BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Spoolder1972 op 26 januari 2021, 13:41:12

Titel: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Spoolder1972 op 26 januari 2021, 13:41:12
Beste BeneluxSpoor forum leden,

Ik ben van het weekend tegen een probleem opgelopen waar ik voorheen geen last van had.
Sinds dit weekend heb ik een aantal Roco stoomlocomotieven rond rijden met losse vooras(sen) en tussen as type BR01, BR50 en BR43.
Deze locs ontsporen bijna altijd op een van de 4 wisselkruizen die ik heb van Fleischmann (6164/6165). Dit is alleen wanneer er afgezwenkt moet worden, rechtdoor is geen probleem.
Rest van de treinen rijden er normaal overheen, wel in iTrain een snelheidsbeperking erin gezet dat een trein er met een gereduceerde snelheid overheen rijd, conform de werkelijk zou ik zeggen.
Zowel locs als wissels zijn zo goed als nieuw dus slijtage lijkt me uitgesloten.

Is iemand al eerder tegen dit probleem aan gelopen? 

Met vriendelijke groet,

Peter
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Te 2/2 op 26 januari 2021, 13:53:09
Heb je er catalogusnummers bij?

Er zijn een paar Roco stoomlocs met een minimale boogradius groter dan jouw engelsman.
Dat komt niet door de voorloopassen, maar doordat ze vier assen in het vaste frame hebben en die constructie dwingt een minimale boogradius af.
Dat staat o.a. in een Roco catalogus van rond 1990 (op artikelnummer).
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Spoolder1972 op 26 januari 2021, 14:01:00
Beste Jan-Willem,

De BR43 is de oudste van het stel catalogusnummer 04126A
De BR01's zijn nummer 43340, 43341, 63220 en 63209.

Groetjes,

Peter.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: rjr op 26 januari 2021, 14:10:59
Beste BeneluxSpoor forum leden,

Ik ben van het weekend tegen een probleem opgelopen waar ik voorheen geen last van had.

Bedoel je hiermee dat deze loks hier tot aan dit weekend wel zonder problemen reden? Wat is er dan veranderd waardoor dit nu fout zou kunnen gaan?

Sinds dit weekend heb ik een aantal Roco stoomlocomotieven rond rijden met losse vooras(sen) en tussen as type BR01, BR50 en BR43.
Deze locs ontsporen bijna altijd op een van de 4 wisselkruizen die ik heb van Fleischmann (6164/6165). Dit is alleen wanneer er afgezwenkt moet worden, rechtdoor is geen probleem.

Je geeft aan dat het op 1 van de 4 gebeurd. De anderen gaan blijkbaar goed. Dus is er op zich niets mis met de combinatie van wissel en loks. Maar iets specifieks voor dit ene wissel.
Zit er ergens op het wissel wat oneffenheden? Beschadigingen in/op de rails, beschadiging bij de wissel tongen. Sluiten die misschien niet helemaal aan?
Laat de lok heel langzaam er over rijden, en kijk waar je de as er uit ziet vliegen, of een rare beweging maken als deze er bij die lage snelheid er toch in blijven.
Die voorloop assen wippen er nog wel eens makkelijk uit, zeker als er wat oneffenheden zijn.
Als 1 lok het was zou het nog aan de as of wielen zelf kunnen liggen, niet genoeg bewegingsvrijheid.
Maar als alle loks het doen bij maar 1 wissel zou ik dat wissel eens goed onderzoeken.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Spoolder1972 op 26 januari 2021, 14:17:24
Beste RoelCo,

Nee, ik heb dit weekend deze locs aangeschaft,alleen de BR43 had ik al in bezit.

Het gebeurd op alle kruiswissels.

Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat de boogradius misschien toch te krap is voor deze locs.
Voorheen reed ik alleen met treinen met twee of drie assige bogies.

Peter.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: VvKan op 26 januari 2021, 14:18:40
Ik vind ergens de volgende opgave :   lengte 200 mm. 18 º . radius 647 mm.  Dat zou dus moeten kunnen.
Maar, als je de foto ziet, dan constateer je dat alleen het middelste stuk gebruikt wordt voor de bocht, de rest is recht.   Dat betekent, dat de werkelijke radius ergens (geschat) tussen de 360 en misschien 400 mm is (ik schat de laagste waarde).

Dan zul je dus moeten kijken wat Roco opgeeft als minimum radius en dan heb je zeer waarschijnlijk het antwoord op het probleem:   deze Engelse wissels en jouw nieuw in gebruik genomen loc's passen niet bij elkaar.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: rjr op 26 januari 2021, 14:30:06
Peter,

Als ze het bij allemaal doen dan is het meer de combinatie lok/wissel.
Zo uit mijn hoofd is de minimum straal voor verschillende roco loks officieel 415mm.
Maar kunnen ze best door kleiner.
Let er wel op dat dit deel verwijderd is bij te kleine boogstralen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_8.jpg)

Heb je gekeken op welk punt ontsporen precies gebeurd?

Roelco
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Spoolder1972 op 26 januari 2021, 14:34:04
Hi Veroniek,

Die conclusie begon ook al langzaam door te komen.
Net bij Roco gekeken en daar is de meeste krappe engelsman 15° ipv 18° met radius 531mm...dubbele Engelsman is zelfs meer 1050mm
Ik heb nog wat R1 rails liggen welke ik niet meer gebruik, zal de locs daar eens op zetten en voelen hoeveel speling er dan nog in het gestel is.

Bedankt voor het meedenken  (y)

Peter.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Spoolder1972 op 26 januari 2021, 14:36:53

Heb je gekeken op welk punt ontsporen precies gebeurd?

