Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 11183 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Gepost op: 29 januari 2021, 21:32:17 »
Beste Allemaal,

Ik ben Stijn 44 jaar en eindelijk ga ik aan mijn kinderdroom beginnen. Mijn allereerste treinbaan.
Ik heb er nooit echt de plaats voor gehad. Sinds de laatste 10 jaar heb ik een grote zolder maar waren er ook kleine kindjes dus geen tijd.
Maar nu kan ik er eindelijk aan beginnen.
Nu had ik 15 jaar geleden wel 2 locs gekocht van marklin, de big boy en de mikado, beide met mfx decoder.
Ik heb die onder een plexie gezet en heb er heel veel naar gekeken.
Ik had al een gelijkaardige post gedaan op een ander forum ( meer gericht op 3 rail marklin ) en aangezien ik toch een grotere interesse heb voor US steamers werd er aangeraden om toch over te schakelen naar DCC.
Na ruim onderzoek volg ik die mening en ga ik dat dus ook doen aangezien ik enkel die 2 locs heb ( geen sporen, geen sturingen echt niets anders).
Dus de beslissing is genomen, ik ga mijn 2 locs verkopen en heb mijn marklin plannen en uitzoekwerk achter mij gelaten.
Maar met DCC komen er dus nieuwe vragen.
Mijn baan moet open zijn, daarmee bedoel ik dat het vooral steamers en diesels uit de US zullen op rijden maar er mogen ook modellen op rijden uit europa.
Het gaat zeker iets met bergen zijn en lange slingerende stukken. Betreffende de sturing wil ik alles via de pc doen.

Nu mijn eerste vragen.
1) Ik begrijp dat er tussen de PC en de baan een centrale unit tussen moet, een scherm op die unit vind ik niet belangrijk aangezien ik het via de pc wil aansturen.
Wat is hier een goede centrale unit voor PC sturing om te beginnen?
2) Sporen, hier zie ik door het bos de bomen niet. in mijn marklin onderzoek was het simpel. De C rails vond ik heel lelijk dus het gingen K rails worden.
In DCC zijn er veel mogelijkheden, ik heb nog niet het spoor gevonden met een mooie bedding maar waarschijnlijk mis ik iets. Als het zonder bedding is zie ik veel goeds over PECO maar kan mij iemand uitleggen wat het verschil is tussen 70, 75 en 83?
3) Waar kopen jullie US steamlocs, de mooiste vind ik bij amerikaanse merken zoal MTH en Broadway limited maar moeilijk te vinden hier in europa?

Alvast bedankt voor de tips

Stijn

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2021, 21:40:45 »
Veel antwoorden op je 1000 vragen kun je vinden in de encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 08:58:43 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2021, 23:02:08 »
Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Daar had ik inderdaad al gelezen.
De centrale unit blijf ik een moeilijke keuze vinden.

Betreffende de sporen ben ik al wel verder geraakt wat het verschil is in 70,75 en 83.
Nu heb ik ook even gekeken naar de specs van de treinen die ik wil aanschaffen.
Deze zijn van het merk MTH en broadway limited waar de MTH 70, 83 en 100 ondersteund.
De broadway limited ondersteund enkel 83 en 100.
Dus dat leert me dat ik daar goed moet op letten.
Wetende dat ik niets van sporen ken! wat zin de factoren om voor 83 of 100 te kiezen?

Stijn

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2021, 23:46:43 »
Stijn,

MTH zijn hele mooie loks. Die zul je echter 2e hands moeten gaan zoeken.
De eigenaar had geen opvolging en is, of gaat op korten termijn, stoppen. Via Busch, die van de scenery, is wel alles van MTH te bestellen.
Wat er dan nog rest in ieder geval.

Leukste is natuurlijk de locs dan maar daar te gaan halen. Tijdens een mooie reis door het land wat je wilt gaan nabouwen.
Ook enkele Europese merken hebben echter de nodige US loks uitgebracht, Rivarossi bijvoorbeeld. Mehano het nodige aan diesels, en enkele vroege stomers, en vooral veel wagons (die dan wel weer zo licht zijn dat je er weinig mee kunt in lange slepen).

Regelmatig is er op Catawiki ook een veiling van US materieel.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2021, 00:04:54 »
Betreffende MTH vind ik het een beetje vreemd.

Je kan die zonder problemen bestellen in de US??

Stijn

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2021, 00:15:59 »
Sterker nog in Nederland, via Duitsland. Busch kan alles van een aantal US merken leveren op bestelling. Ook Walthers bijvoorbeeld.\
Hoewel, beter even navragen via Busch of je vaste NL leverancier. Staat nergens meer dat ze dit nog doen....

Blijft dat de voorraad snel zal slinken helaas. Zeker na eind mei als alles dicht gaat.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 00:25:52 door Marcel112 »
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2021, 02:04:09 »
Hoi Stijn, welkom op het forum!

Het verschil van de verschillende railcodes heeft te maken met de railstaaf hoogte. Het wordt hier netjes uitgelegd
Encyclopedie


Hoe lager de code is des te lager is de railstaaf. Lagere rails zijn realistischer, omdat de echte hoogte van een railstaaf in exact 1:87 ongeveer tussen de 1,6 en 2 mm is (bonuspunten omdat ik exact en ongeveer in dezelfde zin heb gekregen... ;D )

Omdat bij zulke lage rails de flenzen van de (meeste) wielen over de bielzen zullen ratelen hebben fabrikanten al sinds het vorige millennium een compromis op de markt gebracht. Een hogere railstaaf zodat ouderwetsche modeltreinen met de toenmalige toleranties goed konden rijden zonder te ontsporen. Omdat onze eisen steeds verder gaan en we alles echt in verhouding willen zijn er steeds mooiere en slankere rails gemaakt.

Als je alles nieuw gaat kopen kan je gewoon lekker mooie slanke rails kopen, tenzij je belegen oudere 2e hands modellen van bijvoorbeeld Fleischmann gaat aanschaffen.

Wat de centrale betreft: iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur. Een Roco Multimaus is voor mij voldoende, maar ik hoef deze niet aan een PC te hangen. Misschien is een DR 5000 centrale van Digikeijs wel wat voor je?
Digikeijs DR 5000 centrale Je kan deze via een PC bedienen maar er zit geen handregelaar bij. Die kan je apart kopen.

Veel plezier met de hobby!  (y)

Vriendelijke groet,

Robert
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 13:12:47 door Bert van Gelder. Reden: Lange link gefixt »

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2021, 10:38:07 »
Beste Robert,

Bedankt voor je leerzame reactie.
Aangezien het nieuwe treinen zullen zijn ( US brand ) kies ik dus best voor 70.
Ik kom altijd uit bij PECO maar wat zijn goede alternatieven?

Over de centrale unit kwam ik inderdaad ook uit bij Digikeijs.
Aangezien ik het toch ga aansturen via pc ( waarschijnlijk koploper ) moet ik geen lokaal bediening hebben.

Stijn

michel.bikkel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2021, 10:55:52 »
waarom zou je de locs weg doen? andere, DCC Decoder, er in en je kunt ze toch gebruiken met een DCC centrale. Als je een multiprotocol centrale koopt hoef je niets te verbouwen.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2021, 11:12:41 »
 @ Michiel,

Die Big boy heeft een sleep contact. Is dat geen probleem op 2 rail?
En wat is dan de prijsindicatie van zo een andere decoder?

Stijn

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2021, 11:25:47 »
Hi Stijn,

Ook, vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast
wel.
Heb plezier in je(onze) hobby, thuis én hier. 

groet
Harald

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2021, 13:52:14 »
Die Big boy heeft een sleep contact. Is dat geen probleem op 2 rail?

