50018 aan doen en dan gaat even 1 sec alle 3 leds branden en weer uit dan brand 1 led aan (rode sein) heb jij ook zelfde?
Morgen ga ik even testen met preset 0, even kijken wat hij doet als DK 50018 aan doen. Misschien schakel de wissel om als hij de DK50018 aan doet.
Je hoort nog wel.
Fijne weekend (y)
Groet Arno

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #142 Gepost op: 01 mei 2021, 07:57:38 »
Hallo Arno,

Ik heb geen probleem tegengekomen met preset 7 met groen knipperen. Ik heb getest met programma koploper en iTrain. Hij werkt gewoon goed.

Zowel Koploper als iTrain initialiseren wissels en seinen zodra het programma gestart wordt. Daardoor worden na het opstarten uiteindelijk de juiste seinbeelden weer getoond. Dit had ik in mijn beschrijving ook vermeld:

Bij beide Presets knipperen de eerder geschakelde "knipperende seinbeelden" na het uit- en vervolgens weer aanschakelen van de spanning niet meer, pas na een schakelopdracht van een (willekeurig) wisseladres worden de eerder geschakelde "knipperende seinbeelden" weer correct knipperend getoond.


Het is de bedoeling dat je handmatig (via een schakelbord zoals dat van de DR5000 of via een handregelaar (MultiMaus of zo) het sein bijvoorbeeld in de stand "G+G+R" = Groen (knipper) + Cijfer zet. Wanneer je in deze seinstand de installatie uitschakelt (stroom van de POWER van de DK50018) en vervolgens de installatie weer aanschakelt (zonder verdere wisselcommando's te geven) zul je zien dat daarna de groene lamp van het sein niet meer knippert maar constant brandt: er wordt dus een ander (ongeldig) seinbeeld getoond (Groen + Cijfer) dan dat er de laatste keer geschakeld was. Overigens geldt dit niet alleen voor de groene lamp maar voor alle knipperende seinbeelden van de instellingen Preset 7 (NS sein) en Preset 12 (NMBS sein).

Hierbij een foto van de seinstand Groen + Cijfer na het weer inschakelen van de DK50018:


         


De bij deze foto eerder geschakelde wisselstanden (startadres van de DK50018 is 93):


         



Ik heb op de DK50018 met de App de volgende instellingen gedaan:

1. Kies: Start Configuratie
2. Kies: Laad preset op alle uitgangen
3. Kies:  Preset 7 (NS Dutch)
4. Kies: Stel het apparaatadres in
5. Geef het gewenste start adres op (in mijn geval 93)
6. Kies: Start Configuratie
7. Kies: Open schakelbord en schakel de onderstaande wisselstanden (dus G+G+R voor elk sein):

         

Wanneer je alles correct hebt uitgevoerd zullen de aangesloten seinen nu Groen (knipper) + Cijfer tonen.

8. Sluit de Digikeijs App nu af, de geschakelde seinbeelden worden nog steeds correct getoond.

Wanneer je nu de DK50018 via de POWER uitschakelt en weer aanschakelt zul je zien dat de groene lamp niet meer knippert. Pas na het geven van een willekeurige wisselopdracht (ook buiten de DK50018 adresreeks) beginnen de lampen weer te knipperen. Dit herhaalt zich na elke power off/on steeds weer.

Ik kan me niet voorstellen dat dit alleen bij mijn DK50018 gebeurt.

Groeten,
Bert



KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #143 Gepost op: 01 mei 2021, 09:42:03 »
Goedemorgen Bert,

Dank voor je bericht.
Ik zal vanmiddag de gevraagde testen uitvoeren.

Ga straks eerst mijn vrouw begeleiden bij haar eerste PfizerB prik.
Ikzelf was donderdag al aan de beurt en geen enkele klacht, anders dan een wat gevoelige arm. (y)

Verder wil ik me gaan verdiepen in het in en uitlezen van de CV's bij de DK50018 met de DR5000 centrale
Kun je me een verwijzing geven naar de meest relevante instructies hiertoe?
Heb op het forum en bij DK de nodige info gevonden, maar zoek een structureel stappen instructie, met name voor uitlezen.

Heb al wat ervaring met het toepassen van de inlees applicatie van Paul Roman voor de DR4018.

Heb je al verschillen ontdekt bij de (CSV) opbouw van de CV pakketten  tussen beide type modules?

Ben benieuwd,
Groetjes Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #144 Gepost op: 01 mei 2021, 16:42:26 »
Beste test vrienden!

