Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Bagagerijtuig Baugruppe 28  (gelezen 2302 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Gepost op: 13 januari 2021, 17:37:31 »
Beste mensen,

Mijn verzameling rijtuigen van het type Baugruppe 28 is een beetje uit de hand aan het lopen. In het echt gaat het om deze (bron: Wikipedia)

Ik spaar ze van de DB in tijdperk III, van Liliput in HO, en heb er inmiddels aardig wat. Maar ik mis eigenlijk nog een bagagerijtuig. Nu heb ik wel een post/bagagerijtuig PwPost4ü-28, maar ik kan er geen wijs uit worden welk Liliput-model als bagagerijtuig hierbij hoort. In een Liliput-catalogus van 2006 (online) zie ik een Pw4ü-36 afgebeeld samen met de Bg-28 rijtuigen, maar de Wikipedia-pagina suggereert dat er wel degelijk bagagerijtuigen van hetzelfde bouwjaar / dezelfde Baugruppe zijn. Een ex-Rheingold zou misschien kunnen, maar de daken van Bg-28 rijtuigen lopen allemaal rechtdoor aan de kop, terwijl het dak van de Rheingolders (ook van het bagagerijtuig) taps toelopen.

Heeft iemand catalogusnummers (oude Liliput of nieuwe Liliput-Bachmann) en/of plaatjes om mij de weg te wijzen? Als Liliput ze niet heeft, dan wil ik wel een ander merk overwegen.

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2021, 17:48:47 »
Geen verstand van maar heb je hier iets aan?

https://www.modellbahn.net/index.php/homepage/modellberichte/wagenmodelle/95-gepaeckwagen/136-einheitsgepaeckwagen-im-modell-liste

Die Lima/Rivarossi HR4139 lijkt wel een recht dak te hebben, mocht dat vereist zijn ???  (Aanvulling: ... voor een Baugruppe 28 bagagerijtuig)

Met vr. groet, Martijn.


Edit: En anders weet Jan (forumnaam "44") wellicht meer? Je kunt hem in dit draadje vinden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42704.21090



« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 18:15:20 door Rondje_HO »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2021, 18:07:22 »
Dankjewel Martijn,

Dat is al een eind op de goede weg. De webpagina waarnaar je verwijst toont inderdaad het Lima/Rivarossi model. Vreemd dat Liliput hem zelf helemaal niet heeft.

Wat het dak betreft, ik wil geen eisen stellen (want ik weet het juist niet). In het Wikipedia-artikel staat hierover dat ze bij de Baugruppe 28 terugkwamen van de taps toelopende rijtuigeinden zoals dat bij de Hecht-serie was. Daardoor vermoed ik dat het dak van het bagagerijtuig hetzelfde uiteinde heeft als de personenrijtuigen.

Ik vermoedde al dat Jan 44 hier de expert is, maar wil zijn draadje niet vervuilen - en anderen ook een kans geven ;).

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2021, 18:10:33 »
Op de genoemde site zie je er een aantal staan. De Liliput-Bachmann heb ik zelf als aanvulling op mijn gruppe-28 rijtuigen van liliput.
Als je de oude rijtuigen van Liliput hebt, die verpakt zijn in de doos met houtnerfmotiefje (in de lengterichting voor wie het weten wil) dan gaat de Liliput-Bachmann bagagewagen iets afwijken door een lichter groene kleur, iets minder diep weergegeven draaistellen met minder gedetailleerde remmen, een mooiere ophanging van de vouwbalgen en een carrosserie die iets minder ver uitsteekt ten opzichte van het frame.
Het zijn geen dramatische afwijkingen, ik hoop dat je hier mee wat verder bent.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2021, 18:20:16 »
Zelf heb ik een Liliput catalogus uit 1986 (tijd van de houtnerf-doosjes) en heb er even in gesnuffeld, hier staan wel de gruppe 28 rijtuigen in maar geen bagagewagen met recht dak. De rijtuigserie werd ook als set uitgebracht echter zonder bagagewagen. Ik denk dat de latere Liliput/Bachmann bagagewagen op de site van hierboven de best passende optie is.
Groeten,
Richard