Er ontstaat kennelijk een misverstand omdat je bedoelt dat je van 3-railsysteem naar 2-rail overstapt, maar dat DCC noemt. DCC is echter een protocol ("taal" waarmee decoders en centrale met elkaar communiceren), zoals je ook Mfx, Motorola of bijv. Selectrix hebt.

Dus ja, een sleper is een probleem op een 2-railbaan: de loc krijgt geen stroom (want er zijn geen puntcontacten, de "derde rail" dus) en veroorzaakt kortsluiting doordat hij door zijn ongeïsoleerde wielen de linker- en rechterrail direct met elkaar verbindt.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 13:54:17 door 1200blauw »

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2021, 14:42:28 »
@1200 blauw.

Aangezien ik dus enkel over die 2 marklinlocs 3 rail beschik en dat het enige is wat ik heb en mijn voorkeur vooral naar US steamlocs gaat is dat dus de reden waarom ik naar 2 rail overstap omdat ik daar een veel grotere keus heb en daarom doe ik die 2 marklinlocs dus weg.

Stijn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2021, 16:03:36 »
hoi,

1) Ik begrijp dat er tussen de PC en de baan een centrale unit tussen moet, een scherm op die unit vind ik niet belangrijk aangezien ik het via de pc wil aansturen.
Wat is hier een goede centrale unit voor PC sturing om te beginnen?

Er zijn verschillende centrales die daarvoor geschikt zijn. De Digikeijs DR5000 is een populaire centrale. De z21start met unlockcode en Multimaus is een goede optie. De Z21 (met hoofdletter Z) is ook een goede optie. Begin maar eens met een ovaaltje met een inhaalspoor. En leer zo hoe het een en ander gaat werken. Niet te veel in één keer willen. Zeker omdat je helemaal nieuw in het digitaal bent.

Als het zonder bedding is zie ik veel goeds over PECO maar kan mij iemand uitleggen wat het verschil is tussen 70, 75 en 83?

Bij 2rail zijn de diverse fabrikanten die rails in diverse hoogtes produceren. De hoogtes staan in code. Zie ook Encyclopedie Rail (spoorstaaf), hoogte en materiaal Hoe lager hoe meer het op de juiste schaal is.

3) Waar kopen jullie US steamlocs, de mooiste vind ik bij amerikaanse merken zoal MTH en Broadway limited maar moeilijk te vinden hier in europa?

Informeer eens bij je favoriete dealer of hij bepaalde loks kan leveren. Vaak zijn dit speciale bestellingen. Anders bijvoorbeeld eens informeren bij AAT in Kaarst.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2021, 17:55:50 »
..............
Aangezien het nieuwe treinen zullen zijn ( US brand ) kies ik dus best voor 70.
Ik kom altijd uit bij PECO maar wat zijn goede alternatieven?
...................

Peco maakt H0-rails in code 75, 83 en 100. Hiervan wordt Peco code 83 speciaal voor de Amerikaanse markt gemaakt. Code 70 wordt voor H0 gemaakt door Shinohara. In dit topic maakt forumlid Meino een fraaie baan met code 70 rails. In de huidige coronatijd is het niet vanzelfsprekend dat alles volop te koop is zoals we de afgelopen jaren gewend waren, dus ik zou nog wel even kijken wat er momenteel voor jou goed verkrijgbaar is. Code 100 is nogal grof van uiterlijk dus minder mooi.

Bij de BMB rijden wij zelf al 5 jaar met - niet zelden ontsporingsgevoelig - Brits materieel over Peco code 75. Het leggen van rails en wissels luistert bij het gebruik van fijnere rails met de lage wielflenzen van Amerikaans materieel wel wat nauwer dan je bij 3-rail gewend was. Ook meino heeft hier blijkbaar mee te maken.

Veel succes en vooral plezier bij het bouwen van je baan.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 18:07:29 door St00mboy »