Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Ongeval op onbewaakte overgang  (gelezen 5378 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Ongeval op onbewaakte overgang
« Gepost op: 13 januari 2021, 13:46:47 »
https://www.ad.nl/drenthe/jan-streed-jarenlang-tegen-onbewaakte-spoorwegovergang-dinsdag-werd-zijn-vrouw-gegrepen-door-een-trein~acf4a7b9/

Het is natuurlijk een persoonlijk drama, en wat mij betreft worden alle onbewaakte overwegen zo snel mogelijk aangepakt. Maar dan vraag ik me nog af hoe je een spoorlijn op kunt lopen zonder om je heen te kijken. Stapvoets zie en hoor je een trein toch aankomen...
RETROBAHN A.G.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2021, 13:59:25 »
Ja zeer triest voor dat gezin  :'( ik hoop dat hij ooit te boven komt.

Doen treinen in Nederland eigenlijk niet toeteren bij elke onbewaakte overgang? Dat deden ze wel in Schotland daar staan ook bordjes langs het spoor die aangeven te toeteren. Mij lijkt dat logisch maar het zal hier vast wel weer teveel geluidsoverlast geven  :-\

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2021, 14:04:31 »
Nee dat doen we niet.
Alleen bij dichte mist.

En als het een boerenoverpad is ‘s nachts ook niet met dichte mist.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2021, 14:21:03 »
https://www.ad.nl/drenthe/jan-streed-jarenlang-tegen-onbewaakte-spoorwegovergang-dinsdag-werd-zijn-vrouw-gegrepen-door-een-trein~acf4a7b9/
Stapvoets zie en hoor je een trein toch aankomen...
Je wil niet weten hoeveel mensen constant op hun telefoon kijken terwijl ze lopen, fietsen, autorijden... en dan jongeren vaak nog met harde muziek uit hun oordopjes. Compleet losgekoppeld van de werkelijkheid en hun omgeving. Wil niet zeggen dat dat de oorzaak was, maar toch.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2021, 15:28:31 »
Het ging hier om een vrouw van 57 die de kliko aan de straat zette. Zou die ondertussen op haar telefoon lopen loeren?
Ze woonde daar, het is feitelijk hun privé overpad.
Ze zal daar misschien dagelijks zijn overgestoken, daarom des te vreemder dat ze de trein niet heeft gezien of gehoord.
Wellicht ergens door afgeleid.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2021, 15:38:32 »
Ook in Zuid Duitsland op de Nebenbahn tussen Immenstadt en Oberstdorf (Ten Z van Ulm ) toeteren de treinen ,dat is dan met wind mee kilometers ver te horen.
Er staat bij een halte  maar een boerderij vlak bij de overweg, toch wordt daar afgeremd en ge "Pfiffen " bij het P bord.
 Mss kom ik er dit jaar weer langs als....
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Jan1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2021, 15:54:12 »
Denk dat het wel vaker voor komt ik weet van twee zulke gevallenbij iemand had zijn auto aan de andere kant van de spoor staan spoor liep door zijn tuin de persoon dacht de trein is al voorbij maar de trein was te laat.
Ook een persoon die bij een fabriek een eigen overweg gemaakt.de trein had vertraging waar ik in zat toen echt een vertraging

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2021, 16:00:13 »
Het ging hier om een vrouw van 57 die de kliko aan de straat zette. Zou die ondertussen op haar telefoon lopen loeren?
Ze woonde daar, het is feitelijk hun privé overpad.
Ze zal daar misschien dagelijks zijn overgestoken, daarom des te vreemder dat ze de trein niet heeft gezien of gehoord.
Wellicht ergens door afgeleid.
Ik ben ook in de 50. Dus ja, zal me echt niks verbazen.

Mijn oud tante is dik over de 100, die kan de telefoon niet meer goed zien, maar facebookt en skyped wel met haar kinderen, achterkleinkinderen etc in Australie...