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2021, 18:47:18 »
Rivarossi 4139 Pw4ü-28


Liliput 382101 Pw4ü-28 ex Rheingold


Brawa 46413 Pw4ü-28


Roco 45663 Pw4ü-29


Waar je eigenlijk naar op zoek bent zijn rijtuigen met een "tonnendak".
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 18:50:55 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2021, 18:57:50 »
Nou, zo'n "expert" ben ik niet hoor. Dan zijn er wel anderen
Ik moet het ook gewoon allemaal maar opzoeken.

Misschien kun je hier even kijken. Behalve wat (summiere) info over de echte vind je ook een overzicht van wat er in model gemaakt is door de diverse fabrikanten.

En wat vervuilen betreft: mijn draadje leeft van vervuiling; zelf maak ik me er (in m'n eigen draadje) regelmatig schuldig aan.

Succes met de zoektocht!

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2021, 19:13:05 »
De oude serie Liliput had alleen de post/bagagewagen.  Liliput Bachmann (dus later) heeft wel de Pw4ük-29 uitgebracht. Dat is de Karwendel Express variant van het type 28-30. Bestelnummer is L334556 voor de tp III

Dirkjan

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2021, 22:19:16 »
Goedenavond heren,

Bedankt voor alle nuttige aanvullingen. Het zou aanleiding kunnen zijn voor een kleurendebat over flessengroen versus chroomoxidegroen. Maar ik ben niet zo'n klinknagelteller en heb al houtnerf- en Bachmannversies door elkaar aangeschaft. Maar ik wil wel een tonnendak. Samenvattend wordt wat mij betreft de top-3 als volgt:

  • Liliput Pw4üe-29
    Ik geef de voorkeur aan een rijtuig van hetzelfde merk)
  • Lima Pw4ük-28
    Met het moderne Lima heb ik geen ervaring
  • Roco Pw4ük-29

In de praktijk zal verkrijgbaarheid wel een dingetje zijn, neem ik aan. Maar nu weet ik in ieder geval waar ik naar moet zoeken.
Intussen zijn suggesties nog altijd welkom (of iemand die zo'n rijtuig in de aanbieding heeft).

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2021, 22:35:13 »
Hallo Ferdinand,

niet om het één of ander, maar er zijn ook dames die zich hier op dit forum manifesteren. Geen idee of het zo is, maar die zouden zich misschien wel eens aan jouw aanhef, hoe beleefd die ook is, kunnen storen  ;)

Succes met de zoektocht!
En trouwens, ik ben wel benieuwd naar je verzameling, wat mij betreft laat je daar eens wat van zien!
Een geschikt draadje heb je al gestart  :D

Groet,
Jan

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2021, 22:49:05 »
Grappig Jan,

Over die aanhef heb ik nog getwijfeld. Ik weet dat ze er zijn; tot nu toe heb ik een Joke en een Veroniek gezien op dit forum. Maar ik dacht ermee weg te komen omdat ik mij richtte tot de reaguurders tot nu toe. Nu ik die even langsloop, moet ik bekennen dat ik van Modellbahnwagen zomaar heb aangenomen dat het een heer betreft. Mijn excuses voor eventuele missers op dit vlak (en gelijk maar voor alle andere missers).

Ik zal de rijtuigen binnenkort eens allemaal uit hun doosje halen en op de foto zetten. Dan weten jullie een beetje over welke tonnendaken ik al beschik.

Prettige avond nog,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2021, 23:19:32 »
 ;D

Citaat
Maar ik dacht ermee weg te komen omdat ik mij richtte tot de reaguurders tot nu toe.

Snap ik  :D
Maar je weet nooit of ze meelezen...

Citaat
Ik zal de rijtuigen binnenkort eens allemaal uit hun doosje halen en op de foto zetten.

Top! Ik ben benieuwd!

