Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Diodeschakeling met stroomdetectie  (gelezen 4111 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2021, 12:42:52 »
Nou Ron, de meningen mogen dan verdeeld zijn, alle elektrotechnici zijn overtuigd van het nut van de diodeschakeling.
De reden daarvoor wordt in de encyclopedie duidelijk uitgelegd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2021, 12:43:58 »
Dan test je het toch een keer Ron.
Leg een paar meter rails met in het midden een gedetecteerde sectie en links en recht niet gedetecteerde secties. Sluit die laatsten aan zonder diodebrug en ga kijken wanneer een loc wordt gedetecteerd: bij het eerste wiel in de gedetecteerde sectie of pas als alle stroomafnemende wielen in die sectie staan. Ik denk het tweede en bij modellen waarbij de stroomafnemende wielen een beetje ver uit elkaar liggen (treinstel, rijtuig), is dat echt wel onhandig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2021, 13:16:00 »
Misschien een overbodige aanvulling in het voordeel van het gebruik van diodes in ongedetecteerde stukken:
ik heb nooit de diodes gebruikt, omdat ik er in de praktijk geen last van had binnen mijn opzet met Lenz BM2 en BM3.  Maar doordat de discussie kortgeleden weer in een ander draadje oplaaide, heb ik een test gedaan zoals hiervoor omschreven.  Uitslag, tot mijn stomme verbazing:  precies het effect van niet direct bezetmelden, of bij sommige treinstellen pas als ze geheel in het detectie stuk waren.  Ook met verlichte wagons heb je een probleem.
Dus ongeacht wel of niet nodig hebben (bij mij) zou ik toekomstige plannen altijd van diodes voorzien.

(PS  ter verduidelijking waarom ik er geen last van heb:  er zit een instelbare vertraging op de bezetmeldingen op mijn BM2 of BM3, ook afvallen gaat instelbaar vertraagd)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2021, 21:10:44 »
Zonder gelijkrichtbrug tussen de motorshield en ongedetecteerde stukken:
In rust geen verschil, 0 Volt.
Met loc in gedetecteerde sectie: 0.7 Volt.
Half in en buiten gedetecteerde sectie: 0 Volt.
Ook nu geen verschil in snelheid tussen gedetecteerde en niet gedetecteerde stuk.

@RonK: Die waarde van 0.7V kan niet correct zijn. Ik laat even in het midden of het een foutmeting is of een fout in de okkie, maar er hoort een verschil van 1.2 a 1.4 volt te zijn. Zojuist voor de zekerheid op mijn baan gemeten en daar was het de te verwachtte 1.2 Volt verschil.

mvg spock


ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2021, 08:17:11 »
@Spock,

Ja, ik denk dat ik het anders moet meten.
Misschien vanavond tijd. Laat ik mijn bevindingen weten.

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2021, 14:41:59 »
Hier RonF:

Onderstaand de gemeten door mij gemeten waarden met belasting, d.w.z. met rijdende lok.

Zonder brug:
Op het detectiestuk een spanningsval van 12,1 naar 10,95 - op  het ongedetecteerde stuk 12,1

Met brug:
Op het detectiestuk een spanningsval van 12,1 naar 10,95 - op  het ongedetecteerde stuk 11,3

Resume, de spanningsval op het gedetecteerde stuk is met of zonder identiek. Dit was uiteraard te verwachten. Gebruikmakend van de diodeschakeling wordt de spanningsval op het gedetecteerde stuk kleiner, echter groter dan gewenst. Ik blijf met een verschil van ong 0.35V zitten.
Een mogelijke oplossing zou zijn het gebruik van de eerste poort van de OKKIE daar deze toch niet voor stroomdetectie kan worden ingezet. Je moet dan wel de aanvoer van een dr DCC draden aanvoeren aan de ingang van de AlLoco.Dit vergt echter weer wel wat extra bedrading, maar dan gebruik je wel dezelfde type diodes.

Met vriendelijke groet,
RonF 
Met vriendelijke groet,
Ron

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2021, 15:01:18 »
Maar goed, heb je eigenlijk een detectieprobleem?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2021, 17:06:33 »
Beste Henk,

Het gaat er hier niet om of ik een detectie probleem heb. En alvast een antwoord op je vraag, nee dat heb ik niet. Eerlijkheidshalve moet ik er dan wel bij zeggen dat ik slechts een testbaantje heb. Ik wil eerst eventuele problemen zien te tackelen voordat ik de echte baan ga optakelen.
Verder was primair de vraag waarom ik dan toch een spanningsverschil had terwijl ik gebruik maakte van een diodeschakeling. Deze vraag is nu grotendeels beantwoord en opgelost daar ik een foutieve meting deed zonder belasting. Enige waar ik me nu nog over druk ga maken is het feit dat ik ondanks de diodeschakeling nog een verschil heb van ongeveer 0.35V. En eigenwijs als ik ben wil ik naar de "beloofde" 0V.

