Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Paulus
Vandaag om 10:42:47
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Arjan6511
Vandaag om 10:41:59
Stroom op verlengen van mijn baan. door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 10:08:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 10:02:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:28
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:32:15
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 09:04:55
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Ronald Halma
Vandaag om 08:52:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 08:32:14
FREMO RhB H0m Rueun door Jan Bennink
Vandaag om 08:32:08
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frank 123
Vandaag om 06:16:35
Show je werkplek door Duikeend
Vandaag om 02:26:21
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door hans nahon
Vandaag om 00:57:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 00:16:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
22 July 2024, 23:36:01
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Schachbrett
22 July 2024, 23:16:27
19 Toen door eemstede
22 July 2024, 23:08:40
Raadplaatje door eemstede
22 July 2024, 23:06:51
Webcams actuele werkzaamheden door sneek
22 July 2024, 22:50:45
Les Billards du Vivarais door Hans1963
22 July 2024, 22:48:27
Koninklijke trein met pensioen door Maarten.T
22 July 2024, 22:38:56
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
22 July 2024, 22:19:27
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
22 July 2024, 22:17:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 July 2024, 21:16:11
VERPLAATST: Busch Perron onder doorgang door Reinout van Rees
22 July 2024, 20:46:13
Kortsluiting baanplan door ruudns
22 July 2024, 20:31:14
promotiefilm goederen vervoer Italie- Zwitserland- Frankrijk 1935 & 1953 door Rondje_HO
22 July 2024, 18:53:23
Piko 52684 NS 2327 handleiding gezocht. door AlbertW
22 July 2024, 17:11:49
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Joz
22 July 2024, 16:06:24
  

Auteur Topic: Bagagerijtuig Baugruppe 28  (gelezen 2461 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 927
  • Klaar voor vertrek
Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Gepost op: 13 January 2021, 17:37:31 »
Beste mensen,

Mijn verzameling rijtuigen van het type Baugruppe 28 is een beetje uit de hand aan het lopen. In het echt gaat het om deze (bron: Wikipedia)

Ik spaar ze van de DB in tijdperk III, van Liliput in HO, en heb er inmiddels aardig wat. Maar ik mis eigenlijk nog een bagagerijtuig. Nu heb ik wel een post/bagagerijtuig PwPost4ü-28, maar ik kan er geen wijs uit worden welk Liliput-model als bagagerijtuig hierbij hoort. In een Liliput-catalogus van 2006 (online) zie ik een Pw4ü-36 afgebeeld samen met de Bg-28 rijtuigen, maar de Wikipedia-pagina suggereert dat er wel degelijk bagagerijtuigen van hetzelfde bouwjaar / dezelfde Baugruppe zijn. Een ex-Rheingold zou misschien kunnen, maar de daken van Bg-28 rijtuigen lopen allemaal rechtdoor aan de kop, terwijl het dak van de Rheingolders (ook van het bagagerijtuig) taps toelopen.

Heeft iemand catalogusnummers (oude Liliput of nieuwe Liliput-Bachmann) en/of plaatjes om mij de weg te wijzen? Als Liliput ze niet heeft, dan wil ik wel een ander merk overwegen.

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8144
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2021, 17:48:47 »
Geen verstand van maar heb je hier iets aan?

https://www.modellbahn.net/index.php/homepage/modellberichte/wagenmodelle/95-gepaeckwagen/136-einheitsgepaeckwagen-im-modell-liste

Die Lima/Rivarossi HR4139 lijkt wel een recht dak te hebben, mocht dat vereist zijn ???  (Aanvulling: ... voor een Baugruppe 28 bagagerijtuig)

Met vr. groet, Martijn.


Edit: En anders weet Jan (forumnaam "44") wellicht meer? Je kunt hem in dit draadje vinden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42704.21090



« Laatst bewerkt op: 13 January 2021, 18:15:20 door Rondje_HO »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 927
  • Klaar voor vertrek
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #2 Gepost op: 13 January 2021, 18:07:22 »
Dankjewel Martijn,

Dat is al een eind op de goede weg. De webpagina waarnaar je verwijst toont inderdaad het Lima/Rivarossi model. Vreemd dat Liliput hem zelf helemaal niet heeft.

Wat het dak betreft, ik wil geen eisen stellen (want ik weet het juist niet). In het Wikipedia-artikel staat hierover dat ze bij de Baugruppe 28 terugkwamen van de taps toelopende rijtuigeinden zoals dat bij de Hecht-serie was. Daardoor vermoed ik dat het dak van het bagagerijtuig hetzelfde uiteinde heeft als de personenrijtuigen.

Ik vermoedde al dat Jan 44 hier de expert is, maar wil zijn draadje niet vervuilen - en anderen ook een kans geven ;).