Roelco

RoelCo, dat is net na het middelpunt van de wissel waar het wiel tegen het tweede beweegbare deel aanrijdt. Is ook vrij hoekig nu ik er zo in detail na kijk.

Op de BR43 loc had ik deze pinnen er weer opgezet, zal ze verwjderen en zien of dit een beter effect geeft. Geen idee eigenlijk of die op de BR 01's zitten....Ik ga even kijken.

Peter.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: 008200 op 26 januari 2021, 14:39:50
Mogelijke oorzaken kunnen zijn: de voorloopwielen lopen aan tegen de eventueel geplaatste zuigerstangbuizen ( de steeltjes die je vooraan in de cilinderblokken steekt).
Of de druk op de voorloopwielen is net iets te laag: soms zit er een stukje verend  metaal tussen locframe en voorloopdraaistel en door dat iets naar beneden te buigen verhoog je de druk op deze wieltjes. Even de schroef van het voorloopdraaisel lossen om dit te bekijken.
François
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Te 2/2 op 26 januari 2021, 14:41:52
De BR43 is de oudste van het stel catalogusnummer 04126A
De BR01's zijn nummer 43340, 43341, 63220 en 63209.
Roco catalogus 1994/1995 bestrijkt de 4 assige locs  43262, 43263, 43240, 43244, 43245, 43288, 43289, 43293, 43294, die alle een minimale radius moeten hebben van 415 mm.

Jouw nummers zitten eronder en erboven.
04126A staat in de Roco catalogus van 1983-1984. Er staat geen beperking bij van een minimale boogradius. De 63220 staat in de Roco catalogus van 2010 en heeft geen minimale radius vermelding.
De andere nummers heb ik nog niet terug gevonden.

Zelf heb ik alleen E-locs met voorloopwielen. Daarvoor geldt ook dat die makkelijker ontsporen als de veerdruk niet klopt. Er zit een bladveer onder de voorloopwielen ....
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Rondje_HO op 26 januari 2021, 14:54:35
Ik had het ook. Zowel een Roco 01.10 lok als een Trix lok bleven ontsporen op mijn Profi kruiswissel. rechtdoor geen probleem, afbuigend ongeveer 1 op 2 een ontsporing  :P  Hoe het kwam weet ik niet dus ik heb de kruiswissel maar vervangen door twee normale wissels.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Spoolder1972 op 26 januari 2021, 15:10:51
Inmiddels wat geprobeerd en het een en ander wordt toch duidelijk.
Bij de BR43 de pinnen verwijderd en de veerdruk wat vergroot. Die rijdt degelijk goed over de wissel nu.
Bij de BR01 nu in slow motion de boel goed bekeken. Zonder tender is het geen probleem.
Met tender zie je dat deze het gestel dermate stijf maakt dat het voorwiel tegen het laatste puntstuk wordt geduwd.

Nu las ik al ergens dat de toleranties tov de NEM wat ruim zijn voor Fleischmann, zal een kijken als is een strookje plaats binnen de wissel geleider dat dan misschien de voorwielen van het puntstuk kan houden...

Puntje bij puntje komen we verder.

Groetjes,

Peter.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Besselspoor op 26 januari 2021, 16:07:22
De strijkregels van de Flm wissels staan inderdaad verder van de railstaaf dan voor NEM materieel prettig is. bv Hornby of Amerikaans materieel ontspoort per definitie op de wissels,Roco gaat soms goed, soms niet. Vullen van de strijkregels met een stukje styreen is meestal een uitstekende oplossing, in elk geval bij standaard wissels: ik weet alleen niet of een Engels wissel zich daar voor leent.
Is wel van belang dat je niet tussendoor antieke Fleischmann treinen laat rijden, want die lopen dan over de versmalling uit de rails..
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Te 2/2 op 26 januari 2021, 20:32:53
Is wel van belang dat je niet tussendoor antieke Fleischmann treinen laat rijden, want die lopen dan over de versmalling uit de rails..
Als dat zo is, kun je ook de wielafstand afstellen met een wielpers?
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Spoolder1972 op 28 januari 2021, 15:12:48
Allen

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
Meerdere oorzaken dus van antieke treinen, stugge constructies en krappe, soms niet correcte wissel van FL.
Gelukkig kan ik met Routes in iTrain de locs mooie rondjes laten rijden en moeilijke kruisingen vermijden. Automatisch dan maar wat minder automatisch zonder dienstregeling.
Ik wilde altijd een complex hoofdstation welke ik nu heb (hoop sporen en in/uitrij mogelijkheden), echter daar ontkom je qua ruimte niet aan om engelsmannen te gebruiken. En eigenlijk horen die daar ook bij. In het nog nieuwe (oude epoch) te bouwen gedeelte waar ook de draaischijf en Locschuppen komen kan ik nog rekening houden met deze BR beperkingen.

Mijn dank aan een ieder die heeft meegedacht, dit wordt zeer gewaardeerd.

Groetjes,

Peter.
Titel: Re: Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels
Bericht door: Rondje_HO op 28 januari 2021, 16:24:47
Mooi dat je geholpen bent  (y)

Meestal kan een topic gewoon open blijven staan. Wellicht is er nog iemand die een andere/nieuwe oplossing heeft voor hetzelfde probleem, dan kunnen ze dat hier erbij zetten. Of iemand heeft toch nog een vraag of probleem en dan kunnen ze topic weer "omhoog halen" door een reactie te plaatsen.

Vr. groet, Martijn  :)