Met vriendelijke groet,
RonF
Met vriendelijke groet,
Ron

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2021, 17:10:25 »
Misschien kun je wat concreter aangeven wat je meet. M.a.w., op welke punten zet je de meetpennen?

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2021, 19:06:33 »
Maar natuurlijk Klaas,

Zie het onderstaand plaatje. mocht het niet duidelijk, sorry maar ik had een 5 voor tekenen op school.



Met vriendelijke groet,
RonF

PS die verticale streepjes zijn de bielzen  ;D
Met vriendelijke groet,
Ron

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #25 Gepost op: 01 februari 2021, 15:26:54 »
In deze tekening ontbreekt de diodeschakeling  :angel:
Enige waar ik me nu nog over druk ga maken is het feit dat ik ondanks de diodeschakeling nog een verschil heb van ongeveer 0.35V. En eigenwijs als ik ben wil ik naar de "beloofde" 0V.
Waarom maak je je daar druk over? Als het werkt is het toch goed.
En wie heeft je 0V beloofd?
Het enige doel is het spanningsverschil zo klein mogelijk te maken. Echt 0V zal het nooit zijn. Geen enkele diode is hetzelfde dus je zal altijd wel iets meten.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #26 Gepost op: 01 februari 2021, 16:19:17 »
Ik mis ook de diodeschakeling. En ik snap nog iets niet. Loopt de rijstroom nou door de Arloco?

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2021, 20:29:44 »
Klaas, Remunj,

Beleefdheidshalve antwoord ik nu even. Ik kom a.s. weekend met een antwoord terug, maar op dit moment werk ik 14 uur per dag en heb even geen tijd en fut om een gedegen antwoord te geven. Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,
RonF
Met vriendelijke groet,
Ron

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2021, 14:44:37 »
@Remunj,

Inderdaad ontbreekt de diodeschakeling, maar de tekening is in de haast gemaakt en daarbij ben ik het ding volkomen vergeten. Uiteraard hoort deze er wel bij.
Dan de beloofde 0V. Dit was eigenlijk met een knipoog bedoeld maar kennelijk niet goed opgepakt. In de encyclopedie staat een tekening met uitleg waarbij er dan tussen gedetecteerd en ongedetecteerd een verschil van 0V zou zijn wanneer je gebruik maakt van de diodeschakeling. Beloofd moet je hier dus lezen met een dikke knipoog. Sorry voor de verwarring. Verder zie ik nergens vermeld dat het de bedoeling is om het verschil zo klein mogelijk te maken, de bedoeling is mijns inziens geen verschil. 0,35V Verschil vind ik in dit geval teveel, maar ieder zo zijn eigen mening hierover.

@Klaas,

Ja als ik iets fout doe, dan doe ik dat ook goed fout. Ik houd niet van half werk  ;D  De rijstroom loopt inderdaad niet door de ArLoco. Ik was met mijn hoofd even bij een andere opzet van de schakeling waarbij je ongedetecteerde stukken ook van spanning kan voorzien middels de eerste poort van de OKKIE welke je toch niet voor stroomdetectie kan gebruiken. Onderstaand een kleine tekeing ter illustratie. voor alle duidelijkheid, je kan uiteraad niet je hele baan via een OKKIE laten lopen daar de diodes maar 1A aankunnen. Je kan echter wel een paar secties  samenvoegen. Deze opstelling ga ik hoop ik komend weekend testen om te zien of ik de "beloofde" 0V kan realiseren.

Let op: de nummering is puur een voorbeeld dus niet de werkelijkheid!




En omwille van mijn en misschien wel jullie nieuwsgierigheid toch maar even snel naar boven gegaan en de aanpassing gedaan waarbij de rijstroomvoorziening voor de ongedetecteerde secties via de OKKIE loopt. YES! Zowel on- als gedetecteerd meet ik nu een spanning van 10,6V belast. Het getal is uiteraard niet van belang maar wel dat ik 0V verschil heb bij gelijke diodes. Waarschijnlijk zullen er verschillen zijn na het 1ste digit achter de komma, maar vooruit ik ben de rotste niet en kan hiermee leven.

Met vriendelijke groet,
Een blije RonF
 
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 16:10:15 door fozziebear »
Met vriendelijke groet,
Ron

ron.kraaijkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
    • Mijn baan in opbouw op 2RSweb
Re: Diodeschakeling met stroomdetectie
« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2021, 11:55:40 »
Duidelijk RonF,

Het verschil komt dus voort uit verschillende typen dioden bruggen.
En dat heb je voorkomen door de ongedetecteerde stukken ook via de OKKIE te laten lopen.

Ik ga er zelf nog even over nadenken. Ik heb het nu centraal geregeld met een 10A diodebrug.
Het voordeel van het gebruik van de OKKIE is, naast de 0 volt verschil spanning, dat je bedrading korter kan zijn.

Mvg, RonK
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 12:04:59 door ron.kraaijkamp »