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2021, 16:52:34 »
Als ik bij mijn opa en oma in Nunspeet was, kon je daar een onbewaakte spoorwegovergang over, megaspannend vond ik dat altijd en je keek serieus links, rechts, links en rechts en nog eens links en rechts. En dan nog holde je erover want je wilde er niet te lang aanwezig zijn. Ik weet niet, maar ik heb er altijd ontzettend veel respect voor, je gaat er niet onbezonnen mee om. Maar ook als het wel een bewaakte overgang zou zijn, zie je dankzij de video’s die er tegenwoordig gemaakt worden dat mensen nog steeds rare capriolen uithalen om de overkant te halen. De uitspraak dat ProRail niets om een mensenleven geeft vind ik werkelijk kant nog wal raken. Je bent altijd in de eerste plaats verantwoordelijk voor je eigen leven. Maar als iemand daar zelf al lichtzinnig mee omgaat is daar geen kruid tegen gewassen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2021, 17:13:05 »
Volgens het persbericht was Prorail al jaren bezig met die mensen over een oplossing. Maar daar werden ze het niet over eens. Er staat niet bij wat de bewoners wilden, maar ik kan wel raden wat Prorail in gedachten had. Die willen het overpad sluiten en een weg aanleggen naar de dichtstbijzijnde bewaakte overweg.
Prorail gaat een onbewaakt overpad niet opwaarderen naar een bewaakte overweg, ze willen alleen maar minder overwegen en daar hebben ze groot gelijk in.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2021, 18:08:23 »
Daar hebben ze gelijk in, maar net als in het verkeer (0 verkeersdoden) is een streven niet altijd haalbaar. En van een overgang zonder beveiliging naar een beveiligde overgang lijkt mij dan toch al een vooruitgang en daarmee een prima compromis.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2021, 18:58:05 »
In een situatie als deze is juist de gewenning het grootste gevaar. Als je hier dagelijks oversteekt kan het eerder gebeuren dat je een keer in gedachten verzonken bent en niet zo goed oplet.
Wat ik mij wel afvraag (en ik bedoel dat absoluut niet als verwijt richting de machinist!) is of je als machinist het dreigende gevaar kunt opmerken en kunt waarschuwen middels een signaal. Als je de situatie ziet dan is er toch goed vrij zicht. Of gaat het gewoon te snel zodat je daar geen tijd voor hebt?

Groeten,
Bert

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2021, 19:06:30 »
Het was iets na half 7 's ochtends dus nog pikkedonker, dan zie je het waarschijnlijk pas op het laatste moment.

Ik moet ook toegeven dat het me best wel verbaast dat je 's ochtends vroeg op zo'n stille plek, waar je ook nog eens bekend bent met de situatie, toch in zo'n ongeluk terecht komt  :(  Dan zal het wellicht een combinatie zijn geweest van gewenning en moderne stille treinen? Geen idee.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2021, 19:11:19 »
Wat ik mij wel afvraag (en ik bedoel dat absoluut niet als verwijt richting de machinist!) is of je als machinist het dreigende gevaar kunt opmerken en kunt waarschuwen middels een signaal. Als je de situatie ziet dan is er toch goed vrij zicht. Of gaat het gewoon te snel zodat je daar geen tijd voor hebt?
Al is het bij vol daglicht, je gaat echt veel te hard om op tijd te zien wat je nadert en daar op tijd wat tegen te doen. Ik weet niet hoe hard daar gereden wordt, maar een Sprinter haalt de 125 km/h en bij SLT zit je gewoon op 140.

Mensen vergissen zich enorm hoe snel dat gaat. In 1 seconde is er ruim 30 meter afgelegd bij de eerstgenoemde snelheid.

Ik heb ooit aan een provinciale weg op de kaart staan kijken. Je merkt dan pas hoe hard slechts 80 km/u al is...

@ Rondje H0: nog aparter dus. Dan zou je de verlichting toch op moeten merken (tenzij er mist hing, dat is in de landelijke gebieden wel vaker het geval terwijl je in de stad nergens last van hebt)

EDIT: niet gezien dat het artikel nog verder ging: ongelooflijk, gewoon weer reizigers 90 minuten oppotten in een trein voordat er ook maar iets gebeurd/mogelijk is...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ongeval op onbewaakte overgang
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2021, 19:19:04 »
Er zijn zoveel oorzaken mogelijk ...
De grootmoeder van mijn ex. is jaren geleden in Heiloo omgekomen op een met een AKI beveiligde overweg.
Oorzaak routine en pech. Elke zondag vaste prik, naar de kerk, als het zo laat geweest is en de bellen van de overweg gaan aan, dan stap ik op de fiets, rij het pad af, steek de weg over en kan zo achter de trein langs het spoor over.
Alleen was die dag de treinenloop net iets anders waardoor er ook een trein uit de tegenovergestelde richting kwam R.I.P. oma.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 19:56:30 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.