Op verzoek van Bert heb ik een aantal tests uitgevoerd.
Ik heb alleen de D50018 al in gebruik voor 1 ahob en 7 gewone seinen.
Voor de test heb ik de laatste 2 OUT's (tijdelijk) losgehaald om preset 7 te testen.
Met 2 oude niet meer toonbare (gebroken) 2-lichtseinen heb ik een testopstelling in elkaar gebakken met rood, groen, geel en wit (voor het cijfer).

Zie deze foto:



Voor de juiste kleuren heb ik lampjes aangesloten volgens bijgaand (zelf gebakken) schema > de versie met 'nummer' (='cijfer')



Daarna heb ik met de App (en met de centrale 'uit') Preset 7 op alle uitgangen geladen (vanaf 49).

Met het schakelbord van de App zijn alle sein-beelden getest en goed bevonden.
Als laatste nog een keer:

G   G   R   -   3   Groen knipperend + Nummer

Daarna de stroom op de App uit en weer aan.

Bert > inderdaad > het knipperen komt niet terug.
Wel als je opnieuw deze stand activeert.

Daarna de App uitgezet en de centrale erbij aangezet.
NB: de DK en deze groep seinen zitten op een andere stroomvoeding.

Het testen is herhaald met de DR5000 applicatie op de laptop en het werkt ook goed.
Moet alleen soms dubbel klikken op de rood of groene knoppen in het schakelscherm (is daar een reden voor?)
Ook weer geëindigd met 

G   G   R   -   3   Groen knipperend + Nummer

De voedingen allemaal afgezet en weer aangezet.
Inderdaad ook nu (zonder App) weer geen groen knipperen.
Dus hetzelfde.

Na opnieuw aanklikken was het knipperen weer terug.

Tenslotte heb ik met de App nog een test gedaan met het individueel laden van 4 Preset's 7.
Dit gaf ook het zelfde resultaat.

Overigens heb ik DK (Sander) er op gewezen dat in de 'Preset's' A4-tjes bij de DK50018 specifiek deze stand niet correct vermeld staat.
Er staat 'Groen en knipperend nummer' i.p.v. 'Groen knipperend en Nummer':



In de DR4018 handleiding staat het goed:



Bert > Neem aan dat dit de bedoeling was en dat jij met DK hierover communiceert?

Met veel plezier gedaan > het blijft leuk dat 'digitaal ontdekken' ;D

Gr Koos







2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #145 Gepost op: 01 mei 2021, 19:41:46 »
Hallo Koos,

Bedankt voor de bevestiging van het "knipper probleem" bij de NS seinen Preset 7.

Even nog een opmerking met betrekking tot het volgende:

Het testen is herhaald met de DR5000 applicatie op de laptop en het werkt ook goed.
Moet alleen soms dubbel klikken op de rood of groene knoppen in het schakelscherm (is daar een reden voor?)

Dat is hetzelfde probleem dat Arno al in het begin al heeft gemeld: de DK50018 is "gevoelig" voor de manier van aansluiting van de SIGNAL op de Track Out:

Ik heb inmiddels 1 schakeldecoder. Hij ziet mooi uit en werkt goed samen met digikeijs app met preset 7 dus NS seinen. Maar hij wil niet schakelen met centrale of iTrain/koploper.
Ik heb via digikeijs app adres 17 gegeven en digikeijs app werkt wel goed met schakelen, maar niet met DR 5000, ik probeer met programmaknop aan (gele led) gezet om adres 17 geven via DR5000 schakelbord daarna zet ik programmaknop uit maar hij doet niet schakelen met DR5000 schakelbord of iTrain/koploper, vreemd.. :-[

Iemand ook zelfde probleem?

Probleem is opgelost. Door de draden omgewisseld tussen Trackout van DR5000 en DK 50018 signal. Hij doet weer schakelbord van DR 5000 en Z21 app en iTrain! (y)

Als tussen de centrale en DK50018 niet doet met schakelbord van de centrale dan moet je de draden omwisselen dan werk hij wel met schakelbord van de centrale. Bij 4018 heeft geen last van volgens mij...


Ik heb dit probleem zelf ook geconstateerd, zowel bij het schakelen als bij het POM programmeren.
Draai de draden op de SIGNAL aansluiting van de DK50018 eens om en kijk of het schakelen dan wel goed gaat.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2021, 20:16:03 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #146 Gepost op: 01 mei 2021, 21:51:01 »
Hi Bert,
Dank voor je reactie.

Heb inmiddels getest met omdraaien van de SIGNAL aansluitingen.
Deed het eerst helemaal niet, maar de DR5000 moet wel op groen staan, wil je dat schakelbord willen gebruiken. ;D ;)

Toch bleek de oorspronkelijke aansluiting stabieler. Moet soms wel 'dubbelklikken'.
Na de omkering iets meer.
Die oorspronkelijke aansluiting is qua polen identiek bij al mijn wisseldecoders.
Dus ik houd het maar zo.
Onder Koploper werkt alles, behalve dan die 2 test aansluitingen.
Zou de dikte van de signal draden er nog iets te maken mee hebben?
Bij mij zijn ze niet erg dik.

Overigens heb ik net (uit gewoonte inmiddels) op de 'roadmap' gekeken en zie dat er al weer een uitbreiding is met (naar ik aanneem) jouw inbreng.

https://roadmap.digikeijs.com/b/krorzyae/digikeijs-2de-generatie

Kortom er wordt inmiddels goed naar ons geluisterd!  (y)

Succes allemaal!
Gr
Koos



2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #147 Gepost op: 03 mei 2021, 14:27:22 »
Hallo,

Zoals ik al eerder meldde heb ik kort even getest met het lezen en schrijven van CV's in "Service Mode" via het programmeerspoor:

CV-lezen en CV-schrijven via Service Mode (prog track) functioneert, al heb ik de indruk dat ook hierbij de wijze van aansluiting op de prog track de kwaliteit van het CV-lezen beïnvloedt.
Ik ga dit nog verder uittesten.

Daarbij ben ik echter vergeten te vermelden dat bij de DK50018 voor het lezen en schrijven van CV's via het programmeerspoor het noodzakelijk is dat er een "belasting" (weerstand/gloeilampje) tussen de aansluitingen 1 en C aanwezig is, net zoals dat bij de DR4018 het geval is.

Met betrekking tot de betrouwbaarheid van het lezen/schrijven heeft Digikeijs blijkbaar zelf (of een andere "tester") ook ontdekt dat het lezen en schrijven van CV's niet helemaal goed verloopt, in de "roadmap" is gisteren onder "Ready for development" een nieuw item toegevoegd:
 
"Fix cv reading / writing failures when doing them in batch"


         


Met het verder uittesten van CV-lezen en -schrijven (ook via .CSV bestanden) zal ik dan ook maar even wachten tot deze Fix uitgebracht wordt.


@Koos:


Verder wil ik me gaan verdiepen in het in en uitlezen van de CV's bij de DK50018 met de DR5000 centrale
Kun je me een verwijzing geven naar de meest relevante instructies hiertoe?
Heb op het forum en bij DK de nodige info gevonden, maar zoek een structureel stappen instructie, met name voor uitlezen.

Heb al wat ervaring met het toepassen van de inlees applicatie van Paul Roman voor de DR4018.

Heb je al verschillen ontdekt bij de (CSV) opbouw van de CV pakketten  tussen beide type modules?

Het lezen en schrijven van CV's gaat op dezelfde manier als het lezen en schrijven van CV's bij Lok-decoders. Het enige afwijkende is dat de SIGNAL en POWER van de DK50018 beide aan de programmeerspoor-aansluiting van de centrale dienen te worden aangesloten en dat de Program-toets dient te worden ingedrukt, zodat de DK50018 in de "Programmeer-modus" komt (gele led brandt). In principe dus dezelfde handelingen als bij de DR4018.
Voor het programmeren via POM (alleen schrijven van CV's) aan het hoofdspoor kan de aansluiting van POWER en SIGNAL blijven zoals hij is, dan is alleen het indrukken van de Program-toets voldoende, aansturing geschiedt ook bij de DK50018 via Lok-adres 9999.

Ik begrijp uit bovenstaand citaat dat je gebruik maakt van de EXCEL-Applicatie voor de DR4018 van Paul Roman, waarbij je ook gebruik maakt van het inlezen van de CV's via het .CSV uitvoerbestand van deze applicatie. Klopt dat?

Zoals Sander (Digikeijs) ook al aan jou meedeelde, zijn er in de DK50018 een aantal CV's toegevoegd om (toekomstige) nieuwe functies mogelijk te maken. Zelf heb ik inmiddels al ontdekt dat van "bestaande" DR4018 CV's de oude DR4018-waardes bij de DK50018 niet tot hetzelfde resultaat leiden. Ik heb dan ook de indruk dat de EXCEL-Applicatie voor de DR4018 van Paul Roman niet meer bruikbaar is voor de DK50018.
Eigenlijk zou de EXCEL-Applicatie van Paul Roman voor de DK50018 ook niet meer nodig zijn: De nieuwe Digikeijs App "vervangt" de applicatie van Paul Roman...

