Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels  (gelezen 2049 keer)

Spoolder1972

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Beste BeneluxSpoor forum leden,

Ik ben van het weekend tegen een probleem opgelopen waar ik voorheen geen last van had.
Sinds dit weekend heb ik een aantal Roco stoomlocomotieven rond rijden met losse vooras(sen) en tussen as type BR01, BR50 en BR43.
Deze locs ontsporen bijna altijd op een van de 4 wisselkruizen die ik heb van Fleischmann (6164/6165). Dit is alleen wanneer er afgezwenkt moet worden, rechtdoor is geen probleem.
Rest van de treinen rijden er normaal overheen, wel in iTrain een snelheidsbeperking erin gezet dat een trein er met een gereduceerde snelheid overheen rijd, conform de werkelijk zou ik zeggen.
Zowel locs als wissels zijn zo goed als nieuw dus slijtage lijkt me uitgesloten.

Is iemand al eerder tegen dit probleem aan gelopen? 

Met vriendelijke groet,

Peter

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2021, 13:53:09 »
Heb je er catalogusnummers bij?

Er zijn een paar Roco stoomlocs met een minimale boogradius groter dan jouw engelsman.
Dat komt niet door de voorloopassen, maar doordat ze vier assen in het vaste frame hebben en die constructie dwingt een minimale boogradius af.
Dat staat o.a. in een Roco catalogus van rond 1990 (op artikelnummer).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Spoolder1972

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2021, 14:01:00 »
Beste Jan-Willem,

De BR43 is de oudste van het stel catalogusnummer 04126A
De BR01's zijn nummer 43340, 43341, 63220 en 63209.

Groetjes,

Peter.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2021, 14:10:59 »
Beste BeneluxSpoor forum leden,

Ik ben van het weekend tegen een probleem opgelopen waar ik voorheen geen last van had.

Bedoel je hiermee dat deze loks hier tot aan dit weekend wel zonder problemen reden? Wat is er dan veranderd waardoor dit nu fout zou kunnen gaan?

Sinds dit weekend heb ik een aantal Roco stoomlocomotieven rond rijden met losse vooras(sen) en tussen as type BR01, BR50 en BR43.
Deze locs ontsporen bijna altijd op een van de 4 wisselkruizen die ik heb van Fleischmann (6164/6165). Dit is alleen wanneer er afgezwenkt moet worden, rechtdoor is geen probleem.

Je geeft aan dat het op 1 van de 4 gebeurd. De anderen gaan blijkbaar goed. Dus is er op zich niets mis met de combinatie van wissel en loks. Maar iets specifieks voor dit ene wissel.
Zit er ergens op het wissel wat oneffenheden? Beschadigingen in/op de rails, beschadiging bij de wissel tongen. Sluiten die misschien niet helemaal aan?
Laat de lok heel langzaam er over rijden, en kijk waar je de as er uit ziet vliegen, of een rare beweging maken als deze er bij die lage snelheid er toch in blijven.
Die voorloop assen wippen er nog wel eens makkelijk uit, zeker als er wat oneffenheden zijn.
Als 1 lok het was zou het nog aan de as of wielen zelf kunnen liggen, niet genoeg bewegingsvrijheid.
Maar als alle loks het doen bij maar 1 wissel zou ik dat wissel eens goed onderzoeken.

Groet,
Roelco

Spoolder1972

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2021, 14:17:24 »
Beste RoelCo,

Nee, ik heb dit weekend deze locs aangeschaft,alleen de BR43 had ik al in bezit.

Het gebeurd op alle kruiswissels.

Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat de boogradius misschien toch te krap is voor deze locs.
Voorheen reed ik alleen met treinen met twee of drie assige bogies.

Peter.

VvKan

  • Gast
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2021, 14:18:40 »
Ik vind ergens de volgende opgave :   lengte 200 mm. 18 º . radius 647 mm.  Dat zou dus moeten kunnen.
Maar, als je de foto ziet, dan constateer je dat alleen het middelste stuk gebruikt wordt voor de bocht, de rest is recht.   Dat betekent, dat de werkelijke radius ergens (geschat) tussen de 360 en misschien 400 mm is (ik schat de laagste waarde).

Dan zul je dus moeten kijken wat Roco opgeeft als minimum radius en dan heb je zeer waarschijnlijk het antwoord op het probleem:   deze Engelse wissels en jouw nieuw in gebruik genomen loc's passen niet bij elkaar.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2021, 14:30:06 »
Peter,

Als ze het bij allemaal doen dan is het meer de combinatie lok/wissel.
Zo uit mijn hoofd is de minimum straal voor verschillende roco loks officieel 415mm.
Maar kunnen ze best door kleiner.
Let er wel op dat dit deel verwijderd is bij te kleine boogstralen.


