We hebben voor de loc in Goes voor grijs gekozen, dat was naar aanleiding van onderzoek naar de kleuren. Ik dacht zelf ook eerst aan zwart, gelijk de tekst uit Tourret, maar dat bleek toch anders. Er zullen dus meerdere versies mogelijk geweest zijn, legergroen, zwart en donkergrijs. Als we weer eens naar buiten mogen, zal ik nog eens gaan krabben op de 619 te Goes. Deze loc heeft in '45 in Nijmegen gestaan, dus als er nog wat te vinden is, weten we meer. Groeten Arjen
Vraag is nog of het zwart echt zwart was of donkergrijs, zoals de SGB hem geverfd heeft.Hierbij twee foto's van een nog glimmende zwart lijkende Whitcomb 65-DE-19A tijdens de eerste rit op de gerepareerd lijn tussen Cherbourg en Caen. de tweede foto en de foto helemaal onderaan deze post zet me aan het twijfelen. Het lijkt alsof de loc een donkerdere bies heeft op de huif bij de voetplaat, net zoals bij de NS 600/2000. Dat zou betekenen dat ze donkergrijs waren en niet zwart.
Is het trouwens al bekend welk nummer de USATC uitvoering gaat worden? Afhankelijk van het nummer, kunnen de locs een ander kleur hebben.In het boek United States Army Transportation Corps Locomotives van Tourret uit 1977 valt te lezen dat de locomotieven die eerst naar Engeland gingen en na D-Day naar het continent werden verscheept, vanuit de fabriek in zandgeel (woestijn camouflage) werden geleverd en in Engeland zwart werden geverfd.
Beeld bij dat "zandgeel":