Welke CV's bij de DK50018 qua werking zijn veranderd en welke CV's nieuw zijn toegevoegd is ook voor mij nog niet helemaal duidelijk. Ik denk dat het verstandig is om te wachten tot de documentatie daarover door Digikeijs wordt vrijgegeven.

Tot zover weer even mijn bevindingen.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2021, 15:35:02 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #148 Gepost op: 03 mei 2021, 18:04:34 »
Beste Bert,

Dank voor je informatieve reactie!  (y)

Inderdaad heb ik met de applicatie van Paul Roman een keer een DR4018 geprogrammeerd, middels een CSV upload.
Dit om op een module zowel wissels als eenvoudige seinen te combineren.
Voor die en meer exotische combinaties is deze prima applicatie voor de DR4018 bij uitstek geschikt. (y)

In het algemeen gebruik ik mijn (6) DR4018 modules óf voor 8 wissels óf voor 8 simpele seinen.
De DR4018 is standaard voor preset 0 > 8 wissels en voor 8 seinen (Preset 2) is het snel om te zetten met de DR5000 applicatie eenvoudig.

Net als jij (en onze testvrienden) heb ik de DK50018 ook (met korting  ;D) gekocht (vooral) uit nieuwsgierigheid ::).
Bovendien vinden we het testen kennelijk allemaal best leuk!  ;D

Nu komt het!  :o
Ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in al die CV's en gruwde van die lijsten in de DR4018 gebruiksaanwijzing.
Was allang blij dat die paar preset's voldoende voor mij waren.
Daarom heb ik geen ervaring opgedaan met het uitlezen van die CSV lijsten.
Maar door al jouw bijdragen ben ik getriggerd om me er toch in te verdiepen, omdat anders zo'n lijst mij toch niets zegt.

Om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat ik het nu (voor de DR4018) begrijp!  ::)

Daarom nog de vraag of bij het uitlezen via de DR5000 applicatie op de program track nog een knop moet worden ingedrukt op de DR4018 of DK50018.
Of gaat dit direct?
 
Dank,
Gr Koos




2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #149 Gepost op: 04 mei 2021, 18:43:40 »
Beste Bert,

Heb vandaag zitten proberen diverse wisseldecoders (DR & DK) uit te lezen, maar het lukt me toch niet.
Ik weet niet wat ik fout doe.
Kun je aangeven wat stap voor stap moet gebeuren?

Wat ik gedaan heb is als volgt:

> SIGNAL aangesloten op program track DR5000
> POWER eerst op separate voeding en later als alternatief op SIGNAL program track

> DR5000 applicatie > PROG TRACK scherm
> Tab Testrijden > Go knop en licht aan en uit op Loc adres 9999
> Tab CV Programmering > Mode > Prog. spoor
> Adres > 9999

> Rode knop indrukken op DR4018 of DK50018
> Alternatief: NIET indrukken??

> Klikken op 'groene pijl naar boven' symbool in 'CV Programmering' tab. rechtsonder
> Symbool wordt oranje gekaderd


> Scherm 'Import CV Definities - Open File' vraagt om CSV format file.
> Geef als format file een Excel CSV file met gedaante:



Deze lijst heb ik gegenereerd uit de Paul Roman applicatie.

Daarna wordt door de DR5000 applicatie de hele lijst afgewikkeld en helaas is bij de eerste DR4018 en de DK50018 het resultaat > allemaal -1 in kolom B.
Overigens wordt er op het eind gevraagd om een naam om de resultaten vast te leggen in een ander Excel bestand

Bij weer een andere DR4018 heb ik hetzelfde gedaan en daar kwamen zowaar allerlei vreemde resultaten in kolom B.
Hier een voorbeeld, met rechts cursief de waarden, die het zouden moeten zijn voor 8 wissels (uit Paul Roman applicatie)



Later bleek dat deze DR (en die andere) ontregeld was en ik moest met POM het beginadres weer inprogrammeren via het schakelbord in de DR5000 applicatie.
Wellicht door het indrukken van de rode knop?

Kortom, kun je me hierbij de juiste instructie geven? ??? ::)

Ben benieuwd,

Gr Koos










2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