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #3 Gepost op: 13 January 2021, 18:10:33 »
Op de genoemde site zie je er een aantal staan. De Liliput-Bachmann heb ik zelf als aanvulling op mijn gruppe-28 rijtuigen van liliput.
Als je de oude rijtuigen van Liliput hebt, die verpakt zijn in de doos met houtnerfmotiefje (in de lengterichting voor wie het weten wil) dan gaat de Liliput-Bachmann bagagewagen iets afwijken door een lichter groene kleur, iets minder diep weergegeven draaistellen met minder gedetailleerde remmen, een mooiere ophanging van de vouwbalgen en een carrosserie die iets minder ver uitsteekt ten opzichte van het frame.
Het zijn geen dramatische afwijkingen, ik hoop dat je hier mee wat verder bent.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #4 Gepost op: 13 January 2021, 18:20:16 »
Zelf heb ik een Liliput catalogus uit 1986 (tijd van de houtnerf-doosjes) en heb er even in gesnuffeld, hier staan wel de gruppe 28 rijtuigen in maar geen bagagewagen met recht dak. De rijtuigserie werd ook als set uitgebracht echter zonder bagagewagen. Ik denk dat de latere Liliput/Bachmann bagagewagen op de site van hierboven de best passende optie is.
Groeten,
Richard

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2329
  • Duitsland TP III/IV
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2021, 18:47:18 »
Rivarossi 4139 Pw4ü-28


Liliput 382101 Pw4ü-28 ex Rheingold


Brawa 46413 Pw4ü-28


Roco 45663 Pw4ü-29


Waar je eigenlijk naar op zoek bent zijn rijtuigen met een "tonnendak".
« Laatst bewerkt op: 13 January 2021, 18:50:55 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #6 Gepost op: 13 January 2021, 18:57:50 »
Nou, zo'n "expert" ben ik niet hoor. Dan zijn er wel anderen
Ik moet het ook gewoon allemaal maar opzoeken.

Misschien kun je hier even kijken. Behalve wat (summiere) info over de echte vind je ook een overzicht van wat er in model gemaakt is door de diverse fabrikanten.

En wat vervuilen betreft: mijn draadje leeft van vervuiling; zelf maak ik me er (in m'n eigen draadje) regelmatig schuldig aan.

Succes met de zoektocht!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #7 Gepost op: 13 January 2021, 19:13:05 »
De oude serie Liliput had alleen de post/bagagewagen.  Liliput Bachmann (dus later) heeft wel de Pw4ük-29 uitgebracht. Dat is de Karwendel Express variant van het type 28-30. Bestelnummer is L334556 voor de tp III

Dirkjan

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 927
  • Klaar voor vertrek
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #8 Gepost op: 13 January 2021, 22:19:16 »
Goedenavond heren,

Bedankt voor alle nuttige aanvullingen. Het zou aanleiding kunnen zijn voor een kleurendebat over flessengroen versus chroomoxidegroen. Maar ik ben niet zo'n klinknagelteller en heb al houtnerf- en Bachmannversies door elkaar aangeschaft. Maar ik wil wel een tonnendak. Samenvattend wordt wat mij betreft de top-3 als volgt:

  • Liliput Pw4üe-29
    Ik geef de voorkeur aan een rijtuig van hetzelfde merk)
  • Lima Pw4ük-28
    Met het moderne Lima heb ik geen ervaring
  • Roco Pw4ük-29

In de praktijk zal verkrijgbaarheid wel een dingetje zijn, neem ik aan. Maar nu weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken.
Intussen zijn suggesties nog altijd welkom (of iemand die zo'n rijtuig in de aanbieding heeft).

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2021, 22:35:13 »
Hallo Ferdinand,

niet om het één of ander, maar er zijn ook dames die zich hier op dit forum manifesteren. Geen idee of het zo is, maar die zouden zich misschien wel eens aan jouw aanhef, hoe beleefd die ook is, kunnen storen  ;)

Succes met de zoektocht!
En trouwens, ik ben wel benieuwd naar je verzameling, wat mij betreft laat je daar eens wat van zien!
Een geschikt draadje heb je al gestart  :D

Groet,
Jan

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 927
  • Klaar voor vertrek
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2021, 22:49:05 »
Grappig Jan,

Over die aanhef heb ik nog getwijfeld. Ik weet dat ze er zijn; tot nu toe heb ik een Joke en een Veroniek gezien op dit forum. Maar ik dacht ermee weg te komen omdat ik mij richtte tot de reaguurders tot nu toe. Nu ik die even langsloop, moet ik bekennen dat ik van Modellbahnwagen zomaar heb aangenomen dat het een heer betreft. Mijn excuses voor eventuele missers op dit vlak (en gelijk maar voor alle andere missers).

