Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 16:50:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 16:49:06
Ontwerpen digitale modelbaan Roco Fleischmann H0 met Z1 en Itrain door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:56
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door hervé
Vandaag om 16:36:47
Piko rijtuig 57613 krijg kap er niet af door marioglas
Vandaag om 16:32:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:30:33
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 16:28:00
HSM trams kop van noordholland door MeZZiN
Vandaag om 16:22:02
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 16:20:44
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door spoorijzer
Vandaag om 16:17:57
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door spoorijzer
Vandaag om 15:59:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:30:25
modelspoor in slovenie door Quinzeedied
Vandaag om 15:23:36
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 15:02:17
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 14:48:29
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door bask185
Vandaag om 14:38:54
Doehler&Haass decoder - CV8=33 i.p.v. 97 door oostspoor
Vandaag om 14:30:39
19 Toen door dh3201
Vandaag om 14:04:16
La Fabrique des petit reseaux (1:87) door GerardvV
Vandaag om 13:42:24
Zwitserse wagens SHM door Edwin2121992
Vandaag om 13:37:48
23/25 juli Venice Simplon-Oriënt-Express door nighttrain1
Vandaag om 12:56:48
NEM-schacht koppeling van maat veranderd? door nighttrain1
Vandaag om 12:50:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:35:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:29:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 10:27:29
Spoorvernieuwing westzijde station Amersfoort Centraal door kar
Vandaag om 10:25:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RikM
Vandaag om 10:18:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 10:13:28
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:45
Overstap naar HTM? door Ronaldk
Vandaag om 08:34:24
  

Auteur Topic: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924  (gelezen 4143 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8142
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2021, 21:46:13 »
Dit zijn rijtuigen voor binnenlandse diensten, ....


Ah, bedankt. Wel ingewikkeld daar zeg  :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2021, 22:54:52 »

Toevallig niet iemand ergens langs de lijn gestaan met een parate camera voor een fotootje? ;)

Ik heb misschien wel 30 jaar terug tijdens een museumrit van iemand een fotoboek in mogen zien, waarin een foto stond van een Bd 7500 in Parijs. Alleen toen geen camera bij, en de persoon in kwestie ook nooit meer gezien. 

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2021, 11:32:35 »
Ik kreeg net een link door van de trein Amsterdam Parijs op het nationaal archief. Waarvoor dank.
http://proxy.handle.net/10648/af808f6a-d0b4-102d-bcf8-003048976d84

je ziet hier Spelers en officials bij de trein, klaar voor de terugreis naar Nederland.
Nederland - Uruguay (1-2), gespeeld op 6 juni 1924 in het Stade de Colombes tijdens de Olympische Spelen in Parijs.
Datum 6 juni 1924.
Het koersbord geeft ook Parijs Amsterdam aan, en het rijtuig lijkt op een Nord-trains rapide.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2021, 12:23:21 »
De foto van het Nederlands elftal is in Feignies gemaakt. De foto's van het KNVB-album bij het Nationaal Archief zijn inderdaad zeer interessant. Bij welke reis de foto's horen is juist aangegeven door het archief. De gegevens bij individuele foto's over de locatie, de datum en wat te zien is, zijn vaak fout. Ik heb drie jaar geleden een artikel in vijf afleveringen over de reizen van het Nederlands voetbalelftal met de trein gepubliceerd op Drehscheibe Online. Over de foto in Feignies berichtte ik in aflevering III ongeveer in het midden van de tekst. Ik plaats een link en hoop dat die werkt. De opmerking van mij op Drehscheibe dat de foto's uit het album niet te downloaden zijn, is inmiddels achterhaald.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8255194

Met vriendelijke groeten,
Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4136
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2021, 12:33:06 »
 (y) Link werkt  (y) Mooi uitzoekwerk!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2021, 14:14:29 »
Bedankt voor je tekst Hans, weer meer informatie over deze treinen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
    • Dwangrail.nl
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2021, 12:31:55 »
Ondertussen is er ook meer informatie boven gekomen van de Waggons-Lits restauratie rijtuigen in deze trein, waarvoor dank Otto.

Dit zijn de rijtuignummers van de restauratie rijtuigen welke voor deze treinen gepland stonden;
Drie rijtuigen,  dus één heen, één terug en één reserve

1923 zomer: 2199, 2200 en 2201
 
1923-’24 winter: 2201, 2026 (? moeilijk leesbaar) , 998

1924 zomer: 2199, 2200 en 2201.


De restauratierijtuigen bestonden uit de reeksen 2023-2030 gebouwd in 1910 en 2199-2206 (plan 183) gebouwd in 1912.
De rijtuigen hadden verschillende soorten verlichting. De eerste serie uit 1910 had gasverlichting, en de tweede serie uit 1912 had elektrische verlichting.  Waarvan de rijtuigen 2199, 2200 die van het merk Stone en de rest Dick.



Bedenk dat de houten rijtuigen wel op elkaar leken maar beslist niet dezelfde indeling hadden en ook de betimmering zowel in- als extern waren per reeks afwijkend. Dus wat lijstgenoten veronderstellen dat het CIWL-rijtuig in het spoorwegmuseum van hetzelfde type is, is onjuist.

Het rijtuig 998 was een zesasser welke in 1905 gebouwd was, en die in NL vertoefde vanwege de iets lagere asdruk (noodzakelijk voor de lijn  Den Haag SS-Groningen).



Info en documenten : Répartitions des CIWL, coll. J.G.,  overige info plus tekening: Album Mat. coll. W.A.C.W. en oda/modelspotter 


Een voormalig rijtuig van de ETAT Belge heeft nog lange tijd gelegen in La louviere sud;

Deze wagen was de laatste jaren in gebruik als een schoolwagen voor seinwezen, maar is een paar jaar geleden uitgebrand.

En weer een stapje verder.

Groeten Arjen.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2021, 12:38:36 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1560
    • Mijn website
Re: Samenstelling D7 Amsterdam - Parijs 1923/1924
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2021, 13:04:13 »
Van zowel de genoemde teak 4-assers als 6-assers zijn geen (commerciële) modellen in H0 gemaakt. Volgens Coudert etc is de serie 2429-2429 gelijk aan 2023-2030 en 2199-2206, maar ook die zijn niet in H0 gemaakt.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/