Heb je gekeken op welk punt ontsporen precies gebeurd?

Roelco

Spoolder1972

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2021, 14:34:04 »
Hi Veroniek,

Die conclusie begon ook al langzaam door te komen.
Net bij Roco gekeken en daar is de meeste krappe engelsman 15° ipv 18° met radius 531mm...dubbele Engelsman is zelfs meer 1050mm
Ik heb nog wat R1 rails liggen welke ik niet meer gebruik, zal de locs daar eens op zetten en voelen hoeveel speling er dan nog in het gestel is.

Bedankt voor het meedenken  (y)

Peter.

Spoolder1972

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2021, 14:36:53 »

Heb je gekeken op welk punt ontsporen precies gebeurd?

Roelco

RoelCo, dat is net na het middelpunt van de wissel waar het wiel tegen het tweede beweegbare deel aanrijdt. Is ook vrij hoekig nu ik er zo in detail na kijk.

Op de BR43 loc had ik deze pinnen er weer opgezet, zal ze verwjderen en zien of dit een beter effect geeft. Geen idee eigenlijk of die op de BR 01's zitten....Ik ga even kijken.

Peter.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 14:38:42 door Spoolder1972 »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2021, 14:39:50 »
Mogelijke oorzaken kunnen zijn: de voorloopwielen lopen aan tegen de eventueel geplaatste zuigerstangbuizen ( de steeltjes die je vooraan in de cilinderblokken steekt).
Of de druk op de voorloopwielen is net iets te laag: soms zit er een stukje verend  metaal tussen locframe en voorloopdraaistel en door dat iets naar beneden te buigen verhoog je de druk op deze wieltjes. Even de schroef van het voorloopdraaisel lossen om dit te bekijken.
François

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2021, 14:41:52 »
De BR43 is de oudste van het stel catalogusnummer 04126A
De BR01's zijn nummer 43340, 43341, 63220 en 63209.
Roco catalogus 1994/1995 bestrijkt de 4 assige locs  43262, 43263, 43240, 43244, 43245, 43288, 43289, 43293, 43294, die alle een minimale radius moeten hebben van 415 mm.

Jouw nummers zitten eronder en erboven.
04126A staat in de Roco catalogus van 1983-1984. Er staat geen beperking bij van een minimale boogradius. De 63220 staat in de Roco catalogus van 2010 en heeft geen minimale radius vermelding.
De andere nummers heb ik nog niet terug gevonden.

Zelf heb ik alleen E-locs met voorloopwielen. Daarvoor geldt ook dat die makkelijker ontsporen als de veerdruk niet klopt. Er zit een bladveer onder de voorloopwielen ....
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2021, 14:59:02 door Te 2/2. Reden: kleine aanvulling »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2021, 14:54:35 »
Ik had het ook. Zowel een Roco 01.10 lok als een Trix lok bleven ontsporen op mijn Profi kruiswissel. rechtdoor geen probleem, afbuigend ongeveer 1 op 2 een ontsporing  :P  Hoe het kwam weet ik niet dus ik heb de kruiswissel maar vervangen door twee normale wissels.

Spoolder1972

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2021, 15:10:51 »
Inmiddels wat geprobeerd en het een en ander wordt toch duidelijk.
Bij de BR43 de pinnen verwijderd en de veerdruk wat vergroot. Die rijdt degelijk goed over de wissel nu.
Bij de BR01 nu in slow motion de boel goed bekeken. Zonder tender is het geen probleem.
Met tender zie je dat deze het gestel dermate stijf maakt dat het voorwiel tegen het laatste puntstuk wordt geduwd.

Nu las ik al ergens dat de toleranties tov de NEM wat ruim zijn voor Fleischmann, zal een kijken als is een strookje plaats binnen de wissel geleider dat dan misschien de voorwielen van het puntstuk kan houden...

Puntje bij puntje komen we verder.

Groetjes,

Peter.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2021, 16:07:22 »
De strijkregels van de Flm wissels staan inderdaad verder van de railstaaf dan voor NEM materieel prettig is. bv Hornby of Amerikaans materieel ontspoort per definitie op de wissels,Roco gaat soms goed, soms niet. Vullen van de strijkregels met een stukje styreen is meestal een uitstekende oplossing, in elk geval bij standaard wissels: ik weet alleen niet of een Engels wissel zich daar voor leent.
Is wel van belang dat je niet tussendoor antieke Fleischmann treinen laat rijden, want die lopen dan over de versmalling uit de rails..
RETROBAHN A.G.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2021, 20:32:53 »
Is wel van belang dat je niet tussendoor antieke Fleischmann treinen laat rijden, want die lopen dan over de versmalling uit de rails..
Als dat zo is, kun je ook de wielafstand afstellen met een wielpers?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail