Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project  (gelezen 8404 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Gepost op: 12 januari 2021, 14:35:17 »
Een belangrijk kenmerk van het rijden op de BMB-baan is dat er op dubbelspoor rondjes gereden wordt. Hoe groter de baan is, des te minder valt dat op maar in de kern verandert het niet. Sommige deelnemers zouden graag iets meer conform het prototype willen rijden i.p.v. alleen maar rondjes. Begin 2018 kwam binnen de BMB dan ook het idee op voor een enkelsporige branchline en op 11 juni van dat jaar kwamen 5 BMB-ers tezamen om daarover te discussiëren. Bij de branchline gaat het nogal om veel aspecten en we waren het ook niet over alles helemaal met elkaar eens. Mede daardoor leverde deze discussie helaas niet genoeg op, ook al zijn er m.b.t. een aantal zaken op onze vergadering wel besluiten genomen, die op 16 juni in een verslag aan de BMB-deelnemers meegedeeld zijn:

Citaat
Hierbij t.b.v. het collectief geheugen de besproken en door mij genoteerde punten m.b.t. de enkelspoorvariant:

1) Het spoor komt op 22,5 cm vanaf de voorkant.
2) Een BB is 20 cm breed.
3) De vorm van een BB hoeft niet rechthoekig te zijn. Dit i.v.m een gewenste "vloeiende" lijn in de bakopstelling.
4) De kopschotten van de bakken/bijdragen zijn 45 cm.
5) De bakken hoeven niet strak rechthoekig van vorm te zijn en mogen zelfs gebogen zijn.
6) De max. treinlengte bedraagt 1m20.
7) Passeerspoor moet een trein van 1m20 kunnen accommoderen (dus 1m20 aan "vrije ruimte" tussen de fouling points).
8. Er is gesproken over het gebruik van een token. We kunnen functioneel een WLAN-muis als token gebruiken.
9) Er is over gesproken om aan het einde van het spoor een omloopspoor te maken. Ook een draaischijf is mogelijk.
10) Er is over gesproken om een passeerstation in het begin van de lijn te positioneren. Dat impliceert dat er achter het station slechts één trein op de lijn aanwezig kan zijn.
11) Er is gesproken over een "Fat Controller" aan de voorkant van de baan, die teven de veiligheid op de junction bewaakt.
12) Er is besloten dat er nog niets over de enkelspoorvariant opgenomen wordt in het Baanconcept.

Er is afgesproken dat we op de rijdag in Vredepeel proberen om met een werkende conceptversie van het enkelspoor te komen om mee te oefenen. John heeft hiervoor enige bakken beschikbaar. De junction en het spoor moeten gemaakt worden. Er is niet afgesproken wie dat gaat (gaan?) doen.

Niet lang daarna hebben Henk en ik samen een kleine concept-branchline in elkaar getimmerd om in de praktijk te kunnen ervaren wat er bij het rijden allemaal op de hoek zou kunnen komen kijken. Deze branchline werd vervolgens in oktober 2018 tijdens het rijweekend in Vredepeel ingezet, maar daarna niet meer. Hier staat hij opgesteld in Vredepeel:


Nadat het ruim twee jaar stil gebleven is zijn er nu weer signalen opgekomen om ons embryonale branchlineproject met de lange dracht weer nieuw leven in te blazen.
Inmiddels is er een drietal deelnemers in stilte bezig met een gezamenlijk project en zijn er al een of meer enkelsporige bakken gemaakt, ja, zelfs een fiddle yard, maar is er nog steeds geen concept. En omdat we hiermee meer prototypisch willen rijden gaat het concept in dit geval verder dan alleen een baanconcept van hoe groot je bakken zijn etc.
Maar we wonen allemaal nogal ver uit elkaar en zijn, mede vanwege de coronacrisis, niet goed in de gelegenheid om er met elkaar over te praten.

Bij onze branchline is er sprake van een baanconcept en een rijconcept. Een aantal zaken m.b.t. de BL-bakken is in 2018 al benoemd, maar de manier waarop de branchline in de BMB-baanopstelling zou kunnen passen staat nog open. M.b.t. de manier waarop we in de BL de basisprincipes van ons BMB-baanconcept willen toepassen staat m.b.t. de volgende zaken ook nog veel open:

1) De BMB-baan bestaat uit utilitaire bakken en deelnemersbakken. Tussen twee deelnemersbakken in bevindt zich een neutraal gebied (tot nu toe de BB’s).
2) Elke deelnemer kan met zijn module in de baan deelnemen mits deze goed rijdt. Het thema en de uitvoering is vrij. Er zijn afspraken over de bak m.b.t. aankoppelen, uiterlijk, achtergrond en dak.
3) Afspraken m.b.t. bakken en spoor op bakovergang c.q. deelnemersbak:
a) Er is een standaardrailtype en een standaard type railovergang (bijv. het schuiflasje) vastgelegd.
b Er zijn maten vastgelegd m.b.t. de bakovergangen tussen de diverse deelnemers- en utilitaire bakken.
4) Seinen.
....en misschien is er nog wel meer.

Een rijconcept is voor de BMB nieuw, maar heel nuttig indien je prototypisch wil rijden. Een paar BMB-ers hebben bij de club van de Rhätische Bahn al kunnen zien hoe daar gereden wordt. Dat is een geheel ander spelletje, maar wel leuk. Ik noem even een paar punten die nog niet ingevuld zijn:
1) Op tijd rijden met een klok.
2) Rijden op basis van laadbrieven (kaartjes).
3) Stoppen we op de mainline bij bepaalde bakken? Hoe vullen we dat in?
4) Hoeveel treinen kunnen er tegelijk op de BL?
5) Welke treinen willen we niet op de BL?
6) Hoeveel deelnemers kunnen er per rijdag deelnemen aan de BL? Ik vrees dat dit niet onbeperkt is.
7) Heeft elk station een Station Master?
...en vast nog wel meer.

Het is mij wel wat waard als na bijna drie jaar onze branchline eindelijk gestalte krijgt. Ik hoop dat dit topic ons helpt om ermee verder te komen en zou dan ook graag zien dat wij binnen de BMB eindelijk een ei over een aantal zaken kunnen leggen m.b.t dit branchline concept. Door er niet over te lul len praten komen we er niet verder mee en met dit topic hoop ik om op een goede en open manier de discussie om tot een branchline concept te komen vlot te trekken.
Ik haal eerst maar eens even de oude posts over dit onderwerp te voorschijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 21:07:53 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2021, 14:48:31 »
Dit is nogmaals het verhaal van onze concept-branchline. Deze posts komen uit het BMB-Algemeen topic.

..................
.........een enkelspoor, een branchline zoals we dat in Engeland  bijv. op museumbanen zien en meemaken. Het is natuurlijk leuk om er zoiets bij de BMB-baan bij te hebben en het is ook een vorm van meer prototypisch rijden. Om zoiets in het bestaande concept in te passen heeft nogal wat voeten in de aarde, heb ik gemerkt........ In het voorjaar is er op een maandagavond een bespreking geweest over dit onderwerp en daar is o.a. afgesproken dat we eerst een concept branchlijntje gaan bouwen om er op de rijdag mee te leren rijden. Hiervoor is nodig een junction, een bak met een omloopspoor en daar tussenin een stel bakken of planken met een enkel spoortje erop voor de rijlengte. Verder zijn er afspraken gemaakt rond de maatvoering van de kopse kanten van de bakken (45 cm) en de maximale lengte van een branchline trein (125 cm). Je mag dus niet met je express de branchline op. Dat zal voor sommigen niet meevallen!  ;D
Er kwam een loterij wie de concept branchline mocht bouwen, en het lot viel op mij.  ;D Het is de bedoeling dat hij op 13 oktober gebruikt kan worden.

Omdat alles zoals gewoonlijk low-cost gaat, hebben we eerst de materialen verzameld. Van John mogen we er zijn 4 bakken van 75 x 45 x 10 cm voor gebruiken, dat was een mooi begin!  (y)   Henk had rails, wissels en een kromme plank en ikzelf had ook rails en wissels. Ook andere BMB-ers boden wissels aan, maar voor nu hebben we er genoeg. Voor de bakken kunnen we toevallig met een kleine aanpassing onze fiddle yard poten gebruiken, waarvan ik er juist 4 extra besteld had. Er moet nog wel een voorziening aan de poten komen om die 5 cm langer te maken, omdat John zijn bakken 10 cm hoog zijn i.p.v. 15.

Vorige week ben ik eerst begonnen om op 3 bakken het omloopspoor te maken. Dat is het meeste werk. Omdat de bakken 45 cm diep zijn zitten de gaten nu op dezelfde plek als bij de fiddle yard. Dat moest nog wel even bedacht worden. Inmiddels liggen alle rails en wissels op de bakken en de meeste bedrading zit er ook al aan. De wissels zijn nog niet motorisch operationeel en de vraag is of ik dat voor de rijdag nog ga redden. Maar een handbediend wissel op zo'n plek misstaat natuurlijk niet.  ;D
Hier zie je een foto vanaf de ene kant:



En hier vanaf de andere kant:


Vanaf het enkelspoor kom je a.h.w. de eerste foto oprijden en zet je je trein neer achter het wissel (wel eerst het wissel op rechtuit zetten! ;D ). Dan koppel je de lok af, rijd door naar achteren, zet de wissels goed, zodat je op het spoor rechts op de foto langs je trein kan rijden. Hierna zet je het driewegwissel weer goed, en koppel je de lok andersom aan de trein. Dan ben je weer gereed voor vertrek richting de mainline.
De twee sporen links zijn opstelsporen. Ik verwacht dat die als zodanig dienst zullen doen. Mocht het ècht prototypisch worden, dan kunnen ze altijd nog als goederenstationnetje dienst doen. Achteraan het rechter spoor is nog plek om een lok op te stellen.

Tot zover de omloopspoorbakken, nu de junction.

Ik heb bedacht dat de junction uit 3 wissels bestaat en naast de keerlus komt. Omdat ik alleen rechtse wissels heb is de keuze niet moeilijk: er komt een aftak naar rechts.  ;) Voor de junction gebruik ik een van onze houten bruggen, die we al een tijdje niet meer gebruikt hebben (de tweede is al een tijdje zoek  :o :'( ). In de brug kunnen de drie wissels gemaakt worden en daar vandaan gaan we met een boog de branchline op.
Gisteravond heb ik naar een stuk boog gezocht en ja hoor! Heb ik eindelijk zowaar een mooie boog gevonden voor een enkelspoortje, vindt Henk die weer te smal.  >:(

Dat was even pech!  :'( :



Dus vandaag maar met het beschikbare hout, Henk zijn plank (eigenlijk ook te smal), bekeken of er een boog uit kan. Dat was nog een heel gepuzzel, maar ik geloof dat ik het voor elkaar heb:



Het rechte stuk is de brug waar de junction op komt, het linker platte stuk is de plank waarop ik de boog afgetekend heb, zodanig, dat ik nog genoeg hout overhou om de boog aan de junction vast te kunnen maken. Ik heb bij het tekenen van de boog rekening gehouden met een overgangsbocht van het wissel (36" radius) naar de boog (24" radius). Het zou dus goed moeten kunnen gaan.


Hoe je rijdt? Je rijdt met je branchline treintje door de keerlus heen, daarna door de wissels rechtsaf en weer rechtsaf en dan de branchline op. Als je in omgekeerde richting terug vanaf de branchline komt, dan ga je eerst weer door de keerlus heen en dan heb je de keuze: a) je gaat weer terug naar de branch (dat heeft wel de voorkeur  ;) ) of b) je rijdt een stuk over de dubbele mainline (en houdt daar het overige verkeer op  ;D ).
E.e.a. vereist wat meer discipline en goede afspraken dan we tot dusverre gewend zijn. Vooral bij de junction zal er streng toezicht moeten zijn.  Ik denk aan het aanstellen van een soort Herr Flick.  :police:

Als de boog uitgezaagd is kan ik weer verder met de junction.

Op speciaal verzoek hierbij een eenvoudige schets van de wijze waarop de branchline junction in de mainline past:


Let wel: dit is slechts één manier om de branchline in te passen, het is niet de enige manier. De inpassing is afhankelijk van de baanopstelling. Er zullen dus nog varianten komen, bijv. als we weer een stuk hout hebben.

Er is nu ook een junctionbak voor de branchline. Die ziet er nu nog ongeveer zo uit:


Ik heb er een oude brug voor gebruikt die we eigenlijk al een tijd niet meer gebruikten en een ongeveer op maat gezaagd stuk 10 mm ply van Henk.
De aftak wordt onder de brug vastgemaakt met een ander stuk 10mm ply, wat eronder zit. Dat puntstuk onderaan moet nog evenwijdig aan het hoofdspoor afgezaagd worden, zodat de boog exact 90 graden wordt.

Hier zie je alle onderdelen m.u.v. het ijzerwerk:


Vanmiddag heb ik met Henk in Leusden afgesproken om deze junction samen met de 4 eerder gemaakte branchlinebakken aan hem over te dragen ter goedkeuring  ;) en om het af te maken. Hij gaat de analoge wisselaandrijvingen erop maken en zorgt ervoor dat het op 13 oktober op de rijdag functioneel is.
Hier ligt het allemaal achterin Henk zijn auto:


Oei, dat is alweer aardig wat zo in de auto..... Zou zijn bak er nog wel bij kunnen?  ???

Zo'n branchline is een reuzeleuk idee, maar je moet het allemaal natuurlijk wel mee kunnen nemen samen met de spullen die je al had.  :-\

Op 11 september heb ik de conceptbakken met de junction aan het begin van ons branchlinespoortje en het omloopspoor aan het einde ervan aan Henk overhandigd.
Op 13 september zat ik in de zééér vroege morgen in de vlugzeug op weg naar een idyllische vakantiebestemming, waarvan ik afgelopen donderdag terugkeerde.

In mijn afwezigheid heeft Henk niet stilgezeten. Hij heeft de conceptbakken van de branchline afgemaakt en werkend gekregen.
Hier heeft hij met de benodigde toestemming in de woonkamer een testopstelling gebouwd, waar nog slechts een boogje rails aan ontbrak. Dat heeft hij er toen gelijk opgezet:


Daarna heeft hij het stukje branchline getest. Helaas kan ik het villumpje hier niet vertonen.
Volgende week tijdens het rijweekend krijgt dit stukje branchline  zijn vuurdoop, eventueel verlengd met een paar stukken enkelspoor. Daarna kan wat mij betreft iedere BMB-deelnemer er zijn branchline bak tussen zetten.

De voorbereidingen voor het BMB-Rijweekend in Vredepeel zijn in volle gang........




Daarna werd het stil. Hoe gaan we nu verder?  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 12:17:21 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2021, 17:36:47 »
Even laten indalen en daarna komen er de wildste ideeën naar voren.
Het blijft in ieder geval opletten en goed communiceren.

Leuk idee.

Hoeveel spoorlijnen zijn er niet enkelsporig? En niet alleen in GB.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2021, 17:51:53 »
Naar aanleiding van het beveiligingsdraadje heb ik seinmodules ontwikkeld. Ik heb printen ontworpen voor seinmodules op de computer en ik heb inmiddels de eerste alweer in elkaar gesoldeerd.

Deze seinmodules kunnen behalve puur als cosmetisch gebruik ook worden ingezet als een complete blokmodule. Deze modules hebben een aansluiting voor een bezetmelder, de seinen kunnen optioneel met elkaar kunnen communiceren (alleen handig voor voorseinen en groen/geel/rood blokseinen). De seinen kunnen ook worden bediend met drukknopjes. De seinen kunnen een servo aansturen en verder natuurlijk ledjes, zijnde het 2 of 3 kleuren. (ik heb niet het 4 kleuren stelsel van het VK geimplementeerd)

Ik vind zelf en dit is slechts mijn mening, dat het een leuke toevoeging is als je werkende seinen heb op een enkelsporig traject.

De beveiliging
Ik heb veel tijd gespendeerd in het nadenken over de beveiliging van een enkelsporig traject. De oplossing was uiteindelijk simpel en dat is om gebruik te maken van een een rijrichting lijn. Ik heb die rijrichting lijnen zo bedacht dat je ze met meer dan 1 schakelaar kan bedienen. Het is dus mogelijk dat elk enkel spoor bij de uiteindes (de passeerstukken) is beveiligd met een schakelaar. Er komen daarom twee rijrichting lijnen onder een spoor. En voor een goede werking worden de hele stukken gedetecteerd.

elektrisch
Elektrisch is niet moeilijk, niet ingewikkeld en het aansluiten valt reuze mee maar het betekent wel dat je minimaal zes stroomvoerende aders tussen modules moeten komen; twee rijrichting lijnen, DCC+, DCC-, een ader waarover de stroomdetectie loopt en een common ground. Misschien dat een Rj45 kabel uitkomst biedt?

Om een passeerstuk en de omliggende sporen te beveiligen, heb je dus in totaal 4 seinmodules nodig. Twee uitrijseinen en twee inrijseinen. Voor inrijseinen is het nodig dat een trein van achter langs mag passeren. Het stuk wordt dan niet afgeschakeld en dit komt door dezelfde rijrichting lijnen.

Ik heb op mijn github pagina nog een docu staan wat nog niet af is. Het is alweer even geleden dat ik die heb aangepast Maar er staat het een en ander uitgelegd over de werking. Er staat ook dit aansluit schema op

https://github.com/bask185/SAS
Ik heb de seinmodules SAS genoemd, Smart Arduino Signal. Bij gebrek aan beter...

De bediening
Om een trein groen licht te geven, moeten beide schakelaars op dezelfde stand staan ofwel, beide seinwachters moeten het eens zijn, welke kant een trein mag op rijden. En het spoor moet beschikbaar zijn. Als dus het spoor bezet is of als de seinwachters het niets eens kunnen worden over de richting, dan blijven beide seinen op rood.


Aanvullend
Ik heb aanvullend ook voor de automatische treinbeinvloeding modules gemaakt die je onder de print kan steken. Er is een Lenz BM1 remmodule, een BM2 remmodule (waarmee het geheeld dus als een BM3 fungeert) en een marklin type DC break module. Ik heb geen simpele afschakel module omdat je die kant en klaar kan kopen voor een prikkie. Deze remmodules kunnen en jullie niet gebruiken, omdat die goedkope hornby decoders en decoders van merken waarvan ik het bestaan nog niet afweet er waarschijnlijk niks van kunnen maken.

Je kan dus wel een afschakel module gebruiken voor een fail-safebeveiliging. Blijven de BMB machinisten de seinbeelden goed opvolgen, valt er nooit een trein uit. En zo niet dan wordt een kop-staart botsing voorkomen. Dit is natuurlijk optioneel. Ik denk zelf dat jullie misschien gelukkiger worden zonder. Als ik het goed begrepen heerst wat tegenzin tegen automatische beinvloedingen en dat is prima  :police:

Ik zal vanavond een foto maken van het prototype. Ik heb nu nog geen test opstelling en kan verder eigenlijk niet zoveel laten zien.


Op een andere note, misschien is het handig om geen achterfrees en bovenfrees te maken zodat je van 2 kanten de baan kan aanschouwen. Ik weet niet wat jullie gedachtes daar over zijn??

Mvg,

Bas





Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2021, 19:25:54 »
Bedankt voor je bijdrage, Bas. Dit is zeker één van de punten waarover een ei gelegd moet worden. Op dat punt komt het rijconcept samen met het baanconcept.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2021, 21:31:39 »

SAS V1.0

Ik denk trouwens dat het token systeem ook wel volstaat  :police:. 1 token voor elk stuk spoor tussen 2 passeerstukken en klaar.
Ik had trouwens een interessante site gevonden over tokens, best informatief.

https://www.wikiwand.com/en/Token_(railway_signalling)

Jullie kunnen ook een pilotman aanwijzen die de regie op zich neemt  :D

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 08:20:58 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2021, 22:35:17 »
Dat is een heel mooie webpagina over dit onderwerp.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 14:56:26 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2021, 19:27:42 »
Is dit dan geen mooie Fiddle Yard voor de Branchline? Dit is een project dat ik twee jaar geleden ben begonnen en heb het verleden jaar op het terras getest.






Door aan beide zijden een Y wissel t]e plaatsen komen we op een enkelspoor.


Wissel aansturing met de z21 app.

Mvg Henk.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2021, 20:40:29 »
Mooie fiddle yard, Henk.  (y)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 21:14:10 door mdjr78 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2021, 20:47:18 »
Die tuinbaan is prima, maar het fotootje is wel erg klein hoor.  ;D

Leen.

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 21:01:25 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2021, 22:30:42 »
Misschien ook wel leuk om achter de fiddleyard nog een simpele houten draaischijf te hebben? Dat nodigt ook locomotieven met getrokken tender uit om 'langs' te komen op de branch line  ;D

Ik had laatst nog een grappig ideetje. Ik had bedacht voor Rosedale abbey om bij de FY een soort omhoogverende ontkoppelaar in de rails te zetten waarover een loc met beugelkoppeling kan rijden. De loc kan dan de ontkoppelaar omlaag duwen er overheen rijden en 'vol automatisch' loskoppelen.

Als je treinen automatisch wissels laat schakelen, kan je een 2e truukje toepassen:

Plan is dat een aankomende trein over contact 1 rijdt, daarmee wissel 1 naar beneden schakelt zodat de trein bij het onderste spoor komt. De trein rijdt eerst over melder 2, die wissel 2 ook naar beneden zet. De loc ontkoppelt automatisch bij de verende ontkoppelaar, rijdt verder naar contact 3. Daardoor slaat wissel 2 om naar boven en kan je omlopen naar contact 4 (die wissel 1 omhoog zet) weer helemaal terug naar contact 1 en kan je weer aankoppelen.

Het is misschien wel een beetje over the top  :P Maar ik vond het wel een geinige gedachtenspinsel die ik wilde delen. 2 schuifjes omzetten is immers de moeite niet en net zo effectief  ;) en waarschijnlijk is het nog wel leuker ook  :police:.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2021, 22:43:55 »
Leuk idee.  (y) Voor zo'n ontkoppelaar op die plek moet eigenlijk ook nog een idee komen. Dikke worstvingers zijn eigenlijk ongewenst op een baan waar prototypisch op gereden wordt.

Leen.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2021, 20:53:53 »
Hoezo?

Doet Fremo toch ook allemaal met het handje.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2021, 21:07:13 »
Dat is de Freundeskreis Europäischer Modellbahner. Die weten vast niet hoe het in Engeland hoort, al heeft dat niet veel gescheeld....  ;D

Leen.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3801
Re: BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2021, 22:36:15 »