Ik zal de rijtuigen binnenkort eens allemaal uit hun doosje halen en op de foto zetten. Dan weten jullie een beetje over welke tonnendaken ik al beschik.

Prettige avond nog,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #11 Gepost op: 13 January 2021, 23:19:32 »
 ;D

Citaat
Maar ik dacht ermee weg te komen omdat ik mij richtte tot de reaguurders tot nu toe.

Snap ik  :D
Maar je weet nooit of ze meelezen...

Citaat
Ik zal de rijtuigen binnenkort eens allemaal uit hun doosje halen en op de foto zetten.

Top! Ik ben benieuwd!

Groet,
Jan

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #12 Gepost op: 13 January 2021, 23:46:20 »
    Liliput Pw4üe-29
    Ik geef de voorkeur aan een rijtuig van hetzelfde merk)[/li][/list]
    Voorkeur voor gelijk materieel van gelijk merk snap ik. Let er op dat die Liliput-Bachmann Pw4üe-29 dus wat kleine afwijkingen heeft tot de rijtuigen met houtnerfverpakking, zoals eerder genoemd. Het is alsof je een wagen van een ander merk te pakken hebt, er zit dan ook een jaar of dertig tussen de ontwikkelingen.

    Je zou kunnen zoeken naar detailfoto's van de Rivarossi bagagewagen. Die lijkt mij iets minder uit de toon te vallen, al is het maar vanwege de kleur. Hoe de detaillering van de wagen is heb ik niet zo snel kunnen vinden.


    Ferdinand Bogman

    • Derde generatie Fleisch-mann
    • Offline Offline
    • Berichten: 927
    • Klaar voor vertrek
    Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
    « Reactie #14 Gepost op: 16 January 2021, 18:40:46 »
    Nou mensen,

    Met dank aan Ronald: het is de Lima Pw4ü geworden, in een uitvoering als Düe 29, als ik het goed heb:



    Ik ken Lima alleen van de jaren-80-plastic-speelgoedkwaliteit (ben er even uitgeweest). Hij was het voordeligst en ik was nieuwsgierig naar wat ze tegenwoordig produceren - ik weet niet hoe recent dit model is. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit: er zijn tegenwoordig kortkoppelingen met NEM-schacht, de detaillering is vergelijkbaar met die van de "houtnerf"-Liliput en de scherpe opschriften met die van Liliput-Bachmann.

    Zoals Priegelman schreef, zit er een kleur- en kwaliteitsverschil tussen de "houtnerf" en de Bachmann:



    Links zie je de Bachmann en rechts de "houtnerf". Ik ga er maar vanuit dat dat het verschil is tussen chroomoxidegroen (links) en flessengroen (rechts). Als ik het goed begrijp komt dat overeen met revisies/schilderbeurten in het grootbedrijf, zodat ik een excuus heb om ze met elkaar te combineren. De Lima bagagewagon zit dichtbij het flessengroen van de "houtnerf"-Liliput.

    Zoals aan het begin van het draadje vermeld: ik heb er inmiddels een aardige verzameling van. Dus, op speciaal verzoek van Jan:



    Zoals het liedje gaat (van voor naar achter, van links naar rechts):
    PwPost4üe - Düe
    A4üe - AB4üe - WL4ü
    AB4üe - AB4üe - B4üe
    B4üe - Aüe302 - Büe356

    Uit bescheidenheid heb ik hier alleen de unieke exemplaren getoond: ik heb nog drie AB4üe's en drie B4üe's. Rijtuigen met dezelfde nummers vind ik niet zo erg. De twee rijtuigen met UIC-nummers wil ik nog wel ruilen of verkopen, voor iets meer eenheid. Ik zou nog wel een paar blauwe erbij willen hebben, volgens mij zijn ze ook uitgebracht met "Deutsche Bundesbahn" uitgeschreven op de zijkant. En een restauratierijtuig, natuurlijk.
    Daarnaast heb ik nog de Rheingold-set, die ik er toch wel bij wil rekenen. Ik meen dat de Baugruppe 28 daarvan is afgeleid.

    De PwPost en de Rheingold-rijtuigen hebben nog een ouderwetse koppelinghouder (geen NEM) zonder kortkoppelingsmechaniek (KK), daar moet ik nog iets op verzinnen: ombouwen of ruilen. Enkele andere hebben wel NEM maar nog geen KK, dat vraagt ook om een oplossing (ruilen met de UIC-varianten?).
    Verder moeten er her en der nog onderdelen bevestigd worden en vouwbalgen verwisseld.

    Met zoveel exemplaren kan er nog best een bagagerijtuig bij, vind ik...

    Veel sneeuwpret gewenst,

    Ferdinand.
    « Laatst bewerkt op: 16 January 2021, 19:56:00 door Ferdinand Bogman »
    Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf