Hierbij t.b.v. het collectief geheugen de besproken en door mij genoteerde punten m.b.t. de enkelspoorvariant:1) Het spoor komt op 22,5 cm vanaf de voorkant.2) Een BB is 20 cm breed.3) De vorm van een BB hoeft niet rechthoekig te zijn. Dit i.v.m een gewenste "vloeiende" lijn in de bakopstelling.4) De kopschotten van de bakken/bijdragen zijn 45 cm.5) De bakken hoeven niet strak rechthoekig van vorm te zijn en mogen zelfs gebogen zijn.6) De max. treinlengte bedraagt 1m20.7) Passeerspoor moet een trein van 1m20 kunnen accommoderen (dus 1m20 aan "vrije ruimte" tussen de fouling points).8. Er is gesproken over het gebruik van een token. We kunnen functioneel een WLAN-muis als token gebruiken.9) Er is over gesproken om aan het einde van het spoor een omloopspoor te maken. Ook een draaischijf is mogelijk.10) Er is over gesproken om een passeerstation in het begin van de lijn te positioneren. Dat impliceert dat er achter het station slechts één trein op de lijn aanwezig kan zijn.11) Er is gesproken over een "Fat Controller" aan de voorkant van de baan, die teven de veiligheid op de junction bewaakt.12) Er is besloten dat er nog niets over de enkelspoorvariant opgenomen wordt in het Baanconcept.Er is afgesproken dat we op de rijdag in Vredepeel proberen om met een werkende conceptversie van het enkelspoor te komen om mee te oefenen. John heeft hiervoor enige bakken beschikbaar. De junction en het spoor moeten gemaakt worden. Er is niet afgesproken wie dat gaat (gaan?) doen.
...........................een enkelspoor, een branchline zoals we dat in Engeland bijv. op museumbanen zien en meemaken. Het is natuurlijk leuk om er zoiets bij de BMB-baan bij te hebben en het is ook een vorm van meer prototypisch rijden. Om zoiets in het bestaande concept in te passen heeft nogal wat voeten in de aarde, heb ik gemerkt........ In het voorjaar is er op een maandagavond een bespreking geweest over dit onderwerp en daar is o.a. afgesproken dat we eerst een concept branchlijntje gaan bouwen om er op de rijdag mee te leren rijden. Hiervoor is nodig een junction, een bak met een omloopspoor en daar tussenin een stel bakken of planken met een enkel spoortje erop voor de rijlengte. Verder zijn er afspraken gemaakt rond de maatvoering van de kopse kanten van de bakken (45 cm) en de maximale lengte van een branchline trein (125 cm). Je mag dus niet met je express de branchline op. Dat zal voor sommigen niet meevallen! Er kwam een loterij wie de concept branchline mocht bouwen, en het lot viel op mij. Het is de bedoeling dat hij op 13 oktober gebruikt kan worden.Omdat alles zoals gewoonlijk low-cost gaat, hebben we eerst de materialen verzameld. Van John mogen we er zijn 4 bakken van 75 x 45 x 10 cm voor gebruiken, dat was een mooi begin! Henk had rails, wissels en een kromme plank en ikzelf had ook rails en wissels. Ook andere BMB-ers boden wissels aan, maar voor nu hebben we er genoeg. Voor de bakken kunnen we toevallig met een kleine aanpassing onze fiddle yard poten gebruiken, waarvan ik er juist 4 extra besteld had. Er moet nog wel een voorziening aan de poten komen om die 5 cm langer te maken, omdat John zijn bakken 10 cm hoog zijn i.p.v. 15.Vorige week ben ik eerst begonnen om op 3 bakken het omloopspoor te maken. Dat is het meeste werk. Omdat de bakken 45 cm diep zijn zitten de gaten nu op dezelfde plek als bij de fiddle yard. Dat moest nog wel even bedacht worden. Inmiddels liggen alle rails en wissels op de bakken en de meeste bedrading zit er ook al aan. De wissels zijn nog niet motorisch operationeel en de vraag is of ik dat voor de rijdag nog ga redden. Maar een handbediend wissel op zo'n plek misstaat natuurlijk niet. Hier zie je een foto vanaf de ene kant:En hier vanaf de andere kant:Vanaf het enkelspoor kom je a.h.w. de eerste foto oprijden en zet je je trein neer achter het wissel (wel eerst het wissel op rechtuit zetten! ). Dan koppel je de lok af, rijd door naar achteren, zet de wissels goed, zodat je op het spoor rechts op de foto langs je trein kan rijden. Hierna zet je het driewegwissel weer goed, en koppel je de lok andersom aan de trein. Dan ben je weer gereed voor vertrek richting de mainline.De twee sporen links zijn opstelsporen. Ik verwacht dat die als zodanig dienst zullen doen. Mocht het ècht prototypisch worden, dan kunnen ze altijd nog als goederenstationnetje dienst doen. Achteraan het rechter spoor is nog plek om een lok op te stellen.Tot zover de omloopspoorbakken, nu de junction.Ik heb bedacht dat de junction uit 3 wissels bestaat en naast de keerlus komt. Omdat ik alleen rechtse wissels heb is de keuze niet moeilijk: er komt een aftak naar rechts. Voor de junction gebruik ik een van onze houten bruggen, die we al een tijdje niet meer gebruikt hebben (de tweede is al een tijdje zoek ). In de brug kunnen de drie wissels gemaakt worden en daar vandaan gaan we met een boog de branchline op.Gisteravond heb ik naar een stuk boog gezocht en ja hoor! Heb ik eindelijk zowaar een mooie boog gevonden voor een enkelspoortje, vindt Henk die weer te smal. Dat was even pech! :Dus vandaag maar met het beschikbare hout, Henk zijn plank (eigenlijk ook te smal), bekeken of er een boog uit kan. Dat was nog een heel gepuzzel, maar ik geloof dat ik het voor elkaar heb:Het rechte stuk is de brug waar de junction op komt, het linker platte stuk is de plank waarop ik de boog afgetekend heb, zodanig, dat ik nog genoeg hout overhou om de boog aan de junction vast te kunnen maken. Ik heb bij het tekenen van de boog rekening gehouden met een overgangsbocht van het wissel (36" radius) naar de boog (24" radius). Het zou dus goed moeten kunnen gaan.Hoe je rijdt? Je rijdt met je branchline treintje door de keerlus heen, daarna door de wissels rechtsaf en weer rechtsaf en dan de branchline op. Als je in omgekeerde richting terug vanaf de branchline komt, dan ga je eerst weer door de keerlus heen en dan heb je de keuze: a) je gaat weer terug naar de branch (dat heeft wel de voorkeur ) of b) je rijdt een stuk over de dubbele mainline (en houdt daar het overige verkeer op ).E.e.a. vereist wat meer discipline en goede afspraken dan we tot dusverre gewend zijn. Vooral bij de junction zal er streng toezicht moeten zijn. Ik denk aan het aanstellen van een soort Herr Flick. Als de boog uitgezaagd is kan ik weer verder met de junction.
Op speciaal verzoek hierbij een eenvoudige schets van de wijze waarop de branchline junction in de mainline past:Let wel: dit is slechts één manier om de branchline in te passen, het is niet de enige manier. De inpassing is afhankelijk van de baanopstelling. Er zullen dus nog varianten komen, bijv. als we weer een stuk hout hebben.
Er is nu ook een junctionbak voor de branchline. Die ziet er nu nog ongeveer zo uit:Ik heb er een oude brug voor gebruikt die we eigenlijk al een tijd niet meer gebruikten en een ongeveer op maat gezaagd stuk 10 mm ply van Henk.De aftak wordt onder de brug vastgemaakt met een ander stuk 10mm ply, wat eronder zit. Dat puntstuk onderaan moet nog evenwijdig aan het hoofdspoor afgezaagd worden, zodat de boog exact 90 graden wordt.Hier zie je alle onderdelen m.u.v. het ijzerwerk:Vanmiddag heb ik met Henk in Leusden afgesproken om deze junction samen met de 4 eerder gemaakte branchlinebakken aan hem over te dragen ter goedkeuring en om het af te maken. Hij gaat de analoge wisselaandrijvingen erop maken en zorgt ervoor dat het op 13 oktober op de rijdag functioneel is.Hier ligt het allemaal achterin Henk zijn auto:Oei, dat is alweer aardig wat zo in de auto..... Zou zijn bak er nog wel bij kunnen? Zo'n branchline is een reuzeleuk idee, maar je moet het allemaal natuurlijk wel mee kunnen nemen samen met de spullen die je al had.
Op 11 september heb ik de conceptbakken met de junction aan het begin van ons branchlinespoortje en het omloopspoor aan het einde ervan aan Henk overhandigd.Op 13 september zat ik in de zééér vroege morgen in de vlugzeug op weg naar een idyllische vakantiebestemming, waarvan ik afgelopen donderdag terugkeerde.In mijn afwezigheid heeft Henk niet stilgezeten. Hij heeft de conceptbakken van de branchline afgemaakt en werkend gekregen.Hier heeft hij met de benodigde toestemming in de woonkamer een testopstelling gebouwd, waar nog slechts een boogje rails aan ontbrak. Dat heeft hij er toen gelijk opgezet:Daarna heeft hij het stukje branchline getest. Helaas kan ik het villumpje hier niet vertonen.Volgende week tijdens het rijweekend krijgt dit stukje branchline zijn vuurdoop, eventueel verlengd met een paar stukken enkelspoor. Daarna kan wat mij betreft iedere BMB-deelnemer er zijn branchline bak tussen zetten.
De voorbereidingen voor het BMB-Rijweekend in Vredepeel zijn in volle gang........