Groet,
Jan

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2021, 23:46:20 »
    Liliput Pw4üe-29
    Ik geef de voorkeur aan een rijtuig van hetzelfde merk)[/li][/list]
    Voorkeur voor gelijk materieel van gelijk merk snap ik. Let er op dat die Liliput-Bachmann Pw4üe-29 dus wat kleine afwijkingen heeft tot de rijtuigen met houtnerfverpakking, zoals eerder genoemd. Het is alsof je een wagen van een ander merk te pakken hebt, er zit dan ook een jaar of dertig tussen de ontwikkelingen.

    Je zou kunnen zoeken naar detailfoto's van de Rivarossi bagagewagen. Die lijkt mij iets minder uit de toon te vallen, al is het maar vanwege de kleur. Hoe de detaillering van de wagen is heb ik niet zo snel kunnen vinden.


    Ferdinand Bogman

    • Offline Offline
    • Berichten: 774
    Re: Bagagerijtuig Baugruppe 28
    « Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2021, 18:40:46 »
    Nou mensen,

    Met dank aan Ronald: het is de Lima Pw4ü geworden, in een uitvoering als Düe 29, als ik het goed heb:



    Ik ken Lima alleen van de jaren-80-plastic-speelgoedkwaliteit (ben er even uitgeweest). Hij was het voordeligst en ik was nieuwsgierig naar wat ze tegenwoordig produceren - ik weet niet hoe recent dit model is. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit: er zijn tegenwoordig kortkoppelingen met NEM-schacht, de detaillering is vergelijkbaar met die van de "houtnerf"-Liliput en de scherpe opschriften met die van Liliput-Bachmann.

    Zoals Priegelman schreef, zit er een kleur- en kwaliteitsverschil tussen de "houtnerf" en de Bachmann:



    Links zie je de Bachmann en rechts de "houtnerf". Ik ga er maar vanuit dat dat het verschil is tussen chroomoxidegroen (links) en flessengroen (rechts). Als ik het goed begrijp komt dat overeen met revisies/schilderbeurten in het grootbedrijf, zodat ik een excuus heb om ze met elkaar te combineren. De Lima bagagewagon zit dichtbij het flessengroen van de "houtnerf"-Liliput.

    Zoals aan het begin van het draadje vermeld: ik heb er inmiddels een aardige verzameling van. Dus, op speciaal verzoek van Jan:



    Zoals het liedje gaat (van voor naar achter, van links naar rechts):
    PwPost4üe - Düe
    A4üe - AB4üe - WL4ü
    AB4üe - AB4üe - B4üe
    B4üe - Aüe302 - Büe356

    Uit bescheidenheid heb ik hier alleen de unieke exemplaren getoond: ik heb nog drie AB4üe's en drie B4üe's. Rijtuigen met dezelfde nummers vind ik niet zo erg. De twee rijtuigen met UIC-nummers wil ik nog wel ruilen of verkopen, voor iets meer eenheid. Ik zou nog wel een paar blauwe erbij willen hebben, volgens mij zijn ze ook uitgebracht met "Deutsche Bundesbahn" uitgeschreven op de zijkant. En een restauratierijtuig, natuurlijk.
    Daarnaast heb ik nog de Rheingold-set, die ik er toch wel bij wil rekenen. Ik meen dat de Baugruppe 28 daarvan is afgeleid.

    De PwPost en de Rheingold-rijtuigen hebben nog een ouderwetse koppelinghouder (geen NEM) zonder kortkoppelingsmechaniek (KK), daar moet ik nog iets op verzinnen: ombouwen of ruilen. Enkele andere hebben wel NEM maar nog geen KK, dat vraagt ook om een oplossing (ruilen met de UIC-varianten?).
    Verder moeten er her en der nog onderdelen bevestigd worden en vouwbalgen verwisseld.

    Met zoveel exemplaren kan er nog best een bagagerijtuig bij, vind ik...

    Veel sneeuwpret gewenst,

    Ferdinand.
    « Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 19:56:00 door Ferdinand Bogman »
    Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf