Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e  (gelezen 19457 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2021, 20:28:51 »
Dank voor de tip, ik heb er geloof ik nog een stuk of 50. Tenzij ik een houthandel ga nabouwen, heb ik voorlopig wel genoeg  ;D

jaco1988

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2021, 20:47:52 »
Haha dat scheelt.
Welke afmetingen gebruik je in spoor 0 schaal als bomen? En kwa gras lengtes etc?
Vriendelijke groet Jaco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2021, 09:28:26 »
Gras heb ik 3 mm gebruikt en 6 mm door elkaar. 3 is wat laag (ongeveer 13 cm), 6mm is wat realistischer (26cm). Het lijkt daarmee een voorjaarsgrasveld, maar ik vind het prima  ;). Ook heb ik Heki Wildgras (zo'n grasmat) gekocht, waarop echt langere plukken zitten (schat 12mm?). Dit heb ik gebruikt voor langs de randen etc, waar weinig gelopen wordt en zeker niet gemaaid.

De bomen heb ik tussen de 20 en 25 cm gemaakt, waarmee ze tussen de 9 en 11 meter zijn. Er komt aan de voorzijde een frieslijst, waardoor je de bovenkant misschien niet eens meer ziet.

Ik heb vorige week mijn laatste boom gemaakt en deze wat nauwkeuriger op de foto gezet. Als je wil, kan ik dat hier later wel plaatsen?

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2021, 11:44:26 »
Zag gisteren nog bij 123 inkt voor 10 euro inclusief verzenden heb je 2000 roerstokjes Rogier 😉😉 valt op zich nog mee. Kun je wel weer even vooruit😊

Als ik weer roerhoutjes nodig heb. De koffiestalletjes op de NS-perrons hebben aan de buitenkant bakken vol roerhoutjes. ::) Met een klein handje kan je weer tijden vooruit.  ;)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

jaco1988

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2021, 12:08:35 »
Tuurlijk willen we die bomen zien Rogier ik ben benieuwd. En bedankt voor de tips kwa gras lengtes
Vriendelijke groet Jaco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2021, 13:52:16 »
@ Carel, dank voor de tip.

Voor de rest: OK, daar gaan we dan ;D. Volgens mij staat het wel meer op het forum, maar bij deze mijn manier.. Voor bomen maken heb je niet veel nodig:
  • Boekbindersdraad (action, iets meer dan een euro voor een klosje
  • tangetjes (plat en knip)
  • vijverwatten (Welkoop, heel pak 5 euro? 10 bomen gemaakt en 1/3e op)(
  • spuitbus groene verf (action). bruin zou ik ook fijn vinden, maar daar niet gevonden dus../
  • bruine verf uit een potje, met (oude) kwast  ;D
  • eventueel klei (ook action)
  • strooimateriaal (kleine vezels, gebruik 3mm van Heki?
  • Spuitlijn (gebruik bus van Bison)

Bij de Action is normaliter genoeg te vinden om goedkoop mooie bomen te maken. Men neme boekbindersdraad (een klosje kost geen 2 euro en daar haal ik een stuk of 2 a 3 bomen uit. Ik knip stukken van ongeveer 2x 25 cm, een aantal strengen. Die vouw ik doormidden (zeker niet overal netjes doormidden, dus soms een kort en een langer stuk) en die vouw ik samen. Dan begin ik dit te ontwikkelen vanuit de klos, dit wordt dan de stam:



Op een gegeven moment heb je zijtakken nodig. Op die plekken maak ik een grote los (ongeveer 20cm lang, dus 2x 10). en dan weer verder wikkelen:



Zo langzaam omhoog. Handig om aan alle kanten zijtakken te maken, deze boom komt in een hoek, dus de takken waren wat beperkt:


Zo wikkelen we ons omhoog de hele boom. Bovenaan van de laatste sprieten ook lussen maken. De losse sprieten kan gebruiken om, met een lus, dus een tak van 3 strengen te maken. Daarmee krijg je de kroon vol:


Vervolgens de lussen open knippen (met een tang) en, al dan niet met een tang, tot takjes verwerken. Schoom niet om eens een takje in te korten (knippen) of toch een los draadje toe te voegen voor de juiste vorm:


Bij de bomen in het zicht heb ik daarna de stam voorzien van een (dunne) kleilaag en deze na droging voorzien van bruine verf. Omdat de stam van deze boom niet zichtbaar werd, heb ik dat nu niet gedaan. Scheelt weer een stap & geklieder!

Dan het geraamte inspuiten met spuitlijm, ik gebruik daarvoor een oude bus van Bison (10 euro, meer dan 10 jaar oud). Daarna (direct) de vijverwatten uittrekken en over het geraamte draperen. Hiermee maak je de boom voller.


Vanaf de binnenkant gezien (kon mooi omdat deze half open was). Er hoeven dus niet overal watten te zitten!


Daarna gaat t snel, zo snel dat ik de foto's vergeten ben. Eerst met de groene verf de witte watten (donder) groen maken. Daarna spuitlijm erover en strooisel erover (direct in de groene verf strooien kan eigenlijk ook). Dan weer wat strooisel groen spuiten en weer wat strooisel erover heen. De laatste keer zonder de spuitlijm, anders kan je die blijven zien.


En de achterkant (iets met groen bijgewerkt, alleen de spuitbus was op gegeven moment op. Gelukkig was het net genoeg  ;D):


Na de eerste keer strooien probeer ik meer vanaf de onderkant te spuiten met donkergroen en bovenaf te strooien met (lichtgroen) strooisel. Zo krijg je wat schaduweffect in de boom (buitenste en bovenste bladeren zijn vaak lichter groen, dan verder in de boom.

Dan nu het eindresultaat:


In dit geval is de stam dus niet fraai afgewerkt, maar dat heb ik bij de andere bomen wel gedaan (helaas geen foto's van bij de hand).

Het ijzerwerk is het meeste werk, maar in een uurtje ben je best een eind. Prima klusje om 's avonds op de bank te doen  ;D. De watten aanbrengen en het spuiten is denk ik 5 minuten per boom?

En de kosten? Ik heb nu een stuk of 10 bomen, voor max 20 euro denk ik? En.... heb nog materiaal over. Alleen geen groene verf, dus wachten tot de action weer open gaat  ;D.

Overigens, heb ik op dezelfde manier ook struiken gemaakt. Alleen dan van siseltouw en dat ontrafelen. Dat aan elkaar tapen onderin, en dan geen watten maar alleen met strooisel.

Groeten,
Rogier









Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2021, 14:00:13 »
Interessante techniek, ik vind het nu wel een erg "massieve" boom, wellicht een optie om kleinere plukjes watten op de takken te doen zodat je soms ook een wat meer open bladerdek hebt? Ook in de hoogzomer is vaak nog best wel wat van de stam en takken te zien.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2021, 14:21:11 »
Hi Rogier,

Prima basis, inderdaad goed toepasbare techniek.
Volgens mij heb je genoeg aan een kwart van de vijverwatten, en zelfs dat zou je misschien nog moeten halveren.

Succes!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2021, 08:11:04 »
Leuk baantje en smalspoor heeft wel wat 8)

Die karton muur platen heb ik nog liggen, meld je maar als je nodig hebt, heb ze ooit bij een winkelsluiting gekocht per pak en eigenlijk gebruik ik die niet.

Wat betreft je bomen  10% of minder vuiverwatte en wat van je gras erover, geeft minder dicht bladerwerk, als je het hebt kan ook fine turf.

gr Joke
volgen staat aan ;D

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2021, 12:00:52 »
Over die boom nu genoeg gezegd, goeie tips genoeg.

Maar wat een mooi opgezet diorama. En smalspoor is ook nog helemaal mijn ding. Ik blijf dit volgen.Top.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2021, 12:10:05 »
Dank voor jullie reacties! Mijn bomen zijn inderdaad vrij massief. Wel bewust, omdat ik in 1 boom diep eigenlijk een ondoorzichtige achtergrond wilde, met de indruk van een bos op te wekken. Nu is de laatste boom wel erg (te) massive geworden  ;D. De andere hebben wat meer vorm etc:



Gelukkig geen ramp dat de boom uit de rapportage te dicht is. Deze staat links vooraan op het diorama en komt grotendeels (10 cm) achter de frieslijst. Daarnaast heeft de boom de functie om het muizenholletje naar het schaduwstation af te sluiten.

Dus, geen ramp, maar inderdaad ben ik met deze boom iets te kort door de bocht gegaan en wat te ruim met de watten. Goed én scherp gezien!

@ Joke: dank voor het aanbod, maar momenteel ben ik flink voorzien. Je kan er vast iemand anders blij mee maken?

Groeten,
Rogier




Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2021, 12:11:47 »
Wat je met een stukje ijzerdraad en creatief bezig zijn allemaal niet kunt maken.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

jaco1988

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2021, 12:38:45 »
@ Joke nu ik lees dat Rogier geen belang heeft bij deze vellen zou ik wel interesse hebben.

Groet Jaco
Vriendelijke groet Jaco

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2021, 11:25:43 »
Afgelopen weekend gelukkig weer wat kunnen doen. Even puzzelen wat ik ging doen, maar dat is deel van de pret nietwaar?  ;D. Uiteindelijk ben ik gegaan voor het maken van pallets (van Ikea roerhoutjes). Ik wilde europallets maken, maar dat was wat lastig qua maat. In model leverde dat veel lege ruimte (of weinig pallets per lorrie) op, als belading voor mijn platte lorries. Na wat proefpallets (welke te klein of te iel oogden) toch gegaan voor een grotere maat: 2x4 cm, omgerekend naar het echt 86x174 cm. Redelijk fors, maar de rest zag er echt niet uit  ??? Het oog wil ook wat.... Uiteindelijk gingen de Ikea roerhoutjes wel erg hard en heb ik bij de tweede serie onderbalken gemaakt van ijsstokjes. Uiteindelijk zijn het 15 pallets geworden.

Daarna 2 pallets beladen met Juweela baksteentjes. Destijds 1 setje van 1.000 in gemengde kleuren gekocht. Na grofweg 350 stuks plakken 2 palletjes beladen. De kern opgevuld met hout van ijsstokjes.... Ik was wel ff bezig gisteren  :angel:

Ik heb 1 stapel pallets op elkaar gelijmd met houtlijm, zodat ik dat in 1x als lading kan laden. De rest is los, misschien een paar verouderen en dan los in het diorama plaatsen. De pallets met bakstenen kunnen samen, of los op de lorries. Misschien dat ik nog krimpplastic erom heen doe, want zo valt t er in het echt wel snel af. Iemand daarvoor tips?

En dan nu de foto's:








Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Werkend diorama: een steenfabriek in 0e
« Reactie #29 Gepost op: 15 februari 2021, 11:28:51 »
Dat is wat je noemt handwerk en daar zal je best wel even mee zoet zijn geweest.
Maar het ziet er wel gaaf uit en ze doen niet onder voor de grote broer.
Die Ikea zou eens moeten weten war sommige dingen voor gebruikt worden ;D
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons